PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

527

VLÁDNÍ NÁVRH

Zásady zákona o zadávání veřejných zakázek (zadávací řád)

Část první: Obecná ustanovení

Zásada č. 1 - Předmět úpravy

Předmětem zákona je stanovení

a) závazného postupu zadavatelů veřejných zakázek směřujícího k uzavření smluv k jejich zabezpečení (dále jen "zadávání"),

b) úpravy obchodní veřejné soutěže pro veřejné zakázky způsobu uzavírání smluv k zabezpečení veřejných zakázek na podkladě jejích výsledků,

c) postupu při přezkoumávání rozhodnutí zadavatele a způsobu dohledu.

Tento zákon se nevztahuje na:

a) účelovou finanční podporu vědecké činnosti nebo vývoje technologií poskytovanou ze státního rozpočtu podle zvláštních předpisů;

b) veřejné zakázky, jejichž předmět je pod hodnotovým limitem ve výši

5 000 000 Kč u prací,

400 000 Kč u služeb,

250 000 Kč u zboží;

c) zakázky, jejichž předmět požívá ochrany autorského zákona.

Ustanovení tohoto zákona se nepoužijí, jestliže mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána a která byla uveřejněna ve Sbírce zákonů, stanoví jinak.

Odůvodnění: Transformace české ekonomiky na tržní hospodářství vyžaduje odpovídající úpravy i v oblasti, kde tržní mechanismy dosud nepůsobí. Je to sféra hospodaření veřejnými prostředky (státní rozpočet, státní fondy rozpočty okresních úřadů a samosprávných územních jednotek). Omezení přímého zadávání zakázek jedinému uchazeči pouze na nejnutnější míru vyvolává potřeb k vytvoření takového systému, který by umožňoval výběr nejvýhodnější z více, současně předložených nabídek. Zákon vytvoří předpoklady pro konkurenci mezi více uchazeči o udělení veřejné zakázky a podmínky pro všestranně výhodné splnění veřejných zakázek při stanovení jednotného a nediskriminačního postupu. Potřeba zákonné úpravy této oblasti je vyvolána nejen závazky, které Česká republika převzala, zejména Dohodou o přidružení k ES a dohodami s ESVO, ale i současným stavem zadávání veřejných zakázek, který je řešen mimo oblast právních předpisů. Postup podle zákona bude obligatorní pro případy veřejných zakázek financovaných z veřejných prostředků s výjimkou v zákoně specifikovaných případů např. podle zákona. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií. Ustanovení zákona se nepoužijí rovněž na veřejné zakázky, jejichž předmět je pod stanoveným hodnotovým limitem. U těchto zakázek jsou finanční náklady na konání veřejné obchodní soutěže v porovnání s celkovými náklady na veřejnou zakázku nepřiměřené.

Zásada č. 2 - Pojmy

Veřejnou zakázkou se pro účely tohoto zákona rozumí zabezpečení věcí movitých, věcí nemovitých a činností hrazených z prostředků státního rozpočtu, státních fondů, rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů samosprávných územních jednotek (dále jen "veřejné prostředky").

Nabídkou pro účely tohoto zákona se rozumí návrh na uzavření smlouvy týkající se předmětu veřejné zakázky.

Zadavatelem veřejné zakázky (dále jen "zadavatel") jsou právnické osoby, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s veřejnými prostředky.

Uchazeč o veřejnou zakázku (dále jen "uchazeč") je právnická nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání podle zvláštních předpisů, která

a) předložila nabídku podle podmínek soutěže vyhlášených zadavatelem pro obchodní veřejnou soutěž nebo

b) předložila nabídku na základě výzvy k podání nabídek, kterou jí zaslal zadavatel.

Odůvodnění:

V souvislosti s přípravou nové právní úpravy je nutné definovat shora uvedené nové pojmy, které vyplývají z obnovy činností, které po dlouhou dobu v české ekonomice neexistovaly. Uzavřen smlouvy se bude řídit obchodním a občanským zákonem, pokud ze zvláštní úpravy tohoto zákona nevyplyne něco jiného.

Zásada č. 3 - Způsoby zadávání veřejných zakázek

K zadání veřejné zakázky vyhlašuje zadavatel obchodní veřejnou soutěž. Při obchodní veřejné soutěži postupuje zadavatel podle obchodního zákoníku a podle části druhé tohoto zákona.

Zadávání veřejných zakázce jiným způsobem než na základě veřejné obchodní soutěže je přípustné výjimečně při splnění předpokladů stanovených, v zásadách č. 15 a 16; písemné zdůvodnění použití těchto způsobů bude tvořit součást dokumentace týkající se zdání veřejné zakázky.

Odůvodnění:

Zadávání veřejných zakázek především děje na základě vyhodnocení nabídek předložených v obchodní veřejné soutěži, která zabezpečuje nejširší uplatnění soutěživosti mezi uchazeči. Zadán na základě přímé výzvy je účelné omezit pouze na případy, kdy použití obchodní veřejné soutěže je v daném případě nemožné nebo nevhodné.

Část druhá: Obchodní veřejná soutěž

Zásada č. 4 - Vyhlášení a stanovení podmínek soutěže

Kromě podmínek soutěže uvedených v obchodním zákoníku je zadavatel povinen uvést:

a) způsob, místo a lhůtu pro získání zadávací dokumentace, pokud předmět soutěže nelze jednoznačně vymezit v podmínkách soutěže,

b) požadavky na průkaz kvalifikace uchazečů, popř. na jejich předkvalifikaci, rozhodne-li se zadavatel pro její použití,

c) požadavky na způsob zpracování návrhu nabídkové ceny,

d) kritéria a způsob hodnocení nabídek.

Zadavatel může omezit uchazeče na tuzemské osoby nebo stanovit podmínky pro jejich preferenci při hodnocení nabídek. Podrobnější vymezení podmínek soutěže stanovených zákonem určí prováděcí předpis vydaný ministerstvem hospodářství České republiky.

Vyhlášení soutěže a jejích podmínek zadavatel oznámí nejméně v jednom celostátním deníku.

Zadavatel je povinen poskytnout osobě, jejíž podnikání zahrnuje předmět veřejné zakázky na její žádost doplňující informace k vyhlášeným podmínkám soutěže. Současně je povinen seznámit s těmito informacemi bez zbytečného odkladu další takové zájemce a uchazeče.

Zadavatel je povinen poskytnout všem zájemcům a uchazečům stejné výchozí podklady a stejné informace pro zpracování nabídek.

Odůvodnění:

Správné, jednoznačné a operativní zpracování nabídky vyžaduje i precizní vypracování podmínek a zadávací dokumentace. Tato část klade velké nároky na zadavatele a zároveň preciznost přípravy soutěže předurčuje i její další průběh, zejména u kritérií rozhodných pro její vyhodnocení. Tím se vytváří základ pro to, aby soutěž mohla být řádně uzavřena bez podezření z diskriminace nebo preference a aby přinesla zadavateli požadovaný efekt. Z § 283 obchodního zákoníku vyplývá, že zadavatel nesmí vyhlášené podmínky soutěže měnit, pokud si tuto možnost nevyhradí při vyhlášení soutěže.

Zásada č. 5 - Dvoustupňová obchodní veřejná soutěž

Dvoustupňová obchodní veřejná soutěž se uplatňuje zejména v případě:

a) rozsáhlých, komplikovaných a technicky náročných veřejných zakázek,

b) nezbytnosti postupného technického a technologického vyjasňování předmětu veřejné zakázky,

c) variantního řešení předmětu veřejné zakázky,

d) požadavku na předložení předběžných kalkulací,

e) výzkumu, vývoje a získání prototypu.

Zadavatel si v prvním stupni vyžádá ve formě vyhlášení obchodní veřejné soutěže předložení předběžných podkladů, které jsou nezbytné pro zpřesnění předmětu veřejné zakázky, zejména týkající se jeho technické povahy. Ve druhém stupni si vyžádá zadavatel předkládání nabídek od uchazečů, kteří nebyli na základě hodnocení předložených podkladů odmítnutí.

Zadavatel může při vyhlášení veřejné soutěže učinit výzvu k účasti na jednání zadavatele se zájemci o veřejnou zakázku za účelem zpřesnění této zakázky. Výsledek jednání zahrne zadavatel do protokolu, z něhož vyplyne zpřesněný obsah podmínek soutěže. Veřejné soutěže ve druhém stupni se mohou zúčastnit jen osoby, které byly účastníky prvního stupně.

Odůvodnění:

V případě, že zadavatel usiluje o předložení návrhů na optimální řešení a vzhledem k povaze veřejné zakázky nelze jednoznačně stanoví způsob tohoto řešení, může volit dvoustupňový postup. První stupeň pak poslouží jako způsob získání podkladů a informací pro další postup v druhém kole, případně pro vytřídění uchazečů, kteří procházejí do druhého kola.

Zásada č. 6 - Kvalifikace uchazečů a předkvalifikační řízení

Zadavatel může požadovat r.a uchazečích předložení průkazu kvalifikace kdykoli v průběhu obchodní veřejné soutěže. Kvalifikaci uchazeč zpravidla prokazuje:

a) dokladem o oprávnění podnikat, doklady o technické a odborné způsobilosti včetně dokladu, že uchazeč má certifikovaný systém zabezpečení jakosti,

b) doklady o majetkových poměrech, finanční situaci a plnění zákonných povinností vůči státu,

c) průkazy o technickém a materiálním vybavení,

d) průkazy o kvalifikaci technických a jiných odborných pracovníků,

e) dokladem, že členové statutárních orgánů právnických osob a odpovědní zástupci jsou bezúhonní; je-li uchazečem fyzická osoba, dokladem je jí bezúhonnosti, popř. o bezúhonnosti odpovědného zástupce, je-li ustanoven.

Zadavatel může vyhlásit v podmínkách soutěže předkvalifikační řízení, aby zjistil, zda jsou zájemci kvalifikovaní pro splnění veřejné zakázky, to zejména v případě rozsáhlých nebo technicky náročných veřejných zakázek. Předkvalifikační řízení uskutečňuje zadavatel před předložením nabídek.

Při zahájení předkvalifikačního řízení zadavatel poskytne seznam požadavků na předkvalifikaci každému zájemci na vyžádání. Stanoví jednoznačně způsob a průběh předkvalifikačního řízení. Po jeho skončení neprodleně oznámí výsledek všem jeho účastníkům. Zadavatel může kdykoliv v průběhu soutěže požádat předběžně kvalifikovaného uchazeče, aby znovu prokázal svoji kvalifikaci v souladu s původními požadavky předkvalifikačního řízení. Jestliže v průběhu soutěže zadavatel zjistí, že údaje o kvalifikaci uchazeče neodpovídají skutečnosti, vyloučí uchazeče z účasti na obchodní veřejné soutěži.

Ministerstvo hospodářství vydává seznam uchazečů, kteří splnili podmínky kvalifikace ve vyhlášených obchodních veřejných soutěžích. Z těchto seznamů jsou vyškrtnuti uchazeči,

a) jejichž pracovníci byli v předchozích třech letech pravomocně odsouzeni pro trestný čin pletichy při veřejné soutěži,

b) kteří porušili v průběhu obchodní veřejné soutěže pravidla hospodářské soutěže podle zvláštního předpisu,

c) kteří porušili povinnosti vyplývající z tohoto zákona,

d) neplní své závazky z uzavřených smluv k zabezpečení veřejných zakázek.

Uchazeč zařazený do seznamu nemusí ve vyhlášených obchodních veřejných soutěžích prokazovat svoji kvalifikaci.

Odůvodnění:

Postup podle této zásady podobně ji upravuje ověřování způsobilosti uchazečů ke slnění závazků plynoucích z veřejné zakázky. Předkvalifikační stupeň umožňuje vyřadit z další účasti na obchodní veřejné soutěži zájemce, u nichž zřejmě nejsou splněny obecné předpoklady pro splnění tohoto závazku. Tím se umožňuje zadavateli, aby se v dalším jednání omezil na užší okruh potencionálních uchazečů, což je významné především u zakázek uskutečňovaných podle rozsáhlé a složité realizační dokumentace. Současně takový postup omezuje rizika neefektivního vynakládání veřejných prostředků na přípravu a realizaci veřejných zakázek. Pro zjednodušení postupu prokazování kvalifikace uchazečů vydává ministerstvo hospodářství seznamy uchazečů splňujících kvalifikační předpoklady. Tím odpadne povinnost těchto uchazečů opětně prokazovat svoji kvalifikaci.

Zásada č. 7 - Vzájemný styk zadavatele a uchazečů

Veškeré akty učiněné zadavatelem podle tohoto zákona musí mít písemnou formu. Zadavatel může na uchazečích požadovat upřesnění jejich nabídek; upřesnění nesmí mít charakter změny nabídky. Zadavatel určí v podmínkách soutěže, v jakých jazycích budou požadované dokumenty vyhotovovány a předávány. Veškeré informace, které zadavatel obdrží od uchazečů v písemné formě, se považují za důvěrné s výjimkou těch, o nichž zákon stanoví, že se zveřejňují nebo o nichž tak v podmínkách soutěž rozhodne zadavatel.

Odůvodnění:

Zásada sjednocuje formu styku zadavatele a uchazečů především s ohledem na vytvoření podkladů pro řešení případných sporů a z hlediska jazykového vytváří předpoklady pro účast zahraničních uchazečů. Mimořádný význam se přisuzuje důvěrnosti skutečností uvedených v návrzích uchazečů. Uveřejněny mohou být pouze skutečnosti předem uvedené v podmínkách soutěže nebo dohodnuté s příslušným uchazečem.

Zásada č. 8 - Jistoty

Podmínky soutěže mohou vyžadovat, aby uchazeči poskytli jistotu v určité formě. Tento požadavek musí být uplatněn vůči všem uchazečům ve stejném rozsahu.

Spočívá-li jistota ve složení peněžní částky určené v podmínkách soutěže, bude tato částka bez zbytečného odkladu vrácena neúspěšným uchazečům a vybranému uchazeči po uzavření smlouvy v souladu s podmínkami soutěže, pokud z jejího obsahu nevyplyne, že má zajišťovat i povinnosti z uzavřené smlouvy. Způsoby poskytnutí a předmět jistoty stanoví zákon.

Odůvodnění:

Splnění povinností uchazečů, které vyplývají z podmínek soutěže, se zajišťuje ve formě jistoty. Ta může mít podle § 555 obč. zák. různou povahu, zejména se používá bankovní záruky, složení určité peněžní částky a zřízení zástupního práva na určitých druzích cenných papíru.

Z obecné úpravy obsažené v obchodním zákoníku vyplyne, kdy zajištění splnění povinnosti zaniká a jaké jsou jeho právní důsledky. Vedl toho se vyžaduje zpravidla i zajištění splnění některých povinností, které vyplynou z uzavření smlouvy vybranému uchazeči. Podle povahy věci může zajištění poskytnuté pro dobu průběhu obchodní veřejné soutěže být přeměněno na zajištění smluvní povinnosti nebo z podmínek soutěže může vyplynout, že vybraný uchazeč musí převzít ve smlouvě jinou formu zajištění svých smluvních povinností.

Zásada č. 9 - Běh lhůt v obchodní veřejné soutěži

Lhůta, do které lze nabídky podávat, končí vždy dnem a hodinou otevírání obálek. Lhůta o oznámení vybrané nabídky počíná běžet dnem otevírání cek a vymezuje se počtem kalendářních dnů.

Odůvodnění:

Přesné definování lhůt v obchodní veřejné soutěži je nezbytné pro zajištění její průhlednosti a nediskriminačnosti. Z obchodního zákoníku plyne, že obě tyto lhůty musí být stanoveny v podmínkách soutěže. Tento zákon pouze zpřesňuje konec lhůty pro podávání nabídek a současně též počátek lhůty pro oznámení vybrané nabídky.

Zásada č. 10 - Podávání nabídek

Nabídky se přijímají v zapečetěných obálkách a po přijetí se evidují v chronologickém pořadí s uvedením doby jejich doručení a uchovávají se v obálkách s neporušenou pečetí až do doby jejich otevření. Evidence předložených nabídek se uchovává i po skončení obchodní veřejné soutěže po dobu 10 let.

Odůvodnění:

Řádný průběh soutěže vyžaduje, aby od samého začátku bylo dbáno vedle precizně zpracovaných nabídek i na náležité administrativní zajištění veřejné soutěže. K tomu patří i způsob podávání nabídek, jejich evidence a uchovávání. Poněvadž v souvislosti s účastí na obchodní veřejné soutěži mohou vzniknout spory, zejména ohledně návrhů na náhradu škody z porušení podmínek soutěže, je účelné stanovit povinnost zadavatele uchovávat potřebné doklady do doby, kdy podle zákona nastane jejich promlčení (§ 398 obch. zák.). Tyto doklady mohou sloužit i pro kontrolu, zda byla dodržena úprava vyplývající z tohoto zákona.

Zásada č. 11 - Otevírání obálek s nabídkami

Otevírání obálek s nabídkami se uskutečňuje v místě a termínu stanoveném v podmínkách soutěže. Zadavatel je povinen umožnit účast při otevírání obálek uchazečům (jejich zástupcům), orgánu dohledu a zástupcům ministerstva financí a ministerstva pro hospodářskou soutěž.

Při otevírání obálek s nabídkami se sděluje všem přítomným jméno a adresa uchazeče a nabídková cena. Uchazeče nepřítomné při otevírání obálek zadavatel neprodleně o těchto skutečnostech informuje. 0 otevírání obálek se sepisuje protokol. Obálky s nabídkami předložené po uplynutí lhůty, do které lze nabídky podávat, zadavatel neotevírá a vrátí je zpět uchazečům.

Odůvodnění: Nediskriminační průběh obchodní veřejné soutěže musí být zajištěn i při otevírání obálek, které má být realizováno s možností účasti všech uchazečů. Do povinně zpracovaného protokolu se uvádějí základní charakteristiky předložených nabídek a další významné skutečnosti, které byly uvedeny v průběhu jednání.

Zásada č. 12 - Posouzení, hodnocení a výběr nejvýhodnější nabídky

Posouzení splnění podmínek soutěže, hodnocení nabídek a výběr nejvýhodnější nabídky provádí zadavatel pomocí jím jmenované komise za účasti odborníků. Na základě posouzení nabídek z hlediska splnění podmínek soutěže a souladu postupu uchazeče s předpisy na ochranu hospodářské soutěže vyloučí zadavatel ze soutěže nabídky, které těmto požadavkům nevyhoví. Zbývající nabídky zadavatel vyhodnotí podle kritérií uvedených v podmínkách soutěže s cílem vybrat nejvýhodnější nabídku. Uchazeči jsou povinni na žádost zadavatele poskytnout potřebné vysvětlení k předloženým nabídkám, které nesmí mít charakter jejich doplňku.

Nejvýhodnější nabídkou se rozumí nabídka s nejnižší nabízenou cenou, splňující veškerá kritéria vymezená zadavatelem v podmínkách soutěže.

Při hodnocení nabídek může zadavatel, pokud to uvedl v podmínkách soutěže, dát přednost nabídkám, které pomáhají současně řešit regionální a ekologické problémy, otázky zaměstnanosti, využití místních zdrojů, platební bilanci státu při nabídkách zahraničních uchazečů apod.

Z posouzení a hodnocení nabídek pořídí zadavatel zápis, do něhož musí být umožněno nahlédnout každému uchazeči.

Odůvodnění:

Pro zajištění objektivity průběhu veřejné soutěže je účelné, aby výběr nejvýhodnější nabídky se uskutečňoval komisionálně za účasti odborníků. Z obchodní veřejné soutěže je třeba vyloučit nabídky, které neodpovídají podmínkám soutěže. Výběr nejvýhodnější nabídky se určuje na základě tohoto hodnocení.

Část třetí: Uzavírání smluv, přezkoumávání aktů zadavatele a dohled při veřejné obchodní soutěži.

Zásada č. 13 - Uzavření smlouvy s vybraným uchazečem

Výběr nejvýhodnější nabídky oznámí zadavatel ve lhůtě stanovené v podmínkách soutěže všem uchazečům, pokud nebyli ze soutěže vyloučeni; do jejího uplynutí jsou uchazeči svými nabídkami vázáni.

S uchazečem, jehož nabídka byla vybrána, uzavře zadavatel příslušnou smlouvu do 15 dnů od doručení oznámení o výběru, pokud nebyly podány námitky. O tuto lhůtu se prodlužuje doba, po kterou je vybraný uchazeč svou nabídkou vázán.

Pokud jsou podány námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky a tento výběr bude potvrzen, uzavře zadavatel smlouvu do 15 dnů od doručení rozhodnutí o námitkách vybranému uchazeči. Do uplynutí této lhůty je vybraný uchazeč svou nabídkou vázán.

Odůvodnění:

Výběrem nejvýhodnější nabídky se obchodní veřejná soutěž uzavírá. Přijetím vybrané nabídky zadavatelem by došlo k uzavření smlouvy podle obchodního zákoníku. Nutnost kontroly zadavatelových povinností a možnost jejich nápravy si vynucuje odchylnou úpravu pro veřejné zakázky. Smlouva se uzavírá následně až po zjištění, že nebyly podány námitky nebo v případě je jich podání až po ukončení přezkumného řízení. 0 tuto dobu se prodlužuje vázanost uchazečů svými nabídkami.

Zásada č. 14 - Řízení o námitkách zadavatele při obchodní veřejné soutěži

Uchazeč může vznést proti jednotlivým aktům zadavatele učiněným v průběhu obchodní veřejné soutěže námitky z důvodu, že zadavatel při zadávání veřejné zakázky porušil ustanovení zákona.

Námitky se předkládají zadavateli písemně po přijetí rozhodnutí nebo po provedení úkonů proti nimž směřují, nejpozději musí být podány do 7 dnů od doručen. oznámení o výběru nejvýhodnější nabídky.

Zadavatel ve lhůtě 14 dnů od předložení námitek jim vyhoví nebo je postoupí v téže lhůtě ministerstvu hospodářství k rozhodnutí. Ministerstvo hospodářství vykonávající dohled námitky zamítne, pokud bude při přezkoumání zjištěno, že akt, proti němuž námitky směřují, je v souladu s tímto zákonem. Shledá-li ministerstvo hospodářství námitky důvodnými, konstatuje pochybení zadavatele a uloží mu provést nápravu.

Námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru na nejvýhodnější nabídky musí být podány zadavateli nejpozději do 15 dnů po doručení oznámení o výběru. Zadavatel námitky předá do 7 dnů po obdržení se svým stanoviskem a příslušnou dokumentací k rozhodnutí ministerstvu hospodářství. Jsou-li námitky podány důvodně, ministerstvo hospodářství rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky zruší a uloží zadavateli provést nový výběr nabídky.

Zjistí-li ministerstvo hospodářství při výkonu dohledu závažné či opětovné porušení zákona, uloží zadavateli pokutu.

Při přezkoumávání aktů zadavatele při zadávání veřejných zakázek se použije správní řád.

Odůvodnění:

K zajištění nediskriminačního přístupu zadavatele k přípravě, organizování a vyhodnocení veřejné soutěže je proto nezbytné, aby každý uchazeč mohl postup zadavatele konfrontovat s ustanoveními zákona a požadovat i přezkoumání jeho rozhodnutí. Postup v případě přezkumu je součástí zásad zákona; do podrobností z hlediska procesních ustanovení bude rozpracován až při zpracování návrhu paragrafového znění. Na rozhodování příslušného orgánu o námitkách bude platit správní řád. Přezkoumávání aktů zadavatele přísluší ministerstvu hospodářství, které je oprávněno vykonávat dohled nad dodržováním zákona.

Část čtvrtá: Jiné způsoby zadávání veřejných zakázek

Zásada č. 15 - Výzva více osobám k podávání nabídek

Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané zadavatelem nejméně třem osobám k podávání nabídek se připouští v případech:

a) naléhavé potřeby (havárie, přírodní katastrofa),

b) jde-li o specializovanou veřejnou zakázku v případech, kdy předmět veřejné zakázky může poskytnout omezený počet osob,

c) dodatečné a opakované veřejné zakázky (především z důvodu standardizace nebo slučitelnosti předmětu veřejné zakázky), pokud nepřekročí 50 % hodnoty původní veřejné zakázky,

d) na tutéž veřejnou zakázku byla již vyhlášena veřejná soutěž a nepřinesla žádoucí výsledek.

Při uzavření smlouvy na podkladě výzvy více osobám postupuje zadavatel podle zásad č. 4 a č. 6 odst. 1, č. 7, č. 8 a č. 12 odst. 2 až 4.

Odůvodnění:

Forma výzvy více osobám představuje náhradní řešení při zadávání veřejných zakázek, ale přesto je nezbytná pro řadu taxativně stanovených "mezních" případů. V podstatě přichází v úvahu vždy, kdy by veřejná obchodní soutěž ztratila své ekonomické opodstatnění.

Zásada č. 16 - Výzva jedné osobě k podání nabídky

Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané zadavatelem jedné osobě k podání nabídky se připouští v případech:

a) naléhavé potřeby, jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí nebo nebezpečí škody velkého rozsahu (havárie, přírodní katastrofa),

b) specializované veřejné zakázky v případech, kdy předmět veřejné zakázky může poskytnout jediná osoba,

c) kdy poskytnutí plnění jinou osobou by vedlo k porušení práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví,

d) kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit obranu a bezpečnost státu.

Odůvodnění:

Výzva jedné osobě představuje krajní způsob zadání veřejné zakázky a omezuje se na ty případy, kdy uplatnění způsobů umožňujících konkurenci osob nepřichází v úvahu z důvodu časové náročnosti, neefektivnosti nebo je vyloučeno ze speciálních důvodů. Pokud to konkrétní situace zadavatele umožňuje, může zadavatel využít výzvy více osobám; považuje-li tuto formu za prospěšnou pro zabezpečení veřejné zakázky.

Zásada č. 17 - Závěrečné ustanovení

K vydání obecně závazných právních předpisů k provedení zásady č. 4 tohoto zákona je oprávněno ministerstvo hospodářství České republiky.

Odůvodnění:

Pro jednotlivé specifické oblasti bude zapotřebí ustanovení zákona konkretizovat prováděcím předpisem v souladu s čl. 79 odst. 3 Ústavy. Zákon bude platný pro všechna odvětví, avšak specifika bude nutno řešit zvláštní právní úpravou. Z důvodu zachování jednoty a souladu mezi těmito předpisy se zmocňuje k jejich vydání ministerstvo hospodářství, v jehož kompetenci příprava zákona je.

Právní a ekonomický rozbor k zásadám zákona o zadávání veřejných zakázek

I. Úvod

Regulační funkce trhu se může plně projevit pouze v rámci ekonomických vztahů dvou subjektů, které plně hospodaří vlastními resp. úvěrovými prostředky. V případech, kdy jeden ze subjektů hospodař veřejnými prostředky, tato regulace v České republice dosud nefunguje. Cílem zákona, který bude zpracován na základě předkládaných zásad, je odpovídajícím způsobem aplikovat tržní mechanismus do oblasti hospodaření veřejnými prostředky a zajistit povinné uplatnění systému veřejné sou že při udělování veřejných zakázek způsobem, který je ve vyspělých zemích běžný. Vytvoří se tím podmínky pro transparentní a nediskriminační postup zadávání, průběh, vyhodnocení soutěží a dohled nad nimi. Systém by měl zaručí, aby s minimem veřejných prostředků bylo dosaženo maximálních efektů.

II. Právní rozbor

K zavedení systému soutěžního zadávání veřejných zakázek se ČSFR (následně ČR) zavázala jednak v čl. 6 Evropské dohody zakládajíc přidružení k Evropským společenstvím a jednak v čl. 6 dohody uzavřené s ESVO. Navrhovaná úprava je v souladu s mezinárodními smlouvami republiky a je plně kompatibilní s právem Evropských společenství. Podkladem pro přípravu zákona byl kromě jiných též vzorový zákon UNCITRAL.

Navrhované zásady zákona vyplňují mezery, které v českém právním řádu jsou v důsledku faktu, že zadávání veřejných zakázek nemá dosud právní úpravu obvyklou ve vyspělých zemích, přestože již v období první republiky příslušná úprava fungovala (nařízení vlády č. 667 ze 17, 12 1920 o zadávání státních dodávek a prací). Současný stav zadávání veřejných zakázek je řešen mimo oblast závazných právních předpisů (usnesení vlády ČR č. 458/1992, zadávací řád staveb apod.). Podpůrně se využívá ustanovení obchodního zákoníku o obchodní veřejné soutěži (§281 - 288), které však je potřeba pro vyhlašování soutěže na veřejné zakázky doplnit o určité závazné postupy zadavatele umožňující jejich kontrolu. Z tohoto důvodu je nezbytné odchylně upravit i vznik příslušného smluvního vztahu, který umožňuje proti rozhodnutí zadavatele vznášet opravné prostředky.

Při tvorbě zásad zákon a se vycházelo z rámce daného právním řádem ČR, zejména ze zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a z obchodního a občanského zákoníku. Navržená úprava je nezbytnou doplňující a odchylnou úpravou vyvolanou potřebou specifických postupů při zadávání veřejných zakázek.

Předběžně se rýsuje potřeba specifických úprav zadávání veřejných zakázek v podrobných prováděcích předpisech pro:

- hmotné investice, vč. projektových prací

- dodávky výrobků, výkonů, prací a služeb

- dodávky určené pro branné a bezpečnostní účely

III. Ekonomický rozbor

Dosavadní praxe v hospodaření veřejnými prostředky představuje až na výjimky systém zadávání z volné ruky, tj. udělení zakázky firmě z několika potenciálních dodavatelů. Takový systém má řadu negativních rysů. Především nezajišťuje vysokou efektivnost při vynakládání veřejných prostředků, protože vylučuje výběr nejvýhodnější nabídky tím, že se orientuje pouze na jedinou.

V podmínkách transformace ekonomiky a její demonopolizace pak automaticky vylučuje z možného výběru nově vznikající firmy tím, že se převážně orientuje na tzv. zavedené firmy. V tom je skryto i riziko protekcionismu a porušování pravidel. hospodářské soutěže.

Nelze opomenout ani rizika podjatosti a korupce při výběru dodavatele v těch případech, kdy zadávání zakázek neprobíhá podle jasných pravidel. V této souvislosti je nutné připomenout provedenou novelizaci trestního zákona (úplné znění č. 392/92 Sb.), kde jsou v § 128 písm. a) kromě jiného kvalifikovány "pletichy při veřejné soutěži" a "postih pro každého, kdo sjednává přednostní nebo výhodnější podmínky na úkor jiných soutěžitelů".

Již od roku 1991 byla snaha vnést pořádek do této oblasti bohužel nekoordinovaně. Důsledkem je v současné době řada dílčích platných rozhodnutí vlády a orgánů státní správy, která se překrývají a některá jejich ustanovení si vzájemně odporují. Vstoupením zákona v platnost budou dosud používané předpisy zrušeny.

Pro uplatnění navrženého zákona bude rozhodující skutečnost, že zakázka je hrazena (i podílově) z veřejných prostředků. Zákon se nevztahuje na veřejné zakázky, jejichž předmět je pod stanoveným hodnotovým limitem. Důvodem je nepřiměřenost finančních nákladů na organizaci a konání veřejné soutěže vzhledem k celkové hodnotě zakázky. Zákon stanoví nejen postup veřejné soutěže, ale i případy řešení výjimek.

Navržená legislativní úprava je základem celého systému (prováděcí předpisy, metodiky, atd.), na jehož návrhu spolupracují odborná a profesní sdružení či instituce, které mají zkušenosti s obdobnou problematikou v zahraničí. Ministerstvo hospodářství bude koordinačním centrem pro celý systém a bude provádět dohled nad dodržováním tohoto zákona. Tím nebude dotčena povinnost kontroly dalších kompetentních orgánů např. kontrol dodržování rozpočtové kázně atd. Jednotliví zadavatelé budou odpovědni za organizaci a vyhodnocování soutěží. Pro zpracování prováděcích předpisů budou ustaveny pracovní skupiny, tvořené zástupci příslušných ústředních orgánů státní správy.

Na základě poznatku členských zemí ES přináší důsledné uplatňování systému zadávání veřejných zakázek na podkladě výsledku veřejné soutěže úspory veřejných prostředků ve výši 5 až 10 %. Tyto konkrétní úspory budou jednoznačně přesahovat náklady potřebné na zavedení a realizaci systému zadávání veřejných zakázek v České republice.

V Praze dne 11. srpna 1993

Předseda vlády

doc. ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

Ministr hospodářství

doc. ing. Karel Dyba, CSc., v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP