Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
zákona č. 42/1992 Sb., zákona č. 93/1992
Sb. a zákona č. 39/1993 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. § 8 se doplňuje odstavcem
3, který zní:
"(3) V případě,
že vlastník pozemků daroval v tísni
své pozemky jiné osobě nebo je bezúplatně
převedl v souvislosti s uzavřením kupní
smlouvy na budovu, k níž pozemky patřily, soud
na návrh rozhodne buď o zrušení smlouvy,
kterou byly darovány pozemky fyzické osobě,
nebo rozhodne, že současný vlastník
uhradí cenu darovaných pozemků. Peněžní
náhradu soud přizná, není-li vrácení
možné, zejména proto, že pozemky byly
převedeny na další fyzickou osobu. Cena se
stanoví podle cenových předpisů platných
ke dni bezúplatného převodu nebo darování
s tím, že při stanovení ceny se pozemek
bude posuzovat podle druhů (kultury) v době darování.
Návrh musí být u soudu uplatněn do
31. prosince 1993.".
2. V § 9 se za odstavec 2 vkládá
nový odstavec 3, který zní:
"(3) V rozhodnutí podle odst.
2 a 4 musí být uvedena výše pohledávek
podle § 6 odst. 3 a 4 a lhůta k jejich zaplacení.".
Dosavadní odstavce 3, 4, 5 a 6 se
označují jako odstavce 4, 5, 6 a 7.
3. § 9 se doplňuje odstavcem
7, který zní:
"(7) Účastníky
řízení podle tohoto paragrafu jsou oprávněná
osoba, která uplatnila nárok na vydání
nemovitosti u pozemkového úřadu, povinná
osoba a Pozemkový fond České republiky.".
4. V § 11 odstavci 2 se slova "se
oprávněné osobě předvedou"
nahrazují slovy "Pozemkový fond České
republiky oprávněné osobě převede".
5. V § 14 se za odstavec 2 vkládá
nový odstavec 3, který zní:
"(3) Pro účely tohoto
zákona se za podstatné zhodnocení nepovažuje
meliorační zařízení umístěné
pod povrchem půdy. Oprávněná osoba,
které byla vydána nemovitost na níž
je umístěna meliorační stavba, je
povinna meliorační stavbu udržovat. Nestane-li
se oprávněná osoba též vlastníkem
meliorační stavby, je povinna umožnit kontrolu,
údržbu a opravy právnické nebo fyzické
osobě, která odpovídá za její
stav a činnost.".
Dosavadní odstavce 3, 4, 5 a 6 se
označují jako odstavce 4, 5, 6 a 7.
6. V § 14 dosavadní odstavec
6 zní:
"(6) V případě,
že vlastník získal obytné budovy, hospodářské
budovy a jiné stavby do vlastnictví přídělem
od státu, poskytne se oprávněné osobě
náhrada za tyto nemovitosti ve smyslu odstavce 1 a 3 jen
do výše uhrazené přídělové
ceny. Zhodnocení staveb musí přídělce
prokázat stavební dokumentací.".
7. § 15 zní:
"§ 15
(1) Oprávněné osobě
náleží právo na náhradu za trvalé
porosty, s výjimkou lesních porostů, které
na pozemcích byly v době jejich převzetí
státem nebo jinou právnickou osobou, jestliže
v době vydání pozemků na nich nejsou
trvalé porosty téže kultury.
(2) Jsou-li oprávněné
osobě vydávány lesní pozemky nebo
jejich části, na kterých nejsou obnoveny
lesní porosty, má právo na jejich zalesnění
na náklady povinné osoby ve lhůtě
stanovené zákonem13a, nedohodnou-li se
účastníci jinak.
(3) Pokud je cena lesních porostů
na vydávaných lesních pozemcích nižší
než v době jejich převzetí státem
nebo jinou právnickou osobou, má oprávněná
osoba právo vůči povinné osobě
na náhradu ve výši cenového rozdílu.
Má-li povinná osoba povinnost zalesnit pozemek podle
odstavce 2, započte se do ceny porostů na vydávaných
lesních pozemcích ocenění zalesněných
pozemků.
(4) Jestliže na pozemcích, které
mají být vydány podle tohoto zákona,
jsou trvalé porosty, ačkoli v době převzetí
pozemků státem nebo jinou právnickou osobou
na pozemcích trvalé porosty nebyly, je na vůli
oprávněné osoby, zda pozemky převezme,
nebo zda požádá o vydání jiných
pozemků bez trvalých porostů, v takovém
případě se postupuje podle § 11 odst.
2 tohoto zákona, nedohodnou-li se účastníci
smlouvy jinak.
(5) Jestliže pozemky, které
mají být vydány podle tohoto zákona
byly lesní půdou v době jejich převzetí
státem nebo jinou právnickou osobou a nyní
lesní půdou nejsou, má oprávněná
osoba vůči povinné osobě právo
na náhradu ve výši cenového rozdílu
lesních porostů podle § 15 odst. 3.
(6) Ceny se stanoví podle cenových
předpisů platných ke dni 24. června
1991.".
Odkaz 13a) k § 15 odstavci 2 a §
24 odstavci 4 zní:
________________
"13a Zákon ČNR
č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství.
8. § 16 odstavec 1 zní:
"(1) Náhrady za pozemky, které
se podle tohoto zákona nevydávají a za které
nelze poskytnout oprávněné osobě jiný
pozemek, poskytne stát, nebo jiná právnická
osoba, jejímž zřizovatelem nebo zakladatelem
je stát, finanční náhradu podle zvláštních
předpisů13b. Finanční náhrada
spočívá ve vyplacení hotovosti a v
cenných papírech, které nemají povahu
státního dluhopisu, a to v cenách podle §
28a. Hotovost se vyplácí pouze původním
vlastníkům vydávaných věcí.".
Odkaz 13b) k § 16 odstavci 1 větě
první zní:
_______________
"13b Nařízení
vlády České republiky č. 504/1992
Sb., o výši náhrady v hotovosti poskytované
podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
zákona č. 93/192 Sb.".
9. V § 16 odstavci 2 se na konci připojuje
tato věta: "Pokud oprávněná osoba
odkoupila od státu či právnické osoby
nemovitost před účinností zákona,
má nárok vůči této osobě
na vrácení peněžité částky
ve výši kupní ceny.".
10. § 16 se doplňuje odstavcem
6, který zní:
"(6) Nedojde-li k dohodě o způsobu
náhrady podle odst. 5, rozhodne o způsobu náhrady
na návrh soud.".
11. V § 17 se za odstavec 1 vkládá
nový odstavec 2, který zní:
"(2) Pozemkové fondy nespravují
obytné a hospodářské budovy a stavby
sloužící lesní výrobě,
včetně zastavěných pozemků
a pozemků tvořících s těmito
stavbami funkční celek, které stát
nebo jiná právnická osoba nenabyly z důvodů
uvedených v § 6 odst. 1, s tímto majetkem hospodaří
státní organizace spravující související
lesní půdní fond (§ 17 odst. 1 písm.
e) ).".
Dosavadní odstavce 2, 3 a 4 se označují
jako odstavce 3, 4 a 5.
12. Za § 18 se vkládá
nový § 18a, který zní:
"§ 18a
Pozemkový fond České
republiky poskytuje náhrady oprávněným
osobám v případech, kdy je povinnou osobou
obec nebo stát.".
13. V § 20 odstavci 5 se na konci připojuje
tato věta: "Závisí-li právo na
náhradu na rozhodnutí pozemkového úřadu
nebo soudu, končí tato lhůta uplynutím
6 měsíců ode dne právní moci
rozhodnutí.".
14. V § 21a odstavci 1 se vypouštějí
slova "a notářské" a za slova "související
s vydáním" vkládají slova "a
výměnou".
15. § 22 odstavec 2 zní:
"(2) Nedošlo-li mezi dosavadním
uživatelem a vlastníkem pozemku k jiné dohodě,
vznikne dnem účinnosti tohoto zákona nebo
dnem, kdy byl pozemek podle části druhé tohoto
zákona vydán, mezi nimi nájemní vztah,
který lze vypovědět k 1. říjnu
běžného roku výpovědí
doručenou do 30. června, pokud se vlastník
s nájemcem nedohodne jinak. V případě,
že pozemek je pro vlastníka nepřístupný,
nemůže výpovědní lhůta
skončit dříve, než budou provedeny pozemkové
úpravy, v případě, že oprávněné
osobě mají být vydány také
budovy a stavby nebo poskytnuty náhrady podle tohoto zákona,
nemůže výpovědní lhůta
u výpovědi dané nájemcem skončit
dříve, než tyto nároky vypořádá.".
16. § 22 se doplňuje odstavcem
8, který zní:
"(8) Roční nájemné
za pozemky náležící do zemědělského
půdního fondu, s výjimkou pozemků
lesního půdního fondu, činí
1 % z ceny pozemku23b a částku odpovídající
výši daně z nemovitostí, pokud se vlastník
a nájemce nedohodnou jinak.".
Odkaz 23b) k § 22 odstavci 8 zní:
_________________
"23b Vyhláška
ministerstva zemědělství České
republiky č. 613/1992 Sb., kterou se stanoví seznam
katastrálních území s přiřazenými
průměrnými cenami pozemků orné
půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů,
luk a pastvin odvozenými z bonitovaných půdně
ekologických jednotek.".
17. § 24 odstavec 2 zní:
"(2) V případě,
že před převzetím do užívání
zemědělskou nebo lesní organizací
nebyly na pozemku vysazeny trvalé porosty, je na vůli
vlastníka, zda pozemek převezme, nebo zda požádá
pozemkový fond o výměnu za jiný pozemek
ve vlastnictví státu bez trvalého porostu.".
18. § 24 odstavec 3 se vypouští.
Dosavadní odstavec 4 se označuje
jako odstavec 3 a na konci se připojuje tato věta:
"Ustanovení tohoto odstavce se nevztahuje na lesní
porosty.".
19. V § 24 nový odstavec 4 zní:
"(4) U lesních pozemků
nebo jejich částí, které byly převzaty
do užívání státem nebo jinou
právnickou osobou a na kterých nejsou zajištěné
lesní porosty, má vlastník právo na
jejich zajištění na náklady povinné
osoby ve lhůtě stanovené zákonem13a,
nedohodnou-li se účastníci jinak. O tom,
zda je lesní porost zajištěn, rozhodne ve sporných
případech příslušný orgán
státní správy lesního hospodářství
rozhodnutím vydaným ve správním řízení.".
20. § 24 se doplňuje novými
odstavci 5 a 6, které zní:
"(5) Jestliže je cena lesních
porostů na lesních pozemcích v době
ukončení práva užívání
nižší než v době jejich převzetí
do užívání státem nebo jinou
právnickou osobou, má vlastník vůči
povinné osobě právo na náhradu ve
výši cenového rozdílu. Má-li
povinná osoba povinnost zalesnit pozemek podle odstavce
4, započte se do ceny lesních porostů na
lesních pozemcích, u nichž skončilo
právo užívání, ocenění
zalesněných pozemků. Pro poskytnutí
náhrady se použije § 16 odst. 4 obdobně.
(6) Jestliže pozemky, které
byly ke dni převzetí státem nebo jinou právnickou
osobou lesní půdou a v době ukončení
práva užívání jimi již nejsou,
má oprávněná osoba vůči
povinné osobě právo na náhradu ve
výši cenového rozdílu lesních
porostů podle odst. 5.".
21. V § 25 se za odstavec 2 vkládá
nový odstavec 3, který zní:
"(3) Ustanovení odstavce 2 se
nevztahuje na pozemky školních statků odborných
zemědělských učilišť, středních
zemědělských škol a vysokých
škol. V těchto případech může
vlastník vypovědět dohodu o nájmu
pozemků nejdříve k 1. říjnu
1995.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje
jako odstavec 4.
22. V § 25 dosavadním odstavci
3 se slova "orgán státní správy"
nahrazují slovy "příslušný
okresní úřad, Magistrátní úřad
hlavního města Prahy a magistráty měst
Brna, Ostravy a Plzně.".
Čl. II
Předseda Poslanecké sněmovny
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásil úplné znění zákona
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, jak vyplývá ze zákonů jej
měnících a doplňujících.
Čl. III
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
ve snaze zmírnit následky některých
majetkových křivd, k nimž došlo vůči
vlastníkům zemědělského a lesního
majetku v období let 1948 až 1989, dosáhnout
zlepšení péče o zemědělskou
a lesní půdu obnovením původních
vlastnických vztahů k půdě a upravit
vlastnické vztahy k půdě přijalo dne
21. května 1991 zákon č. 229/1991 Sb., který
byl dále novelizován zákonem č. 93/1992
Sb. a zákonem č. 42/1992 Sb.
V rámci zmocnění
vydala Česká národní rada dne 21.
června 1991 zákon ČNR č. 284/1991
Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech, který byl novelizován zákonem
ČNR č. 38/1993 Sb. Dne 15. dubna 1992 vydala zákon
ČNR č. 243/1992 Sb., kterým se upravují
některé otázky související
se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
zákona č. 93/1992 Sb. Tento zákon byl změněn
a doplněn zákonem ČNR č. 441/1992
Sb. Dále Česká národní rada
schválila k provedení zákona o půdě
zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém
fondu České republiky.
Zákon o půdě je
produktem doby v níž vznikal a obsahuje řadu
chyb, které v praxi způsobují mnoho problémů.
Krátce po vydání zákona bylo nepochybné,
že musí být novelizován. Otázkou
byl rozsah novely. Změnit některá ustanovení
zákona o půdě by znamenalo změnit
i filosofii zákona, což by po několika měsících
uplatňování zákona vyvolalo mnoho
problémů.
Zákon o půdě vyvolal
zejména tyto problémy:
a) majetek fyzických osob, který
byl zabrán státem, prošel držením
řady organizací, byl delimitován, rozdělován
i slučován, takže v mnoha případech
nelze vysledovat povinnou osobu k vydání živého
a mrtvého inventáře,
b) v řadě případů
prokazatelně byl živý a mrtvý inventář
převzat místními národními
výbory, ale nelze už zjistit, jak bylo s tímto
inventářem naloženo. Obce nemají dostatek
prostředků k poskytnutí náhrad, ale
hlavně zde vyvstává právní
problém, zda obce mohou být povinnými osobami
podle zákona o půdě. Zda obce jsou právními
nástupci bývalých místních
národních výborů,
c) ekonomická situace organizací,
které na zabrané půdě nebo dalším
zemědělském a lesním majetku hospodaří
je v posledním období neutěšená
natolik, že mimo vrácení půdy mohou
organizace poskytnout jen velmi málo, nebo majetek, který
je pro soukromé hospodaření nevyužitelný,
d) při projednávání
zákona o půdě ve FS ČSFR nebyl předložen
ekonomický rozbor a úvaha o předpokládaném
dopadu na státní rozpočet. V letech 1991
a 1992 nebylo v rozpočtech federace ani republik počítáno
s povinností státu poskytnout náhrady oprávněným
osobám. Obdobná situace je i pro rok 1993 s tím,
že stát státní zemědělský
a potravinářský majetek privatizuje a zbavuje
se tak možného zdroje, ze kterého by mohl náhrady
poskytovat,
e) nejsou zvládány úkoly
potřebné pro uplatňování práv
původních vlastníků zemědělského
majetku. Evidence vlastníků nedisponuje potřebnou
technikou a dostatečným personálním
zabezpečením. Obdobná situace je na pozemkových
úřadech, kde se na rozhodnutí, včetně
"domnělého vlastnictví" čeká
i několik měsíců. Vyhledávání
potřebných spisů v archivech trvá
neúměrně dlouho, protože archivy zásluhou
dlouhodobého podceňování nejsou vybaveny
na zvládnutí náporu, který vznikl,
f) soudy, které mají rozhodovat
o nárocích ze zákona o půdě
v případech, kdy se oprávněná
a povinná osoba nedohodnou, jsou téměř
nečinné, protože mají velký nápor
soudní agendy a nejsou dostatečně vybaveny
personálně soudci i technickým personálem,
g) územní odbory ministerstva
zemědělství ČR, které rozhodují
ve správním řízení v případech,
kdy nelze jednoznačně určit kdo je povinnou
osobou, a které uzavírají jménem státu
dohody o poskytování náhrad v případech,
kdy je povinnou osobou stát, nejsou vybaveny osobami s
právními znalostmi a jsou agendou přetíženy
a nezvládají řešit věci ve lhůtách
stanovených správním řádem.
Přes nedostatky a problémy,
které zákon o půdě vyvolal, je třeba
jeho existenci hodnotit vysoce kladně a konat všechno
pro to, aby jeho filosofie byla prosazena v životě.
Dnes projednávaná novela zákona o půdě
má napomoci urychlit uvedení zákona do života.
Při restituci zemědělského
majetku se vyskytuje značné množství
případů, kdy stát nebo jiné
právnické osoby vydávají nemovitosti,
na nichž v době převzetí státem
vázla pohledávka státu, např. nedoplatek
přídělové ceny nebo zaknihované
půjčky u státních peněžních
ústavů. Novela předpokládá,
že výše pohledávek a lhůta k jejich
zaplacení musí být uvedena v rozhodnutí
Pozemkového úřadu.
Návrh novely řeší
rovněž právní problém bezúplatného
převodu pozemků z jedné fyzické osoby
na druhou v souvislosti s uzavřením kupní
smlouvy na budovu, k níž pozemky patřily. Fyzické
osoby, které koupily budovu, měly v kupní
smlouvě uvedenu darovací doložku na zemědělské
pozemky. V současné době se vlastníci
těchto pozemků domáhají práva
na vydání těchto pozemků, ačkoliv
je nabyli na základě protiprávního
zvýhodnění a bez úhrady. Uvedená
právní praxe byla prováděna na základě
"Směrnice o postupu při registraci smluv u
státních notářství a při
udělování souhlasu k převodům
a nájmům některých druhů nemovitostí
okresními národními výbory",
vydané dne 19.5.1964 ministerstvem spravedlnosti a ministerstvem
zemědělství, lesního a vodního
hospodářství (č.j. 61 516/64-MZ-práv.).
Je tedy možno spravedlivě
požadovat, aby ten, kdo přijal pozemky, které
jiný daroval v tísni a na základě
donucení, aby tyto pozemky vrátil původnímu
vlastníkovi nebo aby za ně zaplatil.
Při vracení zemědělských
pozemků často povinné organizace vyžadují
od oprávněných osob náhradu za zhodnocení
pozemku meliorační stavbou, např. vybudováním
drenáží. Oprávněné osoby
pak namítají, že odvedení podzemních
vod změnilo původní biosystém natolik,
že jde spíš o znehodnocení. Jednoznačný
názor nemají ani půdní odborníci.
Nová právní úprava vychází
z toho, že péče o půdu, včetně
meliorací, pokud byly provedeny, byla prováděna
jako péče řádného hospodáře
a že tedy nejde o zhodnocení, pokud se meliorační
stavby, např. závlahové systémy, nenalézají
nad úrovní půdy, ale o běžnou
péči o půdu, byť byla finančně
nákladná.
V původním textu zákona
o půdě byla problematika trvalých porostů
projednána jako záležitost sadů. Touto
právní úpravou vznikla řada problémů
při vracení lesní půdy. Problém
nastal při výkladu, co je srovnatelný trvalý
porost, zda je věk lesa, resp. nová výsadba,
zhodnocením či znehodnocením ve vztahu jak
k dosavadnímu uživateli, tak k vlastníku lesa.
Navržená právní
úprava náhrad za rozdíl v ceně lesních
porostů vyžaduje nadále znalecké posudky.
Jejich pořízení bude v některých
případech náročné.
Navržená právní
úprava sjednocuje postup vypořádání
náhrad jak při vracení práva vlastnického,
tak práva užívacího. V obou případech
má oprávněná osoba nárok na
náhradu za rozdíl ceny porostů v době
převzetí státem nebo jinou právnickou
osobou a v době jejich vydání. Mimo to oprávněné
osobě nebude v žádném případě
vracen neobnovený porost.
Zákon č. 87/1991 Sb., o
mimosoudních rehabilitacích při odškodňování
občanů stanoví v § 13 odst. 5, že
vedle finanční hotovosti se vydávají
cenné papíry, které nemají povahu
dluhopisu. Předkládaná novela rozšiřuje
tuto možnost i na osoby oprávněné podle
zákona o půdě. Jde o poměrně
frekventovanou skupinu občanů jimž nelze vydat
pozemky, jichž byli původními vlastníky,
protože tyto pozemky byly např. zastavěny,
jsou na nich zřízeny hřbitovy, zahrádkářská
osada apod.
