poslanců D. Matulky a dalších
na vydání zásad zákona, kterým
se mění zákon č. 40/ 1993 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství
České republiky
zákona, kterým se
mění zákon č. 40 /1993 Sb. , o nabývání
a pozbývání státního občanství
České republiky
Ustanovení S 6 zákona
je v rozporu se zásadou. že státní občanství
České republiky bylo k 31. 12. 1992 primární,
takže bylo vyloučeno, aby občan ČSFR
nebyl zároveň občanem České
republiky. Proto se navrhuje je zrušit
Navrhuje se upravit ustanovení
v § 18 odst. 1 písm. a) tak, aby znělo "a)
má-li trvalý pobyt na území České
republiky", a ustanovení pod písm. c) zrušit
Novelizovaná úprava
se použije též na prohlášení.
která státní občané Slovenské
republiky učinili před nabytím účinnosti
novely.
Bývalá Česká
národní rada přijala zákon č.
40/1993 Sb. dne 29. prosince 1992, kdy Česká republika
byla ústavní součástí České
a Slovenské Federativní Republiky, kdy státní
občané České republiky a státní
občané Slovenské republiky byli zároveň
státními občany ČSFR a kdy ústavní
právo nepřipouštělo možnost zbavit
státního občana ČSFR proti jeho vůli
tohoto státního občanství
(čl. 5 odst. 3 úst. zák. o čs. fed.
ve znění úst zák. č. 23 /1991
Sb.)
Podle § 6 zákona č.
40/1993 Sb. "fyzická osoba, která byla k 31
prosinci 1992 státním občanem České
a Slovenské Federativní Republiky, ale neměla
ani státní občanství České
republiky. ani státní občanství Slovenské
republiky, si může zvolit státní občanství
České republiky prohlášením"
Dikce tohoto ustanovení připouští nabytí
českého státního občanství
i osobou, která nemá v České republice
trvalý pobyt, je cizím státním příslušníkem
a má záznam v rejstříku trestů
příslušného státu Ve srovnání
s § 18. v němž se stanoví selektivní
podmínky pro volbu českého státního
občanství státními občany Slovenské
republiky. jde o zvýhodnění. které
je v rozporu s ústavní zásadou rovnosti všech
lidí v právech. Nejzávažnější
je však skutečnost, že k 31 prosinci 1992 ústavní
právo vylučovalo, aby někdo byl státním
občanem ČSFR, jestliže nebyl zároveň
státním občanem České republiky
nebo Slovenské republiky Podle tehdy platného stanovení
čl. 5 odst. 1 úst
zák. o čs. fed. ve znění úst
zák. č. 23 /1991 Sb. bylo státní občanství
republiky primární a federální státní
občanství bylo od něho pouze odvozené
Ustanovení § 6 zákona č. 40/1993 Sb.
je z tohoto důvodu neústavní a je třeba
jej zrušit.
V části třetí zákona jsou obsažena zvláštní ustanovení o státním občanství České republiky v souvislosti se zánikem ČSFR, který se sice původně uskutečnil podle federálního ústavního zákona, avšak počínaje 1. lednem 1993 jen podle běžného zákona (čl. 112 odst. 3 Ústavy ČR č. 1/1993 Sb. ) Podle § 18 si může státní občan Slovenské republiky, který byl do 31 prosince 1992 státním občanem ČSFR, zvolit státní občanství České republiky, jestliže splňuje podmínky nepřetržitého nejméně dvouletého pobytu na území České republiky, dojde-li k jeho propuštění ze státního
svazku Slovenské republiky
a nebyl-li v posledních pěti letech pravomocně
odsouzen pro úmyslný trestný čin.
podle § 18 odst. 2 zákona
státní občané Slovenské republiky,
kteří nemají trvalý pobyt na území
České republiky ani Slovenské republiky,
si mohou zvolit občanství prohlášením,
jestliže měli před odchodem do ciziny poslední
trvalý časově neomezený pobyt (tedy
i kratší než dva roky) na území
České republiky a dojde-li k jejich propuštění
ze státního svazku Slovenské republiky.
Jak už bylo uvedeno. "nejliberálnější"
je ustanovení § 6 zákona, které umožňuje
volbu českého státního občanství
bez jakéhokoli omezení spočívajícího
zejména v podmínce předchozího trvalého
pobytu, bezúhonnosti nebo propuštění
ze státního svazku cizího státu.
Ustanovení § 18 odst.
1, písm. a/ a c/-zákona č. 40/1993 Sb. je
diskriminační
Za existence ČSFR, tj.
až do 31121992, měli všichni českoslovenští
státní občané stejná práva
a stejné povinnosti na celém území
ČSFR. Zejména měli nezadatelné, nepromlčitelné
a nezrušitelné práva pohybu a pobytu na celém
území ČSFR
K zániku ČSFR, jejího
území a státního občanství
došlo bez přímo projevené vůle
státních občanů ČSFR a v nezjištěném
počtu případů proti jejich vůli.
Ke dni 31. prosince 1992, kdy nabyl účinnosti český ústavní -zákon č. 4/1993 Sb. nestanovil tehdy platný zákon č. 39/1969 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, pro nabytí tohoto občanství státním občanem Slovenské republiky podmínku nejméně dvouletého trvalého pobytu, ani bezúhonnost Zákonem č. 40/1993 Sb. bylo všem státním občanům České republiky odňato jejich československé státní občanství (§ 28, bod 2 zákona) a byly zavedeny diskriminační podmínky pro nabývání státního občanství České republiky bývalými státními občany ČSFR, kteří byli zároveň státním občany Slovenské republiky, takže se v části své původní vlasti stali cizinci. V tomto případě však nejde o nabytí státního občanství cizincem podle obecných zásad, ale o státoobčnskou volbu (opci) vyvolanou zánikem federálního státního občanství, která může být podmíněna jedině projevením subjektivní vůle občana a jeho objektivním vztahem k území (pobytem bez časového omezení). Jestliže nebylo bezúhonností podmíněn trvání duálního státního občanství ČSFR a České republiky ani státního občanství ČSFR a Slovenské republiky, nemůže tím být podmíněna ani jeho transformace ne jednotné státní občanství České republiky. Dodatečně nelze stanovit zákonná omezení na právní stav a skutečnosti, které nastaly a trvaly před nabytím účinnosti nového zákona. Dojde-li přesto k omezení práva, musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky , a musí být zaručeno právo všech fyzických osob v otázce nabytí státního občanství prohlášením. Zákon však stanoví jiné podmínky pro státní občany Slovenské republiky s trvalým pobytem na území České republiky, výhodnější podmínky pro občany Slovenské republiky, kteří před odchodem do ciziny měli trvalý a časově nevymezený pobyt na území České republiky a nejvýhodnější podmínky pro fyzické osoby, které k 31. 12. 1992 nebyly ani českými, ani slovenskými státními občany, a proto nebyli ani státními občany ČSFR.
Navrhovanou jednoduchou novelizací
zákona č. 40/1993 Sb. se nezasahuje do jeho koncepce
(s výjimkou neústavního § 6) Jediným
smyslem novelizace je odstranit jeho diskriminační
ustanovení a přispět k vytvoření
podmínek pro bezproblémové přijetí
České republiky do Evropského společenství
a do Evropské unie, která předpokládá
vznik občanství unie, spojené se svobodou
pobytu a usazování všech lidí na území
členských států a s volebním
právem v komunálních volbách, a to
bez jakýchkoli omezujících podmínek
Povaha navrhovaných změn
vyžaduje, aby se vztahovaly též na prohlášení,
která občané Slovenské republiky učinili
před nabytím účinnosti novely
V Praze, dne 10. května
1993
| D. Matulka v. r. | J. Ortman v. r. |
| J. Navrátil v. r. | V. Řezáč v. r. |

