Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

248

Vládní návrh

Zákon ze dne                           1993,

kterým se mění a doplňují zákon české národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 26/1993 Sb. a zákona č. 67/1993 Sb., a zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 26/1993 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti, a o opatřeních s tím souvisejících, a zákona č. 67/1993 Sb., kterým se mění a doplňují zákon České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích, zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., a obecní policii, se mění a doplňuje takto:

1. V § 17 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Policista je oprávněn po předchozí marné výzvě k vydání zbraně odebrat zbraň osobě na místě veřejně přístupném, je-li to nezbytné v zájmu ochrany veřejného pořádku, života a zdraví osob nebo bezpečnosti majetku a hrozí-li, že zbraně může být užito k násilí nebo pohrůžce násilím. Osobě, která zbraň vydala nebo jíž byla zbraň odebrána, vystaví strážník potvrzení o jejím převzetí.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3 a slova "odstavce 1" v něm uvedená se nahrazují slovy "odstavců 1 a 2". Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.

2. § 17 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"(5) Jestliže pominuly důvody pro odebrání zbraně podle odstavce 2 a nebrání-li tomu jiné zákonné důvody, vrátí se zbraň tomu, kdo ji vydal nebo komu byla odebrána, pokud se tato osoba o vrácení zbraně přihlásí u útvaru policie uvedeného v potvrzení o převzetí zbraně.".

3. V § 20 se na konci připojuje tato věta:

"K vyznačení nebo ohraničení určeného místa může být použito technických prostředků.".

4. V § 26 odst. 2 písm. d) se na konci nahrazuje tečka středníkem a doplňuje se písmeno e), které zní:

"e) byla předvedena podle § 13 odst. 5 a nelze-li jinak zajistit provedení úkonů uvedených v § 13 odst. 7.".

Čl. II

Zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb., kterým se mění a doplňují zákon České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích, zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, se mění a doplňuje takto:

1. V § 14 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Strážník je oprávněn po předchozí marné výzvě k vydání zbraně odebrat zbraň osobě na místě veřejně přístupném, je-li to nezbytné v zájmu ochrany veřejného pořádku, života a zdraví osob nebo bezpečnosti majetku a hrozí-li, že zbraně může být užito k násilí nebo pohrůžce násilím. Osobě, která zbraň vydala nebo jíž byla zbraň odebrána, vystaví policista potvrzení o jejím převzetí.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3 a slova "podle odstavce 1" v něm uvedená se nahrazují slovy "podle odstavců 1 a 2". Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.

2. § 14 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"(5) Jestliže pominuly důvody pro odebrání zbraně podle odstavce 2 a nebrání-li tomu jiné zákonné důvody, vrátí se zbraň tomu, kdo ji vydal nebo komu byla odebrána, pokud se tato osoba o vrácení zbraně přihlásí u úřadovny obecní policie uvedené v potvrzení o převzetí zbraně.".

3. V § 15 odstavec 1 se na konci připojuje tato věta:

"K vyznačení nebo ohraničení určeného místa může být použito technických prostředků.".

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.






Důvodová zpráva

Obecně

Na základě požadavku vlády České republiky ze dne 13. ledna 1993 byl zpracován návrh řešení některých aktuálních problémů spojených s migrací obyvatelstva v České republice, k němuž bylo po projednání přijato dne 20. ledna 1993 usnesení vlády České republiky č. 31.

Návrh předkládaných novel zákonů vychází z celkového věcného a právního zhodnocení situace, která vznikla v některých oblastech České republiky, zejména v souvislosti se zvýšenou migrací. Byly přitom posouzeny možnosti řešení podle stávající právní úpravy a v návaznosti na to i potřeba konkrétních legislativních změn. Pozornost byla v tomto směru věnována zejména problematice ochrany veřejného pořádku a s tím souvisejících oprávnění policie a obecní policie.

V současnosti realizované posílení výkonu policejní služby v Severočeském kraji však nelze chápat jinak, než jako krátkodobé řešení, neboť již v současnosti je tímto způsobem (na úkor dalších krajů) posilován výkon pořádkové služby v hlavním městě Praze.

Enormní nápad kriminality, související se zvýšenou migrací, který se jeví v současnosti jako problém regionální, je však nezbytné řešit obecně, neboť může přerůst do republikového měřítka. Proto se doporučuje doplnění zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a obdobné doplnění zákona ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii.

Navrhovaná doplnění zákonů jsou v souladu s cit, usneseními vlády orientována na zefektivnění činnosti Policie ČR i obecní policie, a to zejména v oblasti preventivního působení při ochraně života a zdraví, veřejného pořádku a majetku, tedy hodnot prioritních i z hlediska Ústavy České republiky.

Navrhované novely nepředstavuji finanční dopad na státní rozpočet České republiky.

K jednotlivým ustanovením navrhované novely zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky (Čl. I)

Bod 1 - 2

Absence navrhované úpravy se v současné době projevuje zejména v souvislosti s rasově podbarvenými vystoupeními extremistických skupin, které na veřejných prostranstvích vyhrožují násilím a jsou vybaveny různými předměty, které lze podle tr. zákona považovat za zbraně, přičemž je s ohledem na povahu vystoupení důvodná obava, že jich bude použito. Podle platné právní úpravy je zásah policie v těchto případech vázán až na okamžik faktického použití zbraně násilníky, čímž je výrazně omezena možnost preventivního působení.

Zbraněmi v uvedeném smyslu mohou být i předměty poměrně cenné, a proto je v návrhu pamatována na ochranu vlastnického práva občana. Vystavované potvrzení o převzetí zbraně zabezpečuje konkretizaci vlastnického vztahu.

Bod 3

K realizaci oprávnění zakázat vstup na určená místa policie používá tzv. "plůtky", může využívat provazy a jiné prostředky. V zákoně je nutno používání těchto prostředků zlegalizovat. Samotný technický prostředek není příkazem, ale pomůckou k vymezení prostoru. Příkaz musí být vydán přítomným policistou. Jde o situace, kdy není možno nasadit takový počet policistů, aby mohl být celý prostor neprodyšně uzavřen. Např. letecké, železniční, dopravní nehody, živelné pohromy, výbuchy a havárie, ale i případy při ochraně veřejného pořádku při zákazu vstupu na konkrétní místa.

Bod 4

Doplnění tohoto ustanovení umožní umístit do policejní cely (a tedy podřídit režimu platnému pro policejní cely, včetně nároku na stravu, vybavení apod.) i osoby, u nichž se provádějí úkony ke zjištění totožnosti nebo je třeba splnit podmínky zákona pro provedení takových úkonů (např. zajistit přítomnost lékaře nebo osoby stejného pohlaví). Podle platné úpravy není možné takovou osobu do cely umístit, její střežení váže síly a prostředky, které by bylo možné využít při výkonu služby. Dále zákon neřeší např. stravování osob předvedených, přičemž zejména u osob migrujících, tuláků, bezdomovců apod. se doba potřebná ke zjištění totožnosti většinou blíží zákonnému limitu, zejména tehdy, odmítá-li osoba spolupracovat nebo je-li třeba zjišťovat totožnost osoby v součinnosti se zahraničními bezpečnostními orgány.

K jednotlivým ustanovením navrhované novely zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii (Čl. II)

Obecní policie se podílí na ochraně veřejného pořádku a ochraně bezpečnosti osob a majetku. Vzhledem k tomu je i oprávnění obecní policie třeba přiměřeným způsobem posilovat.

Obdobně jako Policie ČR se obecní policie opravňuje k preventivnímu odzbrojování násilníků a užívání technických prostředků na vyznačení (ohraničení) zákazu vstupu osob na určitá místa návrhu novely.

V Praze dne 10. března 1993

předseda vlády

České republiky

ministr vnitra

České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP