Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších zákonů,
se mění a doplňuje takto:
1. Za § 128a se vkládá nový § 129,
který včetně nadpisu zní:
/1/ Kdo v souvislosti s převodem majetku státu nebo
územního samosprávného celku na jinou
osobu v úmyslu jinému způsobit škodu
nebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný
prospěch sjedná kupujícímu přednost
nebo zvýhodnění, bude potrestán odnětím
svobody na šest měsíců až tři
léta.
/2/ Stejně bude potrestán, kdo za okolností
uvedených v odstavci 1 získá neoprávněný
prospěch.
/3/ Odnětím svobody na dvě léta až
osm let bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 jako osoba odpovědná za posouzeni nabídky
kupujícího,
b) způsobí-li takovým činem značnou
škodu nebo opatří-li jinému značný
prospěch,
c) získá-li činem uvedeným v odstavci
2 značný prospěch.
2. Za § 156 se vkládá nový § 156a,
který včetně nadpisu zní:
Kdo v úmyslu působit na výkon služby
osoby, která podle právního předpisu
odpovídá a bezpečnost cestujících
při hromadné přepravě osob, použij,
vůči ní násilí, vyhrožuje
jí usmrcením nebo ublížením na
zdraví nebo ji jinak omezuje v plnění služebních
povinností, bude potrestán odnětím
svobody až na jeden rok nebo peněžitým
trestem."
3. V § 158 odst. 1 se za slevo "škodu" vkládají
slova "nebo vážnou újmu na právech"
a za slova "neoprávněný prospěch"
se vkládají slova "nebo jiné protiprávní
zvýhodnění".
4. § 181a odst. 2 zní:
"/2/ Odnětím svobody na jeden rok až šest
let bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 tím, že poruší předpisy o provozu
jaderného reaktoru nebo o skladování, ukládání,
dopravě, dovozu nebo vývozu jaderných materiálů,
b) působí-li na životním prostředí
značnou újmu."
5. Za § 198 se vkládá nový § 198a,
který včetně nadpisu zní:
Kdo jinému způsobí vážnou újmu
na právech tím, že ho omezí ve výkonu
jeho základních práva nebo svobody nebo mu
jeho výkon ztíží, bude potrestán
odnětím svobody až na jeden rok."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
K bodu 1:
V Listině základních práv a svobod
se stanoví, že vlastnictví nesmí být
zneužíváno na újmu práv druhých
nebo rozporu se zákonem chráněnými
obecnými zájmy. V současné době
probíhající převody státního
(národního) majetku nesmírné hodnoty
do soukromého vlastnictví umožňují
beztrestné obohacování některých
účastníků privatizačního
procesu na úkor státu a občanů, kteří
se podíleli na jeho tvorbě.
Zákon č. 92/1991 Sb., a podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, umožňuje
převod privatizovaného majetku nejen formou veřejné
dražby, ale též na základě smlouvy
uzavřené s kupujícím.
K přímým převodem bývalého
národního majetku na soukromé osoby dochází
též při transformaci bytového fondu
a jiného majetku, který je ve vlastnictví
obcí podle zákona č. 172/1991 Sb. Hospodaření
s majetkem obce patří do samostatné působnosti
obce (§ 1) a do pravomoci obecního zastupitelstva
(§ 36a zákona o obcích v úplném
zněn č. 410/1992 Sb.). Ústava ČR předpokládá,
že vedle obcí vzniknou též země
nebo kraje, které nepochybně též budou
mít vlastní majetek a právo s ním
hospodařit. Navrhuje se proto, aby se skutková podstata
vztahovala jak na majetek státu, tak na majetek obcí
územních celků, které musí
podle Ústavy ČR vzniknout.
Je notoricky známo, že při převodech
bývalého národního majetku na soukromé
osoby dochází k jeho kriminálnímu
zkracování, proto je třeba, aby trestní
zákon poskytoval ochranu i před touto farmou nezákonné
činnosti. Trestnost pletich při veřejné
soutěži a veřejné dražbě
byla sice zavedena opožděně, po skončení
hlavní viny tzv. privatizace, stala se však trvalou
součástí trestního práva, neboť
převádění státního majetku
do soukromých rukou není časově omezeno
(§ 128a, b, c tr. z.).
Proti zavedení sankce za zjevné a veřejností
kritizované majetkové machinace se namítá,
že na rozdíl od veřejných soutěží
a dražeb jsou přímé smluvní převody
státního majetku na soukromě osoby přechodným
jevem a že dočasně platná trestní
norma nepatří do zákona s dlouhodobou platností.
Tato námitka je v podstatě schvalováním
tohoto společensky nebezpečného jevu, neboť
i ve státech s tradiční tržní
ekonomikou se trvale, a to i v současné době,
provádí privatizace státního majetku
značného rozsahu.
K bodu 2:
Při hromadné přepravě osob často
dochází k útokům proti osobám
odpovědným za bezpečnost cestujících
a k narušování veřejného pořádku.
Proti pachatelům jsou používána opatření,
která neodpovídají společenské
nebezpečnosti páchaných deliktů.
Osoby odpovědné za bezpečnost cestujících
nejsou veřejnými činiteli, protože nemají
zákonem stanovenou pravomoc. Delikty proti nim páchané
se však svou povahou blíží trestným
činům proti pořádku ve věcech
veřejných, proto se navrhuje zařazení
speciální skutkové podstaty za § 156
jako § 156a. Skutková podstata je formulována
tak, že se na ni nevztahuje § 157 o zvýšené
ochraně osoby, která vystoupila na podporu nebo
ochranu odpovědné osoby. Rovněž nižší
trestní sazba odpovídá skutečnosti,
že osoba odpovědná za bezpečnost v dopravě
není veřejným činitelem.
K bodu 3:
Specifickým případem zneužití
pravomoci veřejného činitele podle §
158 je nezákonné omezování základních
práv a svobod. Platné znění tohoto
paragrafu podmiňuje uplatnění trestní
odpovědnosti způsobením škody nebo opatřením
neoprávněného prospěchu.
Soudní judikatura a doktrína vykládají
pojem "škoda" jako majetkovou i nemajetkovou újmu.
Po novelizaci trestního zákona zákonem č.
175/1990 Sb. se však s účinností od
1. července 19917 škodou rozumí jen škoda
materiální (§ 89 odst. 14). Novelizací
zákonem č. 557/1991 Sb. byl kromě toho upraven
postup při stanovení výše škody,
a to tak, že se vychází z ceny, za kterou se
věc, která byla předmětem útoku,
v době a v místě činu obvykle prodává.
Nelze-li takto výši škody zjistit, vychází
se z účelně vynaložených nákladů
na obstarání stejné nebo obdobné věci
nebo uvedení v předešlý stav (§
89 odst. 15 tr.z.).
Zákonný výklad pojm. "škoda"
se samozřejmě vztahuje i na trestný čin
podle § 18. Protože okolností podmiňující
použít vyšší trestní sazby
je způsobení "značné škody"
(§ 158 odst. 2, písm. c/), rozumí se škodou
podle odst. 1 škoda nikoli nepatrná až větší,
tj. ve výši nejméně poloviny až
desetinásobku nejnižší měsíční
mzdy stanovené vl. nař. č. 53/1992 Sb. ve
znění vl. nař. č. 615/1992 Sb. (tj.
1.100 Kč až 22.000 Kč).
Zákonnou definicí škody došlo ke zrušení
trestní odpovědnosti veřejných činitelů
v případech, kdy jejich úmysl nesměřoval
ke způsobení škody někomu jinému.
Navrhuje se proto doplnit ustanovení odst. 1 § 158
tak, aby trestně postižitelné bylo též
způsobení vážné újmy na
právech. Pojem újma na právech je převzat
z Listiny základních práv a svobod (čl.
3 odst. 3). Navrhovaná úprava koresponduje současně
navrhovanému § 198a (bod 4) a nedotýká
se platného § 209 tr.z. o omezování
cizích práv, ani jiných skutkových
podstat, jejichž předmětem je ochrana základních
práv a svobod.
V § 158 odst. 1 se za podmínku trestnosti považuje
- vedle způsobení škody - též opatření
neoprávněného prospěchu. Protože
zákonná definice škody se vztahuje též
na určení výše prospěchu, tj.
materiálního prospěchu, je třeba toto
ustanovení doplnit tak, aby zahrnovalo opatření
i jiného než majetkového prospěchu.
Doporučuje se to vyjádřit doplněním
o slova "nebo jiné protiprávní zvýhodnění".
K bodu 4:
Provoz jaderných zařízení představuje
jeden z nejnebezpečnějších zdrojů
ohrožení životního prostředí.
Selhání lidského činitele pří
jejich obsluze je hrozbou, která v současně
době znepokojuje širokou veřejnost ve všech
civilizovaných zemích.
Zájem na zajištění všestranné
nezávadnosti provozu jaderných zařízení
a jejich udržování v bezpečném
stavu vyžaduje stanovit vyšší sazbu za úmyslné
porušování právních předpisů,
které upravují nejen podmínky pro chod jaderných
reaktorů, ale též skladování,
ukládání, dopravu, dovoz a vývoz jaderných
materiálů.
K bodu 5:
V čl. 3 odst. 3 Listiny základních práv
a svobod se uvádí, že nikomu nesmí být
způsobena újma na právech pro uplatňování
jeho základních práv a svobod. Je proto třeba
stanovením trestní sankce vyjádřit
vůli zákonodárce trvale prosazovat nedotknutelnost
a nezadatelnost lidských práv.
Navržená skutková podstata má umožnit,
aby jakékoli nepřípustné zásahy
do uplatňování základních práv
a svobod byly postihovány před soudem jako trestné
činy, pokud takové protiprávní zásahy
nepředstavují jiný, přísněji
trestný čin (např. omezování
svobody vyznání), nebo jinými znaky definované
skutkové podstaty (např. omezování
osobní svobody, porušování domovní
svobody, porušování svobody sdružování
a shromažďování, porušování
tajemství dopravovaných zpráv, maření
voleb, podněcování k národnostní
a rasové nenávisti, hanobení národa,
rasy a přesvědčení).
Způsobí-li někomu vážnou újmu
na právech veřejný činitel, zneuživ
své pravomoci, dopustí se trestného činu
podle § 158 (viz bod 2 návrhu).
Navržená úprava posiluje soustavu záruk
účinného použití zákonných
prostředků proti každému, kdo by odstraňoval
demokratický řád lidských práv
a základních svobod podle čl. 23 Listiny.
V Praze dne 28. dubna 1993