Podle stávajícího
znění § 17 odst. 1 zákona spravuje nemovitosti
uvedené v § 1 odst. 1 zákona Pozemkový
fond. V praxi to znamená, že Pozemkový fond
nespravuje pozemky lesního půdního fondu,
které jsou ve vlastnictví státu a na které
se nevztahuje postup podle § 6 odst. 1 zákona (tzn.,
které nebudou restituovány). Pozemkový fond
však spravuje obytné a hospodářské
budovy a stavby sloužící lesní výrobě
(§ 1 odst. 1 písm. c) zákona).
Pokud tedy Pozemkový fond nespravuje
pozemky lesního půdního fondu ve vlastnictví
státu, na které se nevztahuje postup podle §
6 odst. 1 zákona, není vhodné ani účelné,
aby spravoval obytné a hospodářské
budovy a stavby s těmito pozemky spojené.
Navrhovaná změna, resp.
doplnění § 17 o nový odstavec 2, má
tedy především sjednotit
právní úpravu pokud jde o správu pozemků
půdního fondu a ostatních nemovitostí
sloužících lesnímu hospodářství
(obytných a hospodářských budov včetně
zastavěných pozemků a pozemků souvisejících,
a staveb jako lesní cesty, cestní objekty, objekty
hrazení bystřin aj.). Při uplatňování
zákona o půdě je jedním z největších
problémů zajištění dostatečných
finančních prostředků na poskytnutí
náhrad podle zákona o půdě. Oprávněné
osoby mají problémy s vymáháním
náhrad od právnických osob (STS, státní
statky, zemědělská družstva apod.).
Je neomluvitelné a politicky neúnosné, aby
náhrady oprávněným fyzickým
osobám, kde je povinnou osobou obec nebo stát, nebyly
vypláceny na základě zákonných
dohod neprodleně. Jménem státu je povinnou
osobou, podle platné právní úpravy,
ministerstvo zemědělství ČR, které
však ze státního rozpočtu pro tento
účel neobdrželo finanční krytí.
Na druhé straně stát
předal veškerý státní zemědělský
majetek Pozemkovému fondu České republiky,
který ho rozprodává. Lze tedy považovat
za nezbytné řešit finanční problém
obcí a státu tím, že se povinnou osobou
stane za obec i stát Pozemkový fond. Toto řešení
je nezbytné, protože již řada obcí
je souzena jako povinná osoba a lze očekávat,
že v právní moci rozsudku bude navrhován
výkon rozhodnutí prodejem i tak minimálního
majetku obcí.
Dosavadní ustanovení §
25 odstavec 2 písm. c) umožňuje vypovědět
nájemní smlouvy mezi oprávněnými
osobami a školními statky zemědělských
učilišť, zemědělských středních
a vysokých škol až po uplynutí 10 let
ode dne účinnosti zákona.
Novela předpokládá,
že školní statky budou v nájemním
vztahu po dobu 10 let užívat zemědělskou
půdu ve správě Pozemkového fondu České
republiky. Půdu ve vlastnictví fyzických
osob budou povinny školní statky vydat k 1. říjnu
1995, bude-li jim výpověď z nájmu doručena
v zákonem stanoveném termínu, nedohodnou-li
se na kratší lhůtě.
Školní statky zemědělských
učilišť, zemědělských středních
škol a vysokých škol zemědělského
charakteru jsou napojeny na státní rozpočet
a odčerpávají z něho značné
částky. Praktická zemědělská
výuka však může a podle názoru
předkladatele této novely i musí být
založena na jiném principu, a to na principu smlouvy
s provozovatelem zemědělského podniku (družstvo,
a.s., s.r.o., nebo soukromý zemědělec) o
provádění zemědělské
odborné praxe určitého druhu a v určitou
dobu. Praktická výuka na školním statku
seznamuje učně nebo studenty se zemědělskou
praxí, se kterou se po ukončení školy
nebudou setkávat. Pro lepší přípravu
pro praktický výkon zemědělského
povolání je třeba zrušit "skleníkové"
pracovní prostředí a školit studenty
v běžných podmínkách. Současně
novela odstraní diskriminaci původních vlastníků
pozemků, kteří mají tu smůlu,
že jejich půdu si hodlá na 10 let ponechat
stát.
Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky již
vstoupilo v jednání s Pozemkovým fondem České
republiky o možnosti pronájmu státní
půdy obhospodařované školními
zemědělskými podniky středních
a vysokých škol. Uzavření tohoto smluvního
vztahu umožní školním podnikům
opustit půdu, na kterou se vztahuje dosavadní znění
§ 25 zákona o půdě, které předpokládá
nájem po dobu 10 let.
Návrh novely zákona o půdě
nevyžaduje žádný příspěvek
ze státního rozpočtu. Naopak v případě
schválení této novely v navrhovaném
znění dojde ke snížení rozpočtového
tlaku na ústřední orgány státní
správy, které spravují zemědělské
školství a ulehčí se tlakům na
příspěvek ze státního rozpočtu
pro účely poskytování náhrad
v případech, kdy je povinnou osobou obec nebo stát.
K bodu 1
Při registraci kupních
smluv na obytné a hospodářské budovy
byl na vlastníky činěn nátlak (pod
sankcí nezaregistrování kupní smlouvy),
aby do kupní smlouvy bylo zahrnuto i darování
pozemků, které k budovám patřily.
Navrhuje se tedy, aby soud rozhodl, že současný
vlastník (fyzická osoba) takto bezplatně
získané pozemky uhradil, případně
aby byla zrušena ta část smlouvy, kterou byly
pozemky darovány.
K bodu 2
Doplňuje se ustanovení
§ 9 odstavec 3 o povinnost uvést v rozhodnutí
pozemkového úřadu o schválení
dohody mezi oprávněnou a povinnou osobou výši
pohledávky a lhůtu k jejímu zaplacení.
K bodu 3
Upřesňují se účastníci
správního řízení u pozemkového
úřadu ve věci schválení dohody
o vydání nemovitosti podle § 9 zákona.
K bodu 4
Pozemkový fond České
republiky se zmocňuje k vydání jiných
pozemků za ty, které nelze vydat podle § 11
odstavce 1 zákona.
K bodu 5
V praxi není vždy jednotný
názor, zda meliorační zařízení
vždy zhodnocují vrácené pozemky. Vzhledem
k nejednotnému postupu při vydávání
takových pozemků se navrhuje, aby meliorační
zařízení umístěné pod
povrchem půdy nebylo považováno za podstatné
zhodnocení. Stanovuje se povinnost vlastníkovi pozemku
meliorační zařízení udržovat,
příp. umožnit jeho údržbu.
K bodu 6
Tímto opatřením
se sleduje, aby byla sjednocena výše náhrad
za obytné a hospodářské budovy pokud
se nevydávají, zanikly nebo byly znehodnoceny.
K bodu 7
Navržená právní
úprava stanovuje nárok na náhrady za lesní
porosty odlišně od náhrad za ostatní
trvalé porosty. Ukládá povinné osobě
povinnost obnovit lesní porosty na těch částech
lesních pozemků, kde v
době vydání nejsou, pokud se povinná
a oprávněná osoba nedohodnou jinak. Současně
zachovává nárok oprávněné
osoby na náhradu v případech, kdy je cena
lesních porostů na vydávaných lesních
pozemcích, po započtení závazku obnovit
lesní porosty, nižší než v době
jejich převzetí státem nebo jinou právnickou
osobou. K bodu 8
Upřesňuje se způsob
a výše náhrady za pozemky, které nelze
vydat.
K bodu 9
Novela reaguje na řadu podnětů
občanů (jak původních vlastníků,
tak i jejich dědiců), kteří si již
odkoupili od státu, popř. jiných právnických
osob, svůj původní majetek, jenž přešel
na stát některým ze způsobů
uvedeným v § 6 zákona č. 229/1991 Sb.,
ve znění zák. č. 93/1992 Sb. Vzhledem
k tomu, že tito občané původně
odňatý majetek, resp. jeho část, takto
získali zpět do vlastnictví, nemohou být
podle dosavadní zákonné úpravy pojaty
do restitučního řízení. Ve
vztahu k ostatním oprávněným osobám
bylo jejich postavení nerovnoprávné, odporující
pravidlům listiny základních lidských
práv. V rámci restituce ve smyslu zákona
č. 403/1990 Sb. bylo umožněno obdobné
případy řešit vrácením
zaplacené kupní ceny.
K bodu 10
Řeší se situace, kdy
nedojde k dohodě o způsobu náhrady a odškodnění
oprávněné osoby se neúměrně
prodlužuje. Také se zamezí spekulacím
ze strany povinných osob.
K bodu 11
Pozemkový fond nespravuje pozemky
lesního půdního fondu ve vlastnictví
státu, na které se nevztahuje postup podle §
6 odst. 1 zákona, není proto účelné,
aby spravoval obytné a hospodářské
budovy a stavby sloužící lesní výrobě,
když tyto nemovitosti jsou svým účelem
a funkčním zaměřením spojeny
s pozemky lesního půdního fondu. Navrhovaná
změna má tedy sjednotit právní úpravu,
pokud jde o správu lesních pozemků a budov.
K bodu 12
Je navrhováno, aby tam, kde je
povinnou osobou stát nebo obec, poskytoval náhradu
Pozemkový fond ČR. Sníží se tím
nároky na státní rozpočet a nezatíží
se již tak napnuté rozpočty obcí.
K bodu 13
Upřesňuje se lhůta
pro uplatnění náhrady v případě,
že právo na náhradu je závislé
na rozhodnutí pozemkového úřadu nebo
soudu.
K bodu 14
Správní a notářské
poplatky související s vydáním nemovitosti
se podle zákona nevyměřují. Řadě
oprávněných osob ovšem nelze jejich
původní nemovitosti (pozemky) vydat a jsou jim přidělovány
výměnou jiné nemovitosti (pozemky). Navrhuje
se, aby i poplatky spojené s výměnou nemovitostí
(pozemků) se oprávněným osobám
rovněž nevyměřovaly. V návaznosti
na změny v soustavě daní a poplatků
jsou notářské poplatky z převodu nemovitostí
nahrazeny daní z převodu nemovitostí. Případné
osvobození od daně by muselo řešit na
základě daného zmocnění ministerstvo
financí formou vyhlášky.
K bodu 15
Umožňuje se, aby vlastníci
k provozování zemědělské výroby
mohli vypovědět nájemní vztah vždy
k 1. říjnu běžného roku. Tím
se zobecňuje stávající ustanovení
zákona s cílem usnadnit vlastníkům
začít v daném období provozovat zemědělskou
výrobu na vlastních pozemcích.
K bodu 16
Stanovený způsob nájemného
za pronájem pozemků se netýká lesního
půdního fondu zejména z důvodu dlouhého
"výrobního" cyklu v lesním hospodářství.
Lesní porosty dospívají
ve věku 100 - 120 let, takže vlastník nemá
možnost každoročního finančního
zisku jako v zemědělství. Naopak mnoho desetiletí
(minimálně 60 let od založení) je nutné
vynakládat finanční prostředky na
zákonnou péči o lesní porosty (záporný
nájem).
K bodu 17
Navrhuje se, aby vlastník pozemku,
na kterém nebyl před převzetím do
užívání zemědělskou nebo
lesní organizací žádný trvalý
porost, nemusel platit dosavadnímu uživateli žádnou
náhradu, pokud přebírá pozemek s trvalým
porostem, vzešlým na pozemku v době jeho užívání
zemědělskou nebo lesní organizací.
Možnost žádat o jiný pozemek bez trvalého
porostu zůstává zachována.
K bodu 18
V § 24 se vypouští odstavec
3, protože je plně nahrazen novou úpravou §
15 a § 16.
K bodu 19
Aby byly odstraněny problémy
spojené s praktickou aplikací ustanovení
o náhradách za trvalé porosty podle stávající
právní úpravy a aby současně
nebyli vlastníci pozemků a porostů poškozeni
nebo znevýhodněni, navrhuje se stanovit povinnost
dosavadního uživatele předat vlastníkovi
pozemek se zajištěným porostem. K bodu
20
Sjednocuje se režim náhrad
s navrhovanou úpravou § 15.
K bodu 21
Předpokládá se,
že praxi svých žáků a posluchačů
budou napříště všechny typy škol
zajišťovat smluvně v běžném
provozu v zemědělských podnicích nebo
na soukromých farmách.
K bodu 22
Určuje se, že příslušným
orgánem k rozhodnutí o výši nájemného
je příslušný okresní úřad,
což má zajistit, aby výše nájmu
byla "v místě obvyklá".
Zpracoval: JUDr. Eduard Huth