Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci
poslance Pavla Hirše dopisem ze dne 27. dubna 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
vnitra Jana Rumla na interpelaci poslance Pavla Hirše. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY JAN RUML
V Praze dne 2. dubna 1993 | |
Čj.: KM-62/93-PL |
Vážený pane poslanče,
odpovídám na Vaši interpelaci ze dne 5. února
1993 ve věci nelegálního pobytu cizinců
na území České republiky.
Podmínky pro vstup a pobyt cizinců na území
České republiky a pro vycestování
cizinců z území ČR upravuje dosud
platný zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců
na území ČSFR. V části třetí
"Skončení pobytu na území ČSFR"
uvádí zákon způsoby ukončení
pobytu cizinců na území ČR, včetně
jejich vyhoštění (§ 16), případně
způsob zabezpečení jejich vycestování.
V souladu s ustanovením § 16 uvedeného zákona,
cizinec který neoprávněně vstoupí
nebo pobývá na území ČR může
být vyhoštěn. V této souvislosti je
třeba uvést, že orgány služby cizinecké
a pohraniční policie nepřistupují
k vyhoštění cizince ihned při zjištění
jeho neoprávněného pobytu, ale rozhodnou
o zákazu pobytu a určí cizinci lhůtu
k vycestování do ciziny (§ 14 a 15).
Teprve v případě, že cizinec rozhodnutí
o zákazu pobytu nerespektuje a neopustí území
ČR ve stanovené lhůtě, je přistupováno
k jeho vyhoštění jako nucenému výkonu
rozhodnutí o zákazu pobytu (§ 16 zákona
č. 123/1992 Sb.). Popsaná praxe je obdobná
i u jiných států (např. SRN) při
řešení tohoto problému.
Při posuzování trestné činnosti
cizinců bude nutné vyčíslit podíl
cizinců zdržujících se ilegálně
na našem území na trestné činnosti,
neboť nelze objektivně tvrdit, že každý
nelegálně na našem území pobývající
cizinec, rovná se pachatel trestného činu.
Do počtu cca sto tisíc cizinců nelegálně
pobývajících na našem území
jsou zahrnuti i ti, kteří vstoupili na území
České republiky, pobývali zde legálně
a následně se zdrželi v ČR nad rámec
lhůt stanovených v příslušných
bezvízových dohodách.
Za rok 1992 bylo z území ČSFR vyhoštěno
pouze 312 cizinců. Z toho v souladu s ustanovením
§ 16 odst. 1 zákona č. 123/199 2 Sb. (cizinec,
který neoprávněně vstoupil nebo neoprávněně
pobýval na území ČR) bylo vyhoštěno
169 cizinců. Tento nízký počet realizovaných
vyhoštění byl ovlivněn nedostatečnými
finančními, personálními a materiálními
prostředky cizinecké a pohraniční
policie k zabezpečení realizace vyhoštění.
Dosavadní zkušenosti cizinecké a pohraniční
policie ukazují, že cca 300 cizinců nerespektuje
rozhodnutí o vycestování z ČR. Pro
ilustraci uvádím stav nežádoucích
osob k 1. 1. 2992, který činil 11 063 osob a k 31.
12. 1992 činil již 28 068 osob.
Dá se důvodně předpokládat,
že v roce 1993 bude nutné vyhostit cca 1 200 cizinců
ve spojení s porušováním zákonů
a dalších obecně závazných právních
předpisů platných na území
ČR.
Vůči cizincům, kteří se zdržují
v ČR nelegálně, včetně těch
kteří zničili své doklady, a k zamezení
dalších negativních jevů s tím
souvisejících, budeme postupovat ve smyslu Zásad
migrační politiky a Opatření na tyto
zásady navazujících, které přijala
vláda ČR svými usneseními č.
643 z 18.11. 1992 a č. 112 z 10.3. 1993.
V souvislosti s tím bude třeba vybudovat v průběhu
roku 1993 Imigrační odbor MV ČR, zahájit
přípravné práce na komplexní
novelizaci norem upravujících cizineckou problematiku,
jejichž vyvrcholením by mělo být vytvoření
tzv. cizineckého kodexu a vytvořit předpoklady
pro zavedení zkráceného azylového
řízení.
Zároveň musíme přihlížet
k doporučení Budapešťské konference
ministrů vnitra, která se zabývala nekontrolovanými
migračním i pohyby. K řešení
uvedeného problému bude sloužit rovněž
koncepce vízové politiky, která bude předložena
vládě ČR.
V praxi bude nutné vedle rozsáhlejšího
využívání institutu vyhoštění,
zajistit urychleně ochranu státní hranice
mezi ČR a SR a vybudovat funkční hraniční
přechody tak, aby se cizinci dostávali na naše
území ilegálně co nejméně.
Pro vyhošťování cizinců z území
ČR je třeba zřídit sběrný
tábor, ve kterém budou cizinci před vyhoštěním
umísťováni, neboť cizinec o jehož
vyhoštění bylo rozhodnuto je povinen zdržovat
se až do realizace vyhoštěni na místě
určeném MV. V táboře by měly
být zajištěny základní životní
potřeby pro vyhošťované cizince, kapacitně
by měl přesahovat možnosti policejních
cel zajištění a současně by měl
být personálně a technicky uzpůsoben
pro zvláštnosti cizinců (jídlo, náboženské
potřeby apod.).
Dále bude nutné k zajištění vyhoštění
předpokládaného počtu cizinců
v roce 1993 početně posílit cizineckou a
pohraniční policii, včetně finančního
a materiálního zabezpečení této
služby.
V oblasti legislativních opatření a ke splnění
úkolů vyplývajících ze závěrů
konference ministrů vnitra evropských států
o zabraňování ilegální migrace,
která se konala v Budapešti, bude ministerstvo vnitra
iniciovat:
- novelizaci ustanovení § 171 a) trestního
zákona tak, aby bylo možno postihovat činnost
organizátorů nedovoleného překračování
státních hranic i na hraničních přechodech
(v úkrytech)
- zvýšení trestních sazeb stanovených
v § 171 a) trestního zákona tak, aby to odpovídalo
zařazení činnosti převaděčů
do skupiny zvláště škodlivé formy
kriminality tak, jak je to obsaženo v textu rezoluce z konference
ministrů vnitra v Budapešti
- zvážení možnosti zavedení nové
skutkové podstaty trestného činu nedovoleného
pobytu cizinců na území ČR, kterým
byl zakázán pobyt
- novelizaci ustanovení § 13 zákona č.
283/1991 Sb., o Policii ČR tak, aby lhůta 24 hodin
od předvedení, stanovená pro zjištění
totožnosti osoby, byla u cizince prodloužena na 30 dnů;
po které je možno jej zadržet
- sjednání systému readmisních bilaterálních
dohod
Mimo přímou působnost ministerstva vnitra,
ale s jeho účastí se intenzívně
pracuje na rekodifikaci trestního řádu, očekávat
se dají rovněž další legislativní
opatření zaměřená proti tzv.
praní špinavých peněz apod.
Od Parlamentu České republiky bychom uvítali
podporu v prosazení námi navrhovaných opatřeni
k omezení nelegální migrace, zejména
pak př. projednávání a schvalování
k tomu nutných legislativních opatření.
S pozdravem
Vážený pan
Dr. Ing. Pavel HIRŠ, CSc.
poslanec Parlamentu ČR