Ministr vnitra Jan Ruml zaslal
odpověď na interpelaci poslance Jana Bláhy
dopisem ze dne 7. října 1993.
Podle § 89 zákona ČNR
č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám Poslanecké sněmovně
odpověď ministra vnitra Jana Rumla na interpelaci
poslance Jana Bláhy. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 7. 10. 1993 | |
Č. j.: MS-1501/93 |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem od předsedy
Poslanecké sněmovny Vaši interpelaci ve věci
porušování pracovněprávních
předpisů ředitelem Okresního muzea
v Rakovníku Františkem Povolným. Po přešetření
celé záležitosti sděluji následující.
Ověřením
na místě bylo zjištěno, že situace
v Okresním muzeu v Rakovníku je z hlediska interpersonálních
vztahů již delší dobu najatá a
že zde přetrvává řada nedostatků
v evidenci a ochraně sbírek.
Předchůdcem současného
ředitele muzea Fr. Povolného byl do 30. září
1991 pan Ing. Václav Somol, CSc., nynější
konzervátor. Za jeho činnosti došlo dne 10.
5. 19.91 k vloupání do pobočky muzea v Jesenici.
V souvislosti s tím uložil tehdejší vedoucí
referátu kultury okresního úřadu Oto
Křížanovský řediteli muzea provést
řádnou inventuru sbírkových předmětů
a inventáře. Tato inventura byla provedena neodpovědně,
neboť přes závěr inventarizační
komise, že je v podstatě vše v pořádku,
se v březnu 1992 starostové
obce Jesenice paní Haně Štefánkové
ohlásil pan Josef Provázek, číšník
hotelu Atrium v Praze, že má ze sbírek pobočky
muzea v Jesenici v držení 24 listin a depozitárních
knih. Následnou inventurou, provedenou v dubnu 1992, bylo
zjištěno, že
listinný archiv nebyl při inventuře vůbec
evidován, což umožňovalo způsobení
nenahraditelných ztrát. V této věci
podal vedoucí referentu kultury Okresního úřadu
Rakovník oznámení z podezření
spáchání trestného činu Okresní
prokuratuře v Rakovníku
dne 10. 4. 1992. Usnesení Okresního úřadu
vyšetřování v Rakovníku ze dne
14. srpna 1992 byla však věc odložena.
Referát kultury Okresního
úřadu Rakovník v průběhu roku
1991 rovněž zjistil závažné nedostatky
v hospodaření Okresního muzea Rakovník
a v řídící činnosti jeho tehdejšího
ředitele Ing. V. Somola, CSc., tou jmenovanému písemně
uložil konkrétní opatření 7.
června 1991, 9. července 1991, ústně
na pracovních poradách v dubnu a červnu 1991.
Uložené úkoly splněny nebyly, proto
po ústním projednání 16.
7. 1991 udělil vedoucí referátu kultury okresního
úřadu p. Ing. Somolovi písemnou důtku
s upozorněním. že v případě
setrvání uvedeného stavu s ním bude
rozvázán pracovní poměr. Na to reagoval
Ing. Somol předložením žádosti
o zproštění z funkce ředitele a
rozvázání pracovního poměru
dohodou. Tehdejší přednosta okresního
úřadu pan Hajný jeho žádosti
vyhověl a z funkce jej odvolal k 30. září
1991. Na dohodu o ukončení pracovního poměru
však nepřistoupil a uložil p. Ing. Somolovi,
aby provedl řádnou inventarizaci sbírek.
Toto jmenovaný nesplnil.
Od 1. října 1991
jmenoval bývalý přednosta okresního
úřadu do funkce ředitele okresního
muzea p. Františka Povolného, který od svého
nástupu musel řešit zanedbaně inventarizace
sbírkového fondu, instalaci nákladného
zabezpečovacího zařízení, která
po dva roky od jeho zakoupení nebyla provedena, nevýhodné
pronájmy prostor muzea, vypracování pracovních
náplní zaměstnanců a další
personální otázky.
Tento postup ředitele muzea
vyvolal různé reakce pracovníků, takže
se vytvořily dvě skupiny a dokonce i dvě
odborové organizace v tomto malém dvanáctičlenném
kolektivu pracovníků muzea. Neúnosnou situaci
v pracovních vztazích se snažil řešit
okamžitým zrušením pracovního poměru
Ing. V. Somolovi a Dr. H. Černé, jak je podrobně
popsáno ve Vaší interpelaci.
Nesprávný postup
ředitele Okresního muzea v Rakovníku pana
Františka Povolného byl projednán s přednostou
Okresního úřadu Ing. Jiřím
Chalupeckým, jako jeho přímým nadřízeným.
Jmenovaný je o složité situaci v muzeu podrobně
informován a případná opatření
hodlá uskutečnit až po prošetření
trestního oznámení ředitele muzea,
učiněného u Okresní prokuratury v
Rakovníku dne 2. září 1993 na dodatečná
vyhotovení zápisů ze schůzí
odborové organizace, o které se opíral Okresní
soud v Rakovníku
v řízení o návrhu na zjištění
neplatnosti okamžitého zrušení pracovního
poměru Ing. V. Somola, CSc. a PhDr. Hany Černé.
Šetření by mělo být skončeno
do 15. 10. 1993. Ředitel muzea totiž tvrdí,
že v době okamžitého zrušení
pracovního poměru s uvedenými pracovníky
odborová organizace v muzeu nepracovala.
Ve věci postupu ředitele
muzea p. Povolného při organizačních
změnách bylo zjištěno, že se zamýšlenými
změnami a snížením stavu pracovníků
okresního muzea seznámil okresní úřad
písemně 1. 11. 1992, 10. 2. 1993 a 20. 5. 1993.
Pracovníky muzea o těchto změnách
informoval na pracovní poradě dne 24. 3. 1993 a
zástupce obou odborových organizací na jednání,
konaném 21. 5. 1993, v návaznosti na písemné
oznámení ze dne 28. 4. 1993. Personální
změny se dotýkaly
zrušení místa konzervátora, výtvarníka
a sloučení funkce historika, správce depozitáře
a knihovny. Hlavními důvody uvedených opatření
bylo krácení rozpočtu okresního muzea,
překročeni plánovaného počtu
jeho pracovníků a nutnost efektivnějšího
využití pracovních sil.
S uvedenými opatřeními
vyslovila 30. 4. 1993 základní odborová organizace
OS státních orgánů a organizací
souhlas. Základní odborová organizace OS
pracovníků kultury a ochrany přírody
svým dopisem ze dne 7. května 1993, a odvoláním
na chybějící údaje v zaslané
informaci ve smyslu § 20 odst. 1 zákona č.
1/1991 Sb., o zaměstnanosti, se k opatřením
nevyjádřila.
Z uvedeného postupu vyplývá,
že pracovníci, i jako členové obou odborových
organizací, byli se zamýšlenými organizačními
změnami seznámeni. Z hlediska úspory pracovníků
většina menších muzeí, jak potvrdilo
i MK ČR, přistupuje k rušení funkce
konzervátora, neboť tyto potřeby je možné
s menšími náklady zajišťovat formou
zakázky prostřednictvím odborných
organizací, nebo na základě dohody několika
muzeí, jedním z nich. Takovou dohodu uzavřelo
i Okresní muzeum Rakovník s muzeem v Lounech a další
jednání probíhají s muzeem v Kladně.
To umožní podle potřeb a výše finančních
prostředků restaurovat jednotlivé sbírky
s podstatně nižšími náklady.
Ing. Somol, CSc. má vysokoškolské
vzdělání v oboru metalurgie, pro restaurátorské
práce neabsolvoval potřebný kurs, takže
jeho specializaci je obtížné v okresním
muzeu využít. Proto při jednání
o možnostech jeho dalšího uplatnění
v organizaci dne 1. 6. 1993 mu
mohla být nabídnuta pouze neobsazená místa,
která má muzeum k dispozici, tj. průvodce
a úklid v pobočce muzea v Novém Strašecí,
úklidové práce v budově čp.
95 a průvodce v pobočce muzea v Jesenici o sobotách
a nedělích. Tyto nabídky, pochopitelně,
pan Ing. Somol, CSc. nepřijal.
O správném postupu
při řešení pracovněprávních
otázek byl ředitel okresního muzea poučen.
Vztahy p. Povolného k odborovým
organizacím jsou výrazně ovlivněny
jejich postoji ke změnám v činnosti okresního
muzea. Obě odborové organizace na pracovišti
se vzájemně ignorují, což se projevuje
zejména v kolektivním vyjednávání,
jehož důsledkem je dosud neuzavřená
kolektivní smlouva a dosud neschválený rozpočet
FKSP, co byl důvod pro pozastavení vyplácení
příspěvku na stravování ředitelem
muzea.
S ohledem na to, že Okresní
muzeu v Rakovníku je samostatnou právnickou osobou,
zřízenou Okresním úřadem Rakovník,
o přijímání a propouštění
pracovníků muzea rozhoduje jeho ředitel.
Přednosta okresního úřadu Ing. Jiří
Chalupecký se snaží nepříznivou
situaci řešit při respektování
pravomoci ředitele, kterého v jeho úsilí
o zavedení pořádku v muzeu podporuje a porušování
právních předpisů spíše
spatřuje v činnosti dřívějšího
ředitele muzea Ing. Václava Somola, CSc. V případě
potvrzení porušováni obecně
závazných předpisů současným
ředitelem okresního muzea, vyvodí ve své
kompetenci patřičné závěry.
K položeným otázkám
sděluji následující:
1) 0 situaci v Okresním
muzeu Rakovník bylo podrobně informováno
věcně příslušné Ministerstvo
kultury ČR dopisem bývalého vedoucího
referátu kultury Okresního úřadu Rakovník
ze dne 15. listopadu 1992. Rovněž zřizovatel
tohoto zařízení Okresní úřad
Rakovník průběžně činnost
ředitele muzea sleduje.
2) Na vysvětlenou k dotazu
nutno uvést, že k zařízením okresních
úřadů a jejich vedoucím nemá
MV ČR řídící vztah, tento uplatňují
zřizovatelé. Jak vyplývá z předcházejícího
vysvětlení, celou situaci je potřebné
posoudit z širšího pohledu, zda pro funkční
činnost muzea je větším přínosem
setrvání současného nebo bývalého
ředitele. Rozhodování
o tom přísluší přednostovi okresního
úřadu.
3) Vážnou situaci
spatřuji v neutěšeném stavu sbírek
muzea a nebezpečí jejich zcizení. Příčina
tohoto stavu je důsledkem nedostatečné činnosti
státní správy v minulém období.
Chyby ředitele okresního muzea v pracovněprávních
vztazích jsou odstranitelné důslednou kontrolou
ze strany Okresního úřadu Rakovník.
4) Potřebné personální
změny v okresním muzeu již probíhají,
případnou změnu vedení tohoto zařízení
musí posoudit přednosta Okresního úřadu
Rakovník, do jehož pravomoci, ve vztahu k řízenému
zařízení, nemůže MV ČR
zasahovat.
5) Opatření proti
zneužívání postavení vedoucích
pracovníků a příp. porušování
právních předpisů obsahují
příslušné obecně závazné
právní předpisy a vnitřní normy,
zvláštní opatření není
v uvedené věci potřebné přijímat.
6) František Povolný
byl do funkce ředitele Okresního muzea v Rakovníku
jmenován bývalým přednostou okresního
úřadu panem Hajným na návrh vedoucího
referátu kultury ke dni 1. 10. 1991. Způsob jmenování
není právními předpisy stanoven. František
Povolný má požadované vysokoškolské
vzdělání v oboru historie (absolvent filosofické
fakulty UK).
7) Ochrana občanů-pracovníků
proti porušování právních předpisů
je zajištěna využitím zákoníku
práce a možností podat žalobu u soudu
na porušen obecně závazných předpisů
v oblasti pracovněprávních vztahů.
S pozdravem
Vážený pan
Jan Bláha
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR