o zákazu výroby, užívání
a dovozu ozón ničících látek
Parlamentu se usnesl na tomto zákoně České
republiky.
Účelem zákona je zamezení dalšího
úniku emisí ozón ničících
látek (dále ONL) do ovzduší a tím
zvýšení ochrany ozónové vrstvy
před ONL.
1/ Pro účely tohoto zákona se ONL považují
za látky, jejichž seznam je uveden v příloze
tohoto zákona.
2/ Užíváním se rozumí taková
činnost, která tvoří, umožňuje
nebo by mohla umožnit emisi ONL.
3/ Instalované ONL jsou látky specifikované
v odstavci 1/, které budou po 1. 4. 1993 v jakýchkoli
výrobcích či zařízeních
obsaženy, a které vznikly z výrob před
nabytím účinnosti tohoto zákona.
1/ Všichni výrobci ONL v České republice
ukončí výrobu těchto látek
do 1. 4. 1993.
2/ Výroba zařízení používaných
při akutním ohrožení života (podle
seznamu, který vydá Ministerstvo životního
prostředí České republiky ve spolupráci
s Ministerstvem zdravotnictví České republiky
do 1. 7. 1993 formou vyhlášky) musí být
ukončena do 31. 12. 1993.
1/ Od 1. 4. 1993 je zakázán dovoz ONL a výrobků,
které je obsahují.
2/ Výjimky pro dovoz tvoří zařízení,
která jsou uvedena na seznamu zpracovaném podle
ustanovení § 3 odst. 2 tohoto zákona. Dovoz
těchto zařízení musí být
ukončen do 31. 12.1993.
1/ Užívání ONL je zakázáno
od 1. 7. 1993.
2/ Výjimku tvoří instalované ONL,
pokud neunikají do ovzduší a výrobky
uvedené na seznamu zpracovaném podle § 3 odst.
2.
3/ Ministerstvo životního prostředí
České republiky vydá do 1. 7. 1993 obecně
závazný předpis o způsobu používání
a likvidace instalovaných ONL.
1/ Všechny výrobky obsahující ONL je
výrobce povinen zřetelně označit textem:
"Výrobek obsahuje ozón ničících
látky".
2/ Všechny výrobky při jejichž výrobě
byly použity ONL musí výrobce zřetelně
označit textem: "Bylo vyrobeno za použití
ozón ničících látek".
Výroba, prodej a užívání výrobky
obsahující ONL
1/ Za prodej, darování nebo převod výrobku
obsahujícího ONL uskutečněné
po 1. 7. 1993 lze uložit pokutu do výše 2.500,-Kč.
Pokutu v této výši lze uložit za každý
zcizený výrobek.
2/ Za výrobu či prodej zboží, které
není předmětem výjimky podle §
4 odst. 2 a § 5 odst. 2, uskutečněné
po 1. 7. 1993 lze uložit pokutu až do výše
50.000,-Kč. Pokutu v této výši lze uložit
za každý kus vyrobeného či prodaného
zboží.
3/ Všechny fyzické a právnické osoby
vyrábějící a užívající
ONL ve smyslu výjimky podle § 5 odst. 2, jakož
i provádějící údržbu a
opravy výrobků obsahujících instalované
ONL, jsou povinny zajistit účinná technická
opatření k tomu, aby při jejich činnosti
a použití nedošlo k úniku ONL. Za nedodržení
tohoto ustanovení může být uložena
pokuta až do výše 5.000,-Kč u fyzických
osob a až 50.000,-Kč u právnických osob.
Kontrolu dodržování tohoto zákona provádí
orgány uvedené v zákoně ČNR
č. 389/1991 Sb. o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování.
1/ Pokutu lze uložit do 1 roku od porušení zákona,
nejdéle však do 3 měsíců od zjištění
porušení zákona.
2/ Na ukládání pokut se vztahují předpisy
upravující správní řízení.
1/ 25% z vybrané pokuty je příjmovou složkou
toho orgánu, který pokutu udělil.
2/ 75% z vybrané pokuty převede pokutující
na zvláštní konto Ministerstva životního
prostředí České republiky. Tyto prostředky
budou využívány pro propagaci používání
prostředků neobsahujících ONL a pro
informování obyvatel o způsobech ochrany
před působením UV záření.
Tento zákon nabývá platnosti dnem schválení
a účinnosti, tj. dnem 1. 4. 1993.
Úvod:
Dne 21. 6. 1990 schválila Vláda České
a Slovenské Federativní Republiky přístup
ČSFR k Vídeňské úmluvě
o ochranné ozónové vrstvy Země a k
Montrealskému protokolu o látkách, které
porušují ochrannou ozónovou vrstvu Země.
Vláda České republiky zaujala k usnesení
federální vlády dne 18. 7. 1990 kladné
stanovisko.
Dne 4. 6. 1992 Vláda ČSFR vyslovila souhlas s přijetím
změn a dodatků tohoto protokolu tak, jak vyplynuly
ze závěrů Londýnské konference
signatářů.
Z výše uvedených skutečností
vyplývá povinnost České republiky
řešit problematiku ozon ničících
látek (dále ONL) bez zbytečného odkladu.
Daleko vážnějším důvodem
je však progresivní zhoršování
stavu ozonové vrstvy a přímé ohrožení
života na Zemi. S ohledem na tento stav a na rozsah uvedeného
zákona žádáme, aby bylo výjimečně
upuštěno od předložení návrhu
zásad.
Vzhledem k tomu, že se jedná o úzce specializovaný
problém, vyžadující rychlé a
účinné řešení, nenavrhujeme
úpravy zákona č. 309/1991 Sb. o ochraně
ovzduší před znečišťujícími
látkami ve znění zákona č.
218/1992 Sb. a zákona ČNR č. 389/1991 Sb.
o státní správě v ochraně ovzduší
a o poplatcích za jeho znečišťování,
ale samostatný zákon.
Obecná část:
Navrhovaný zákon vychází ze skutečnosti,
že nelze vždy aplikovat samoregulační
mechanizmy volného trhu, zvláště v případech,
kdy vědecké poznání dokládá,
že pokračováním v nějaké
činnosti lidstvo ohrožuje samu podstatu života.V
takovýchto případech argumenty čistě
ekonomické, požadující postupná
opatření a respektování ekonomických
ukazatelů ukazují, jak hluboce již člověk
ztratil v technokratickém světě přirozené
obranné reakce a jak velkým ničitelem života
skutečně je. V argumentacích se vůbec
nevyčíslují položky jako například
utrpení živých tvorů, kteří
zbytečně onemocněli, ani náklady na
léčbu nemocných lidí a zvířat.
Předpokládá se, že návrh zákona
nevyžaduje vynaložení prostředků
ze státního rozpočtu.
Přijetí zákona je plně v souladu se
závazky, které vyplývají z mezinárodních
dokumentů, zejména Montrealského protokolu
a předpisy platnými v ES (č. 594/91 ES).
Na území ČR je pouze jeden výrobce
látek, na něho se má zákon vztahovat.
Cílem zákona je vytvořit nástroje,
které by zamezily další výrobě
a únikům instalovaných ONL a nastolily podmínky
pro splněn Montrealského protokolu ve znění
jeho zpřísňujících dodatků.
K jednotlivým částem zkona:
Část první -
- účel zákona byl popsán v úvodní části důvodové zprávy
- § 2, odst. 1 = podrobný seznam ONL je součástí Montrealského protokolu, stanovení vyhláškou MŽP je účelné pro event. reakci na změnu těchto seznamů.
- § 2,odst. 3 = je obrovské množství výrobků
a zařízení, které vznikly před
účinností tohoto zákona a je nutno
ošetřit jejich další existenci, neboť
byly vyrobeny a jsou užívány v dobré
víře.
Část druhá -
- 3. = je nezbytně nutno i ihned ukončit výrobu
ONL, aby se dál e nezvyšovalo množství
těchto látek, které se mohou dostat do ovzduší,
kromě výroby zařízení, která
jsou používána při akutním ohrožení
života, u nichž je nutno ponechat lhůtu na přizpůsobení
novým podmínkám stanoveným tímto
zákonem.
§ 4 = zdůvodnění analogické § 3,
§ 5 odst. 1. a 2. = zdůvodnění analogické s § 3,
§ 5 odst. 3. = v ČR existuje výrobce špičkového
zařízení, které je exportováno
do celého vyspělého světa a je patentově
chráněno. Slouží pro manipulaci s ONL
při opravách zamezuje jejich úniku do ovzduší.
Je tedy možno vyžadovat legislativně takové
zacházení s ONL, aby nedocházelo k jejich
úniku do ovzduší.
§ 6. = označení škodlivých výrobků
je ve vyspělém světě samozřejmost"
Část třetí -
§ 7. = sankční část zákona
umožňuje postih subjektů, kteří
nebudou zákon respektovat, je dle názoru předkladatele
dostatečně účinný.
§ 10. = zabezpečuje užití prostředků
získaných za sankce dle tohoto zákona zpět
do oblasti postižení ONL.
Část čtvrtá -
-platnost a účinnost zákona je třeba
stanovit co nejdříve! Pro zdůvodnění
tohoto požadavku platí všechny výše
uvedené důvody, zejména skutečný
stav poškození ovzduší ONL!
P. Seifer v. r. | J. Drápela v. r. |
J. Vlček v. r. | H. Orgoníková v. r. |
J. Effenberger v. r. |
Příloha k zákonu č. ......., ze dne..........
I. Regulované plně halogenové uhlovodíky
Skupina I
trichlórfluórmethan | CFCl3 | CFC-11 |
dichlórdifluórmethan | CF2Cl2 | CFC-12 |
trichlórtrifluórethan | C2F3Cl3 | CFC-113 |
dichllórtetrafluórethan | C2F4Cl2 | CFC-114 |
chlórpentafluórethan | C2F3Cl | CFC-115 |
Skupina II
chlórbrómdifluórmethan | CF2BrCl | Halon-1211 |
brómtrifluórmethan | CF3Br | Halon-1301 |
dibrómtetrafluórethan | C2F48r2 | Halon-24C2 |
II. Regulované ostatní halogenované uhlovodíky
Skupina I
název | chemická značka | označení |
chlórtrifluórmethan | CF3Cl | CFC-13 |
pentachlórfluórethan | C2FCl3 | CFC-111 |
tetrachlórdifluórethan | C2F2Cl4 | CFC-112 |
heptachlórfluórpropan | C3FCl7 | CFC-211 |
hexachlórdifluórpropan | C3F2Cl6 | CFC-212 |
pentachlórtrifluórpropan | C3F3Cl5 | CFC-213 |
tetrachlórtetrafluórpropan | C3F4Cl4 | CFC-214 |
trichlórpentafluórpropan | C3F3Cl3 | CFC-215 |
dichlórgexafluórpropan | C3F6Cl2 | CFC-216 |
chlórheptafluórpropan | C3F7Cl | CFC-217 |
Skupina II
tetrachlórmethan | CCl4 |
Skupina III
1,1,1 - trichlórethan | C2H3Cl3 | (methylchloroform) |
III. Kontrolované přechodné látky
dichlófluórmethan | CHFCl2 | HCFC-21 |
chlórdifluórmethan | CHF2Cl | HCFC-22 |
chlórflurmetham | CH2FCl | HCFC-31 |
tetrachlórfluórethan | C2HFCl | HCFC-121 |
trichlórdifluórethan | C2HF2Cl3 | HCFC-122 |
dichlórtrifluórethan | C2HF3Cl2 | HCFC-123 |
chlórtetrafluórethan | C2HF4Cl | NCFC-124 |
trichlórfluórethan | C2H2FCl3 | HCFC-131 |
dichlórdiflurethan | C2H2F2Cl2 | HCFC-132 |
chlórtrifluórethan | C2H2F3Cl | HCFC-133 |
dichlórdifluórethan | C2H3FCl2 | HCFC-141 |
chlórdifuórethan | C2H3F2Cl | HCFC-142 |
chlórfluórethan | C2H4FCl | HCFC-151 |
hexachlórfluórpropan | C3HFCl6 | HCFC-221 |
pentachlórdifluórpropan | C3HF2Cl5 | HCFC-222 |
tetrachlórtrifluópropan | C3HF3Cl4 | HCFC-223 |
trichlórtetrafluórpropan | C3HF4Cl3 | HCFC-224 |
dichlórpentafluórpropan | C3HF3Cl2 | HCFC-225 |
chlórhexafluórpropan | C3HF6Cl | HCFC-226 |
pentachlórfluórpropan | C3H2FCl5 | HCFC-231 |
tetrachlórdifluórpropan | C3H2F2Cl4 | HCFC-232 |
trichlórtrifluórpropan | C3H2F3Cl3 | HCFC-233 |
dichlórtetrafluórpropan | C3H2F4Cl2 | HCFC-234 |
chlórpentafluórpropan | C3H2F3Cl | HCFC-235 |
tetrachlórfluórpropan | C3H3FCl4 | HCFC-241 |
trichlórdifluórpropan | C3H3F2Cl3 | HCFC-242 |
dichlórtrifluórpropan | C3H3F3Cl2 | HCFC-243 |
chlórtetrafluórpropan | C3H3F4Cl | HCFC-244 |
trichlórfluórpropan | C3H4FCl3 | HCFC-251 |
dichlórdifluórpropan | C3H4F2Cl2 | HCFC-252 |
chlórtrifluórpropan | C3H4F3Cl | HCFC-253 |
dichlórfluórpropan | C3H5FCl2 | HCFC-261 |
chlórdifluórpropan | C3H5F2Cl | HCFG-262 |
chlórfluórpropan | G3H6FCl | HCFG-271 |