Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke
Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá
Hora) se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 odst. 1 se slova "československou vlajkou
a letadel imatrikulovaných v České a Slovenské
Federativní Republice" nahrazují slovy "vlajkou
České republiky a letadel imatrikulovaných
v České republice".
2. V § 2 odst. 2 se za slovo "účely"
vkládá čárka a slova "a potraviny"
se nahrazují slovy "potraviny a jiné nezbytné
humanitární potřeby".
3. Ustanovení § 2 se doplňuje odstavcem 4,
který zní:
"(4) Jde-li o prodej nebo dodávky zbraní a
vojenského materiálu, platí zákaz
uvedený v odstavci 1 a 3 pro všechny státy
na území bývalé Socialistické
federativní republiky Jugoslávie."
4. Za § 2 se vkládá nový § 2a,
který zní:
Dovoz, vývoz a průvoz zboží a výrobků
v oblastech v Chorvatské republice chráněných
silami Organizace spojených národů a v oblastech
Republiky Bosna a Hercegovina kontrolovaných bosenskými
Srby, s výjimkou základních humanitárních
dodávek včetně zdravotnických potřeb
a potravin distribuovaných mezinárodními
humanitárními organizacemi, je dovolen jen se souhlasem
vlády Chorvatské republiky nebo vlády Republiky
Bosna a Hercegovina.".
5. V § 3 odst. 1 se za slova "ve Svazové republiky
Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora)" vkládají
slova "jakož i fyzické či právnické
osobě, která je těmito subjekty řízena
nebo přímo či nepřímo kontrolována,
bez ohledu na sídlo či pobyt".
6. V § 3 odst. 2 se slova "ve Svazové republice
Jugoslávie: (Srbsko a Černá Hora)" nahrazují
slovy "uvedeným v odstavci 1".
7. Za § 4 se vkládají nové § 4a,
4b, 4c a 4d, které znějí:
Zakazuje se poskytování služeb, finančních
i jiných, tuzemskými osobami fyzickým i právnickým
osobám za účelem jakéhokoli podnikání
ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá
Hora). Tento zákaz se nevztahuje na telekomunikace, poštovní
služby a právní pomoc, jakož i služby
nezbytné pro humanitární nebo jiné
výjimečné účely pokud k jejich
poskytnut bylo uděleno povolení podle § 7.
Zakazuje se vstup obchodních lodí plujících
pod vlajkou České republiky do teritoriálních
vod Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá
Hora) s výjimkou případů nouze nebo
na základě povolení uděleného
podle § 7.
Zakazuje se fyzickým a právnickým osobám
pořádajícím na území
České republiky sportovní utkání
umožnit účast na nich osobám nebo skupinám
reprezentujícím Svazovou republiku Jugoslávie
(Srbsko a Černá Hora).
Zakazuje se jakákoli činnost tuzemských osob,
jakož i jakákoli činnost jiných osob
na území České republiky směřující
k vědecké a technické spolupráci,
jakož i kulturní výměně a návštěvám,
v nichž jsou zúčastněny osoby nebo skupiny
oficielně podporované Svazovou republikou Jugoslávie
(Srbsko a Černá Hora) nebo tuto republiku reprezentující.".
8. § 6 zní:
Průvoz zboží a produktů přes
území Svazové republiky Jugoslávie
(Srbsko a Černá Hora) po Dunaji mohou tuzemské
osoby uskutečnit pouze na základě povolení
uděleného podle § 7; povolení k průvozu
podle § 7 jinými cestami lze udělit jen ve
výjimečných případech.".
9. § 7 zní:
(1) Činnosti uvedené v § 2 odst. 2, §
4a, § 4b a § 6 lze uskutečnit jen na základě
povolení, které v jednotlivých odůvodněných
případech udělí příslušný
ústřední orgán státní
správy. Při udělování povolení
tento orgán postupuje v souladu se závazky vyplývajícími
pro Českou republiky z členství v Organizaci
spojených národů.
(2) Na vydání povolení podle odstavce 1 se
nevztahují obecné předpisy o správním
řízení.
(3) Žádost o povolení podle odstavce 1 se podává
u
a) ministerstva průmyslu a obchodu, jde-li o povolení
k vývozu podle § 2 odst. 2,
b) ministerstva dopravy, jde-li o povolení ke vstupu do
teritoriálních vod podle § 4b nebo k průvozu
podle § 6,
c) ministerstva zahraničních věcí,
jde-li o povolen i k poskytování služeb podle
§ 4a; u tohoto ministerstva se podává rovněž
žádost o souhlas podle § 2a.
Jde-li o vývoz zboží a výrobků
z České republiky, pohraniční celní
úřad doklad o povolení při výstupu
odebere.".
10. V § 8 se vypouštějí slova "a
Slovenské Federativní"
11. Za § 8 se vkládá nový § 8a,
který zní
Kde zákonné opatření mluví
o československých osobách fyzických
a právnických, rozumí se tím tuzemské
osoby, to znamená fyzické osoby, které mají
bydliště na území České
republiky a právnické osoby, které mají
sídlo na území České republiky.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
V souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území
bývalé Jugoslávie, za který nese dle
mezinárodního společenství hlavní
odpovědnost Svazová republika Jugoslávie
(Srbsko a Černá Hora), jmenovitě pak v souvislosti
s násilím, páchaným na civilním
obyvatelstvu Bosny a Hercegoviny a s utrpením nevinných
obětí, přijala Rada bezpečnosti OSN
v posledních třech letech řadu rezolucí,
zaměřených k vytvoření podmínek
pro mírové urovnání konfliktu. Z těchto
rezolucí lze považovat za nejdůležitější
rezoluce č. 713 (1991), 757 (1992), 787 (1992) a 820 (1993),
vyhlašující různé druhy sankčních
opatření:
- rez. č. 713 z 25. 9. 1991 uvaluje úplné
embargo na dodávky zbraní a vojenského materiálu
do všech států na území bývalé
Jugoslávie
- rez. č. 757 ze 30. 5. 1992 zakazuje veškerý
dovoz a vývoz zboží do a ze Svazové
republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora,
SRJ), s výjimkou dodávek potravin a zdravotnického
materiálu, tranzit zboží SRJ, nařizuje
zastavení platebních styků, letecké
dopravy a s ní spojených služeb, omezení
diplomatických a zastavení vědeckotechnických,
kulturních a sportovních styků se SRJ
- rez. č. 787 ze 16. 11. 1992 v zájmu zabránění
odklonu vývozu jednotlivých států
do SRJ (Srbsko a Černá Hora) vyhlašuje obchodní,
námořní a říční
blokádu SRJ a zákaz tranzitu vybraných komodit
přes území SRJ s výjimkou případů.,
povolených zvláštním výborem
RB OSN
- rez. č. 820 ze 17. 4. 1993 zpřísňující
sankční opatření předchozích
rezolucí m. j. o zákaz plavby říčních
člunů SRJ po Dunaji mimo vlastní území,
o zmrazení veškerých fondů SRJ na území
členských států OSN, o snížení
počtu hraničních přechodů pro
silniční a železniční nákladní
dopravu, o možnost zabavení nákladů
v případech porušení rezolucí
RB OSN, o zákaz veškerých služeb pro účely
obchodních činností v SRJ s výjimkou
telekomunikačních, poštovních a právních
v souladu s rez. č. 757 (1992) a v souvislosti s humanitárními
či jinými výjimečnými případy
a o zákaz obchodní plavby v teritoriálních
vodách SRJ.
Vláda bývalé ČSFR podpořila
opatření RB OSN, obsažená v rezolucích
č. 713 (1991) a 757 (1992), usneseními č.
451 z 11. července 1991, č. 387 ze 4. června
1992 a č. 410 z 11. června 1992, na jejichž
základě pak přijalo předsednictvo
Federálního shromáždění
dne 15. června 1992 zákonné opatření
č. 366 o opatřeních ve vztahu k SRJ (Srbsko
a Černá Hora). Toto opatření legalizovalo
přijetí sankcí, spadajících
v té době do působnosti federace, tj. sankcí
v oblasti obchodu, financí a dopravy, kdežto sankce
v oblastech vědeckotechnických, kulturních
a sportovních styků, spadajících do
působnosti republik, zůstaly tímto opatřením
nepokryty. Inkorporace opatření rezoluce č.
787 (1992) do čs. právního řádu
již nebyla, vzhledem k tehdy pokročilému stadiu
zániku federace, provedena.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem vláda ČR
usnesením ze dne 28. dubna 1993 č. 218 vyslovila
souhlas s uplatněním sankcí vyplývajících
nejen z rezoluce č. 820 (1993), ale i ze všech rezolucí
předchozích, na něž posledně
jmenovaná úzce navazuje a současně
uložila připravit návrh zákonné
normy k plnění uvedených rezolucí.
K provedení tohoto úkolu byl zpracován návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákonné opatření předsednictva
Federálního shromážděni č.
366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové
republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora)
tak, že při plném zachování závazků
vyplývajících pro Českou republiku
z rezolucí Rady bezpečnosti č. 713 (1991)
a 757 (1992) se vnitrostátní zákonná
úprava rozšiřuje o další opatření,
vyplývající z rezolucí č. 787
(1992) a 820 (1993) a o opatření, která vyplynula
již z dřívějších rezolucí
Rady bezpečnosti, avšak do zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 366/1992 Sb. nebyla
pojata.
Navrhovaná úprava by neměla mít přímý
finanční dopad na státní rozpočet.
Ekonomické ztráty vzešlé z provádění
sankčních opatření Rady bezpečnosti
OSN jiným subjektům by měly být řešeny
dalším jednáním s Radou bezpečnosti.
Zvláštní část
K Čl. I
K bodu 2
V souladu s rezolucí č. 820 (1993) se umožňuje
i dovoz jiných nezbytných humanitárních
potřeb do SRJ (Srbsko a Černá Hora) na základě
zvláštního povolení.
K bodu 3
Embargo na zbraně a vojenský materiál s platností
pro celé území bývalé Jugoslávie
bylo stanoveno již rezolucí č. 713 (1991).
Jelikož jde z mezinárodněpolitického
a bezpečnostního hlediska o nejdůležitější
sankční opatření, je třeba
jej do zákonného opatření doplnit.
K bodu 4
V souladu s rezolucí č. 820 (1993) je dovoz, vývoz
a průvoz v oblastech mimo území SRJ (Srbsko
a Černá Hora), které jsou v Chorvatské
republice chráněny silami OSN a v Republice Bosna
a Hercegovina kontrolovány bosenskými Srby, podmíněn
svolením vlád těchto republik.
K bodu 5
Na základě rezoluce č. 820 (1993) se zmrazení
finančních zdrojů rozšiřuje i
vůči subjektům, které jsou ze SRJ
(Srbsko a Černá Hora) řízeny či
kontrolovány.
K bodu 7
Stanoví se nová omezení, v zákonném
opatření předsednictva Federálního
shromáždění dosud neobsažena. V
§ 4a se v souladu s rezolucí č. 820
(1993) zakazuje poskytování komerčních
služeb s výjimkou telekomunikací, poštovních
služeb a právní pomoci, které lze poskytovat
bez omezení a služeb pro humanitární
a jiné výjimečné účely,
k jejichž poskytování je zapotřebí
zvláštního povolení. V § 4b
se v souladu s rezolucí č. 820 (1993) stanoví
komerční plavbě zákaz vstupu do teritoriálních
vod SRJ (Srbsko a Černá Hora). V § 4c a
4d se v souladu s rezolucí 757 (1992) zákonná
omezení rozšiřují i na sportovní
styky, vědeckou, technickou a kulturní spolupráci.
Zákaz uvedených aktivit platí na území
České republiky pro každého a pro tuzemské
osoby platí i v zahraničí.
K bodu 8
Nově se upravuje v souladu s rezolucí č.
820 (1993) tranzit přes území SRJ (Srbsko
a Černá Hora). Vzhledem k nebezpečí
odkloňování některých druhů
zboží a výrobků při tranzitu
přes SRJ (Srbsko a Černá Hora) se stanoví,
že průvoz veškerého zboží
a produktů bude možno uskutečnit pouze na základě
zvláštního povolení. Při tranzitu
lodní dopravou po Dunaji bude nutno zabezpečit monitorování
každého plavidla. Tranzit jinou cestou, vzhledem k
obtížnosti účinného monitorování,
bude přísně omezen.
K bodu 9
Nově je upraven postup při povolování
výjimek ze zákazů vyplývajících
z rezolucí Rady bezpečnosti. Určené
činnosti může případ od případu
povolit Sankční výbor Rady bezpečnosti
se sídlem v New Yorku. Žádosti o toto povolení
se podávají u příslušného
ministerstva, které je prostřednictvím ministerstva
zahraničních věcí předloží
Sankčnímu výboru a o jejich schválení
nebo zamítnutí žadatele bez prodlení
vyrozumí. Současně je stanovena příslušnost
ministerstva zahraničních věcí k vyřizování
agendy spojené s opatřováním souhlasu
vlád Chorvatské republiky a Republiky Bosna a Hercegovina
podle 2a.
K bodu 11
Dosavadní úprava se doplňuje o ustanovení
promítající do textu zákonného
opatření nezbytné úpravy vyplývající
ze zániku ČSFR. Zatímco územní
působnost zákonného opatření
není třeba, s ohledem na ustanovení čl.
1 odst. 2 ústavního zákona č. 4/1993
Sb., o opatřeních souvisejících se
zánikem České a Slovenské Federativní
Republiky nově upravovat, je po zániku československé
federace osobní působnost nově upravena.
Současně se pro účely navrhovaného
zákona definuje pojem tuzemské fyzické a
právnické osoby.
K Čl. II
Účinnost navrhovaného zákona by vzhledem
k závazkům vyplývajícím pro
Českou republiku z rezoluce č. 820 (1993) měla
nastat v co nejkratší době.