Parlament České republiky,

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

362 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Oldřicha Vrchy

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci čistoty a kulturnosti vybavení rychlíků a expresů osobní přepravy Českých drah

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslance Oldřicha Vrchy dopisem ze dne 21. června 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Oldřicha Vrchy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne. června 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha



MINISTR DOPRAVY 
České republiky V Praze dne ? června 1993
PhDr. Jan STRASKÝČ.j. 8 251/93

Vážený pane poslanče,

K Vaší interpelaci ve věci zhoršování kultury cestování v železniční osobní přepravě sděluji.

Souhlasím s Vaším názorem, parametry osobních vozů 1., resp. 2. třídy neodpovídají úrovni západních železničních správ. V minulých letech byla ztrátová osobní přeprava dotována z hospodářského výsledku nákladní přepravy. V důsledku pokračující restrukturalizace národního hospodářství a vzhledem k politických změnám v Evropě došlo

k podstatnému poklesu přepravní práce nákladní dopravy a tím i tržeb Českých drah. I přes značné dotace státu do osobní železniční přepravy, které jsou plánovány pro rok 1993 ve výši 4,8 mld.Kč., nepokrývají tržby 2 osobní přepravy i s uvažovanou dotací náklady. Důsledkem toho je nedostatek finančních zdrojů na železniční provoz a současně s tím nebylo možno realizovat prakticky žádné dodávky a modernizace osobních vozů.

Přitom byla ze strany Českých drah realizována úsporná opatření včetně částečného omezení osobní přepravy.

V roce 1993 došlo k dalšímu zvýšení cen vstupů, zejména elektrické energie. Platební neschopnost českých drah již znemožňuje nákup potřebných prostředků pro udržení kvality železničního provozu a to včetně potřebných čistících prostředků pro údržbu a opravy osobních vozů.

Dosud málo rozvinutý trh pracovních sil v české republice a úroveň mezd v nekvalifikovaných profesích prohloubil v posledním období nedostatek pracovníků resp. pracovnic v profesi čistička osobních vozů, kde došlo k podstatnému úbytku.

Stabilní umývače pro mytí osobních vozů, které byly vbudovány v dřívějších letech neumožňují celoroční provoz nedostatek finančních prostředků, jak jsem již uvedl, neumožňuje v současné době ani nákup čisticích prostředků.

Z hlediska mezinárodní přepravy byl plánován nákup vhodných osobních vozů s tlakotěsou skříní a klimatizací, které jsou standardem u zahraničních železničních souprav. V důsledku shora uvedené finanční situace Českých drah nejsou vytvořeny vlastní finanční zdroje a nebyla odsouhlasena účelová dotace státu pro tyto dodávky. K tomu je nutno bohužel konstatovat, že i z hlediska tuzemských výrobců došlo za posledních pět let ke zvýšení cen dodávaných lokomotiv a osobních vozů o jeden řád.

Částečné zlepšení v mezinárodní přepravě umožňuje dohoda Českých drah se sousedními železničními správami ve věci používání jejich osobních vozů i na našich tratích, což podstatně zvyšuje kvalitu a kulturu cestování. Vzhledem k odepsanosti provozovaných osobních vozů je systémové řešení možno očekávat pouze s přispěním účelové dotace ze státního rozpočtu v rámci jeho projednávání na rok 1994. Z hlediska motivace kvality udržovacích prací je připravována změna v organizaci Českých drah spolu se změnou ekonomického řízení.

Podle platného železničního přepravního řádu je povinen zaplatit cestující v případě poškození dopravního prostředku pokutu ve výši 30,- Kčs a případně náhradu nákladů spojených s opravou. Problémem je konkrétní zjištění viníků. Vyloučení z přepravy je prováděno s pomocí železniční policie, o jejímž dalším působení a rozsahu kompetencí na železnici se v současné době jedná.

S pozdravem

Vážený pan Olřich Vrcha

poslanec Parlamentu ČR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP