Zásada č. 1
Účelem zákona je upravit podmínky
pro poskytování příspěvku na
nájemné a úhradu některých
plnění poskytovaných s užíváním
bytu (dále jen "příspěvek), který
je státní dávkou určenou nájemcům
bytů s nízkými příjmy v období
přechodu na liberalizované nájemné.
Zásada č. 2
Nárok na příspěvek má nájemce,
který je fyzickou osobou, není vlastníkem
jiného bytu a užívá pouze jeden byt
z titulu nájemní smlouvy, a který je plátcem
nájemného
a) podle předpisu o nájemném z bytu a úhradě
za plnění poskytovaná s užíváním
bytu,
b) podle předpisů o družstevních bytech,
c) v zařízení určeném k trvalému
bydlení.
Podmínkou nároku na příspěvek
též je, že nájemce má trvalý
pobyt na území České republiky, prokáže,
že nájemné a úhrada plnění
poskytovaných s užíváním bytu
byla za stanovené období plně uhrazena a
splňuje podmínku stanovené výše
příjmu.
Stanovenou výši přijmu se rozumí součet
a) částek stanovených jako potřebně
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb nájemce
nebo společných nájemců a společné
posuzovaných osob a
b) částky potřebně k zajištění
nezbytných nákladů na domácnost odpovídající
příslušnému počtu osob
ve výši podle zákona o životním
minimu.
Společně posuzovanými osobami pro účely
tohoto zákona se rozumějí fyzické
osoby užívající byt společně
s nájemcem nebo společnými nájemci,
které se zdržují v bytě k 1. dni kalendářního
pololetí, za které se příspěvek
poskytuje.
Příjmem nájemce a společně
posuzovaných osob se pro účely tohoto zákona
rozumějí příjmy stanovené podle
zákona o životním minimu s výjimkou
příspěvku podle tohoto zákona. Příjem
se stanoví jako měsíční průměr
příjmů zjištěných za kalendářní
pololetí před pololetím, za které
se příspěvek poskytuje.
Příjmem osoby samostatně výdělečně
činné za kalendářní měsíc
je jedna dvanáctina vyměřovacího základu
pro stanovení pojistného nebo měsíční
vyměřovací základ pro stanovení
záloh pro pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti.
Nárok na příspěvek vzniká pouze
tehdy, činí-li měsíčně
alespoň 50 Kč.
V případě společného nájmu
bytu náleží příspěvek
jen jednomu ze společných nájemců.
Odvodnění k zásadám č. 1
a 2
Příspěvek je při splnění
stanovených podmínek nárokovou státní
dávkou, umožňující od roku 1994
kompenzovat příjmově slabším
skupinám obyvatelstva dopad postupně liberalizovaného
nájemného. Náleží nájemci,
který má trvalý pobyt na území
České republiky.
Základní podmínkou nároku je nájemní
smlouva o nájmu bytu (§ 663 až 684 a 685 až
719 občanského zákoníku).
Příspěvek je určen na krytí
části nákladů na nájemné
a úhradu některých dalších, nájemcem
převážně neovlivnitelných nákladů
na bydlení, proto je podmínkou jeho přiznání
plná náhrada nájemného a služeb
poskytovaných s užíváním bytu.
Podmínka plné úhrady nájemného
je splnitelná i pro nájemce pod životním
minimem, jimž předpisy o sociální potřebnosti
umožňují hradit náklady na bydlení
až do výše skutečných nákladů.
Nárůst základního nájemného
předpokládaný v roce 1994 bude již pokryt
státní dávkou.
Oprávněným subjektem je nájemce užívající
jeden byt s regulovaným nájemným (vyhláška
MF č. 176/1993 Sb., o nájemném z bytu a úhradě
za plnění poskytovaná s užíváním
bytu, která nahrazuje vyhlášku Ústřední
správy pro rozvoj místního hospodářství
č. 60/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů), nájemce užívající
družstevní byt (§ 11 a násl. výnosu
FMF, MF ČR, MF SR, SBČS ze dne 22. února
1991 o podmínkách poskytování finanční
pomoci na družstevní bytovou výstavbu, reg.
pod. č. 78/1991. Sb., uveřejněného
ve Finančním zpravodaji č. 2-3/1991 pod č.
3) a nájemce užívající byt (obytnou
místnost) v zařízení určeném
k trvalému bydlení (rozumí se zařízení
ve smyslu § 717 občanského zákoníku,
výměru FMF, MF ČR, MF SR č. 016/1990,
kterým se stanoví pravidla tvorby cen za užívání
obytných místností v ubytovacích zařízeních
neveřejných).
Nárok na příspěvek má nájemce,
který prokázal příjem svůj
a dalších společných nájemců,
pokud jsou subjekty jedné nájemní smlouvy,
a příjem společné posuzovaných
osob v určité stanovené výši.
Příjem je vymezený podle § 5 zákona
č. 63/1991 Sb., o životním minimu, avšak
okruh společně posuzovaných osob podle tohoto
zákona je odlišný od okruhu osob společně
posuzovaných podle zákona o životním
minimu. Proto lze použít na zjištění
příjmové situace nájemce a společné
posuzovaných osob pouze částek podle zákona
o životním minimu a vymezený okruh příjmů.
Obdobné jako u státního vyrovnávacího
příspěvku se za příjem osob
samostatně výdělečně činných
považuje vyměřovací základ, neboť
u nich nelze v průběhu roku jejich příjem
zjistit.
Společně posuzovanými osobami pro účely
tohoto zákona jsou všechny fyzické osoby, které
užívají byt společně s nájemcem
nebo společnými nájemci k 1. dni kalendářního
pololetí, za které se příspěvek
poskytuje.
Minimální výše příspěvku
je omezena částkou 50 Kč. Na příspěvek
v nižší částce nárok nevzniká
vzhledem k pochybnostem o účelnosti nákladů
na zjištění splnění podmínek
a na vyplacení dávky. Pokud vznikne nárok
na příspěvek více nájemcům
jedné nájemní smlouvy, vychází
se z § 701 občanského zákoníku
o společné a nerozdílné odpovědnosti
všech společných nájemců.
Zásada č. 3
Příspěvek se témuž nájemci
poskytuje při splnění podmínek nejdéle
po dobu dvou let od uplatnění nároku; to
neplatí, jde-li o nárok nájemce nebo společných
nájemců starších 72 let nebo invalidních,
kdy společně posuzovanými osobami jsou pouze
osoby starší 72 let nebo osoby invalidní.
Odůvodnění k zásadě č.
3
Poskytování příspěvku témuž
nájemci se omezuje na dobu dvou let, která se předpokládá
jako nezbytná k přizpůsobení se postupně
liberalizaci nájemného a zavedení příspěvku
na bydlení jako součásti nového systému
státní sociální podpory. Nájemcům
starším 72 let nebo invalidním, kdy společně
posuzovanými osobami jsou pouze osoby starší
72 let nebo osoba invalidní, se doba poskytování
příspěvku neomezuje, aby jim umožnilo
setrvat v dosavadních bytech.
Zásada č. 4
Nájemci, který prokázal, že jeho příjem
a příjem společných nájemců
a společně posuzovaných osob je nižší
nebo roven stanovené výší příjmu,
náleží příspěvek podle
zásad č. 5 a 6.
Nájemci, který prokázal, že jeho příjem
a příjem společných nájemců
a společně posuzovaných osob přesahuje
stanovenou výši příjmu, ne však
více než o 30 %, náleží měsíčně
příspěvek v částkách
uvedených v příloze.
Odůvodnění k zásadě č.
4
Nájemce, který prokázal příjem
nižší nebo roven částce, která
je konstruována jako kategorie obdobná životnímu
minimu, avšak pro jiný okruh společně-posuzovaných
osob, má nárok na příspěvek
ve výši stanovené podle zásady č.
5, jde-li o nájemce užívajícího
byt s regulovaným nájemným. Jde-li o nájemce
užívajícího družstevní byt
nebo byt či obytnou místnost v zařízení
určeném k trvalému bydlení, má
nárok na příspěvek v pevné
výši stanovené v zásadě č.
6.
Nájemce, který prokázal příjem
vyšší než tato konstruovaná částka,
avšak ne více než o 30 %, má nárok
na příspěvek přiměřeně
snížený. Částky příspěvku
snižující se podle růstu příjmu
jsou uvedeny v příloze, která je součástí
těchto zásad a bude součástí
zákona.
Zásada č. 5
Výše příspěvku nájemci
platícímu nájemné podle předpisu
o nájemném z bytu a úhradě za plnění
poskytovaná s užíváním bytu se
stanoví jako rozdíl mezi nájemným
a úhradou některých plnění
poskytovaných s užíváním bytu
sjednanými na kalendářní měsíc
k 1. lednu kalendářního roku, v němž
se příspěvek poskytuje, a mezi nájemným
a úhradou některých plnění
poskytovaných s užíváním bytu
sjednanými k 1. prosinci roku 1993.
Nájemné a úhradu některých
plnění poskytovaných s užíváním
bytu tvoří úhrada za
a) základní nájemné,
b) nájemné za vybavení bytu,
c) úklid společných prostor v domě,
d) osvětlení společných prostor v
domě,
e) užívání výtahu,
f) kontrolu a čištění komínů,
g) odvoz popela a smetí,
h) odvoz splašků a čištění
žump,
i) vybavení bytu společnou televizní a rozhlasovou
anténou
(dále jen "hrubé nájemně").
Maximální výše hrubého nájemného
sjednaného na kalendářní měsíc
k 1. lednu kalendářního roku, v němž
se příspěvek poskytuje (dále jen "hrubé
nájemné příslušného roku"),
která je brána v úvahu, činí
měsíčně
610 Kč, užívá-li byt jedna osoba,
730 Kč, užívají-li byt dvě osoby,
900 Kč, užívají-li byt tři a
více osob.
Pokud hrubé nájemné příslušného
roku je vyšší než částky uvedené
v předchozím odstavci, stanoví se výše
příspěvku jako rozdíl těchto
částek a hrubého nájemného
sjednaného k 1. prosinci 1993 (dále jen "hrubé
nájemné roku 1993"). Hrubé nájemné
roku 1993 se váže k osobě nájemce.
Výše příspěvku stanovená
podle předchozích odstavců však může
činit měsíčně nejvýše
170 Kč, užívá-li byt jedna osoba,
210 Kč, užívají-li byt dvě osoby,
250 Kč, užívají-li byt tří
a více osob.
Nelze-li zjistit hrubé nájemné roku 1993
nebo nebylo-li sjednáno, činí výše
příspěvku v závislosti na počtu
osob užívajících byt částky
uvedené v předchozím odstavci.
Odůvodnění k zásadě č.
5
V sektoru s regulovaným nájemným se příspěvek
váže na základní nájemné
(podle vyhlášky MF ČR č. 176/1993 Sb.,
o nájemném z bytu a úhradě za plnění
poskytovaná s užíváním bytu)
a některé další náklady související
s užíváním bytu, tzv. hrubé nájemné.
Výše příspěvku u nájemce
užívajícího nájemní být
s regulovaným nájemným se odvozuje od zvýšení
hrubého nájemného proti výchozímu
období, kterým je rok 1993. Za obě období
se používá sjednané nájemné,
neboť prokazování skutečné výše
nájemného by poskytování příspěvku
značně zkomplikovalo (problém zúčtování
zálohových plateb; časový posun plateb
apod.). a nájemné výchozího období
se považuje nájemné sjednané k 1. prosinci
1993, protože nejpřesněji vyjadřuje
rozdíl hrubého nájemného v příslušném
a výchozím období.
Pokud hrubé nájemné příslušného
roku přesahuje stanovenou maximální výši
hrubého nájemného, používá
se při výpočtu zvýšení
hrubého nájemného tohoto maxima. Určením
maximální výše hrubého nájemného
s nepřímo stanoví norma bydlení podle
počtu osob užívajících být.
Maximální výše hrubého nájemného
vychází z výše základního
nájemného v roce 1993 zvýšeného
o 40 %, ostatní úhrady zahrnované do hrubého
nájemného jsou uvažovány ve výši
roku 1993.
Úhrada nárůstu hrubého nájemného
je limitována částkami stanovenými
podle počtu osob užívajících
byt. Horní hranice příspěvku na hrubé
nájemné tvoří rozdíl standardu
hrubého nájemného v roce 1994 proti roku
1993, zvýšený o možná rizika vývoje
(růst úhrad za služby zahrnované do
hrubého nájemného, diferencovaný dopad
nového způsobu výpočtu nájemného
včetně vlivu polohy bytu v obcích).
Nájemně je zjišťováno vždy
ve vazbě k nájemci, nikoliv k bytu. V případě,
kdy nájemné nelze zjistit nebo doložit (přestěhování,
získání prvního bytu), vychází
se z částek příspěvku uvedených
v zákoně. Pokud je hrubé nájemné
roku 1993 vyšší než hrubé nájemné
příslušného roku, nárok na příspěvek
nevzniká.
Zásada č. 6
Výše příspěvku nájemci
užívajícímu družstevní byt
nebo byt v zařízení určeném
k trvalému bydlení je stanovena pevnou částkou
a činí měsíčně
85 Kč, užívá-li byt jedna osoba,
105 Kč, užívají-li byt dvě osoby,
125 Kč, užívají-li byt tři a
více osob.
Odůvodnění k zásadě č.
6
Příspěvek nájemci užívajícímu
družstevní byt nebo byt v zařízení
určeném k trvalému bydlení se vzhledem
ke značné obtížnosti zjišťování
nediferencuje podle nárůstu nákladů.
Je podílem na limitovaných částkách
přiznávaných nájemcům užívajícím
byt s regulovaným nájemným. Tento podíl
vychází ze vztahu mezi hrubým nájemným
a odpovídajícími náklady na bydlení
v těchto bytech dosahuje přibližně úrovně
50 % nákladů na hrubé nájemné
v bytech s regulovaným nájemným.
Při výpočtu stanovených pevných
částek příspěvku nájemci
užívajícímu družstevní byt
se braly v úvahu úhrady za náklady na opravu
a údržbu bytového domu, na pojištění
domu, náklady spojené se správou domu a na
služby jako u hrubého nájemného. Nepřihlíželo
se k částkám na úhradu úvěru
a úroků z něho, které jsou různé
podle typů a stáří domů a v
čase neměnné.
V zařízeních určených k trvalému
bydlení se vycházelo z výše celkové
úhrady stanovené podle cenového výměru
č. 016/1994, jejíž jednotlivé nákladové
položky nelze vyčlenit.
Zásada č. 7
Příspěvek náleží za kalendářní
pololetí. Nárok na příspěvek
za kalendářní pololetí je třeba
uplatnit do 31. ledna a do 31. července, jinak nárok
na příspěvek zaniká. Nájemce
je povinen podávat žádost na předepsaném
tiskopisu, který vydává ministerstvo práce
a sociálních věcí.
Žádost musí obsahovat
a) jméno, příjmení, adresu bytu, trvalý
pobyt a rodné číslo nájemce, nebo
společných nájemců a společné
posuzovaných osob,
b) výši příjmu nájemce nebo společných
nájemců a společně posuzovaných
osob ze zaměstnaneckého vztahu v měsíčním
průměru za kalendářní pololetí
předcházející 1. lednu a 1. červenci
příslušného roku doloženou potvrzením
zaměstnavatele; výši ostatních příjmů
a příjmů osob samostatně výdělečně
činných doloženou čestným prohlášením,
c) potvrzení orgánu sociálního zabezpečení
o invaliditě osob uplatňujících nárok
podle zásady č. 3,
d) u nájemce platícího nájemné
podle předpisů o nájemném z bytu a
úhradě za plnění poskytované
s užíváním bytu
1. potvrzení pronajímatele nebo jiný doklad
o úhradě nájemného z bytu, a hradě
za plnění poskytovaná s užíváním
bytu za kalendářní pololetí předcházející
termínu podání žádosti,
2. potvrzení pronajímatele nebo jiný doklad
o výši měsíčního hrubého
nájemného sjednaného k 1. lednu a k 1. červenci
příslušného roku a k 1. prosinci 1993,
e) u nájemce užívajícího družstevní
byt nebo byt v zařízení určeném
k trvalému bydlení potvrzení pronajimatele
nebo jiný doklad o úhradě nákladů
obdobných nájemnému za kalendářní
pololetí předcházející terminu
podání žádosti.
Potvrzení podle této zásady je povinen bezúplatně
poskytnout pronajímatel i zaměstnavatel.
Odůvodnění k zásadě č.
7
Žádosti o příspěvek s aktuálními
údaji nezbytnými pro přiznání
a výpočet příspěvku se předkládají
dvakrát ročně ve stanovených termínech
zároveň s dokladem o včasných úhradách
celkové výše nájemného a plnění
poskytovaných s užíváním bytu
za kalendářní pololetí předcházející
termínu podání žádosti.
Pro nárok na příspěvek je podstatné
nejen vymezení osob užívajících
byt na základě jedné nájemní
smlouvy z hlediska jejich počtu, ale také jejich
věk a nezaopatřenost.
Nesplnění povinnosti podle posledního odstavce
zásady bude posuzováno jako přestupek podle
46 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Zásada č. 8
Výplata příspěvku se provádí
za kalendářní čtvrtletí, nejpozději
do 15 dnů po skončení kalendářního
čtvrtletí.
Příspěvek se nevyplácí do ciziny.
Odůvodnění k zásadě č.
8
Úprava výplaty příspěvku (nevyplácet
jej do ciziny) byla zvolena obdobně jako v zákoně
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů.
Zásada č. 9
Nárok na výplatu příspěvku
zaniká ve lhůtě jednoho roku ode dne, kdy
příspěvek měl být podle zásady
č. 8 vyplacen.
Odůvodnění k zásadě č.
9
Z hlediska účelu dávky se považuje za
přiměřenou pro zánik nároku
na její výplatu lhůta jednoho roku.
Zásada č. 10
Nájemce, který uplatňuje nárok na
příspěvek podle tohoto zákona, je
povinen prokázat skutečnosti, kterých je
třeba k jeho přiznání.
Jestliže nájemce zavinil, že příspěvek
byl přiznán neprávem nebo v nesprávné
výši, je povinen částky neprávem
přijaté vrátit. Nárok na vrácení
příspěvku poskytnutého neprávem
nebo v nesprávné výši zaniká
uplynutím jednoho roku ode dne, kdy plátce příspěvku
tuto skutečnost zjistil, nejpozději však uplynutím
tří let ode dne, za který byl příspěvek
vyplacen.
Nájemce je povinen oznámit plátci příspěvku
do osmi dnů změny nájemní smlouvy
nebo její zánik.
Odůvodnění k zásadě č.
10
Změna nebo zánik nájemní smlouvy postihuje
změny z hlediska nároku nájemce nejpodstatnější:
růst nájemného a úhrady za plnění
spojená s užíváním bytu i změnu
způsobu jejich výpočtu, odstěhování
nájemce i jeho úmrtí či zánik
bytu. Rozšíření o povinnost aktualizace
dalších údajů (např. o příjmu)
během kalendářního pololetí
se jeví jako záležitost ve vztahu k výši
příspěvku administrativně příliš
náročná.
Zásada č. 11
Zjistí-li se dodatečně, že příspěvek
byl přiznán nebo vyplacen v nižší
částce, než v jaké náleží,
nebo byl-li neprávem odepřen, tak se zvýší
nebo přizná ode dne, od něhož náleží,
nejvýše však za jeden rok nazpět ode dne
zjištění nebo uplatnění nároku
na příspěvek nebo na jeho zvýšení.
Zásada č. 12
O příspěvku rozhoduje a vyplácí
jej pověřený obecní úřad,
v jehož obvodu se nachází byt, ke kterému
je uplatňován nárok na příspěvek.
Zásada č. 13
Řízení o přiznání příspěvku
se řídí správním řádem
s výjimkou příslušnosti stanovené
podle zásady č. 12.
Odůvodnění k zásadám č.
11 až 13
Pověřené obecní úřady
vedou agendu i ostatních sociálních dávek,
zejména dávek podmíněných předpisy
o sociální potřebností. Pro účely
těchto dávek šetří příjmy
občanů. Tato skutečnost se příznivě
promítá do snížení náročnosti
nově zaváděné agendy příspěvku.
Řízení o přiznání příspěvku
se řídí správním řádem
s výjimkou příslušnosti pověřeného
obecného úřadu.
Zásada č. 14
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1994.
| Příloha k zásadám |
I. Příspěvek nájemci užívajícímu
byt podle předpisu o nájemném z bytu a úhradě
za plnění poskytovaná s užíváním
bytu, který prokázal příjem přesahující
stanovenou výši
| Počet osob užívajících byt | ||||||
| Rozdíl mezi započitatelným hrubým nájemným příslušného roku a hrubým nájemným roku 1993 v Kč/měs. | ||||||
| 0,1 | 5,1 | 10,1 | 15,1 | 20,1 | 25,1 | |
| -5,0 | -10,0 | -15,0 | -20,0 | -25,0 | -30,0 | |
| 1 osoba | ||||||
| 50-69 | ||||||
| 70-89 | ||||||
| 90-109 | ||||||
| 110-129 | ||||||
| 130-149 | ||||||
| 150 a více | ||||||
| 2 osoby | ||||||
| 50-169 | jako 1 osoba | |||||
| 170-189 | ||||||
| 190 a více | ||||||
| 3 a více osob | ||||||
| 50-189 | jako 1 resp. 2 osoby | |||||
| 90-209 | ||||||
| 210-229 | ||||||
| 230 a více | ||||||
II. Příspěvek nájemci užívajícímu
družstevní byt nebo byt v zařízení
určeném k trvalému bydlení, který
prokázal příjem přesahující
stanovenou výši
| 1 osoba | ||||||
| 2 osoby | ||||||
| 3 a více osob |
Základní pojetí příspěvku
na nájemné a úhradu některých
plnění poskytovaných s užíváním
bytu (dále jen "příspěvek na
hrubě nájemné") vychází
z toho, že půjde o státní dávku,
která bude poskytována na základě
průkazu o příjmu nájemce a případných
dalších společných nájemců
a společně posuzovaných osob a placení
nájemného. Příspěvek bude zmírňovat
u příjmově slabších skupin obyvatelstva
(s příjmem do stanovené výše)
dopady z ekonomizace nájemného. Tato státní
dávka bude nájemci platícímu regulované
nájemné krýt pouze zvýšení
základního nájemného, které
má být realizováno od 1.1.1994 a nárůst
určených nákladů spojených
s užíváním bytu, převážně
těch, které nájemce nemůže svým
chováním ovlivnit. U ostatních forem bydlení
(s výjimku vlastníků bytu a uživatelů
bytů s neregulovaným nájemným) bude
příspěvek poskytován na srovnatelné
náklady. Doba poskytování příspěvku
bude omezená, tzn., že půjde a státní
dávku přechodného charakteru. Výjimky
v časovém omezení budou v případech,
kdy byt užívají pauze osoby starší
72 let nebo plně invalidní.
Výše skutečného příjmu
nájemce a osob s ním užívajících
byt se porovnává k hranici příjmu,
kterou je součet částek považovaných
za potřebné k zajištění nezbytných
nákladů na výživu; ostatní základní
osobní potřeby a na domácnost všech
těchto osob ve výši částek podle
zákona o životním minimu.
Relativně nejvíce by se podle tohoto návrhu
mělo přispívat nájemci, který
prokázal, že celkový příjem osob
užívajících byt (v měsíčním
průměru za kalendářní pololetí
předcházející padání
žádosti) nepřesahuje vypočítanou
hraniční výši příjmů.
V tamto případě se výše příspěvku
stanoví výpočtem z rozdílu mezi výší
hrubého nájemného sjednaného nájemcem
v roce 1993 a v příslušném kalendářním
roce, jde-li o nájemce užívajícího
byt s regulovaným nájemným. Jde-li o nájemce
užívajícího družstevní byt
nebo byt v zařízení určeném
k trvalému bydlení, je výše příspěvku
stanovena v zákoně pevnou částkou.
Přesáhne-li celkový příjem
osob užívajících byt (bez ohledu na
formu bydlení) vypočítanou hranici příjmu,
příspěvek se úměrně
snižuje; částky příspěvku
stanoví v tabulkové příloze zákon.
Nárok na příspěvek nevzniká,
jestliže příjem přesáhne tuto
hranici o více než 30 %.
Návrh zásad (pro účely výpočtu
příspěvku) limituje výši hrubého
nájemného příslušného
roku, která je brána v úvahu, i výši
příspěvku pro různý počet
osob užívajících byt. Tento princip
by měl nepřímo působit proti užívání
bytů nadměrné velikosti občany, jimž
to jejich příjmy neumožňují.
Zdrojem finančního krytí nákladů
na poskytování příspěvku bude
státní rozpočet. Příspěvek
budou poskytovat pověřené obecní úřady
příslušné podle místa bytu, které
vyplácejí dávky sociální péče.
Zavedení samostatného, příspěvku
na hrubé nájemné znamená, že
v roce 1994 bude souběžně uplatňována
ochrana sociálně potřebných domácností
podle zákonů o životním minimu a sociální
potřebnosti a příspěvek na hrubé
nájemné. Tento souběh je nezbytný
mezi jiným proto, že hrubé nájemně
činí cca 40 - 50 % celkových nákladů
na bydlení, k nimž patří také
náklady na vytápění a teplou vodu,
elektrickou energii, plyn aj. Počínaje rokem 1994
se podíl výdajů domácnosti na hrubé
nájemné bude postupnou liberalizací zvyšovat.
Vzhledem k výši částek příspěvku,
podmínkám nároku, zejm. jeho přiznávání
na kalendářní pololetí, se nepředpokládá
spekulace s výší nájemného ze
strany pronajímatele bytu.
Za předpokladu, že by byl příspěvek
poskytován 17-24 % nájemců v navrženém
vymezeném sektoru bydlení (odhadovaný počet
domácností a příjmem do výše
1,3 násobku životního minima činí
cca 380 - 550 tis. domácností) v průměrné
výši cca 150 Kč měsíčně,
činila by potřeba finančních zdrojů
státního rozpočtu ročně cca
0,7 - 1 mld Kč. Do této částky jsou
zahrnuty i minimální prostředky (cca 30 mil.
Kč) na zajištění nezbytné administrativy,
kontroly, evidence a vyhodnocování na základě
jednotného počítačového programu.
Zavedením příspěvku na hrubé
nájemné se zvýší počet
žádostí o dávky na pověřených
obecních úřadech. Ke snížení
administrativní náročnosti vyřizování
žádostí o příspěvek bude
vypracován vzor žádostí.
Navrhované principy poskytování příspěvku
na hrubé nájemné stojí mezi dvěma
krajními přístupy existujícími
v praxi evropských zemí: mezi zohledněním
celkových výdajů domácností
na bydlení (ve východních zemích SRN)
a mezi příspěvkem jen na základní
nájemné (Anglie, Holandsko aj.). V řadě
zemí je příspěvek poskytován
ve všech sektorech bydlení (SRN, Rakousko aj.), jinde
jen v nájemním sektoru (Dánsko, Holandsko).
Ze zahraničních zkušeností obecně
platí, že subvenční systémy ve
vztahu k bydlení nejsou statické. Jejich vývoj
je závislý na konkrétním stavu a možnostech
ekonomiky, sociální, příjmové
a demografické struktuře obyvatelstva, na stavu
(kapacitě) bytového fondu, ale i na tradicích
dané země.
Zkušenosti rovněž ukazují, že hlavní
rysy finanční podpory bydlení z veřejných
prostředků (selektivnost spočívající
ve výborovém poskytování potřebným
domácnostem, pružnost, umožňující
rychle reagovat na změnu finanční situace
domácností a na rozsáhlejší změny
životní úrovně společnosti) směřují
k vyšší efektivnosti z hlediska nároků
na státní rozpočet, který je zpravidla
hlavním zdrojem krytí, popřípadě
v kombinaci s příspěvky zemských vlád
a obcí nebo s různými fondy. V některých
zemích příspěvky zahrnují jen
10 % domácností (západní země
SRN), jinde až 30 % (např. východní
země SRN, Francie).

