Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

I. volební období

(VII. volební období ČNR)

178

Návrh

poslance František Kozla, Jiřiny Pavlíkové,

Martina Přibáně a Stanislava Voláka

na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona č. 31/1984 Sb. a zákona č. 390/1991 Sb. a zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství


Návrh

Zákon

ze dne

kterým se mění a doplňuje zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona č. 31/1984 Sb. a zákona č. 390/1991 Sb. a zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČI. I

Zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona č. 31/1984 Sb. a zákona č. 390/1991 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 20 odst. 1 se za slovo "vzdělávání" vkládají slova "zájmové činnosti" a na konci se připojuje tato věta: "Zájmové činnosti se mohou podle místních podmínek zúčastnit i žáci, kteří nejsou ve školní družině nebo školním klubu přihlášeni k soustavné docházce.".

2. V § 20 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Zájmovou činnost může školní družina nebo školní klub vykonávat za úplatu. Úplata se použije na financování činnosti školní družiny nebo školního klubu".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

3. Za §:44 se vkládají nové § 44a a 44b, které znějí:

"§ 44a

(1) Soukromými předškolními zařízeními jsou soukromá mateřská škola a soukromá speciální mateřská škola.

(2) Soukromá předškolní zařízení jsou předškolními zařízeními podle tohoto zákona, jeho ustanovení se na ně vztahují s výjimkou § 46.

(3) Bližší podmínky pro zřizování a činnost soukromých předškolních zařízení stanoví ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhláškou.

§ 44b

(1) Církevními předškolními zařízeními jsou církevní mateřská škola a církevní speciální mateřská škola.

(2) Církevní předškolní zařízení jsou předškolními zařízeními podle tohoto zákona, jeho ustanovení se na ně vztahují s výjimkou § 46.

(3) Bližší podmínky pro zřizování a činnost církevních předškolních zařízení stanoví ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhláškou.

4. § 46 zní:

"§ 46

Zvláštní zákon stanoví podmínky, za kterých jsou rodiče dětí povinni přispívat na financování předškolního zařízení (§ 3), školní družiny a školního klubu (§ 20).".

ČI. II

Zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství se mění a doplňuje takto:

1. V § 14 odst. 3 se na konci nahrazuje tečka čárkou a připojují se slova "nestanoví-li tento zákon jinak.".

2. Za část čtvrtou se vkládá nová část pátá, která zní:

"Část pátá

Příspěvek na financování mateřských škol, školních družin a školních klubů

§ 19a

Na financování mateřských škol, školních družin a školních klubů může být za podmínek stanovených tímto zákonem vybírán příspěvek. Příspěvek platí rodiče dítěte.

§ 19b

(1) Příspěvek podle § 19a se platí zřizovateli mateřské školy nebo zřizovateli základní školy, jejíž součástí je školní družina nebo školní klub, na účet zřízený vždy pro příslušnou mateřskou školu, školní družinu nebo školní klub. Účet zřizuje zřizovatel mateřské školy nebo základní školy.

(2) Zřizovatel použije výnos z příspěvku výlučně na financování příslušného předškolního zařízení, školní družiny nebo školního klubu. Výnos z příspěvku lze použít i na mzdy pracovníků.

§ 19c

(1) Povinnost platit příspěvek podle § 19a, jeho výši a splatnost upraví obec obecně závaznou vyhláškou.

(2) Výš příspěvku stanoví obec s ohledem na potřeby mateřské školy, školní družiny nebo školního klubu a s přihlédnutím k příjmům rodičů dítěte.

(3) Pro případ, že příspěvek nebude zaplacen včas nebo ve správné výši, může obec ve vyhlášce vydané podle odstavce 1 stanovit, že rodiče dítěte zaplatí penále. Výše penále nesmí přesáhnout výši dlužného příspěvku.".

Dosavadní části pátá a šestá se označují jako části šestá a sedmá.

ČI. III

Tento zákon nabývá účinnosti dne....... 1993.

Důvodová zpráva:

Obecná část:

Vzhledem k tomu, že rozpočtová pravidla stanovená ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR pro rok 1993 zařazují mateřské školy, školní družiny a školní kluby mezi tzv. nezapočítané aktivity, což de facto znamená, že výše prostředků, která těmto zařízením školské úřady deponují, není nároková a souvisí s finančními možnostmi toho kterého školského úřadu.

Je tedy nezbytné řešit urychleně dopady, které tato situace bude mít na chod předškolních a některých školských zařízení.

V navrhovaných změnách, obsažených v bodech I a II, není žádný zásah do rozpočtu.

Pokud jde o možnost zřizování soukromých a církevních mateřských škol, je situace podobná vzhledem k tomu, že výše finančních prostředků, určených pro činnost mateřských škol není nároková a vyplývá pouze z rozpočtovými pravidly MŠMT stanovených doporučených normativů na jednoho žáka. Jde mj. především o naplněni programového prohlášení vlády ČR, kde se v kapitole "Školství" hovoří o vytvoření srovnatelných podmínek pro státní a nestátní výchovně vzdělávací zařízení. Jistě že dojde ke zvýšeným tlakům na školské úřady ze strany zřizovatelů nově vzniklých soukromých předškolních zařízení, ta se ale projeví až vzhledem k připravovnému rozpočtu pro rok 1994. Situace u soukromých speciálních mateřských škol je poněkud odlišná, tam je částka na dítě nároková, nicméně u zdravotně postižených dětí nelze mít vzhledem k jejich ztížené sociabilitě na zřeteli pouze finanční stránku, navíc navrhovatelé nepředpokládají extrémní nárůst takových předškolních zařízení.

Jednoznačným účelem zákona je zdůraznit rozdíl mezi institucemi, které mají přímý vztah k výchovné-vzdělávacímu procesu a ostatními, hrají "pouze" doplňkovou rolí, přímo se vzděláním nesouvisí a v jejich činnosti hraje ne nepodstatnou roli otázka sociální. Jsou totiž především službou dětem těch rodičů, kteří mimoškolní činnost dětí považují za natolik důležitou, že jsou ochotni na ni přispívat, resp. nejsou z časových důvodů schopni zajistit péči o své dítě po celý den. Významně zdůraznění je zde nutnost přihlížet při stanovování výše pravidelných příspěvků k příjmům zákonných zástupců dětí.

Navrhovatelé si současně uvědomují, že funkci mateřských ákol nelze zúžit poze na institut dozoru nad dětmi mladšími šesti let, ale naopak chtějí umožnit další existenci těchto zařízení v jejich původním významu.

Zvláštní část:

I.

V novele se navrhuje řešit situaci mateřských škol, školních družin a školních klubů zásahem do dvou zákonů, a sice zákona č. 76/1978 Sb.,ve znění pozdějších zákonů, o předškolních a školských zařízeních a zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.

Posledně citovaný zákon je doplněn o nový § 19a,b, který rámcově upravuje podmínky poskytování příspěvků rodičů dětí, které navštěvují jmenovaná zařízení. Umožňuje se obci, resp. zřizovateli stanovit vyhláškou výši příspěvků zejména s ohledem na sociální situaci latentních přispívatelů a samozřejmě s ohledem na náklady nezbytné pro funkčnost dotyčných zařízení. Rovněž se tímto opatřením sleduje umožnit využití takto nabytých finančních prostředků i na úhradu mezd zaměstnanců tímto zákonem dotčených zařízení. Stanoví se tak úpravou § 14 odst. 3. Obdobnou úpravu bylo nutno provést i v zákoně č. 76/1978 Sb., o předškolních a školských zařízeních, a to v novém znění § 46.

II.

V novele se navrhuje rovněž upravit náplň činnosti školních družin a školních klubů. Ve výčtů činností, který je obsažen v § 20, odstavec 1, se navrhuje vložit pojem "zájmová činnost".

Rozumí se tím umožnění zařazení zájmových kroužků do školních družin a školních klubů. Na práci v zájmových kroužcích by se podle návrhu mohly podlet i děti, které nejsou zapsány k soustavné docházce do těchto školských zařízení. Současně však z návrhu vyplývá, že činnost v zájmových kroužcích by bylo možno realizovat za úplatu, nezávisle na tom, zda dítě je či není zapsáno k docházce do školních družin a školních klubů.

Tato úprava nemá logicky žádný vztah k uzákonění pravidelných příspěvků, jak je navrhováno pro § 19 a zákona ČNR 564/1990 Sb.

III.

Dále se v novele navrhuje umožnit vznik soukromých a církevních předškolních zařízení doplněním adekvátních paragrafů do zákona obdobně jako je tomu u novely zákona č. 31/1984, ve znění zákona č. 171/1990 Sb., o soustavě základních a středních škol, jehož ekvivalentem pro oblast předškolních zařízení je zákon o předškolních a školských zařízeních.

František Kozel v.r.

Jiřina Pavlíková v.r.

Martin Přibáň v.r.

Stanislav Volák v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP