Zákon č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky ve znění
zákona č. 26/1993 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. Nadpis pod § 36 se přeřazuje
nad § 36.
2. § 36 odst. 3 zní:
"/3/ O vydání
povolení rozhoduje krajský soud samosoudcem. Proti
jeho rozhodnutí se opravný prostředek nepřipouští."
3. V § 36 odst. 5, 6, 8 a 9 se slova "prokurátor"
a "prokurátora" nahrazují slovy "krajský
soud" a "krajského soudu".
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení
Řezáč v. r.
M. Čapek v. r.
J. Ortman v. r.
Do 31.12. 1992 byl prokuratura
samostatný ústavní orgán, do jehož
pravomoci náležela ochrana práv a oprávněných
zájmů fyzických a právnických
osob (čl. 97 Ústavy ČSFR). Prokuratuře
příslušel výkon ústavního
dozoru nad dodržováním zákonů
a jiných a právních předpisů
(čl. 104 Ústavy ČSFR ve znění
úst. zák. 493/1992 Sb.). Generální
prokurátor byl ústavním činitelem,
nezávislým na vládě a odpovědným
jen zákonodárnému sboru.
S účinností
od 1. ledna 1993 byla prokuratura změněna v orgán
výkonné moci, který zastupuje veřejnou
žalobu v trestním řízení (čl.
80 Ústavy). Dokud nebude zřízeno státní
zastupitelství, vykonává jeho funkce orgán
označený jak o prokuratura České republiky
(čl. 109 Ústavy).
Ústava svěřila
ochranu základních práv a svobod výhradně
soudní moci, a to bez jakékoli výjimky (čl.
4). Ani přechodné ustanovení čl. 109
Ústavy žádnou výjimku nepřipouští.
Používáním
operativní techniky při odhalování
trestných činů podle § 36 zákona
o Policii ČR se zasahuje do ústavních práv
jednotlivců, zejména do nedotknutelnosti obydlí,
listovních o tajemství, tajemství dopravovaných
zpráv a do práva na ochrany před neoprávněným
zasahováním do soukromého života.
Podle platného ustanovení
§ 36 vydávají povolení k použití
operativní techniky prokurátoři určení
generálním prokurátorem. Zákonné
zmocnění prokurátorů k povolování
zásahů do základních práv a
svobod je však neústavní.
Navrhuje se, aby úkony,
které do 31.12.1992 byli oprávněni provádět
prokurátoři, byly podle čl. 4 Ústavy
svěřeny krajským soudům. Protože
jde o speciální pravomoc podle zákona o Policii
ČR, není třeba novelizovat zákony
upravující pravomoc soudů a řízení
před nimi.