Návrh na vydání zákona České
republiky, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 389/1991 Sb., o státní
správě ochrany ovzduší a poplatcích
za jeho znečišťování
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 389/1991
Sb., o státní správě ochrany ovzduší
a poplatcích za jeho znečišťování
Zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 3 odst. 2 písm. e) se vypouštějí
slova "a středních"
2. V § 3 odst. 2 písm. f) se věta za středníkem
vypouští, středník se nahrazuje čárkou
a věta za ní zní: ", nebo pokud je neukládá
okresní úřad podle § 4 odst. 1 písm.
h) tohoto zákona; pokutu uloží na základě
vlastního zjištění,"
3. Za § 3 se vkládá nový § 3a,
který zní:
Okresní úřad dozírá na dodržování
ustanovení právních předpisů
a rozhodnutí týkající se ochrany ovzduší
jako složky životního prostředí
fyzickými a právnickými osobami. Přitom
kontroluje zejména
a) dodržení emisních limitů u středních
zdrojů znečišťování a to
včetně tmavosti kouře,
b) dodržování povinností provozovatelů
velkých a středních zdrojů znečišťování,
c) vedení provozní evidence u zdrojů znečišťování
a její údaje,
d) dodržování varovných a regulačních
opatření vyhlášených pro velké
a střední zdroje znečišťování
za smogové situace,
e) dodržování regulačních řádů
pro provoz zdrojů znečišťování."
4. V § 4 odst. 1 písm. d) se vypouštějí
slova "inspekci a".
5. V § 4 odst. 1 se za písmeno g) vkládají
nová písmena h) a i), která znějí:
"h) ukládá provozovatelům středních
zdrojů znečišťování pokuty
za porušení stanovených povinností,
pokud je neukládá orgán obce podle §
5 odst. 2 písm. f) tohoto zákona; pokutu uloží
na základě vlastního zjištění,
i) ukládá provozovatelům středních
zdrojů znečišťování, kteří
neplní povinnosti při ochraně ovzduší,
opatření ke zjednání nápravy,
včetně zastavení nebo omezení provozu
zdroje znečišťování."
6. V § 5 odst. 2 se v písm. h) tečka nahrazuje
čárkou a za písm. h) vkládá
nové písmeno i), které zní:
"i) ukládají provozovatelům malých
zdrojů znečišťování pokuty
za porušení stanovených povinností."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
K. Hrdý v. r. | V. Sochor V. r. |
Z. Trojan v. r. | M. Řezníček v. r. |
V. Grulich v. r. | J. Wagner v. r. |
E. Fischerová v. r. | E. Zeman v. r. |
P. Buzková v. r. | R. Dostál v. r. |
J. Bláha v. r. |
I. Část obecná
Stávající právní úprava
státní správy ochrany ovzduší
se jeví v současné době jako mezerovitá
a nepružná.
Zákon č. 389/1991 Sb. podle mínění
navrhovatelů neumožňuje pracovníkům
okresních úřadů provádět
běžnou kontrolní činnost a ukládat
znečišťovatelům pokuty za porušení
povinností vyplývajících ze zákona.
Výjimkou je pouze kontrola regulačních opatření
v době smogové situace, ovšem vzhledem k celkovému
poštu dní, kdy jsou tato opatření vyhlašována,
je tato činnost na úseku kontroly zcela zanedbatelná.
Tento stav je nepochopitelný, zejména když
v oblasti odpadového hospodářství
(zák. ČNR č. 23/1992 Sb.) mají okresní
úřady dokonce uloženo provádět
kontrolní činnost a ukládat pokuty za porušení
zákona. V návrhu je respektována zásada
"Koho zpoplatňuji, toho taky kontroluji a tomu ukládám
nápravné opatření". Z tohoto
důvodu by OÚ kontrolovaly a ukládaly pokuty
pouze provozovatelům středních zdrojů.
U provozovatelů velkých zdrojů by tato činnost
nadále příslušel a České
inspekci životního prostředí, stejně
jako stanovení emisních limitů pro střední
a velké zdroje.
Přijetí návrhu novely zákona č.
389/1991 Sb. je v tomto smyslu potřebné a žádoucí.
Návrh odpovídá závěrům
jednání vedoucích referátů
životního prostředí OÚ severních
Čech.
II. Část zvláštní
K bodu 1: Provozovatelům středních zdrojů
znečišťování, kteří
neplní povinnosti při ochraně ovzduší,
bude napříště ukládat opatření
ke zjednání nápravy buď orgán
obce nebo okresní úřad.
K bodu 2. Pokuty za porušení stanovených povinností
může udělit orgán obce, okresní
úřad nebo inspekce.
K bodu 3: Je vhodné, aby další kompetence okresních
úřadů ve státní správě
ochrany ovzduší byly systematicky včleněny
před stávající § 4, neboť
se nejeví žádoucím zásadním
způsobem přeformulovávat platný §
4. Nový § 3a zakotvuje především
další kontrolní funkci okresního úřadu
a zpružňuje tak výkon státní
správy na úseku ochrany ovzduší.
K bodu 4: Vzhledem k novému rozdělení kompetencí
mezi OÚ a orgány obce je ustanovení o informování
České inspekce životního prostředí
okresním úřadem zbytečné.
K bodu 5: Posilují se kompetence orgánů obce
na úseku ukládání pokut za porušení
stanovených povinností provozovateli malých
zdrojů znečišťování.