Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon České národní rady č.
61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě
České republiky se mění a doplňuje
takto:
1. K § 2
Paragraf 2 zní:
Nejvyšší kontrolní úřad
je ústředním kontrolním orgánem,
nezávislým na vládě, jejích
orgánech a ústředních orgánech
státní správy, ve své činnosti
se řídí pouze zákony.".
2. V § 5 písm. a) se slova "České
národní rady" nahrazují slovy "Parlamentu
České republiky.".
3. § 8 odst. 1 ní:
"(1) Nejvyšší kontrolní úřad
řídí prezident. Prezidenta zastupuje viceprezident
ve všech věcech.".
4. § 10 odst. 1 zní:
"(1) Prezidenta jmenuje a odvolává prezident
republiky na návrh Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky (dále jen "Poslanecká
sněmovna").".
5. V § 10 odst. 2 se slovo "zvolen" nahrazuje slovem
"jmenován".
6. § 11 odst. 1 zní:
"(1) Viceprezidenta jmenuje a odvolává prezident
republiky na návrh Poslanecké sněmovny.".
7. V § 11 odst. 2 se slovo "zvolen" nahrazuje slovem
"jmenován".
8. V § 12 úvodní věta zní: "Prezidentem,
nebo viceprezidentem může být jmenován
občan České republiky.".
9. V § 14 odst. 2 se slova "Česká národní
rada" nahrazují slovy "Prezident republiky".
10. V § 14 odst. 3 se za slova "může být"
vkládají slova "prezidentem republiky".
11. V § 15 odst. 2 se slova "Česká národní
rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky".
12. § 20 zní:
(1) Sídlem Nejvyššího kontrolního
úřadu je Praha.
(2) Podrobnosti o organizaci a činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, zejména způsob
jednání Rady, způsob projednávání
kontrolních zjištění, důvody,
pro které může být kontrolní
pracovník odvolán z kontroly, jejímž
provedením byl pověřen, a jednání
o námitkách podjatosti upraví Nejvyšší
kontrolní úřad ve statutu.
(3) K výkonu působnosti na území České
republiky může Nejvyšší kontrolní
úřad vytvářet detašovaná
pracoviště.".
13. V § 21 odst. 1 se slova "České národní
radě" nahrazují slovy "Poslanecké
sněmovně".
14. V § 21 odst. 2 se v úvodní větě
a v ustanovení písmene a) slova "České
národní rady" nahrazují slovy "Poslanecké
sněmovny" a v ustanovení písmene b)
se slova Česká národní rada"
nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna".
15. V § 21 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Souhrnná zpráva podle odstavce 1 se zveřejňuje.
Nejvyšší kontrolní úřad
může po skončení kontroly zveřejnit
i jednotlivá závažná kontrolní
zjištění.".
16. V § 23 se slova "Česká národní
rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna".
17. V § 28 se slova "České národní
rady" nahrazují slovy "Parlamentu České
republiky".
Na Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky přecházejí
práva a závazky ministerstva státní
kontroly České republiky, s výjimkou těch
práv a závazků, které podle rozhodnutí
vlády České republiky přecházejí
na nově zřízený Kontrolní úřad
vlády České republiky (Úřad
vlády České republiky).
Zrušuje se ústavní zákon České
národní rady č. 481/1991 Sb., kterým
se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ...........
I. Obecná část
Novela zákona ČNR č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadě České
republiky (dále jen "Nejvyšší kontrolní
úřad") je vyvolána především
změnami, které vyplývají z Ústavy
České republiky. Jde především
o způsob ustanovení do funkce prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Zatímco zákon ČNR č. 61/1992 Sb. v
§ 10 a v § 11 stanoví, že prezidenta a viceprezidenta
volí a odvolává Česká národní
rada, Čl. 97 odst. 2 Ústavy České
republiky stanoví, že prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky. Vzhledem
k principu, že kdo jmenuje, odvolává, bylo
zapotřebí změnit text týkající
se odvolání prezidenta a viceprezidenta Nevyššího
kontrolního úřadu.
Vzhledem k tomu, že na základě Čl. 106
odst. 1 Ústavy České republiky se dnem 1.
ledna 1993 stala Česká národní rada
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,
je účelné tuto změnu promítnout
i v novelizovaném zákoně.
V ČI. 112 odst. 3 Ústavy je stanoveno, že ústavní
zákony platné ke dni účinnosti Ústavy
mají sílu zákona, tím ústavní
zákon ČNR č. 481/1991 Sb., kterým
se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky, ztratil sílu ústavního
zákona. Vzhledem, k tomu, že cit. ústavní
zákon blíže specifikuje nezávislost
Nejvyššího kontrolního úřadu
na vládě, jejích orgánech a ústředních
orgánech státní správy, vyjádřenou
v Čl. 97 odst. 1 Ústavy České republiky,
jeví se jako účelné, za podmínky
zrušení ústavního zákona ČNR
č. 481/1991 Sb., doplnit znění § 2 zákona
ČNR č. 61/1992 Sb. tak, aby tento paragraf nezávislost
Nejvyššího kontrolního úřadu
na ústředních orgánech exekutivy výslovně
upravoval.
V rámci této novelizace se jeví jako účelné
provést i některé další drobnější
změny zákona č. 61/1992 Sb., týkající
se sídla úřadu, jeho statutu apod.
Předložená novela nebude mít žádný
vliv na státní rozpočet České
republiky.
II. Zvláštní část
Čl. I
K § 2
Ústavní zákon ČNR č. 481/1991
Sb., kterým se zřizuje Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky
nabytím účinnosti Ústavy České
republiky pozbyl sílu ústavního zákona.
Existence Nejvyššího kontrolního úřadu,
základní vymezení jeho působnosti
a ustavování představitelů Nejvyššího
kontrolního úřadu do funkce, je zakotveno
v Čl. 97 Ústavy České republiky. Od
1. ledna 1993 se proto tento ústavní zákon
stal nadbytečným a je možno ho zrušit.
Novela zákona ČNR č. 61/1992 Sb. proto přebírá
z cit. ústavního zákona do § 2 významný
princip a specifiku postavení Nejvyššího
kontrolního úřadu, kterým je jeho
nezávislost na vládě, jejích orgánech
a ústavních orgánech státní
správy, zakotvená obecně i v Ústavě
České republiky.
K § 5 písm. a), k § 15 odst. 2, k §
21 odst. 1, k § 23 a k § 28
Vzhledem k tomu, že na základě Čl. 106
odst. 1 Ústavy České republiky se dnem 1.
ledna 1993 stala Česká národní rada
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,
bylo nezbytné tuto změnu promítnout i v příslušných
paragrafech novelizovaného zákona.
K § 9 odst. 1
Z praktických důvodů bylo nutno zabezpečit
zastupování prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu viceprezidentem Nejvyššího
kontrolního úřadu v plném rozsahu.
Viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu
je jmenován prezidentem republiky za stejných podmínek
jako prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu, předpoklady jeho ustavení do
funkce uvedené v § 12 zákona ČNR č.
61/1992 Sb. jsou stejné jako u prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu, je tedy ústavním
činitelem, což odůvodňuje, aby ho zastupoval
v plném rozsahu jeho práv, povinností a odpovědnosti.
Toto znění bylo i v původním návrhu
zákona a bylo vypuštěno během projednávání
návrhu zákona v důsledku názoru, že
zastupování v plném rozsahu je v uvedeném
případě samozřejmé. V praxi
se však ukázalo, že toto znění
nevede k jednoznačnému výkladu.
K § 10 odst. 1
Čl. 97 odst. 2 Ústavy České republiky
stanoví, že prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky.
Vzhledem k principu, že kdo jmenuje i odvolává,
bylo zapotřebí změnit text tohoto paragrafu
tak, že prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu je jmenován i odvoláván
prezidentem republiky na návrh Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky.
K § 10 odst. 2
Záměna slova zvolen na slovo jmenován je
vyvolána zněním Čl. 97 odst. 2 Ústavy
České republiky.
K § 11 odst. 1
Ke změně tohoto ustanovení dochází
v důsledku znění Čl. 97 odst. 1 Ústavy
České republiky, podle něhož stejně
jako prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu i viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu jmenuje a odvolává
prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky.
K § 11 odst. 2
Záměna slova zvolen za slovo jmenován je
vyvolána zněním Čl. 97 odst. 1 Ústavy
České republiky.
K § 12
Dosavadní znění tohoto ustanovení
vyžadovalo, aby prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu a viceprezident Nejvyššího
kontrolního úřadu byli občany ČSFR,
s rozpadem federace toto ustanovení je překonáno.
Bylo proto nutno provést změnu spočívající
v tom, že podmínkou jmenování obou ústavních
činitelů je občanství České
republiky.
K § 14 odst. 2
Zdůvodnění je stejné jako k 10 odst.
1.
K § 14 st. 3
Podle principu, kdo jmenuje, ten odvolává z funkce,
resp. pozastavuje výkon funkce bylo nutno i tento paragraf
upravit.
K § 20
V tomto ustanovení se navrhuje uvést přímo
v zákoně sídlo Nejvyššího
kontrolního úřadu, neboť jde o instituci,
jejíž sídlo by prostřednictvím
zákona mělo být všeobecně známo.
Dalším důvodem je i skutečnost, že
pominuly důvody, které vedly k tomu, že sídlo
mělo být stanoveno pouze statutem, jak to umožňuje
dosavadní úprava.
K posílení objektivnosti kontrol v konkrétních
případech se navrhuje, aby statut vymezil případy,
kdy lze kontrolního pracovníka z kontroly odvolat,
tzn., že v jiných případech by byl z
kontroly neodvolatelný.
Dále se navrhuje v zákoně výslovně
stanovit, že k výkonu své působnosti
si Nejvyšší kontrolní úřad
může vytvářet detašovaná
pracoviště, neboť tento způsob organizace
úřadu, který se výrazně projevuje
v působení úřadu navenek, není
účelné ponechat pouze na statutu.
Vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky by neměla být řídícím
orgánem Nejvyššího kontrolního
úřadu, navrhuje se ve srovnání s dosavadním
stavem, aby zákon již nevyžadoval schválení
statutu Nejvyššího kontrolního úřadu
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky.
K § 21 odst. 3
Navrhuje se uplatnit doporučení Limské deklarace
o základních směrech finanční
kontroly týkající se zveřejňování
výročních zpráv Nejvyššího
kontrolního úřadu a na zveřejňování
jeho důležitých a významných
kontrolních zjištění i v období
mezi předložením výročních
zpráv. Jde o významný prvek demokracie a
o uplatnění základního práva
občanů na informace.
ČI. II
Vzhledem k transformaci ministerstva státní kontroly
České republiky do Nejvyššího kontrolního
úřadu, obsahuje předložená novela
zákona i řešení přechodu práv
a závazků tohoto ministerstva na Nejvyšší
kontrolní úřad.
Čl. III
Nabytím účinnosti Ústavy České
republiky, která v Čl. 97 zakotvuje Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky
jako nezávislý orgán, vykonávající
kontrolu hospodaření se státním majetkem
a plnění státního rozpočtu
a převzetím části ustanovení
Čl. I ústavního zákona ČNR
č. 481/1991 Sb., o nezávislosti Nejvyššího
kontrolního úřadu na vládě,
jejích orgánech a ústředních
orgánech státní správy do § 2
zákona ČNR č. 61/1992 Sb., stává
se ústavní zákon ČNR č. 481/1992
Sb. nadbytečným a proto je třeba jej zrušit.
Čl. IV
Vzhledem k potřebě urychleně řešit
situaci, která nastala nabytím účinnosti
Ústavy České republiky, která mění
některá ustanovení zákona ČNR
č. 61/1992 Sb. navrhuje se účinnost předložené
novely od 1. dubna 1993.