K zásadě č. 5

Osobní úřad - nařízení vlády

Stanovit například, že u malých služebních úřadů, ve kterých by byla existence osobního úřadu neúčelná a nehospodárná, plní úkoly osobního úřadu jiný služební úřad, než ten, v němž je státní zaměstnanec zařazen k výkonu státní služby. Malým služebním úřadem je služební úřad, v němž je počet státních zaměstnanců, který je stanoven systemizací, včetně pracovníků v pracovním poměru, méně než 30 osob. Jiným služebním úřadem je okresní úřad nebo příslušný ústřední orgánů státní správy.

V případě, že v příslušném okresu plní úkoly okresního úřadu obecní úřad, je jiným služebním úřadem určený okresní úřad.

K zásadě č. 63

Začátek denní služební doby - vyhláška Úřadu pro legislativu a veřejnou správu

V zájmu zajištění jednotného začátku denní služební doby ve služebních řadech, na které se vztahuje tento zákon, se stanoví tento začátek na 8 hodinu.

K zásadě č. 80

Podmínky a rozsah služebního volna - nařízení vlády

1. Při činnosti dárce při odběru krve a při aferéze se poskytne státnímu zaměstnanci služební volno za dobu od nástupu cesty k odběru až po zotavení se po odběru, pokud tyto skutečnosti zasahují do služební doby v rámci 24 hodin od nástupu cesty k odběru a u činnosti dárce dalších biologických materiálů v rámci 48 hodin od nástupu cesty k odběru.

2. V případech uvedených v zásadě č. 78 odst. 1 písm. b) až h) se navrhuje rozsah služebního volna vymezit obdobně, jako

v příloze k na.řízení vlády ČSSR č. 223/1988 Sb., kterým se provádí zákoník práce.

3. Na přípravu a vykonání kvalifikační zkoušky, včetně opakované kvalifikační zkoušky, přísluší státnímu zaměstnanci nárok na 10 dní služebního volna.

4. Při přestěhování státního zaměstnance z jiných důvodů než v souvislosti se změnou státní služby, podle zásady č. 79 písm. a), přísluší státnímu zaměstnanci, který má vlastní bytové zařízení, neplacené služební volno na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na jeden den při stěhování v téže obci a při stěhování do jiné obce nejvýše dva dny.

5. V případech nepředvídaného přerušení provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků podle zásady č. 79 písm. b), přísluší státnímu zaměstnanci neplacené služební volno na nezbytně nutnou dobu, nemohl-li státní zaměstnanec dosáhnout místa výkonu služby jiným přiměřeným způsobem.

K zásadě č. 103

Ošacení státních zaměstnanců - vyhláška ministerstva financí

Ošacením se rozumí čistý a nepoškozený oblek a košile s vázankou u státního zaměstnance; za oblek se pro účely této vyhlášky považuje též sako a kalhoty v různých barvách.

Ošacením státní zaměstnankyně se rozumí čisté a nepoškozené šaty, sukně, halenka, svetr a kostým.

Výše finančního příspěvku na slušné ošacení činí 5.000 Kč ročně.

K zásadě č. 107

Příspěvek na stravování státních zaměstnanců - vyhláška ministerstva financí

Služební úřad přispívá státním zaměstnancům na každý den skutečného výkonu státní služby 10 Kč na stravování.

Zásada č. 112

Katalog platových tříd a směr školního vzdělání - Stupnice platových tarifů ve služebních úřadech - nařízení vlády

Katalog platových tříd umožňuje zařazení státních zaměstnanců do platových tříd podle míry složitosti, náročností a odpovědnosti činnosti, kterou mají v oboru státní služby vykonávat.

Státní zaměstnanci s úplným středním vzděláním ukončeným maturitou se podle míry složitosti, náročnosti a odpovědnosti činnosti zařadí do první až čtvrté platové třídy. Státní zaměstnanci s vysokoškolským vzděláním se podle míry složitosti, náročnosti a odpovědnosti činnosti zařadí do páté až deváté platové třídy

Charakteristika jednotlivých platových tříd s příklady činností bude uvedena v příloze, která bude součástí nařízení vlády.

V rámci platových tříd se stanoví platové stupně, vymezené počtem let odborné praxe. Počtem let odborné praxe se rozumí doba služby v oboru po dosažení stanoveného stupně vzdělání, případné jiné doby, které se posuzují jako výkon služby. Doba služby přípravné se započítává pro účely zařazení státního zaměstnance do platové stupně dvěma třetinami.

Stupnice platových tarifů se ve služebních úřadech stanoví podle těchto zásad:

1. k ocenění vzrůstající náročnosti a odpovědnosti výkonu jednotlivých funkcí se zvyšují platové tarify mezi platovými třídami nejméně o 15 %,

2. v zájmu účinné stimulace rozvoje odborných zkušeností se stanoví rozpětí platových tarifů v každé platové třídě tak, že rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším platovým tarifem činí nejméně 50 %,

3. v rámci rozpětí platových tarifů se pro jednotlivé platové stupně stanoví platový tarif pevnou částkou v Kč měsíčně,

4. platových stupňů se stanoví deset a počet let odborné praxe v platovém stupni se stanoví tak, aby stimuloval k trvalému získávání a využívání odborných zkušeností v oboru služby po převážnou část doby výkonu služby do vzniku nároku na starobní důchod.

K zásadě č. 116

Zvýšení stupnice platových tarifů - nařízení vlády

Zvýšení stupnice platových tarifů s účinností zpravidla od počátku roku bude závislé na předpokládaném růstu spotřebitelských cen a růstu mezd v podnikatelské sféře. Ke zvýšení stupnice platových tarifů v průběhu kalendářního roku se navrhuje přistoupit v případě, že v předchozím kalendářním čtvrtletí pře sáhne skutečný růst spotřebitelských cen nebo průměrné mzdy v podnikatelské sféře o víc než 10 procentních bodů předpokládaný růst.

K zásadě č. 122

Rizikový příplatek - nařízení vlády

Rizikový příplatek se poskytuje státním zaměstnancům

1. za výkon činností v prostředí, kde převládají ztížené a zdraví škodlivé pracovní podmínky, které souvisejí s rizikem škodlivého působení vlivu profesionální infekce, ionizujícího a elektromagnetického záření, práce s lasery, chemických karcinogenů, dalších chemických škodlivin a fyzikálních vlivů.

Podle míry rizika se činnosti, za jejichž vykonávání se příplatek poskytuje, rozdělují do dvou skupin /I. skupina s nižší mírou ohrožení a II. skupina se zvýšenou mírou ohrožení/ vymezených v příloze, která bude součástí nařízení vlády. Konkrét ní výši rizikového příplatku stanoví předpisem služební úřad podle míry rizika, intenzity a doby působení škodlivých vlivů v průběhu vykonávání příslušné činnosti,

2. za výkon služeb a činností spojených s ochranou zájmu státu, kdy může dojít k ohrožení života nebo jiným závažným rizikům, služeb a činností při plnění úkolů pro brannou pohotovost státu nebo při mimořádných opatřeních mimo dobu branné pohotovosti státu a činností s mimořádnou neuropsychickou zátěží a také k ocenění dalších vlivů výrazně ztěžujících výkon služby, např. práce v podzemí nebo práce s odsouzenými.

Konkrétní výši příplatku stanoví státnímu zaměstnanci služební úřad podle míry rizika a mimořádných nároků vyvolaných rozdílnými pracovními podmínkami.

K zásadě č. 123.

Příplatek za výchovu státního zaměstnance - čekatele - nařízení vlády

Státnímu zaměstnanci pověřenému výchovou státních zaměstnanců - čekatelů náleží za dobu výchovy příplatek diferencovaný podle míry nároků kladených na tuto výchovu a počtu současně vychovávaných státních zaměstnanců -- čekatelů, nejméně však ve výši 500 Kč měsíčně na jednoho.

K zásadě č. 12

Příplatek za zvýšené životní náklady - nařízení vlády

Oblasti se zvýšenými životními náklady se vymezí na základě údajů Českého statistického úřadu o úrovni cen. Příplatek na úhradu zvýšených nákladů ve vymezených oblastech se stanoví diferencovaně podle míry tohoto zvýšení.

alternativa I

paušální částkou v Kč pro vymezenou oblast.

alternativa II

podílem ze služebního platu státního zaměstnance ve vymezené oblasti.

Příplatek náleží státním zaměstnancům a státním zaměstnancům - čekatelům.

K zásadě č. 134

Pořadí srážek z platu - nařízení vlády

Navrhuje se upravit obdobně jako je tomu v § 21 nařízení vlády ČSSR č. 223/1988 Sb., kterým se provádí zákoník práce.

K zásadě č. 136

Plat při výkonu státní služby v cizině - nařízení vlády

Stanoví se podíl platu státních zaměstnanců, který lze vyplácet v jiné měně než měně České republiky. Přepočet příslušné části platu na jinou měnu se provede pro jednotlivé státy v daném období přepočítacím koeficientem v závislosti na životních nákladech v příslušných státech.

K zásadě č. 219

Praxe státního zaměstnance pro účely přiznání tarifu služebního platu - nařízení vlády

Pro účely přiznání tarifu služebního platu započte služební úřad do praxe státního zaměstnance dobu

1. služby v oboru požadované práce dosaženou po ukončení stupně vzdělání stanoveného v katalogu platových tříd a činností nebo směru vzdělání stanoveného vnitřním služebním předpisem služebního úřadu,

2. služby v oboru požadované práce dosaženou před ukončením stanoveného stupně vzdělání v celkovém rozsahu čtyř pětin, pokud to zákon umožňuje,

3. jiné praxe v závislosti na míře jejího využití pro úspěšný výkon požadované práce, nejvýše však v rozsahu dvou třetin v případech, kdy dosavadní smluvní zaměstnanec bude jmenován do státní služby, a v dalších případech, ve kterých to zákon umožňuje,

4. výkonu vojenské základní /náhradní/ služby v rozsahu zvláštním zákonem stanovené doby a civilní služby v rozsahu zvláštním zákonem stanovené doby vojenské základní /náhradní/ služby,

5. mateřské /a další mateřské/ dovolené nebo trvalé péče dítě v rozsahu odpovídajícím délce mateřské /nebo další mateřské/ dovolené platné v době této péče podle zvláštních předpisů, pokud se žena současně nepřipravovala na povolání, nejvýše však v celkovém rozsahu tří let, nebo celodenní péče o dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem, nejvýše však v celkovém rozsahu tří let.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP