Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Zřizuje se Kancelář prezidenta republiky
(dále jen "Kancelář"). Kancelář
je právnickou osobou.
(2) Kancelář je rozpočtovou organizaci se
samostatnou kapitolou ve státním rozpočtu
České republiky.
Kancelář zajišťuje obstaráváni
věcí spojených
a) s výkonem pravomocí prezidenta republiky stanovených
Ústavou České republiky, ústavními
zákony a zákony,
b) s protokolárními povinnostmi a veřejnou
činností prezidenta republiky.
(1) Kancelář vykonává právo
hospodařeni k nemovitému majetku České
republiky tvořícímu areál Pražského
hradu, k zámku Lány a k ostatním nemovitostem
tvořícím s nimi jeden funkční
celek a pečuje o ně jako o sídlo prezidenta
republiky; vykonává též právo
hospodařeni k movitým věcem, které
souvisejí s těmito nemovitými věcmi
historicky nebo funkčně anebo souvisejí s
činností Kanceláře. Tím nejsou
dotčeny zvláštní zákony o úpravě
vlastnických vztahů [Například
zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
ve zněni pozdějších předpisů,
zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
předpisů.].
(2) Kancelář si k plnění úkolů
podle odstavce 1 může zřizovat příspěvkové
organizace [§ 31 a 32 zákona ČNR č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodařeni s rozpočtovými
prostředky České republiky a obci v České
republice (rozpočtová pravidla).].
(1) V čele Kanceláře je vedoucí Kanceláře,
kterého jmenuje a odvolává prezident republiky.
(2) Prezident stanoví vnitřní organizaci
Kanceláře a okruh vedoucích pracovníků,
které jmenuje a odvolává.
(1) Úkoly související s výkonem pravomocí
prezidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených
sil a řízením Hradní stráže
[§ 4 zákona č. 20/1990 Sb., o zřízení
Správy ochrany prezidenta ČSSR a o Hradní
stráži ČSSR a § 2 zákona ČNR
č. 15/1993 Sb., o Armádě České
republiky a o změnách a doplnění některých
souvisejících zákonů.] zajišťuje
k tomu určený vojenský útvar Armády
České republiky. Náčelníka
tohoto vojenského útvaru jmenuje a odvolává
prezident republiky, jemuž je přímo podřízen.
(2) Náčelník podle odstavce 7.
a) jmenuje a odvolává velitele Hradní stráže,
b) vykonává vůči podřízeným
vojákům v činně službě
pravomoci, které jinak náležejí ministrovi
obrany podle zvláštních předpisů.
[Například Branný zákon č.
92/1949 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 331/1992 Sb. ) a zákon č. 76/1959 Sb.,
o některých služebních poměrech
vojáků, ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 361/1991 Sb. ).]
(1) Práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů Kanceláře prezidenta
České republiky přecházejí
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
na Kancelář.
(2) Příspěvkové organizace zřízené
Kanceláří prezidenta České
republiky podle Čl. III odst. 2 zákona České
národní rady č. 548/1992 Sb. se považují
za příspěvkové organizace zřízené
Kanceláři podle tohoto zákona.
Zrušují se:
1. Zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři
prezidenta České a Slovenské Federativní
Republiky.
2. Čl. III zákona ČNR č. 548/1992
Sb., o některých dalších opatřeních
v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky
a o zřízení Kanceláře prezidenta
České republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
V návaznosti na zánik České a Slovenské
Federativní Republiky a ústavní konstituování
České republiky jako samostatného státu,
jehož hlavou je prezident, byla zákonem ČNR
č. 548/1992 Sb., o některých dalších
opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky a o zřízení Kanceláře
prezidenta České republiky, zřízena
tato kancelář a rámcově vymezena její
působnost.
Předložený návrh představuje
komplexní právní úpravu postavení
a působnosti Kanceláře prezidenta republiky,
včetně postavení vojenského útvaru
Armády České republiky, který plní
úkoly spojené s výkonem pravomocí
prezidenta jako vrchního velitele ozbrojených sil
a s řízením Hradní stráže.
Realizace navrhovaného zákona si nevyžádá
zvýšené náklady nad rámec samostatné
kapitoly Kanceláře prezidenta ve schváleném
státním rozpočtu na rok 1993.
Zvláštní část:
K § 1:
Vzhledem k tomu, že předloženým návrhem
zákona se zrušuje Čl. III výše
uvedeného zákona, jimž byla zřízena
Kancelář prezidenta České republiky,
je nutno v § 1 Kancelář prezidenta republiky
nově zřídit. Její název plně
odpovídá textu Ústavy České
republiky.
Zároveň se přímo v zákoně
stanoví, že Kancelář prezidenta republiky
je rozpočtovou organizaci se samostatnou kapitolou ve státním
rozpočtu.
K § 2:
Vymezuje se působnost kanceláře při
zajišťování úkolů vyplývajících
z postavení prezidenta republiky jako hlavy státu.
Jedná se především o odborný,
technický a administrativní servis spojený
s výkonem jeho pravomocí, protokolárními
povinnostmi a veřejnou činností.
K § 3:
Daným ustanovením se zpřesňuje dosud
platná právní úprava práva
hospodaření Kanceláře prezidenta republiky
k Pražskému hradu a k zámku Lány. Výslovně
se zakotvuje i právo hospodařeni kanceláře
k věcem movitým, které kancelář
fakticky vykonává. Dále se přímo
deklaruje, že výkonem práva hospodařeni
kanceláře nejsou dotčeny případné
restituční nároky vyplývající
ze zvláštních zákonů.
K § 4:
Na základě tohoto ustanoveni prezident jmenuje a
odvolává vedoucího kanceláře
a vedoucí pracovníky, jejichž okruh si sám
stanoví. Tímto jmenováním se rozumí
jmenování ve smyslu zákoníku práce
se všemi důsledky z toho plynoucími.
K § 5:
Navrhuje se, aby úkoly související s postavením
prezidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených
sil a s řízením Hradní stráže
vykonával vojenský útvar Armády České
republiky. Organizaci armády, včetně zřizování
vojenských útvarů upravuje podle § 3
odst. 2 branného zákona ministerstvo obrany, pokud
tato úprava nenáleží prezidentu republiky.
Protože podle návrhu je určený vojenský
útvar v přímé podřízenosti
prezidenta, náleží do jeho pravomoci rozhodnout
o zřízení tohoto útvaru a stanovit
jeho organizaci.
Tento vojenský útvar není součástí
Kanceláře prezidenta republiky.
Hradní stráž byla na základě
§ 3 zákona č. 20/1990 Sb. vyčleněna
z vojsk ministerstva vnitra a začleněna do tehdejší
Československé lidové armády. Jako
taková byla zákonem ČNR č. 15/1993
Sb. transformována do Armády České
republiky. Na základě této skutečnosti
a za použití Čl. I odst. 1 ústavního
zákona ČNR č. 4/1993 Sb., o opatřeních
souvisejících se zánikem ČSFR, zůstala
zachována i její působnost upravená
v zákoně č. 20/1990 Sb.
K § 6:
Ustanovení § 8 je ve své podstatě přechodným
ustanovením, které jednak zajišťuje přechod
práv a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů Kanceláře prezidenta
České republiky na zřizovanou Kancelář
prezidenta republiky a jednak zachovává kontinuitu
dosud zřízených příspěvkových
organizací.
K § 7.
V rámci depurace právního řádu
se navrhuje výslovně zrušit zákon o
Kanceláři prezidenta ČSFR. Zrušit je
nutno i Čl. III zákona ČNR č. 548/1992
Sb., jímž byla zřízena Kancelář
prezidenta České republiky.
K § 8:
K zajištění urychleného přijeti
uvedeného zákona se navrhuje stanovit jeho účinnost
dnem vyhlášení.