kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 500/1990
Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby ve znění
zákona České národní rady č.
438/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 282/1992 Sb. a zákona č. 473/1992
Sb.:
Parlament České republiky se usnesl na tomto zákoně:
Zákon č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
ve zněné zákona České národní
rady č. 438/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 282/1992 Sb. a zákona
České národní rady č. 473/1992
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 6 se za odst. 4 vkládá nový odstavec
5, který zní:
"(5) Komise na požádání jiných
státních orgánů a Pozemkového
fondu České republiky a se souhlasem ministerstva
organizují a zabezpečují přiměřeně
podle zvláštního předpisu [Zákon
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění
pozdějších změn a doplňků]
převody jiných věcí z majetku ve vlastnictví
státu.".
2. V § 14 odst. 1. se za slovy " a doklady" spojka
"a" nahrazuje čárkou a doplňuje
se "strpět zveřejnění seznamu
na veřejně přístupném místě
v provozní jednotce.".
3. V § 15 odst. 2 se doplňuje písmeno i), které
zní:
"i) k úhradě pohledávek vzniklých
z pravomocných rozhodnutí soudu v řízení
proti ministerstvu o nárocích podle zákona
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby ve znění
pozdějších předpisů.".
4. § 16 odst. 1 zní:
"(1) Statutárnímu orgánu organizace,
který z nedbalosti zaviní, že organizace nesplní
povinnost poskytnout komisi požadované informace,
podklady a doklady o provozní jednotce navržené
do privatizace do 30 dnů a umožnit jí vstup
do provozní jednotky či strpět zveřejnění
seznamu na veřejně přístupném
místě v provozní jednotce nebo předloží
opožděně nebo chybně či neúplně
zpracovanou kartu provozní jednotky navržené
do privatizace, uloží okresní úřad
a v Praze Magistrát ní úřad hlavního
města Prahy, pokutu až do výše 20 000
Kčs. Učiní-li tak úmyslně,
uloží pokutu až do výše 200 000 Kčs.
Trestní odpovědnost tím není dotčena.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a upravuje zákon č. 500/1990
Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby ve znění
pozdějších předpisů vyplývá
z požadavku právně upravit formy převodu
majetku, který přešel do vlastnictví
státu v důsledku dohod o odchodu sovětských
vojsk a který nyní spravují okresní
úřady nebo je jeho správa v působnosti
Pozemkového fondu České republiky. Širší
pojetí tohoto ustanovení umožňuje převádět
formou veřejných dražeb i další
majetek státu, pokud o to požádá některý
státní orgán.
Souhlas ministerstva s touto další činností
okresních komisí pro privatizaci se předpokládá
pro koordinaci a přehled o jejich aktivitách v jednotlivých
okresech.
Rozšíření činnosti okresních
komisí pro privatizaci nebude mít negativní
dopad na státní rozpočet s ohledem na to,
že již novelou § 47b odst. 1 zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby zákonem č. 544/1992
Sb. byly tyto komise pověřeny organizováním
dražeb majetku státních podniků v likvidaci,
kromě toho je činnost komisí finančně
zabezpečena z výnosu z prodeje provozních
jednotek.
Upřesnění skutkových podstat správních
deliktů v § 14 a § 16, za které je možno
ukládat sankce sleduje upevnění právní
jistoty, ale i kázně pracovníků organizací
s právem hospodaření k privatizovaným
provozním jednotkám.
Doplněním ustanovení § 15 se vytvářejí
předpoklady pro úhradu pohledávek, které
mohou vzniknout na základě pravomocných rozhodnutí
soudu v řízeni proti ministerstvu pro správu
národního majetku a jeho privatizaci o nárocích
podle zákona č.427/1990 Sb., o převodech
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
a které nejsou kryty státním rozpočtem.
Jedná se o náklady související s procesem
transformace majetku, kterými by neměl být
zatěžován státní rozpočet,
ale měly by být čerpány z účtu
na němž se shromažďuje výnos z "malé"
privatizace.