Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

201 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Gerty Mazalové

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka, na ministra hospodářství Karla Dybu a na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku

ve věci zvýšení ceny SUNARU

Místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Gerty Mazalové dopisem ze dne 22. dubna 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra financí Ivana Kočárníka na interpelaci poslankyně Gerty Mazalové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 29. dubna 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
 
a ministr financí
 
Ing. Ivan Kočárník, CSc.
 


 V Praze dne 22. dubna 1993
 Čj. 273/23 280-770/1993

Vážená paní poslankyně,

ubezpečuji Vás, že ministerstvo financí věnuje i v podmínkách liberalizovaných cen cenovému vývoji nemalou pozornost, a to především u tak choulostivého výrobku, jakým nesporně Sunar je. Dokladem toho je i to, že výrobce Sunaru je často podrobován cenové kontrole. Poslední kontrola se právě dokončuje. Jakmile bude uzavřena, budu Vás o výsledcích informovat.

Příčin rostoucích cen Sunaru je více. Hlavní tkví v tom, že mlékárna v Zábřehu na Moravě se, v zájmu získání dostatku mléka ke zpracování, musela podřídit trendu rostoucích cen za mléko, placených zemědělcům ostatními mlékárnami, což se výrazně do ceny Sunaru promítlo. Přestože je cena mléka jako suroviny z hlediska spotřebitele vysoká, poukazují zemědělci na ztrátovost výroby mléka a vyvíjejí neustálé tlaky na zvýšení cen své produkce.

K tomu přistupují další vlivy - zavedení daně z přidané hodnoty a v některých případech i příliš vysoké obchodní přirážky k ceně Sunaru, používané nezřídka lékárnami. Na případy, kdy některé lékárny zneužívají svého dominantního postavení na trhu a používají neúměrně vysoké přirážky se zaměří i orgány cenové kontroly.

Ministerstvo financí průběžně analyzuje chování subjektů na trhu Sunaru a další sušené dětské výživy. Přestože jsou jisté možnosti, jak alespoň částečně spotřebitelské ceny Sunaru snížit - například výše.uvedené utlumení vysokých přirážek lékáren, je evidentní, že hlavní příčinou jsou podstatně vyšší ceny placené zemědělcům za mléko. Přitom nelze čekat návrat k minulosti, kdy se zemědělcům platilo hodně a obyvatelstvo levně kupovalo, za přispění státního rozpočtu.

Radikálnější snížení spotřebitelských cen alespoň na loňskou úroveň je nemyslitelné bez dotací.

Řešení dotací k cenám Sunaru je značně složité a těžkopádné. Dotace by bylo nezbytné automaticky doplnit regulací cen všech subjektů na trhu Sunarem a zvažovat, na kterém úseku ceny dotovat. Stejně automaticky by bylo nezbytné znovu zavést zrušený lístkový příděl na Sunar, neboť cena kvalitní sušené dětské výživy by byla nižší než cena méně kvalitních sušených mlék, které jsou v prodeji v běžné obchodní síti. Zřejmě by se nedalo plně.zabránit plýtvání rozpočtovými prostředky ČR, jak ukazují zkušenosti z minulosti. Nutno brát v úvahu i to, že třetinu sušené dětské výživy odebírá od výrobce Slovenská republika, což situaci v daném případě dále komplikuje. Navíc opětovné cenové dotace spojené s regulací cen by byly v rozporu s celkovou koncepcí liberalizace a postupné deregulace cen. Dotovat a regulovat ceny Sunaru by totiž znamenalo provádět tyto operace permanentně, neboť je nereálné čekat, že by se ceny pro zemědělce vrátily na nižší úroveň. Dotace k cenám by bylo nutné pravidelně zvyšovat, neboť lze spíše čekat, že ceny placené zemědělcům postupně dále porostou. Jakákoli krátkodobá regulace cen či jejich dotování tedy nemá absolutně žádný smysl.

Po zvážení výše uvedených okolností bylo na poradě ekonomických ministrů počátkem tohoto roku dohodnuto, že vlivy nárůstu cen, včetně vlivu růstu cen Sunaru, budou řešeny v rámci kompenzačních opatření v sociální oblasti. Konkrétní opatření byla dohodnuta na jednání Rady hospodářské a sociální dohody a veřejnost o nich byla prostřednictvím sdělovacích prostředků informována. V současné době se připravuje zvýšení podpory při narození dítěte a zvýšeni rodičovského příspěvku.

Problém je v tom, že problematika cen Sunaru je natolik choulostivou záležitostí a dlouhodobě enormně dotované spotřebitelské ceny natolik zafixovanou oblastí, že i kdyby se dopady cen Sunaru propočetly v rámci kompenzace sebelépe, budou matky stále tvrdit - ale na Sunar jste nedali nic. Větší zviditelnění kompenzace ve smyslu - tato částka je na Sunar - by však znamenalo přehodnotit platný systém sociálních dávek. Zásadní změna systému dávek pro rodiny s dětmi se připravuje v roce 1994.

Pokud jde o Vámi uváděné konkrétní údaje a propočty, sděluji, že některé Vaše informace jsou nesprávné. Především mám na mysli "průměrnou prodejní cenu Sunaru" - 54,70.Kč, neboč ve skutečnosti se statistický průměr za ČR pohybuje neustále těsně pod 50,- Kč. Dále upozorňuji na to, že kalkulace cen mlékárenských výrobků jsou ještě složitější než např. komplikovaná masná výroba a nelze je nahradit Vašimi zjednodušenými propočty.

Zcela na závěr sděluji, že problematiku jsme projednávali společně s ministerstvem hospodářství. Berte proto, prosím, moji odpověď na Vaši interpelaci za společné stanovisko ministerstva financí i ministerstva hospodářství.

S pozdravem


 
Kočárník

Vážená paní

Gerta Mazalová

poslankyně Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP