Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

(VII. volební období České národní rady)

221

Návrh

poslanců Miloše Skočovského, Josefa Hájka, Václava Grulicha, Jaroslava Vlčka, Josefa Valenty, Františka Kačenky

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky

Návrh

Zákon

ze dne .............. č. ........,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky se mění a doplňuje takto:

1. K § 2

Paragraf 2 zní:

"§ 2

Nejvyšší kontrolní úřad je ústředním kontrolním orgánem, nezávislým na vládě, jejích orgánech a ústředních orgánech státní správy, ve své činnosti se řídí pouze zákony.".

2. V § 5 písm. a) se slova "České národní rady" nahrazují slovy "Parlamentu České republiky.".

3. § 8 odst. 1 ní:

"(1) Nejvyšší kontrolní úřad řídí prezident. Prezidenta zastupuje viceprezident ve všech věcech.".

4. § 10 odst. 1 zní:

"(1) Prezidenta jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (dále jen "Poslanecká sněmovna").".

5. V § 10 odst. 2 se slovo "zvolen" nahrazuje slovem "jmenován".

6. § 11 odst. 1 zní:

"(1) Viceprezidenta jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny.".

7. V § 11 odst. 2 se slovo "zvolen" nahrazuje slovem "jmenován".

8. V § 12 úvodní věta zní: "Prezidentem, nebo viceprezidentem může být jmenován občan České republiky.".

9. V § 14 odst. 2 se slova "Česká národní rada" nahrazují slovy "Prezident republiky".

10. V § 14 odst. 3 se za slova "může být" vkládají slova "prezidentem republiky".

11. V § 15 odst. 2 se slova "Česká národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky".

12. § 20 zní:

"§ 20

(1) Sídlem Nejvyššího kontrolního úřadu je Praha.

(2) Podrobnosti o organizaci a činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, zejména způsob jednání Rady, způsob projednávání kontrolních zjištění, důvody, pro které může být kontrolní pracovník odvolán z kontroly, jejímž provedením byl pověřen, a jednání o námitkách podjatosti upraví Nejvyšší kontrolní úřad ve statutu.

(3) K výkonu působnosti na území České republiky může Nejvyšší kontrolní úřad vytvářet detašovaná pracoviště.".

13. V § 21 odst. 1 se slova "České národní radě" nahrazují slovy "Poslanecké sněmovně".

14. V § 21 odst. 2 se v úvodní větě a v ustanovení písmene a) slova "České národní rady" nahrazují slovy "Poslanecké sněmovny" a v ustanovení písmene b) se slova Česká národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna".

15. V § 21 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Souhrnná zpráva podle odstavce 1 se zveřejňuje. Nejvyšší kontrolní úřad může po skončení kontroly zveřejnit i jednotlivá závažná kontrolní zjištění.".

16. V § 23 se slova "Česká národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna".

17. V § 28 se slova "České národní rady" nahrazují slovy "Parlamentu České republiky".

Čl. II

Na Nejvyšší kontrolní úřad České republiky přecházejí práva a závazky ministerstva státní kontroly České republiky, s výjimkou těch práv a závazků, které podle rozhodnutí vlády České republiky přecházejí na nově zřízený Kontrolní úřad vlády České republiky (Úřad vlády České republiky).

Čl. III

Zrušuje se ústavní zákon České národní rady č. 481/1991 Sb., kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky.

ČI. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ...........


M. Skočovský v. r.
J. Valenta v. r.
  
J. Hájek v. r.
F. Kačenka v. r.
  
J. Vlček v. r.
V. Grulich v. r.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Novela zákona ČNR č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky (dále jen "Nejvyšší kontrolní úřad") je vyvolána především změnami, které vyplývají z Ústavy České republiky. Jde především o způsob ustanovení do funkce prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Zatímco zákon ČNR č. 61/1992 Sb. v § 10 a v § 11 stanoví, že prezidenta a viceprezidenta volí a odvolává Česká národní rada, Čl. 97 odst. 2 Ústavy České republiky stanoví, že prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Vzhledem k principu, že kdo jmenuje, odvolává, bylo zapotřebí změnit text týkající se odvolání prezidenta a viceprezidenta Nevyššího kontrolního úřadu.

Vzhledem k tomu, že na základě Čl. 106 odst. 1 Ústavy České republiky se dnem 1. ledna 1993 stala Česká národní rada Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky, je účelné tuto změnu promítnout i v novelizovaném zákoně.

V ČI. 112 odst. 3 Ústavy je stanoveno, že ústavní zákony platné ke dni účinnosti Ústavy mají sílu zákona, tím ústavní zákon ČNR č. 481/1991 Sb., kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky, ztratil sílu ústavního zákona. Vzhledem, k tomu, že cit. ústavní zákon blíže specifikuje nezávislost Nejvyššího kontrolního úřadu na vládě, jejích orgánech a ústředních orgánech státní správy, vyjádřenou v Čl. 97 odst. 1 Ústavy České republiky, jeví se jako účelné, za podmínky zrušení ústavního zákona ČNR č. 481/1991 Sb., doplnit znění § 2 zákona ČNR č. 61/1992 Sb. tak, aby tento paragraf nezávislost Nejvyššího kontrolního úřadu na ústředních orgánech exekutivy výslovně upravoval.

V rámci této novelizace se jeví jako účelné provést i některé další drobnější změny zákona č. 61/1992 Sb., týkající se sídla úřadu, jeho statutu apod.

Předložená novela nebude mít žádný vliv na státní rozpočet České republiky.

II. Zvláštní část

Čl. I

K § 2

Ústavní zákon ČNR č. 481/1991 Sb., kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky nabytím účinnosti Ústavy České republiky pozbyl sílu ústavního zákona. Existence Nejvyššího kontrolního úřadu, základní vymezení jeho působnosti a ustavování představitelů Nejvyššího kontrolního úřadu do funkce, je zakotveno v Čl. 97 Ústavy České republiky. Od 1. ledna 1993 se proto tento ústavní zákon stal nadbytečným a je možno ho zrušit.

Novela zákona ČNR č. 61/1992 Sb. proto přebírá z cit. ústavního zákona do § 2 významný princip a specifiku postavení Nejvyššího kontrolního úřadu, kterým je jeho nezávislost na vládě, jejích orgánech a ústavních orgánech státní správy, zakotvená obecně i v Ústavě České republiky.

K § 5 písm. a), k § 15 odst. 2, k § 21 odst. 1, k § 23 a k § 28

Vzhledem k tomu, že na základě Čl. 106 odst. 1 Ústavy České republiky se dnem 1. ledna 1993 stala Česká národní rada Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky, bylo nezbytné tuto změnu promítnout i v příslušných paragrafech novelizovaného zákona.

K § 9 odst. 1

Z praktických důvodů bylo nutno zabezpečit zastupování prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu viceprezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu v plném rozsahu. Viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu je jmenován prezidentem republiky za stejných podmínek jako prezident Nejvyššího kontrolního úřadu, předpoklady jeho ustavení do funkce uvedené v § 12 zákona ČNR č. 61/1992 Sb. jsou stejné jako u prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, je tedy ústavním činitelem, což odůvodňuje, aby ho zastupoval v plném rozsahu jeho práv, povinností a odpovědnosti. Toto znění bylo i v původním návrhu zákona a bylo vypuštěno během projednávání návrhu zákona v důsledku názoru, že zastupování v plném rozsahu je v uvedeném případě samozřejmé. V praxi se však ukázalo, že toto znění nevede k jednoznačnému výkladu.

K § 10 odst. 1

Čl. 97 odst. 2 Ústavy České republiky stanoví, že prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky. Vzhledem k principu, že kdo jmenuje i odvolává, bylo zapotřebí změnit text tohoto paragrafu tak, že prezident Nejvyššího kontrolního úřadu je jmenován i odvoláván prezidentem republiky na návrh Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

K § 10 odst. 2

Záměna slova zvolen na slovo jmenován je vyvolána zněním Čl. 97 odst. 2 Ústavy České republiky.

K § 11 odst. 1

Ke změně tohoto ustanovení dochází v důsledku znění Čl. 97 odst. 1 Ústavy České republiky, podle něhož stejně jako prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu i viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

K § 11 odst. 2

Záměna slova zvolen za slovo jmenován je vyvolána zněním Čl. 97 odst. 1 Ústavy České republiky.

K § 12

Dosavadní znění tohoto ustanovení vyžadovalo, aby prezident Nejvyššího kontrolního úřadu a viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu byli občany ČSFR, s rozpadem federace toto ustanovení je překonáno. Bylo proto nutno provést změnu spočívající v tom, že podmínkou jmenování obou ústavních činitelů je občanství České republiky.

K § 14 odst. 2

Zdůvodnění je stejné jako k 10 odst. 1.

K § 14 st. 3

Podle principu, kdo jmenuje, ten odvolává z funkce, resp. pozastavuje výkon funkce bylo nutno i tento paragraf upravit.

K § 20

V tomto ustanovení se navrhuje uvést přímo v zákoně sídlo Nejvyššího kontrolního úřadu, neboť jde o instituci, jejíž sídlo by prostřednictvím zákona mělo být všeobecně známo. Dalším důvodem je i skutečnost, že pominuly důvody, které vedly k tomu, že sídlo mělo být stanoveno pouze statutem, jak to umožňuje dosavadní úprava.

K posílení objektivnosti kontrol v konkrétních případech se navrhuje, aby statut vymezil případy, kdy lze kontrolního pracovníka z kontroly odvolat, tzn., že v jiných případech by byl z kontroly neodvolatelný.

Dále se navrhuje v zákoně výslovně stanovit, že k výkonu své působnosti si Nejvyšší kontrolní úřad může vytvářet detašovaná pracoviště, neboť tento způsob organizace úřadu, který se výrazně projevuje v působení úřadu navenek, není účelné ponechat pouze na statutu.

Vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky by neměla být řídícím orgánem Nejvyššího kontrolního úřadu, navrhuje se ve srovnání s dosavadním stavem, aby zákon již nevyžadoval schválení statutu Nejvyššího kontrolního úřadu Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky.

K § 21 odst. 3

Navrhuje se uplatnit doporučení Limské deklarace o základních směrech finanční kontroly týkající se zveřejňování výročních zpráv Nejvyššího kontrolního úřadu a na zveřejňování jeho důležitých a významných kontrolních zjištění i v období mezi předložením výročních zpráv. Jde o významný prvek demokracie a o uplatnění základního práva občanů na informace.

X X X

ČI. II

Vzhledem k transformaci ministerstva státní kontroly České republiky do Nejvyššího kontrolního úřadu, obsahuje předložená novela zákona i řešení přechodu práv a závazků tohoto ministerstva na Nejvyšší kontrolní úřad.

X X X

Čl. III

Nabytím účinnosti Ústavy České republiky, která v Čl. 97 zakotvuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky jako nezávislý orgán, vykonávající kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu a převzetím části ustanovení Čl. I ústavního zákona ČNR č. 481/1991 Sb., o nezávislosti Nejvyššího kontrolního úřadu na vládě, jejích orgánech a ústředních orgánech státní správy do § 2 zákona ČNR č. 61/1992 Sb., stává se ústavní zákon ČNR č. 481/1992 Sb. nadbytečným a proto je třeba jej zrušit.

X X X

Čl. IV

Vzhledem k potřebě urychleně řešit situaci, která nastala nabytím účinnosti Ústavy České republiky, která mění některá ustanovení zákona ČNR č. 61/1992 Sb. navrhuje se účinnost předložené novely od 1. dubna 1993.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP