Ministr zdravotnictví Petr Lom zaslal odpověď
na interpelaci poslance Josefa Křížka dopisem
ze dne 20. dubna 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 3/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
zdravotnictví Petra Loma na interpelaci poslance Josefa
Křížka. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 19. 4. 1993 | |
SM - 31856 |
Vážený pane,
odpovídám na Vaši interpelaci, která
mi byla předána spisem předsedy Poslanecké
sněmovny, čj. 931/93 ze dne 8. března 1993.
Vybírání úhrad za preventivní
prohlídky je v současně platné právní
úpravě neoprávněné.
K Vašemu dotazu si dovolím podat analýzu závodní
preventivní péče, která je obsahem
metodického výkladu pro potřebu zdravotnických
zařízení a zdravotních pojišťoven.
Závodní preventivní péče ve
spolupráci se zaměstnavatelem zabezpečuje
prevenci, včetně ochrany zdraví zaměstnanců
před nemocemi z povolání a pracovními
úrazy (§ 18a a 35a zákona č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů).
Z důvodu odborného posouzení zdravotního
stavu pracovníků ve vztahu k výkonu práce
a z důvodů účelného vynakládání
finančních prostředků na tuto činnost
je závodní preventivní péče
vyloučena ze svobodné volby lékaře
(§ 9 odst. 2 zákona č. 20/1966 Sb. o péči
o zdraví lidu a § 10 písm. b) zákona
č. 550/1991 Sb. o všeobecném zdravotním
pojištění). Zaměstnanec je povinen podrobit
se na vyzvání preventivní prohlídce
(§ 2 odst. 1 písm. b) a § 11 odst. f zákona
č. 550/1991 Sb.) u lékaře závodní
preventivní péče, kterého si k výkonu
závodní preventivní péče zvolí
zaměstnavatel. Pouze lékař závodní
preventivní péče, který je povinen
znát konkrétní zdravotní nároky
určité práce v daných pracovních
podmínkách, vykonává účelnou
prevenci ve smyslu § 8 nařízení vlády
č. 216/1992 Sb., kterým se vydává
Zdravotní řád, ve znění nařízení
vlády č. 50/1993 Sb.
Činnostmi hrazenými ze všeobecného zdravotního
pojištění ve smyslu § 8 Zdravotního
řádu jsou závodní preventivní
prohlídky vstupní, pravidelné (rizikové),
mimořádné, výstupní a následné,
které vykonává lékař závodní
preventivní péče v rozsahu nezbytně
nutném pro posouzení zdravotní způsobilosti
k prácí nebo pracovní činnosti včetně
konziliárních vyšetření vyplývajících
z platných předpisů nebo odborných,
doporučení (metodické pokyny MZ ČR).
Podle § 8 Zdravotního řádu nejsou zejména
hrazeny:
- výpisy ze zdravotnické dokumentace zvoleného
ošetřujícího lékaře, které
jsou nezbytně nutné pro posouzení zdravotní
způsobilosti k práci nebo pracovní činnosti,
- specializovaná vyšetření klinickými
a dopravními psychology, provedená z důvodu
posouzení zdravotní způsobilosti k povolání,
- posuzování zdravotní způsobilosti
k práci v zahraničí,
- specializovaná posudková činnost lékaře
závodní preventivní péče,
- vyšetření pracovníka vyžádané
zaměstnavatelem u jiného lékaře než
lékaře závodní preventivní
péče zvoleného zaměstnavatelem,
- preventivně zaměřená hygienická
činnost.
Výše uvedené činnosti závodní
preventivní péče nehrazené ze všeobecného
zdravotního pojištění, které
zaměstnavatel je též povinen zabezpečit
v rámci závodní preventivní péče,
jsou výkony v zájmu zaměstnavatele ve smyslu
§ 2 odst. 4 zákona č. 550/1991 Sb. a §
4 a 8 vyhlášky č. 467/1992 Sb., o zdravotní
péči poskytované za úhradu.
Otázka budoucího způsobu financování
úhrad za závodní preventivní péči
nemá být řešena vyhláškou
MZ ČR, ale má být řešena současně
s problematikou léčení nemocí a úrazů
z povolání zákonem o úrazovém
pojištění. Tento zákon by měl
zároveň řešit i úhrady dávek,
v návazností na § 205 d) Zákoníku
práce. Gesce za zpracování tohoto zákona
je předána MPSV ČR a MZ ČR se má
na jeho zpracování podílet.
Vyřešení problematiky závodní
preventivní péče je velmi komplexní
otázka spojená se sociálními dopady.
Doufám, že v mé odpovědi je komplexně
vysvětlena.
S poděkováním za spolupráci
Vážený pan
Ing. Josef Křížek
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Sněmovní 4