Návrh zásad zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 98/1963 Sb., o rozhodčím
řízení v mezinárodním obchodním
styku a o výkonu rozhodčích nálezů
Zásada č. 1
Rozhodčí řízení slouží
k vyřizování všech sporů v obchodních
věcech. V důsledku toho název: Zákon
o rozhodčím řízení v obchodních
věcech a o výkonu rozhodčích nálezů.
Účel zákona se vymezuje takto: K usnadnění
rozvoje a průběhu obchodních vztahů
slouží rozhodčí řízení,
jež má umožnit jeho účastníkům
rychlé a odborným požadavkům odpovídající
vyřizování sporů.
Odůvodnění: V zájmu pružného
řešení sporů v obchodních vztazích
zásada rozšiřuje možnost použití
rozhodčího řízení na všechny
spory v obchodních věcech, tedy nikoliv jen v mezinárodním
obchodním styku, jak tomu bylo dosud. Tím se vyhovuje
obecnému požadavku na pracovní odlehčení
obchodním soudům. Věcné rozšíření
se musí projevit též v názvu zákona
i ve vymezení účelu zákonné
úpravy.
Zásada č. 2
Strany se mohou dohodnout, že ve sporech týkajících
se obchodních věcí, ve kterých by
jinak byl příslušný soud, má
mezi nimi rozhodovat jeden nebo více rozhodců (rozhodčí
smlouva).
Odůvodnění: Základem pravomoci
rozhodců při řešení sporů
v obchodních vztazích je rozhodčí
smlouva, která musí nově a přesně
vyjádřit předmět této smlouvy
procesní povahy. Význam této smlouvy spočívá
v tom, že přenáší výkon
státní soudní moci z obecných soudů
na rozhodce. Půjde zejména o spory z obchodních
závazkových vztahů, které jsou vymezeny
v § 261 obchodního zákoníku.
Zásada č. 3
Slova "československý občan" a
slova "československého práva"
obsažená v § 5 zákona č. 98/1963
Sb. se nahrazují slovy "občan České
republiky" a "práva České republiky".
Odůvodnění: Tyto změny vyplývají
z nového státoprávního uspořádání
našeho státu.
Zásada č. 4
K rozhodování a přezkoumání
rozhodčích nálezů je podle tohoto
zákona příslušný krajský
soud, v jehož obvodu se rozhodčí řízení
koná nebo konalo, je-li toto místo v tuzemsku, jinak
je příslušný soud, který by byl
pro věc příslušný, kdyby nebylo
rozhodčí smlouvy.
Odůvodnění: Podle platné úpravy
obsažené v občanském soudním
řádu, rozhodují o zrušení rozhodčího
nálezu a o neplatnosti rozhodčí smlouvy krajské
soudy. Této úpravě je nutné přizpůsobit
znění první věty obsažené
v § 26 dosavadního zákona č. 9$/1963
Sb.. Právní úprava obsažená v
další větě za středníkem
řeší otázku věcné příslušnosti
obecných soudů pro ostatní případy
jejich kontrolní činnosti, zejména vyřizování
žalob o neplatnost smíru uzavřeného
před rozhodci.
Zásada č. 5
Název Rozhodčího soudu, který působí
při Československé obchodní a průmyslové
komoře v Praze jako stálý rozhodčí
soud, se mění na Rozhodčí soud pro
obchodní spory, (dále jen "Rozhodčí
soud"). Rozhodčí soud je nezávislým
orgánem pro rozhodování sporů v obchodních
věcech nezávislými rozhodci podle předpisů
o rozhodčím řízení. Rozhodčí
soud je právnickou osobou se sídlem v Praze. V čele
Rozhodčího soudu je předsednictvo volené
konferencí rozhodčím zapsaných na
listině rozhodců, vedené u tohoto soudu na
dobu 5 let.
Předsednictvo Rozhodčího soudu se skládá
z předsedy, 2 místopředsedů a dalších
6 členů. Předsednictvo volí předsedu
a místopředsedy. Jménem rozhodčího
soudu jednají navenek ve všech věcech předseda
nebo některý z místopředsedů.
Předsednictvo Rozhodčího soudu vydává
Statut a Řád tohoto soudu, jimiž upravuje působnost,
organizační uspořádání
Rozhodčího soudu a řízení před
ním včetně nákladů řízení.
Odůvodnění: V této zásadě
se především upravuje název dosavadního
Rozhodčího soudu při Československé
obchodní a průmyslové komoře a jeho
působnost, které jsou dosud upraveny zákonem
o hospodářských stycích se zahraničím
(47 a 48 zák. č. 42/1980 Sb.). Identita Rozhodčího
soudu se zajišťuje ze zákona změnou jeho
názvu a zvýrazněním jeho samostatné
existence a nezávislosti výslovným konstatováním
existujícího stavu. Odpovídajícím
způsobem se upravuje postavení předsednictva
Rozhodčího soudu a jeho volba. Bližší
úprava působnosti, organizačního uspořádání
a řízení před Rozhodčím
soudem včetně nákladů řízení
se řeší zmocněním předsednictva
k vydání potřebné úpravy.
Zásada č. 6
Rozhodčí smlouvy (doložky) odkazující
na pravomoc (příslušnost) Rozhodčího
soudu při Československé obchodní
a průmyslové komoře, popř. Rozhodčího
soudu Československé obchodní a průmyslové
komory se považují nadále za rozhodčí
smlouvy (doložky) uzavřené ve prospěch
Rozhodčího soudu.
Tento Rozhodčí soud je, pokud jde o Českou
republiku, rozhodčím soudem ve smyslu Úmluvy
o řešení občanskoprávních
sporů vznikajících ze vztahů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v rozhodčím
řízení.
Do nabytí účinnosti Řádu Rozhodčího
soudu vydaného podle zásady č. 5 použijí
se na činnost Rozhodčího soudu a na řízení
před ním ustanovení Řádu Rozhodčího
soudu Československé obchodní a průmyslové
komory.
Působnost předsednictva Rozhodčího
soudu vykonává dosavadní předsednictvo
Rozhodčího soudu Československé obchodní
a průmyslové komory až do doby zvolení
předsednictva Rozhodčího soudu podle zásady
č. 5. Ke zvolení předsednictva Rozhodčího
soudu svolá dosavadní předsednictvo konferenci
rozhodců do 3 měsíců od nabytí
účinnosti novely zákona č. 98/1963
Sb.
Odůvodnění: Tato zásada obsahuje
přechodná ustanovení nutná k zajištění
kontinuity rozhodčích smluv (doložek) v zájmu
jejich nenapadnutelnosti " jakož i působnost
Rozhodčího soudu podle dosud platné Úmluvy
o řešení občansko-právních
sporů vznikajících ze vztahů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v rozhodčím
řízení ze dne 26. 5. 1972 (vyhláška
č. 115/1974 Sb.). Dále se zajišťuje až
do doby vydání nového Řádu
použitelnost dosavadního Řádu, jakož
i činnost dosavadního předsednictva Rozhodčího
soudu až do volby předsednictva nového.
Finanční dopad
Navrhovaná zákonná úprava neklade
nároky na pracovní síly ani na prostředky
ze státního rozpočtu. Rozhodčí
soud pracuje na komerční bázi a je finančně
soběstačný.
| V. Grulich v. r. | S. Gross v. r. |
| M. Řezníček v. r. | P. Buzková v. r. |
| E. Zeman v. r. |

