Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

364

zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 527/1992 Sb.,

o Bezpečnostní informační službě České republiky předložené poslanci Vladimírem Řezáčem a dalšími

Zásady

Zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky.

Zásada č. 1

O vydání povolení k použití zpravodajské techniky rozhoduje krajský soud samosoudcem. Proti jeho rozhodnutí se opravný prostředek nepřipouští.

Zásada č. 2

V § 17 odst. 1. § odst. 1 a § 20 odst. 1 a 2 se slovo "prokurátor" nahrazuje slovem "krajský soud"'

Odůvodnění

Do 31. 12. 1992 byla prokuratura samostatný ústavní orgán, do jehož pravomoci náležela ochrana práv a oprávněných zájmů fyzických a právnických osob (čl. 97 Ústavy ČSFR). Prokuratuře příslušel výkon ústavního dozoru nad dodržováním zákon a jiných právních předpisů (čl. 104 Ústavy ČSFR ve znění úst zák. č. 493/1992 Sb.) Generální prokurátor byl ústavním činitelem, nezávislým na vládě a odpovědným zákonodárnému sboru

S účinností od 1. ledna 1993 byla prokuratura změněna v orgán výkonná moci, který pod označením státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení (čl. 80 Ústavy). Rovněž její další zákonem stanovené úkoly nesmějí mít jiný, než výkonný charakter, neboť podle přechodných ustanovení Ústavy smí prokuratura do doby zřízení státního zastupitelství vykonávat pouze jeho funkce, tj. funkce v trestním řízení (čl. 109 Ústavy

Ústava svěřila ochranu základních práv a svobod výhradně soudní moci, a to bez jakýchkoli výjimek (čl. 4).

Používáním zpravodajské techniky v oboru působnosti BIS se zasahuje do základních práv a svobod jednotlivců, zejména do nedotknutelnosti obydlí, listovního tajemství, tajemství dopravovaných zpráv a práva na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého života.

Podle dosud platných ustanovení § 17, 18, 19 a 20 zákona o BIS ČR vydávají povolení k použití zpravodajské techniky generální prokurátor a jím určení prokurátoři. Zákonné zmocnění prokurátorů k zásahům do základních práv a svobod je však neústavní.

Navrhuje se, aby úkony, které do 31 12. 1992 byli oprávněni provádět prokurátoři, byly podle čl. 4 Ústavy svěřeny krajským soudům. protože jde o speciální pravomoc podle zák. č. 527/1992 Sb., není třeba novelizovat zákony upravující pravomoc soudů a řízení před nimi.

V Praze dne 18 května 1993.


Vladimír Řezáč v. r.
Miroslav Čapek v. r.

Jaroslav Ortman v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP