Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Karla Hrdého
dopisem ze dne 25. srpna 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Karla Hrdého. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 25. srpna 1993 | |
Č.j.: GŘC/45.424/93 |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem Vaši interpelaci
ve věci úrovně celní služby v
České republice. S politováním musím
konstatovat, že nejste zcela správně informován
o činnosti celní správy, což se odráží
v tvrzeních uvedených ve Vaší interpelaci.
Dovoluji si Vám proto zcela konkrétně sdělit
následující.
1) Zákon č.451/1991
Sb., tzv. lustrační zákon, byl v celní
správě, která byla až do konce roku
1992 v působnosti federace, uplatněn v termínech
tímto zákonem stanovených. Rovněž
celní zákon č.13/1993 Sb. obsahuje některá
ustanovení, která mají vazbu na tzv. lustrační
zákon. Konkrétně § 14 celního
zákona stanoví, že pro výkon příslušných
funkcí (od generálního ředitele až
po vedoucího směny) musí celník kromě
obecných předpokladů splňovat
další předpoklady stanovené zákonem
č.451/1991 Sb. Mohu Vás ubezpečit, vážený
pane poslanče, že v souladu s oběma právními
předpisy došlo k obměně na vedoucích
funkcích v celní správě a že
v současné době není do těchto
vedoucích funkcí jmenován nikdo,
kdo by nesplňoval předpoklady stanovené tzv.
lustračním zákonem.
2) Ve Vaší interpelaci
uvádíte, že se v nedávné době
objevily celní úniky odhadované ve výši
5 mld Kč, avšak neuvádíte. zdroj, ze
kterého jste čerpal. Pokud Vaše tvrzení
o vysokých celních únicích vychází
z informací zveřejněných ve sdělovacích
prostředcích, které tendenčně
zkreslily zprávu ministerstva státní kontroly,
považuji za potřebné tyto informace upřesnit.
Pro úplnost cituji ze zprávy ministerstva státní
kontroly: "Mnoha fyzickými
a právnickými osobami nejsou plněny zákonné
povinnosti úhrady vyměřeného
cla a daní. Celkový rozsah nedoplatků
tj. v zákonných lhůtách neuhrazených
plateb cla a daní
se v průběhu roku 1993 postupně zvyšuje
a ke konci dubna t.r. dosáhl výše 7,3 mld Kč".
I formulace "... se v průběhu roku 1993 postupně
zvyšuje..."je značně zavádějící,
neboť od 1.1.1993 jsou celní orgány správci
daně z přidané hodnoty, spotřebních
daní a vyrovnávacích dávek při
dovozu. Do konce roku 1992 se u nedoplatků jednalo pouze
o clo a dovozní
přirážku, v roce 1993 pak o všechny tyto
nedoplatky společně - proto onen aritmetický
nárůst, nikoliv však "zhoršování
stavu oproti roku 1992", nebo je dán porovnáváním
nesouměřitelných čísel. Částka
7,3 mld v sobě obsahuje 2,5 mld cla, 4,4 mld DPH
a pouze zbytek tvoří ostatní nedoplatky,
nikoliv daňově úniky. Východisko z
tohoto problému obsahují příslušná
ustanovení nového celního zákona o
zajištění celního dluhu a jejich důsledná
aplikace celními orgány. Přesné údaje
o výši nedoplatků za předchozí
období sdělila ministerstvu státní
kontroly sama celní správa a nejedná se tedy
ani o jeho kontrolní zjištěni. Údaje
ministerstva státní kontroly v jeho kontrolní
zprávě ještě před tím,
než byly předány do vlády, ministerstvo
financí rozporovalo jako údaje
nesprávné, neboť autor kontrolní zprávy
bez dostatečné odborné způsobilosti
zapříčinil záměnu pojmů
jako únik cla, prominutí cla, nedoplatky atd. a
mohu potvrdit, že se nejednalo ani o poškozeni příjmové
stránky státního rozpočtu ani o únik
7 mld Kč, ale o
přesně podchycené a celní správou
evidované nedoplatky, zapříčiněné
zejména platební neschopností, likvidací
podniků, ale m.j. i využitím nových
ustanovení celního zákona č.13/1993
Sb. o úrocích z prodlení ve výši
140 diskontní sazby, která se v mezidobí
stala pro mnohé: plátce výhodnější,
než úroky za půjčky u bankovních
institucí. Jsem proto rád, že Generální
ředitelství cel velice aktivně řeší
celou tuto problematiku celních a daňových
nedoplatků, i zamezování možným
únikům, včetně přípravy
novelizace celního
zákona v těchto oblastech. Pokud se týká
spolupráce celních orgánů s Pohraniční
policii při zajišťování dovozu
zboží pře s tzv.zelenou hranici mohu konstatovat,
že je na dobré úrovni. Celní zákon
kromě "klasických" funkcí celní
správy svěřuje celním
orgánům také, tak jak je to běžné
ve všech vyspělých demokratických státech
s tržní ekonomikou, funkci ekonomické ochrany
státu. Při této činnosti, která
je v současné době zaměřena
zejména na ochranu právě této tzv.
zelené hranice, spolupracují celní
orgány i s Pohraniční
policií. Tato spolupráce se v konkrétní
formě projevuje vzájemným předáváním
získaných poznatků, resp. v zajišťování
společných hlídek při střežení
státní hranice. Obě složky si rovněž
vzájemně předávají k dalšímu
řízení případy, kdy
orgány Pohraniční
policie zajistí zboží, které uniklo
celnímu dohledu, nebo kdy celní orgány zadrží
osoby podezřelé z nelegálního přestupu
státních hranic.
3) Nemohu souhlasit také
s Vaším tvrzením, že clo nebylo poslancům
vyměřováno do té doby, než proběhla,
jak ve Vaší interpelaci uvádíte "aféra
s poslanci, pašeráky". Institut "osvobození
od celní kontroly" je v celním zákoně
č.13/1993 Sb. upraven zcela jiným způsobem
než tomu bylo v celním zákoně č.
44/1974 Sb., který byl celním zákonem č.13/1993
Sb. zrušen. Vzhledem
k rozdílným názorům na rozsah osvobození
od celní kontroly, resp. osvobození od celní
prohlídky, bylo nejdříve nutné vyjasnit
stanoviska celní správy a Parlamentu a teprve potom
případně doměřit a vybrat clo
a další platby vybírané při dovozu.
Tento postup se měl samozřejmě týkat
všech skupin osob, kterým celní zákon
č.44/1974 Sb. a vyhláška č.43/1991 Sb.
přiznávaly osvobození od celní prohlídky,
nejen poslanců zákonodárných sborů.
Tento postup byl zvolen. s ohledem na možnosti celní
správy. Výpočetní
technika je v celní správě zaváděna
postupně a všechny následné kontroly
je proto nutno v současné době provést
fyzicky. Z těchto důvodů měla být
nejdříve vyjasněna stanoviska a teprve následně
měly být jednotlivé dovozy prověřeny.
Generální ředitelství
cel od počátku zastávalo názor, že
poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu nejsou ani
podle mezinárodního práva ani podle jakéhokoliv
zákona platného v České republice
osvobozeni od celní kontroly.
Aby byly odstraněny rozpory
v názorech Parlamentu a Generálního ředitelství
cel, zaslal generální ředitel GŘC
počátkem března dopis vedoucímu Kanceláře
Poslanecké sněmovny Parlamentu se stanoviskem k
uplatňování nároku na osvobození
od celní kontroly a z toho vyplývající
osvobození od dovozního cla, daně z přidané
hodnoty, případně spotřebních
daní při dovozu zboží poslanci Poslanecké
sněmovny Parlamentu. Vedoucí legislativního
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny
Parlamentu sněmovny se stanoviskem Generálního
ředitelství cel nesouhlasil.
Vzhledem k tomu, že ani jednání
zástupců legislativního odboru Kanceláře
Poslanecké sněmovny Parlamentu a Generálního
ředitelství cel nevedlo k nalezení řešení
této otázky, požádal jsem dopisem ze
dne 27.4.1993, č.j. GŘC/31-830/93/68 předsedu
ústavně právního výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky o zaujetí
stanoviska k problému vztahu poslanecké imunity
k ustanovení § 49 písm.a) celního zákona
č.13/1993 Sb., tedy k tomu, zda zboží dovážené,
vyvážené a tranzitované poslanci je
osvobozeno od celní kontroly se
všemi důsledky z tohoto osvobození plynoucími.
Ústavně právní výbor projednal
tuto věc dne 7. května 1993 s jednoznačným
stanoviskem obsaženým v usnesení č.63,
že "... současná právní
úprava neumožňuje jiný výklad,
než že vývoz, dovoz a tranzit zboží
poslanci celní kontrole
nepodléhá ". Členové výboru
však považovali tento stav za nesprávný
a vyjádřili stanovisko, že je třeba
jej změnit, což,. mělo být řešeno
následným projednáním návrhů
a přijetím změny - novely celního
zákona č.13/1993 Sb. v této věci.
Nikoliv vinou ministerstva financí
nebo Generálního ředitelství cel však
došlo k úniku informací na veřejnost
a zveličení celé záležitosti
ve sdělovacích prostředcích. V této
vypjaté atmosféře mne požádal
pan předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu
o vypracování
seznamu poslanců, kteří podle záznamů
celní správy přivezli určité
zboží, u něhož se dovolávali práva,
aby nebylo procleno. Tento seznam byl panu předsedovi předán.
Vzhledem k tomu, že příslušné evidence
celních orgánů nejsou zpracovávány
výpočetní technikou
a vyhledání všech případů
je časově velmi náročné, nebyl
žádný další seznam zpracováván.
Generální ředitelství cel žádný
seznam nezveřejňovalo. Bylo věcí Parlamentu
zda bude tento seznam zveřejněn. Veškerá
agenda související s doměřením
příslušného
cla a dalších plateb byla soustředěna
na celně právní odbor Generálního
ředitelství cel, kde jsou postupně rušena
původní rozhodnutí o propuštění
zboží a vydávána rozhodnutí nová,
tzn. clo a další platby jsou vyměřovány
a vybírány. Jak jsem již uvedl výše,
ten to postup se netýká pouze poslanců, ale
všech osob, kterým bylo celními orgány
v minulosti na základě jiného možného
výklad u právních předpisů
propuštěno zboží s osvobozením
od cla.
Závěrem mi dovolte,
abych Vám odpověděl i na v interpelaci vyřčené
otázky týkající otevírání
nových hraničních celních přechodů,
i když na ně nežádáte moji odpověď.
Ministerstvo financí je gestorem za zřizování,
změnu charakteru nebo uzavírání hraničních
celních přechodů podle usnesení vlády
České republiky č.773 ze dne
30.12.1992, ale k faktickému předání
agendy došlo až v dubnu 1993 dopisem ministerstva vnitra
ze dne 15.3.199 3, č.j. OSS-62/SH-93. Do této doby
byla tato problematika v kompetenci ministerstva vnitra. Současně
je nutno vzít v úvahu, že zřizování
hraničních
celních přechodů není záležitostí
pouze jednoho státu, ale je věcí mezinárodní
smlouvy. Při těchto jednáních musí
být vzaty v úvahu zájmy a názory obou
stran a výsledek je potom určitým kompromisem.
Dovoluji si poznamenat, že
od dubna 1993 do srpna 1993 ministerstvo financí - Generální
ředitelství cel
- zabezpečilo ustavení
nové smíšené komise,
- zabezpečilo vytvoření
organizačních opatření k činnosti
této smíšené komise, včetně
vyrozumění sousedních států
o této skutečnosti,
- uskutečnilo oficiální
společná jednání s příslušnými
orgány Polska, Rakouska a SRN.
Otevřená je otázka
se Slovenskou republikou, kde přes písemnou urgenci
nebylo dosud české straně oznámeno
složení smíšené komise Slovenské
republiky; v této věci probíhají jednání
i v současné době.
Pokud se týká otevírání
nových hraničních celních přechodů
s Polskem, kde kromě obecného pravidla konsensu
obou stran, je nutno vzít v úvahu, že se na
tom dohodli mimo jiné i oba premiéři vlád.
Ve skutečnosti se nejedná o otevření
nových hraničních celních přechodů,
ale o změnu jejich charakteru (s výjimkou železničního
přechodu v Meziměstí, kde se jedná
o realizaci dohody mezi ministerstvem dopravy ČR a PR).
Změna charakteru těchto hraničních
celních přechodů vyplynula ze závazků
přijatých ministerstvem
vnitra ČSFR a jednání velvyslance Polské
republiky s představiteli příslušných
resortů České republiky. K urychlené
realizaci došlo také proto, že polská
strana oznámila orgánům České
republiky dokončení výstavby objektů
na polském území. Pokud se týká
hraničních celních přechodů
se Spolkovou republikou Německo, nejen na česko-saské
hranici, mohu Vás ubezpečit, že i této
oblasti je věnována stejná pozornost jako
jiným úsekům státní hranice.
0 této skutečnosti svědčí mimo
jiné i ta, že v 32.týdnu se v Praze
uskutečnilo jednání společné
česko-německé komise, která projednávala
možnost otevření třinácti zcela
nových přechodů na hranici mezi Českou
republikou a SRN, posoudila možnost změny charakteru
šesti existujících hraničních
celních přechodů a rozšíření
osobní a nákladní železniční
dopravy na některých přechodech. Pro dokreslení
celkové situace uvádím i počet nově
otevřených hraničních celních
přechodů na úseku státní hranice
s Rakouskem. Na tomto úseku byly od dubna 1993 do srpna
1993 otevřeny čtyři nové
hraniční celní přechody (Zadní
Zvonková, České Velenice, Hnánice
a Poštorná).
Věřím, vážený
pane poslanče, že Vás odpovědi na Vaše
otázky uspokojí a že na jejich základě
alespoň částečně změníte
svůj názor na českou celní správu,
resp. na to, zda je celní služba v České
republice prováděna na patřičné
úrovni.
S pozdravem
Vážený pan
Karel Hrdý
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky