Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon České
národní rady č. 9/1993 Sb., o Českých
dráhách se mění a doplňuje
takto:
1. Nad § 1 se vkládá nadpis, který zní:
2. § 3 odst. 2 zní:
"/2/ Provozem celostátních
drah se pro účely tohoto zákona rozumí
souhrn činností, které zabezpečuji
provoz vozidla na železniční dopravní
cestě celostátních drah (dále jen
železniční dopravní cesta").".
3. § 4 zní:
Železniční
dopravní cestou se pro účely tohoto zákona
rozumí cesta určená k dopravě železničními
kolejovými vozidly a pevná železniční
zařízení, nutná pro zabezpečení
pohybu železničních kolejových vozidel
a zařízení, sloužící k
zajištění bezpečnosti železničního
provozu.".
4. Za část první
se vkládají části druhá, třetí
a čtvrtá, které včetně nadpisů
znějí:
Orgány Českých
drah jsou správní rada Českých drah
a generální ředitel Českých
drah dále jen "správní rada" a
"generální ředitel").
/1/ Správní radu
tvoří třináct členů
jmenovaných a odvolávaných vládou
na návrh ministra dopravy.
/2/ Vláda ustanovuje z
členů správní rady jejího předsedu,
který řídí její činnost.
/3/ Členství ve
správní radě je veřejnou funkcí[§
124 odst. 1 zákoníku práce.]
a v souvislosti s jejím výkonem přísluší
členům správní rady přiměřená
odměna, její výši určí
vláda.
/4/ Člen správní
rady je povinen zachovávat mlčenlivost, zdržet
se jakéhokoliv jednání, které by mohlo
vést ke střetu zájmů osobního
se zájmy Českých drah, a nesmí zneužívat
informace nabyté v souvislosti s výkonem funkce
ve prospěch vlastní nebo jiné osoby.
/1/ Správní rada
rozhoduje většinou hlasů všech členů.
/2/ Podrobnosti o způsobu
zasedání a jednání správní
rady stanoví jednací řád správní
rady.
Do působnosti správní
rady náleží:
a) schvalovat na návrh
generálního ředitele podnikatelské
záměry Českých drah,
b) rozhodovat o výši
přídělu do rezervního fondu Českých
drah, jako i o zřízení dalších
fondů,[§ 5 odst. 2 nařízení
vlády č. 577/1990 Sb., o finančním
hospodaření státních podniků.]
c) schvalovat statut Českých
drah, organizační strukturu Českých
drah a jednací řád správní
rady,
d) schvalovat roční
účetní závěrku Českých
drah,
e) udělovat předchozí
souhlas k uzavření nájemních smluv
o pronájmu pozemků, ke kterým České
dráhy vykonávají právo hospodaření
a k uzavření úvěrových smluv,
převyšuje-li poskytnutý úvěr
částku stanovenou správní radou,
f) další otázky,
které jsou správní radě vyhrazeny
tímto zákonem.
/1/ Správní rada
předkládá vládě prostřednictvím
ministra dopravy ke schválení projekt organizačně
právního uspořádání
činností Českých drah a projekt záměrů
privatizace části majetku Českých
drah (dále jen "projekt transformace Českých
drah").
/2/ Generální ředitel
je povinen poskytnout na žádost správní
radě veškeré informace a doklady o činnosti
Českých drah, jako i další potřebnou
součinnost pro vypracování projektu transformace
Českých drah.
/1/ Generální ředitel
je statutárním orgánem českých
drah, jen řídí činnost Českých
drah a jedná jejích jménem.
/2/ Generální ředitel
rozhoduje o všech záležitostech Českých
drah, pokud nejsou tímto zákonem vyhrazeny do působnosti
správní rady.
/1/ Generálního
ředitele jmenuje a odvolává správní
rada.
/2/ Generální ředitel
nesmí být členem správní rady,
je však oprávněn účastnit se
zasedání správní rady s hlasem poradním.
Na České dráhy
se vztahují právní předpisy, upravující
postavení a právní poměry státního
podniku[Např. zákon č. 111/1990 Sb., o
státním podniku, ve znění zákona
č. 92/1991 Sb., vyhláška č. 119/1988
Sb., o hospodaření s národním majetkem,
ve znění pozdějších předpisů,
nařízení vlády č. 577/1990
Sb., o finančním hospodaření státních
podniků.] přiměřeně. Pokud
tento zákon nestanoví jinak.
/1/ České dráhy
hospodaří ve dvou účetně a
finančně oddělených okruzích,
a to v okruhu železniční dopravní cesty
a v okruhu přepravních a ostatních výkonů.
/2/ Prostředky účetně
a finančně odděleného okruhu železniční
dopravní cesty nelze převádět do okruhu
přepravních a ostatních výkonů.
/3/ České dráhy
sestavují roční účetní
závěrku a analytické členění
hospodaření podle účetně a
finančně oddělených okruh v termínu
obvyklém pro předkládání státních
účetních výkazů.
/4/ České dráhy
jsou povinny zajistit ověření účetní
závěrky a zveřejnění jejích
údajů.[§ 20 odst. 3. zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví.]
/1/ České dráhy
umožní na základě smlouvy užívání
železniční dopravní cesty jiným
osobám oprávněným podnikat ve veřejné
železniční dopravě při splnění
podmínek stanovených právními předpisy
pro provozování celostátních drah.[Zákon
č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění
zákona č. 104/1974 Sb., vyhláška č.
52/1964 Sb., kterou se provádí zákon o dráhách
ve znění pozdějších předpis,
vyhláška č. 18/1981 Sb., o schvalování
drážních vozidel a zvláštních
drážních mechanizačních zařízení,
výnos federálního ministerstva dopravy o
pravidlech technického provozu železnic, reg. částka
3/1977 Sb.]
/2/ Cena za užívání
železniční dopravní cesty se sjednává
podle cenových předpisů.[Zákon
č. 526/1990 Sb., o cenách.]
/1/ Ministerstvo dopravy má
práva a povinnosti zakladatele v oblasti privatizace Českých
drah.[Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
pozdějších předpisů.]
/2/ Ministerstvo dopravy stanoví
tarif jízdného a přepravného pro přepravu
pracovníků Českých drah a pracovníků
ministerstva dopravy, podílejících se na
zabezpečení činnosti Českých
drah, poživatelů důchodů, kteří
pracovali v oblasti dopravy, jakož i jejich rodinných
příslušníků.
Do doby jmenováni členů
správní rady a generálního ředitele
vykonává jejich působnost zmocněnec
vlády.
Předseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce
zákonů vyhlásil úplné znění
zákona České národní rady o
Českých dráhách, jak vyplývá
ze změn a doplnění provedených tímto
zákonem.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Obecná část
Zákonem č. 625/1992
Sb., o zániku státní organizace Československé
státní dráhy byl zrušen zákon
č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé
státní dráhy. Tím došlo ze zákona
k zániku státní organizace Československé
státní dráhy.
Ke dni zrušení této
státní organizace bylo nutné právně
institucionalizovat nástupnický subjekt pro železniční
dopravu v České republice, který by zajišťoval
přepravu osob a věcí a provoz celostátních
drah na území České republiky. Zákonem
č. 9/1993 Sb., a Českých dráhách,
byl zřízen tento nástupnický subjekt,
na který přešly práva a závazky
státní organizace Československé státní
dráhy, vyplývající z mezinárodních
smluv a z členství této státní
organizace v mezinárodních organizacích a
rovně práva a povinnosti z pracovně právních
a jiných vztahů, a to v rozsahu, stanoveném
zákonem č. 625/1992 Sb.
Zákonem č. 9/1993
Sb. tedy došlo pouze ke zřízení právnické
osoby České dráhy, přičemž
úprava majetkových vztahů a finančního
hospodaření Českých drah se ponechala
zvláštnímu zákonu. Předkládaný
návrh zákona tedy vymezuje majetkové a finanční
postavení Českých drah, určuje nové
orgány Českých drah, jejich působnost
a vymezuje vztah ministerstva dopravy k Českým dráhám.
Správní radě Českých drah ukládá
zejména připravit projekt transformace Českých
drah a tento předložit ke schválení
vládě.
Materie byla zpracována
formou návrhu novely stávajícího zákona
č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách,
se zapracovaným zmocněním pro předsedu
Poslanecké sněmovny Parlamentu, aby ve Sbírce
zákonů vyhlásil úplné znění
zákona o Českých dráhách. Neobvyklost
takovéhoto legislativně technického postupu
je dána jednak dočasností navrhované
úpravy (po ukončení procesu transformace
Českých drah se stane celá právní
úprava překonanou
a bude muset být nahrazena novou právní úpravou
Českých drah) a dále tou skutečností,
že je navrhována jak právní úprava
zcela nová tak i novelizace stávajícího
zákona č. 9/1993 Sb..
České dráhy
jsou státní organizací, na kterou se vztahují
právní předpisy upravující
postavení a právní poměry státního
podniku přiměřeně, pokud tento zákon
nestanoví jinak. České dráhy nemají
vlastni majetek, hospodaří s majetkem státu,
ke kterému vykonávají právo hospodaření.
Základním předmětem činnosti
Českých drah je přeprava
osob a věcí na celostátních dráhách
a provoz celostátních drah. České
dráhy realizují tedy svými dopravními
prostředky přepravu osob a věcí po
železniční dopravní cestě.
Existují tak dva relativně
samostatné okruhy činností, tj. doprava jako
taková (Přepravní a ostatní výkony)
a výstavba a údržba železniční
dopravní cesty.
V zájmu zprůhlednění
hospodaření Českých drah návrh
zákona zavádí finanční a účetní
oddělení těchto dvou okruh, tedy okruhu železniční
dopravní cesty a okruhu přepravních a ostatních
výkonů, přitom se stanovuje zákaz
transferu finančních prostředků z
jednoho okruhu do druhého. Zákon umožňuje
také užívání železniční
dopravní cesty celostátních drah jinými
osobami za finanční úhradu.
Připravený návrh
je úpravou účetního a finančního
oddělení železniční infrastruktury
od přepravních a ostatních výkonů
a ve zpřístupnění železniční
dopravní cesty dalším subjektům v souladu
s legislativou Evropských společenství, konkrétně
se směrnicí EHS č. 440/1991 ze dne 29. 7.
1991, k rozvoji železničních
podniků Společenství.
Navrhovaná právní
úprava nebude mít negativní dopad na státní
rozpočet.
Zvláštní
část
K § 3 odst. 2
Ustanovením se zpřesňuje
pojem "provoz celostátních drah" ve vztahu
k železniční dopravní cestě celostátních
drah.
K § 4
V ustanovení se definuje
železniční dopravní cesta v souladu
s legislativou Evropských společenství, konkrétně
se Směrnicí EHS č. 1108/70, která
vyšla jako Nařízení Komise EHS č.
2598/70.
K § 4a
Orgány Českých
drah jsou správní rada Českých drah
a generální ředitel Českých
drah.
K § 4b a § 4c
Správní rada má
13 členů jmenovaných vládou. Působení
ve správní radě je výkonem veřejné
funkce podle § 124 odst. 1 platného znění
zákoníku práce a bude odměňováno
ve výši, která bude určena vládou.
K zabránění nepoctivého či
spekulativního jednání členů
správní rady se stanoví některá
omezení a zákazy nežádoucích
činností.
Podrobnosti o způsobu zasedání
a jednání správní rady upraví
jednací řád.
K § 4d a 4e
Ustanovení vymezuje taxativním
způsobem působnost správní rady. Působnost
je vymezena s ohledem na hlavní úkol, kterým
je příprava projektu transformace Českých
drah.
Cílem projektu transformace
je zejména dosazení změny současné
státní organizace České dráhy
na jeden nebo více subjektů podnikatelského
typu a s tím související změny vztahu
k majetku, ke kterému mají nyní České
dráhy právo hospodaření.
Proces transformace Českých
drah je natolik složitou činností s rozsáhlým
dopadem do hospodářství České
republiky, že je nezbytné, aby byl řešen
až na úrovni vlády.
K § 4f a § 4g
Statutárním orgánem
Českých drah je generální ředitel,
který rozhoduje o všech záležitostech
Českých drah, pokud nejsou zákonem vyhrazeny
do působnosti správní rady. Jmenování
a odvolání generálního ředitele
je v pravomoci správní rady.
K § 4h a § 4i
Úprava majetkového
a ekonomického postavení Českých drah
vychází zejména ze Směrnice EHS č.
440/1991 ze dne 29. 7. 1991, k rozvoji železničních
podniků Společenství.
České dráhy
vytvoří dva účetně a finančně
oddělené okruhy:
- okruh železniční
dopravní cesty.
- okruh přepravních
a ostatních výkonů.
V takto vytvořených
okruzích budou České dráhy hospodařit,
přičemž transfer prostředků z
okruhu železniční dopravní cesty do
okruhu přepravních a jiných výkonů
není dovolen.
Pro potřebu účetního
výkaznictví sestavují České
dráhy roční účetní závěrku
v analytickém členění účetně
a finančně oddělených okruhů.
Tato úprava sleduje zprůhlednění
hospodaření Českých drah a zejména
zlepšení jejich hospodaření a efektivnosti
vložených finančních prostředků.
K § 4j
Každá osoba, která
bude mít oprávnění podnikat ve veřejné
železniční dopravě, má právo
bez diskriminace použít při splnění
stanovených podmínek železniční
dopravní cestu celostátních drah. České
dráhy jsou ze zákona povinny jí užívání
železniční dopravní cesty celostátních
drah umožnit. Podmínky přístupu s ohledem
na čas a dobu užívání železniční
dopravní cesty, jako i konkrétní provozní
podmínky budou předmětem smluvního
vztahu, uzavřeného mezi Českými dráhami
a oprávněnou osobou. Účelem
je odstranění monopolu na užívání
železniční dopravní cesty celostátních
drah.
Výše úhrady
za užívání železniční
dopravní cesty třetími osobami se stanoví
podle cenových předpisů.
K § 4k
Vzhledem k tomu, že České
dráhy byly zřízeny zákonem, a proto
nemají zakladatele, je nezbytné, aby ministerstvo
dopravy mělo v oblasti privatizace ve vtahu k Českým
dráhám práva a povinnosti zakladatele.
Pro odlišení jízdného
a přepravného pracovníků Českých
drah od tarifní povinnosti, vyplývající
z případných závazků ve veřejném
zájmu, je obdobně jako ve zrušeném zákonu
č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé
státní dráhy, umožněno ministerstvu
dopravy stanovovat tento specifický tarif v rámci
existence podmínky reciprocity, která vyplývá
z mezinárodních dohod.
Ministerstvo dopravy tento tarif vyhlašuje v souladu se zmocněním
obsaženým v zákonu o dráhách.
K § 41
Do doby utavení orgánů
Českých drah bude jejich působnost vykonávat
zmocněnec vlády.