Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Pavla Hirše dopisem
ze dne 29. 7. 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Pavla Hirše. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 29. července 1993 | |
Č.j. GŘC/44 206/93 |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem Váš
dopis ve věci interpelace a podnětu na odvolání
JUDr.Hronovského. S politováním musím
konstatovat, že interpelace vychází z neopodstatněných
tvrzení. Dovoluji si Vám proto sdělit následující:
Ve své interpelaci se odvoláváte
na zákon č.13/1992 Sb., což samo o sobě
zaměřuje obsah Vaší interpelace nesprávně
k tomu, že všechna opatření projednávaná
v minulých týdnech vztahujete na rok 1992. Dovoluji
si upozornit, e se jedná o celní zákon č.13/1993
Sb., který nabyl účinností dnem 1.1.1993.
Institut "osvobození od celní kontroly"
je v tomto celním zákoně upraven zcela jiným
způsobem než tomu
bylo v celním zákoně č.44/1974 Sb.,
který byl celním zákonem č.13/1993
Sb. zrušen. Nová právní úprava,
která je obsažena v § 49 celního zákona,
vychází z mezinárodních smluv, kterými
je Česká republika vázána a odpovídá
právní úpravě této
oblasti v demokratických zemích, zejména
pak právní úpravě v členských
státech Evropských společenství. Nová
právní úprava odstranila neopodstatněné
zvýhodnění některých skupin
obyvatel České republiky, včetně poslanců
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky. Podle původního návrhu §
49 písm.a) se mělo osvobození od celní
kontroly vztahovat pouze na zboží dovážené,
vyvážené a přepravované v tranzitu,
jako zavazadla představitelů jiných států
a ostatních; osob, které požívají
výsady a imunity podle mezinárodního
práva. Při projednávání návrhu
celního zákona v České národní
radě dne 15. prosince 1992 byl přijat poslanecký
návrh, aby se osvobození od celní kontroly
vztahovalo také na osoby, které požívají
imunity podle zákona. Právě toto doplnění
§ 49 písm.
a) celního zákona mělo podle názorů
poslanců i pracovníků Parlamentu České
republiky přiznat osvobození od celní kontroly
na zboží dovážené poslanci Parlamentu.
Generální ředitelství cel od počátku
zastávalo názor, že poslanci Poslanecké
sněmovny Parlamentu
nejsou ani podle mezinárodního práva ani
podle jakéhokoliv zákona platného v České
republice osvobozeni od celní kontroly.
Aby byly odstraněny rozpory
v názorech Parlamentu a Generálního ředitelství
cel, zaslal JUDr. Hronovský dopisem ze dne 1.3.1993, č.j.31-540/93
vedoucímu Kanceláře Poslanecké sněmovny
Parlamentu Ing. Petru Kynštetrovi, CSc. stanovisko k uplatňování
nároku na osvobození od celní kontroly a
z toho vyplývající osvobození od dovozního
cla, daně z přidané hodnoty, případně
spotřebních
daní při dovozu zboží poslanci Poslanecké
sněmovny Parlamentu.
Stanovisko Generálního
ředitelství cel vycházelo z nové právní
úpravy osvobození od celní kontroly jak je
uvedena v § 49 celního zákona č.13/1993
Sb. Podle této právní úpravy celní
kontrole nepodléhá pouze diplomatická pošta
a zboží dovážené, vyvážené
a přepravované v tranzitu, jako zavazadla představitelů
jiných států a ostatních osob, které
požívají výsady a imunity podle zákona
a mezinárodního práva. Poslanci Poslanecké
sněmovny Parlamentu nejsou
ani podle mezinárodního práva ani podle jakéhokoliv
zákona platného v České republice
osvobozeni od celní kontroly, nejsou osvobozeni ani od
dovozního cla a daně z přidané hodnoty,
případně spotřebních daní.
Vedoucí legislativního
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny
Parlamentu JUDr. Harold Mayer ve svém stanovisku ze dne
4.3.1993, č.j.1021/93 - adresovanému vedoucímu
sekretariátu předsedy Poslanecké sněmovny
se stanoviskem Generálního ředitelství
cel nesouhlasil. Toto své stanovisko opíral o §
19 odst.2 zákona
ČNR č.36/1989 Sb., o poslancích České
národní rady, kde je uvedeno, že poslanci jsou
pod ochranou ústavy a požívají poslaneckou
imunitu. Rozsah poslanecké imunity pak přesně
definuje ustanovení čl.27 Ústavy České
republiky a její další rozšíření
je pak možné pouze novelizací Ústavy,
nikoliv "běžným" zákonem.
Vzhledem k tomu, že jednání
zástupců legislativního odboru Kanceláře
Poslanecké sněmovny Parlamentu a Generálního
ředitelství cel nevedlo k nalezení řešení
této otázky požádal jsem dopisem ze
dne 27.4.1993, č.j.GŘC/31-830/93/68 předsedu
ústavně právního výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky o zaujetí
stanoviska k problému vztahu poslanecké imunity
k ustanovení § 49 písm.a) celního zákona
č.13/1993 Sb., tedy k tomu, zda zboží
dovážené, vyvážené a tranzitované
poslanci je osvobozeno od celní kontroly se všemi
důsledky z tohoto osvobození plynoucími.
Ústavně právní výbor projednal
tuto věc dne 7. května 1993 s jednoznačným
stanoviskem obsaženým v usnesení č.
63, že "... současná
právní úprava neumožňuje jiný
výklad, než že vývoz, dovoz a tranzit
zboží poslanci celní kontrole nepodléhá
". Členové výboru však považovali
tento stav za nesprávný a vyjádřili
stanovisko, že je třeba jej změnit - což
bylo řešeno následným projednáním
návrhů a
přijetím změny - novely celního zákona
č.13/1993 Sb. v této věci. Není tedy
opodstatněná ani Vaše citace, že "...
pokud došlo k nejasnostem, měl generální
ředitel požádat...", neboť i toto
učinil. Ve svém stanovisku ze dne 17.června
1993 k dovozu zboží
poslanci zákonodárných sborů pak JUDr.Hronovský
uvádí (doslovná citace): "Generální
ředitelství cel prohlašuje, že nezveřejnilo
ani jinak nezpřístupnilo údaje z této
oblasti a jednoznačně odmítá označování
této problematiky ve sdělovacích prostředcích
za pašeráctví poslanců", stejně
jako " že výpisy z evidencí o zboží
propuštěném bez cla, které byly předány
předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu,
potvrzují, že zboží bylo celním
orgánům řádné přihlášeno,
ale z různých důvodů, včetně
možné chybné aplikace dřívější
právní úpravy celními orgány,
nebylo clo doposud vybráno.Celní řízení
bude v nejbližší době ukončeno
vyměřením a vybráním cla".
Po iniciativní korespondenci JUDr. Hronovského a
jednání s legislativním odborem Kanceláře
Parlamentu a ústavně právním výborem
Parlamentu České republiky s maximální
snahou o vyřešení tohoto problému proto
nemohu přijmout Vaše neodůvodněné
napadení celních orgánů pro neplnění
jejich povinnosti vyplývajících z §
49 písm.a) celního zákona č. 13/1993
Sb., stejně jako to,
že neplnění těchto povinností
mělo za následek snížení vážnosti
Parlamentu České republiky jako celku v očích
veřejností. Nikoliv vinou MF, GŘC nebo JUDr.
Hranovského osobně, ale to, že na půdě
Parlamentu došlo k předáváni a úniku
informací a z toho plynoucí
následné dezinformace veřejnosti a pokračování
řešení parlamentní problematiky "přes
sdělovací prostředky" považuji
za zbytečné a škodlivé. V této
souvislosti mi dovolte abych uvedl, že nejen Generální
ředitelství cel, ale i celá celní
správa velmi kriticky
hodnotí samotný fakt, že i Vaše interpelace
byla zveřejněna dříve, než se
k ní měl možnost JUDr. Hronovský vyjádřit
a bezprecedentním způsobem tak získal informaci
o jejím podání přes ČTK. Tím
došlo v rozporu s Ústavou k poškození
cti a jména JUDr. Hronovského,
zejména na základě zcela nepodložených
tvrzení o úniku 7 mld Kč. I k tomu mi dovolte
několik zcela konkrétních sdělení.
Vaše situace " Dalším
závazným důvodem je únik značné
částky (dle sdělovacích prostředků
cca 7 mld. Kč) za rok 1992 a tím poškozena
příjmová část státního
rozpočtu" vychází patrně ze zprávy
ministerstva státní kontroly, kterou tendenčně
- s odvoláním na sdělovacími prostředky
zkomolené informace - využíváte jako
argument. Pro úplnost cituji ze zprávy ministerstva
státní kontroly: " Mnoha
fyzickými a právnickými osobami nejsou plněny
zákonné povinnosti úhrady vyměřovaného
cla a daní. Celkový rozsah nedoplatků,
tj. v zákonných lhůtách neuhrazených
plateb cla a daní
se v průběhu roku 1993 postupně zvyšuje
a ke konci dubna t.r. dosáhl výše 7,3 mld Kč".
Formulace "... se v průběhu roku 1993 postupně
zvyšuje..." je značně zavádějící,
neboť od 1.1.1993 jsou celní orgány správci
daně z přidané hodnoty, spotřebních
daní a vyrovnávacích dávek při
dovozu. Do konce roku 1992 se u nedoplatků jednalo pouze
o cla a dovozní přirážku, v roce 1993
pak o všechny tato nedoplatky společně - proto
onen aritmetický nárůst, nikoliv však
"zhoršování stavu oproti roku 1992",
neboť je dán porovnáváním nesouměřitelných
čísel. Částka 7,3 mld v sobě
obsahuje 2,5 mld cla, 4,4
mld DPH a pouze zbytek tvoří ostatní - nikoliv
daňové úniky, ale nedoplatky. Východisko
z tohoto problému obsahují právě příslušná
ustanovení nového celního zákona o
zajištění celního dluhu a jejich důsledná
aplikace celními orgány - dlužno
však podotknout, že k značné nelibosti
některých podnikatelských subjektů
a z toho plynoucích nejrůznějších
výhrad a útoků na české celní
orgány JUDr.Hronovského nevyjímaje. Přesné
údaje o Výši nedoplatků za předchozí
období sdělila ministerstvu státní
kontroly sama celní
správa a nejedná se tedy ani o jeho kontrolní
zjištění. Údaje ministerstva státní
kontroly v jeho kontrolní zprávě ještě
před tím, než byly předány do
vlády, ministerstvo financí rozporovalo jako údaje
nesprávné, neboť autor kontrolní zprávy
bez dostatečné odborné způsobilosti
zapříčinil záměnu pojmů
jako únik cla, prominutí cla, nedoplatky atd. a
mohu potvrdit, že se nejednalo ani u poškození
příjmové stránky státního
rozpočtu ani o únik 7 mld Kč, ale o přesné
podchycené a celní správou evidované
nedoplatky, zapříčiněné zejména
platební neschopností, likvidací podniků,
ale m.j. i využitím nových ustanovení
celního zákona č.13/1993 Sb. o úrocích
z prodlení ve výši 140 diskontní sazby,
která se v mezidobí stala pro mnohé plátce
výhodnější, než
úroky za půjčky u bankovních institucí.
Jsem proto rád, že Generální ředitelství
cel velice aktivně řeší celou tuto problematiku
celních a daňových nedoplatků, i zamezování
možným únikům, včetně
přípravy novelizace celního zákona
v těchto oblastech.
Žádám Vás
tímto, vážený pane poslanče,
abyste objektivně informoval poslance Vašeho poslaneckého
klubu o výše uvedených skutečnostech
i opatřeních MF - Generálního ředitelství
cel a abyste současně přehodnotil Vaše
tvrzení o vině a odpovědnosti JUDr. Hronovského,
který se nejen nedopustil skutečností, které
uvádíte ve své interpelaci, ale naopak -
velice korektně se po celou dobu snažil tyto problémy
řešit. Neúměrné zveličení
problému některými sdělovacími
prostředky, jak ve své interpelaci sám uvádíte,
stejně jako vzniklé
dezinformace, však ovlivnit nemohl.
S pozdravem
Vážený pan
Pavel Hirš
předseda poslaneckého klubu
Liberální strany národně sociální
Poslanecká sněmovny Parlamentu
České republiky