Ministr kultury Jindřich Kabát zaslal odpověď
na interpelaci poslance Miroslava Řezníčka
dopisem ze dne 1. června 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
kultury Jindřicha Kabáta na interpelaci poslance
Miroslava Řezníčka. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Praha 1.6.1993 | |
č.j.5891/93 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci z 20. dubna 1993, jíž
jste se na mne obrátil ve věci porušení
zákona ČNR č. 403/1992 Sb. a zákona
č. 53/1959 Sb. Okresním úřadem Rokycany,
který svým rozhodnutím č.j. 54/93
z 1.4.1993 zrušil integrační funkce Okresní
knihovny v Rokycanech, Vám sděluji následující:
Z Vaší interpelace není patrné,v jakém
ohledu se měl Okresní úřad v Rokycanech
dopustit porušení zákona č. 403/1992
Sb., který ostatně není zákonem, ale
vyhlášením úplného znění
zákona, o okresních úřadech.
Podle mého názoru postupem přednosty OÚ
Rokycany k porušení výše uvedených
zákonů nedošlo z těchto důvodů:
- svým rozhodnutím OÚ pouze zrušil integrační
funkci okresní knihovny ve vztahu ke knihovnám obecním.
Přednosta OÚ ing.J.Held zdůvodnil své
rozhodnutí zrušit integrační funkce
okresní knihovny tím, že obecní zastupitelstva
nemají zájem o služby okresní knihovny
a nehodlají na její provoz dále přispívat.
Obecní úřady zvolily tedy cestu převzetí
obecních knihoven plně do své péče
a okresní knihovna byla zachována pouze formou městské
knihovny.
Tento postup podporuje rovněž stanovisko ministra
vnitra ČR J.Rumla ke Koncepci rozvoje veřejného
knihovnictví v ČR, v němž se uvádí
nutnost "vycházet ze zákona o obcích,podle
kterého patří zřizování
právnických osob a zařízení
do samostatné působnosti obcí (měst)
a do vyhrazené pravomoci jejich zastupitelstev". Rovněž
stanovisko místopředsedy vlády ČR
J.Kalvody vyjádřené též v souvislosti
s připomínkováním zmíněné
Koncepce, se vztahuje k této problematice s ohledem na
neujasněnost budoucího územně správního
uspořádání ČR nelze dnes stanovit
způsob jak financování veřejných
knihoven,tak zejména "pokud jde o způsoby a
možnosti státu zasahovat do řízení
veřejných knihoven, a tím i ovlivňovat
plnění jejich základního poslání".
- Přednosta OÚ neporušil ani zákon č.
53/1959 Sb., neboť v souladu s § 6 a 7 uvedeného
zákona OÚ zřizuje, udržuje a řídí
činnost knihoven jednotné soustavy ve svém
obvodu.
Přes tyto důvody, v souladu s § 8 zákona
č. 53/1959, kde je uvedeno, že ministerstvo školství
a kultury sleduje veškerou činnost knihoven jednotné
soustavy z hlediska jejího jednotného kulturního
a výchovného působení a doporučuje
ústředním orgánům a úřadům
vhodná opatření, jsem adresoval 4.1.1993
výzvu k přednostům okresních úřadů
s doporučením o "uvážlivý
postup, který by zabezpečil kontinuitu vývoje
veřejných knihoven v okresech do té doby,
než vstoupí platnost připravovaný nový
zákon o veřejných knihovnách.
Při dodržování platných zákonů
o obcích a okresních úřadech počítá
ministerstvo kultury ČR v budoucnosti se sledováním
veřejného knihovnictví v ČR ve spolupráci
s orgány samosprávy s doporučováním
vhodných opatření směřujících
k jeho rozvoji.
S pozdravem
Vážený pan
PhDr. Miroslav Řezníček
poslanec Parlamentu ČR
Sněmovní 1