zásada č. 1: Tento ústavní zákon
stanovuje podmínky pro přímý výkon
státní moci občany státu formou referenda.
zásada č. 2: V referendu mohou občané
rozhodovat důležité otázky vnitřní
nebo zahraniční politiky státu.
Otázky ústavní a zákonodárné.
Otázky průběhu státní hranice,
věci vnitřního územně správního
uspořádáni státu.
zásada č. 3: Prezident republiky vyhlásí
referendum na návrh: a) Poslanecké sněmovny
Parlamentu.
b) Vlády republiky.
c) Nejméně 100 tisíc k hlasování
oprávněných voličů
Návrh na vyhlášení referenda nemůže
podat vláda, které Poslanecká sněmovna
nevyslovila důvěru nebo které odepřela
vyslovit důvěru anebo které vyslovila nedůvěru.
Vyhlášení referenda uskuteční
prezident republiky do 15 dnů od doručení
návrhu.
zásada č. 4: Návrh na vyhlášení
referenda schvaluje Poslanecká sněmovna nadpoloviční
většinou přítomných poslanců,
je-li přítomna alespoň jedna třetina
jejich členů.
Návrh na vyhlášení referenda může
podat poslanec, skupina poslanců, Senát, nebo zastupitelstvo
vyššího územního samosprávného
celku.
zásada č. 5: Vláda schvaluje návrh
na vyhlášení referenda nadpoloviční
většinou všech svých členů.
zásada č. 6: Otázka položena v referendu
musí být formulována tak, aby na ni bylo
možno jednoznačně odpovědět "ano"
nebo "ne".
Je-li v otázce předkládáno, několik
řešení v této věci, musí
být všechna formulována tak, aby se navzájem
vylučovala, a aby se hlasující mohl jednoznačné
rozhodnout pro jedno z navrhovaných řešení.
zásada. 7: Území, na kterém se má
referendum konat je zpravidla uzemím celé České
republiky anebo území některých vyšších
samosprávných celků nebo okresů.
Návrh na vyhlášení referenda může
vymezit území na, němž se má
referendum konat i jinak, než je uvedeno v odst. 1.
zásad č. 8: Předmětem referenda nemohou
být základní práva a svobody občanů
zakotven v Listině základních práv
a svobod, daně a poplatky a státní rozpočet.
zásada č. 9: Referendum se vykoná do 90 dnů
ode dne, kdy prezident republiky obdržel návrh podle
předchozích zásad.
Referendum lze konat nejpozději 5 měsíců
před uplynutím volebního období Poslanecké
sněmovny
zásada č. 10: Hlasovací právo má
v referendu každý, kdo je oprávněn volit
do Poslanecké sněmovny.
K platnému přijetí návrhu předloženého
v referendu se vyžaduje, aby se pro něj vyslovila
nadpoloviční většina oprávněných
voličů.
zásada č. 11: Referendum o stejné otázce
může být vyhlášeno nejdříve
po uplynutí pěti let.
zásada č. 12: Výsledek referenda oznamuje prezident republiky
Oznámení výsledku referenda obsahuje zejména
tyto údaje:
a) území, na kterém se referendum konalo,
b) den, popř. dny, kdy se referendum konalo,
c) celkový počet oprávněných občanů,
d) celkový počet oprávněných občanů, kteří se zúčastnili hlasování
e) celkový počet oprávněných
občanů, kteří na otázku odpověděli
" ano" a celkový počet oprávněných
občanů, kteří na otázku odpověděli
"ne". Celkový počet oprávněných
voličů, kteří se vyjádřili
pro jednotlivá řešení ke každé
jednotlivé otázce.
Oznámení výsledku referenda se zveřejní
prostřednictvím Československé tiskové
kanceláře České republiky a uveřejní
se ve Sbírce zákonů.
zásada č. 13: Tento ústavní zákon
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Za iniciativní skupinu. poslanců:
| J. Kryčer v. r. | F. Trnka v. r. |
| J. Vyvadil v. r. | V. Grulich v. r. |
Předložený legislativní návrh
má za účel vyplnit mezeru, která v
zákonodárství České republiky
vznikla po 1. 1. 1993 jednak v souvislosti se zánikem ČSFR
a tím i se zánikem účinnosti ústavního
zákona FS č. 327/1991 Sb., o referendu a dle v souvislosti
s ust. čl. 2 odst. 2 Ústavy České
republiky, který předpokládá přijetí
speciálního ústavního zákona
o přímém vykonávání
státní moci lidem. Je tedy nepochybné, že
základní zákon státu předpokládá
i přímý podíl občanů
na výkonu statní moci, aniž by předjímal
jeho formu. V úvahu přitom připadá
na prvním místě všelidové hlasování
- referendem. V evropských ústavních systémech
vycházejících z principů demokracie
se ustálily tyto formy referenda:
1. všelidové hlasování o otázkách
ústavních nebo zákonodárných
2. všelidové hlasování o otázkách
obecné politických ve v... h vnitřní
i zahraniční politiky
3. všelidové hlasování o průběhu
státní hranice (připojení nebo oddělení
části území státu), zvané
též plebiscit, event. lidové hlasování
ve věcech vnitřního územně-správního
uspořádání státu.
Ad 1.
Jde o nejrozšířenější formu
referenda v reprezentativní demokracii, která umožňuje
zpravidla výkonné moci (vládě nebo
hlavě státu), aby předložila návrh
konkrétního ústavního nebo obyčejného
zákona k rozhodnutí (t. j. k přijetí
nebo odmítnutí) občanům k všelidovému
hlasování. Např. podle Ústavy Republiky
československé z r. 1920 mohla vláda svůj
návrh zákona, který byl Národním
shromážděním odmítnut, učinit
předmětem referenda (vyžadovalo se jednomyslné
usnesení vlády). Podle výsledku referenda
by pak byl zákon přijat (prezident by v takovém
případě rozpustil Národní shromáždění),
anebo odmítnul (prezident by odvolal vládu). V této
podobě tedy referendum plnilo úlohu jednoho z prostředků
zajišťujících rovnováhu mezi mocí
zákonodárnou a výkonnou mocí a působilo
jako stabilizující faktor již svou pouhou ústavní
přítomností, aniž by se používalo.
V řadě evropských zemí je hlavní
funkci referenda zajištění stability ústavního
pořádku a ke změně platné ústavy
nebo některých jejích pasáží
(např. o územním uspořádání,
formě vlády apod.) se vyžaduje schválení
této změny ve všelidovém hlasování.
Ad 2.
Předmětem všelidového hlasování
o otázkách vnitřní nebo zahraniční
politiky státu jsou zpravidla zásadní politická
rozhodnutí o věcech, jejichž řešení
připouští zásadně dvě
odlišné varianty (např. využití
jaderné energetiky, vyslání vojsk mimo území
státu k mezinárodní organizaci nebo nadnárodnímu
uskupení apod.).
Ad 3
Plebiscit jako závažné rozhodování
o připojení nebo separaci části státního
území nebývá zpravidla ustavně
zakotven neboť jde o způsob řešení
mezinárodních sporů, jeho podkladem je proto
buď uzavřená smlouva anebo mezinárodní
arbitrážní jednání. Pouze v případech
rozhodování o vnitřním - administrativním
- členění území státu
se předpokládá pro vykonání
referenda ústavní nebo zákonná úprava,
která stanoví podmínky a způsob jeho
konání. V této oblasti se zpravidla používá
konstitutivní forma referenda, jehož výsledek
nemůže být státními orgány
měněn.

