Poslanecká sněmovna
se usnesla na tomto zákoně České republiky:
Tento zákon upravuje způsob
distribuce a prodeje denního tisku, povinnosti jeho vydavatelů[§
4 zákona č. $1/1966 Sb., o periodickém tisku
a o ostatních informačních = prostředcích,
ve znění pozdějších předpisů.],
distributorů a prodejců a kontrolu nad jejich dodržováním.
Pro účely tohoto
zákona se rozumí
a) denním tiskem noviny vydávané nejméně pětkrát týdně pod stejným nebo obdobným názvem,
b) distributorem fyzická nebo právnická osoba rozšiřující denní tisk předplatitelům a prodejcům na vymezeném území,
c) prodejcem fyzická nebo právnická osoba prodávající denní tisk konečnému spotřebiteli,
d) prodavačem fyzická
osoba prodávající denní tisk výhradně
od jednoho vydavatele.
(1) Finanční náklady
a rizika spojená s vydáváním a šířením
denního tisku nese vydavatel; neodpovídá
však za závazky a finanční hospodaření
distributora.
(2) Vydavatel nesmí být
zároveň distributorem ani se na jeho činnosti
finančně podílet.
(3) Vydavatel může
šířit vlastní deník pouze prostřednictvím
svých prodavačů, nikoliv prodejců.
(1) Distributor je povinen ve
vymezeném území rozšiřovat veškerý
denní tisk, o jehož distribuci bude vydavatelem požádán.
(2) Ve vymezeném území
může působit pouze jeden distributor.
(3) Vláda nařízením
stanoví způsob výběru distributora
a vymezená území.
Prodejce je povinen
a) prodávat veškerý denní tisk, který mu distributor nabídne,
b) vystavit rovnocenně veškerý prodávaný denní tisk,
c) mít nejméně
po první polovinu své denní prodejní
doby v prodeji veškerý denní tisk dodaný
distributorem.
Cena téhož titulu
denního tisku pro konečného spotřebitele
musí být v jednotlivých dnech v týdnu
stejná na celém území republiky.
(1) Neprodané výtisky
denního tisku (dále jen "remitenda") jdou
v plném rozsahu k tíži vydavatele.
(2) Distributor je povinen
a) zasílat vydavatelům přehled prodeje a remitendy jeho titulů jednou týdně,
b) zásobovat denním
tiskem všechny prodejce a předplatitele ve vymezeném
území.
Ministerstvo pro hospodářskou
soutěž (dále jen "ministerstvo")
vykonává kontrolu nad dodržováním
tohoto zákona.
(1) Za porušení povinností stanovených
tímto zákonem ministerstvo
a) uloží písemné upozornění nebo pokutu až do výše 100 000,- Kč,
b) odejme distributorovi živnostenské
oprávnění.
(2) Pokuta podle písm.
a) předchozího odstavce je příjmem
státního rozpočtu.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení 1993.
K návrhu obecně
Zvláštní a
nezastupitelné místo v oblasti sdělovacích
prostředků zaujímá denní tisk,
protože spolu s televizí a rozhlasem je základním
informačním zdrojem. Volnost výběru
informací je jedním z důležitých
znaků demokratické společnosti. Svoboda tisku
je jednou z nejzávažnějších složek
svobody projevu, která je základním atributem
svobodného státu.
Vývoj tiskového spektra proto nesmí ovlivňovat
ani prodejci, ani distributoři. Zájem na objektivním
přísunu informací ke každému
občanu musí být nadřazen ekonomickým
a politickým zájmům jednotlivců a
skupin.
Tisk nejvíce ovlivňuje
veřejné mínění. Svoboda tisku
však neznamená jen cokoliv napsat a vytisknout. Nedílnou
složkou svobody tisku je i distribuční systém,
který zaručí, že vše napsané
a vytištěné se dostane do dosahu všech
potenciálních čtenářů.
Tisk je zboží zcela
specifického charakteru. Teprve existence pluralitního
tisku dává prostor k diskusi. Společnost,
kde existuje jednostranný tisk, dostává pouze
jednostranné informace. Distribuce je jedním z nejvýznamnějších
faktorů, který ovlivňuje při dnešní
nedokonalé zákonné úpravě přežití
či odumření
titulu.
V současné době
je distribuce tisku v České republice upravena zákonem
č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a ostatních
informačních prostředcích, ve znění
pozdějších předpisů. Tento zákon
v § 21 stanoví, že o způsobu distribuce
tisku rozhodují vydavatelé, ale neupravuje práva
a povinnosti distributorů a prodejců.
Účelem tohoto návrhu
zákona je zajistit, aby po určenou dobu veškerý
denní tisk, bez ohledu na jeho politické zaměření,
byl případnému zájemci k dispozici
u všech prodejců.
Jedním z hlavních
předpokladů fungování distribuce tisku
je systém výlučných distributorů
na vymezeném území. Pouze výlučný
distributor na vymezeném území může
zajistit skutečné konkurenční prostředí
mezi jednotlivými tituly denního tisku. Jde tedy
o konkurenci titulů,
nikoliv o konkurenci distributorů. Aby tato potřebná
konkurence nastala, tedy aby u všech prodejců byly
potenciálním čtenářům
k dispozici všechny deníky, nemůže současně
existovat konkurence rovněž v rovině distribuce.
Jedině výlučnému
distributorovi na vymezeném území lze ze
zákona uložit dvě hlavní povinnosti,
které vyplývají ze specifičnosti denního
tisku:
1. Distributor bude povinen zásobovat
všechny prodejce na svém vymezeném území,
tedy i v nejodlehlejší vesnici, kde prodá pouze
několik výtisků denně. Dodávky
do odlehlejších míst jsou pro distributora
prakticky vždy vysoce ztrátové. Pokud bude
na vymezeném území výlučným
distributorem, bude schopen z výdělků v atraktivních
a snadno dostupných místech tyto ztráty pokrýt.
Připustíme-li však systém
s více distributory, bereme na sebe rizika, že denní
tisk bude prodáván pouze v atraktivních a
snadno dostupných místech. Za povinnost distribuovat
denní tisk i do nejodlehlejších míst,
navrhuje se i výlučné právo tomuto
distributorovi zásobovat i místa atraktivní
a snadno dostupná.
2. Distributor je povinen přijmout
do distribuce jakýkoliv titul denního tisku a šířit
jej podle přání a možnostmi vydavatele.
Distributor rozšiřuje
denní tisk jednak prodejcům a jednak přímým
předplatitelům. V druhém případě
využívá zpravidla České pošty.
Praxe ukázala, že je nutné stanovit termíny,
ve kterých distributor vyúčtuje vydavatelům
prodané i neprodané výtisky. Dlouhé
termíny vyúčtování vedly i
k tomu, že některé deníky zanikly, protože
vydavatel neměl informace
o prodejnosti svého titulu a nemohl proto přiměřeně
reagovat na konkrétní poptávku.
V současně době
rozšiřuje denní tisk První novinová
společnost a. s. (PNS) a regionální soukromí
distributoři. PNS vykazovala velké ztráty,
je zatížena obrovským dluhem a její
dominantní postavení na trhu se jeví jako
nefunkční.
V současné době
dochází k nerovnoměrnému zásobování
jednotlivých míst denním tiskem. O šíři
prodávaného denního tisku rozhoduje výhradně
prodejce svou objednávkou u distributora. Prodejce se tak
rozhoduje nejen podle prodejnosti určitých novin,
ale i podle jejich politické orientace a také podle
toho, zda riziko neprodaných výtisků nese
plně (volná remitenda) nebo jen z části
(pevná remitenda) vydavatel. Navrhuje se, aby prodejce
byl povinen odebírat,
nediskriminačně vystavit a mít v prodeji
nejméně do poloviny své pracovní doby
plný sortiment celostátních deníků
a regionálních deníků vycházejících
v dané oblasti.
Riziko vyplývající
z neprodaných výtisků ponese výhradně
vydavatel.
Ve světě jsou distribuce
a prodej denního tisku regulovány různými
způsoby, které respektují právní
a obchodní zvyklosti příslušných
zemí. Tento návrh zákona se nejvíce
přibližuje německému modelu, ale zároveň
zohledňuje právní a obchodní situaci
v České republice. Předpokládá
výlučné postavení distributora na
vymezeném území, protože jinak nelze
zajistit plnění povinností podle tohoto zákona.
Návrh zákona si
nevyžádá výdaje ze státního
rozpočtu.
K jednotlivým ustanovením návrhu
K § 1
Ustanovení definuje účel
zákona.
K § 2
Stanoví se definice jednotlivých
pojmů uvedených v zákoně.
K § 3
Návrh zaručuje vydavateli
distribuci jeho deníku do všech míst podle
jeho vlastního rozhodnutí. Zároveň
se stanoví, že veškeré finanční
náklady a rizika s tím spojená nese vydavatel.
Stanoví se zásada, že vydavatel nesmí
být zároveň distributorem; může
však šířit vlastní deník
prostřednictvím svých prodavačů,
nikoliv prodejců.
K § 4
Ukládají se povinnosti
distributorovi a zároveň se stanovuje územní
monopol. Způsob výběru distributora a vymezeni
území se svěřuje nižší
právní normě, neboť by nebylo správné
toto stanovit přímo v zákoně především
s ohledem na předpokládaný ekonomický
vývoj i v této oblasti.
K § 5
Stanoví se povinnosti prodejce,
které zabezpečují naplnění
práva občanů na informace.
K § 6
Stanoví se cena téhož
titulu denního tisku jednotně bez ohledu na výši
nákladů spojených zejména s jeho dopravou.
K § 7
V souladu s ustanovením § 3 se stanoví povinnosti
vydavatele hradit náklad spojené s remitendou a
ukládá se povinnost distributorovi zasílat
vydavatelům stanovené přehledy a zásobovat
vymezená území.
K § 8
Vzhledem k tomu, že se zřizuje
územní monopol, svěřuje se kontrola
nad jeho dodržováním ministerstvu pro hospodářskou
soutěž.
K § 9
Navrhované sankce za porušení
zákonem stanovených povinností jsou v souladu
se sankcemi stanovenými v jiných právních
předpisech. Vzhledem ke specifickému oboru činnosti
svěřuje se odnětí živnostenského
oprávnění orgánu, který je
odpovědný za kontrolu nad dodržováním
tohoto zákona a nikoliv živnostenskému úřadu.
M. Kolářová
v. r.
P. Koháček v. r.
J. Zahradníček v.
r.