kterým se mění a doplňují zákon
české národní rady č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky, ve znění
zákona České národní rady č.
26/1993 Sb. a zákona č. 67/1993 Sb., a zákon
České národní rady č. 553/1991
Sb., o obecní policii, ve znění zákona
č. 67/1993 Sb.
Zákon České národní rady č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
zákona České národní rady č.
26/1993 Sb., kterým se mění a doplňují
některé zákony v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti, a o opatřeních
s tím souvisejících, a zákona č.
67/1993 Sb., kterým se mění a doplňují
zákon České národní rady č.
200/1990 Sb., o přestupcích, zákon České
národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky, a zákon České národní
rady č. 553/1991 Sb., a obecní policii, se mění
a doplňuje takto:
1. V § 17 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Policista je oprávněn po předchozí
marné výzvě k vydání zbraně
odebrat zbraň osobě na místě veřejně
přístupném, je-li to nezbytné v zájmu
ochrany veřejného pořádku, života
a zdraví osob nebo bezpečnosti majetku a hrozí-li,
že zbraně může být užito k
násilí nebo pohrůžce násilím.
Osobě, která zbraň vydala nebo jíž
byla zbraň odebrána, vystaví strážník
potvrzení o jejím převzetí.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3
a slova "odstavce 1" v něm uvedená se
nahrazují slovy "odstavců 1 a 2". Dosavadní
odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
2. § 17 se doplňuje odstavcem 5, který zní:
"(5) Jestliže pominuly důvody pro odebrání
zbraně podle odstavce 2 a nebrání-li tomu
jiné zákonné důvody, vrátí
se zbraň tomu, kdo ji vydal nebo komu byla odebrána,
pokud se tato osoba o vrácení zbraně přihlásí
u útvaru policie uvedeného v potvrzení o
převzetí zbraně.".
3. V § 20 se na konci připojuje tato věta:
"K vyznačení nebo ohraničení
určeného místa může být
použito technických prostředků.".
4. V § 26 odst. 2 písm. d) se na konci nahrazuje tečka
středníkem a doplňuje se písmeno e),
které zní:
"e) byla předvedena podle § 13 odst. 5 a nelze-li
jinak zajistit provedení úkonů uvedených
v § 13 odst. 7.".
Zákon České národní rady č.
553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění
zákona č. 67/1993 Sb., kterým se mění
a doplňují zákon České národní
rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích, zákon
České národní rady č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky, a zákon České
národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní
policii, se mění a doplňuje takto:
1. V § 14 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Strážník je oprávněn
po předchozí marné výzvě k
vydání zbraně odebrat zbraň osobě
na místě veřejně přístupném,
je-li to nezbytné v zájmu ochrany veřejného
pořádku, života a zdraví osob nebo bezpečnosti
majetku a hrozí-li, že zbraně může
být užito k násilí nebo pohrůžce
násilím. Osobě, která zbraň
vydala nebo jíž byla zbraň odebrána,
vystaví policista potvrzení o jejím převzetí.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3
a slova "podle odstavce 1" v něm uvedená
se nahrazují slovy "podle odstavců 1 a 2".
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
2. § 14 se doplňuje odstavcem 5, který zní:
"(5) Jestliže pominuly důvody pro odebrání
zbraně podle odstavce 2 a nebrání-li tomu
jiné zákonné důvody, vrátí
se zbraň tomu, kdo ji vydal nebo komu byla odebrána,
pokud se tato osoba o vrácení zbraně přihlásí
u úřadovny obecní policie uvedené
v potvrzení o převzetí zbraně.".
3. V § 15 odstavec 1 se na konci připojuje tato věta:
"K vyznačení nebo ohraničení
určeného místa může být
použito technických prostředků.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecně
Na základě požadavku vlády České
republiky ze dne 13. ledna 1993 byl zpracován návrh
řešení některých aktuálních
problémů spojených s migrací obyvatelstva
v České republice, k němuž bylo po projednání
přijato dne 20. ledna 1993 usnesení vlády
České republiky č. 31.
Návrh předkládaných novel zákonů
vychází z celkového věcného
a právního zhodnocení situace, která
vznikla v některých oblastech České
republiky, zejména v souvislosti se zvýšenou
migrací. Byly přitom posouzeny možnosti řešení
podle stávající právní úpravy
a v návaznosti na to i potřeba konkrétních
legislativních změn. Pozornost byla v tomto směru
věnována zejména problematice ochrany veřejného
pořádku a s tím souvisejících
oprávnění policie a obecní policie.
V současnosti realizované posílení
výkonu policejní služby v Severočeském
kraji však nelze chápat jinak, než jako krátkodobé
řešení, neboť již v současnosti
je tímto způsobem (na úkor dalších
krajů) posilován výkon pořádkové
služby v hlavním městě Praze.
Enormní nápad kriminality, související
se zvýšenou migrací, který se jeví
v současnosti jako problém regionální,
je však nezbytné řešit obecně,
neboť může přerůst do republikového
měřítka. Proto se doporučuje doplnění
zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky, a obdobné doplnění zákona
ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii.
Navrhovaná doplnění zákonů
jsou v souladu s cit, usneseními vlády orientována
na zefektivnění činnosti Policie ČR
i obecní policie, a to zejména v oblasti preventivního
působení při ochraně života a
zdraví, veřejného pořádku a
majetku, tedy hodnot prioritních i z hlediska Ústavy
České republiky.
Navrhované novely nepředstavuji finanční
dopad na státní rozpočet České
republiky.
K jednotlivým ustanovením navrhované
novely zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky (Čl. I)
Bod 1 - 2
Absence navrhované úpravy se v současné
době projevuje zejména v souvislosti s rasově
podbarvenými vystoupeními extremistických
skupin, které na veřejných prostranstvích
vyhrožují násilím a jsou vybaveny různými
předměty, které lze podle tr. zákona
považovat za zbraně, přičemž je
s ohledem na povahu vystoupení důvodná obava,
že jich bude použito. Podle platné právní
úpravy je zásah policie v těchto případech
vázán až na okamžik faktického
použití zbraně násilníky, čímž
je výrazně omezena možnost preventivního
působení.
Zbraněmi v uvedeném smyslu mohou být i předměty
poměrně cenné, a proto je v návrhu
pamatována na ochranu vlastnického práva
občana. Vystavované potvrzení o převzetí
zbraně zabezpečuje konkretizaci vlastnického
vztahu.
Bod 3
K realizaci oprávnění zakázat vstup
na určená místa policie používá
tzv. "plůtky", může využívat
provazy a jiné prostředky. V zákoně
je nutno používání těchto prostředků
zlegalizovat. Samotný technický prostředek
není příkazem, ale pomůckou k vymezení
prostoru. Příkaz musí být vydán
přítomným policistou. Jde o situace, kdy
není možno nasadit takový počet policistů,
aby mohl být celý prostor neprodyšně
uzavřen. Např. letecké, železniční,
dopravní nehody, živelné pohromy, výbuchy
a havárie, ale i případy při ochraně
veřejného pořádku při zákazu
vstupu na konkrétní místa.
Bod 4
Doplnění tohoto ustanovení umožní
umístit do policejní cely (a tedy podřídit
režimu platnému pro policejní cely, včetně
nároku na stravu, vybavení apod.) i osoby, u nichž
se provádějí úkony ke zjištění
totožnosti nebo je třeba splnit podmínky zákona
pro provedení takových úkonů (např.
zajistit přítomnost lékaře nebo osoby
stejného pohlaví). Podle platné úpravy
není možné takovou osobu do cely umístit,
její střežení váže síly
a prostředky, které by bylo možné využít
při výkonu služby. Dále zákon
neřeší např. stravování
osob předvedených, přičemž zejména
u osob migrujících, tuláků, bezdomovců
apod. se doba potřebná ke zjištění
totožnosti většinou blíží
zákonnému limitu, zejména tehdy, odmítá-li
osoba spolupracovat nebo je-li třeba zjišťovat
totožnost osoby v součinnosti se zahraničními
bezpečnostními orgány.
K jednotlivým ustanovením navrhované
novely zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii
(Čl. II)
Obecní policie se podílí na ochraně
veřejného pořádku a ochraně
bezpečnosti osob a majetku. Vzhledem k tomu je i oprávnění
obecní policie třeba přiměřeným
způsobem posilovat.
Obdobně jako Policie ČR se obecní policie
opravňuje k preventivnímu odzbrojování
násilníků a užívání
technických prostředků na vyznačení
(ohraničení) zákazu vstupu osob na určitá
místa návrhu novely.