Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA 1993

I. volební období

Vládní návrh

Zásady zákona o chmelu

Zásada číslo 1 - Účel a rozsah zákona

Účelem zákona je ochrana chmele a sadby chmele domácího původu zabezpečením pravosti chmele, jeho původu a jakosti, zajištěním zdravotní nezávadnosti chmele, před falšováním chmele při úpravách.

Tento zákon dále stanoví

územní oblasti a polohy včetně evidence chmelnic pro účely ochrany původu chmele,

podmínky pro výrobu, balení, označování a skladování chmele a chmelové sadby,

osoby oprávněné známkováním chmele a podmínky známkování,

odborný dozor nad chmelem a chmelovou sadbou, včetně oprávnění ukládat sankce.

Zdůvodnění: Chmel je již více jak sto let tradiční vývozní komoditou, pro své kvality cenově ohodnocenou v rámci světa nejlépe. Kvalitní a zdravotně nezávadné hlávky chmele jsou jedním z předpokladů pro zajištění výroby kvalitního a zdravotně nezávadného piva. Proto se zákon zabývá nejen pěstováním chmele a úpravami chmelových hlávek, ale i zakládáním a ošetřováním chmelnic. Základním posláním zákona je vytvořit a hlavně stanovit povinnosti všem podnikatelům v celém procesu od výroby chmelové sadby až po obchodování se chmelem a vytvořit, podmínky pro udržení jeho priority, záruk pravosti a původu včetně zdravotní nezávadnosti.

Zásada číslo 2 - Vymezení pojmů

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a) pěstitelem chmele právnická nebo fyzická osoba, která chmel a chmelovou sadbu ve chmelařských oblastech pěstuje a ošetřuje,

b) podnikatelem s chmelem právnická nebo fyzická osoba, která chmel upravuje, chmel a chmelovou sadbu uvádí do oběhu, skladuje nebo přepravuje,

c) chmelnicí trvalá kultura vzniklá vysázením sadby chmele do konstrukce,

d) chmelařskou oblastí souvislá území vyhraněná dlouhodobým vývojem, která tvoří katastrální území obcí s nejvhodnějšími půdními a klimatickými podmínkami,

e) chmelařskou polohou místa ve chmelařských oblastech pro pěstování chmele zvláště vyhovující,

f) chmelem odrůdy chmele otáčivého evropského (Humulus lupulus L. ssp. europeus Ryb.) zapsané ve Státní odrůdové knize [§ 5 odst. 3 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, ve znění pozdějších předpisů.]

g) chmelovými hlávkami plodenství samičích rostlin chmele,

h) ošetřováním technologické operace po očesání chmelových hlávek prováděné za účelem konzervace chmele a dosažení požadované čistoty,

i) upraveným chmelem sušené chmelové hlávky upravené dalšími technologickými operacemi,

j) chmelem brakovým chmelové odpady pocházející z úprav chmele,

k) veřejnou známkovnou chmele samostatná organizační jednotka Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (dále jen "ústav") ustanovená pro ten to účel,

l) známkováním označování a ověřování chmele, prováděné ústavem ve veřejných známkovnách chmele,

m) označováním uvedení stanovených údajů na ocích chmele, včetně vydání dokladu o hmotností,

n) ověřováním vydání ověřovací listiny, jíž se potvrzuje místní původ chmele a na jejímž základě se potvrdí označení původu na obalu upraveného chmele,

o) vlastníkem odrůdy právnická nebo fyzická osoba, která je podle zvláštního zákona [Zákon č. 132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat.] majitelem šlechtitelského osvědčení,

p) udržovatelem odrůdy fyzická nebo právnická osoba, která provádí nebo zajišťuje udržovací šlechtění odrůdy, jež nemá vlastníka.

Zdůvodnění: V návrhu zákona jsou používány názvy běžně užívané ve chmelařské terminologii, jejichž význam je vysvětlen ve výkladu pojmů. K doplnění informovanosti o chmelu je třeba dle uvést, že chmel otáčivý je dvoudomá rostlina, to znamená, že jsou vedle sebe rozlišeni jedinci výlučně samčího a samičího pohlaví. Samčí rostliny vytvářejí pyl, který oplodňuje rostliny samičí i na vzdálenost několika kilometrů. Samčí rostliny jsou nežádoucí, protože oplodněním se vytváří semena, snižující kvalitu chmele pro výrobu piva. Ve všech oblastech ČR se pěstují jen samičí chmelové rostliny. Hlávky se při sklizni oddělují od chmelové rostliny tak zvaným česáním. Ihned po očesání se ošetřují sušením, klimatizací, oddělováním hlávek poškozených při česání a jejich součásti, odstraňováním cizích a chmelových příměsí. Pojem veřejná známkovna chmele je v zákoně zachován, i když veřejnou známkovnou chmele je ústav. Tento pojem je užíván a ve světě všeobecně uznáván od 7. září 1922 nepřetržitě. Návrh zákona tedy respektuje v obchodním světě zavedené postavení a pojem veřejné známkovny chmele, která garantuje původ a pravost chmele.

Zásada číslo 3 - Chmelařské oblasti a polohy

Chmelařské oblasti jsou "Žatecko","Úštěcko" a "Tršicko".

Chmelařskými polohami jsou "Podlesí" a "Údolí Zlatého potoka" na Žatecku a " Polepská Blata" na Úštěcku.

Chmelařské oblasti a chmelařské polohy tvoří souvislé celky.

Chmelařské oblasti a chmelařské polohy tvoří katastrální území obcí stanovená právním předpisem.

Zdůvodnění: Ve středověku se chmel pěstoval téměř na celém území dnešní ČR. Postupně pak docházelo k soustředění ploch do několika oblastí, které se projevily jako nejvhodnější Pro pěstování chmele svými klimatickými a půdními podmínkami. V období šedesátých let byly tyto oblasti vymezeny zákonem. Výroba chmele v těchto oblastech skýtá záruky zejména z hlediska kvality a udržení konkurenceschopnosti našeho chmele na světovém trhu.

Katastrální území obcí, které tvoří hranice chmelařských obcí, stanoví ministerstvo prováděcím předpisem (srov. zásada č. 17). Úprava vyhláškou, nikoliv zákonem, je volena proto, že je nezbytné v určitých časových intervalech revidovat, zda některá katastrální území obcí nejsou nepříznivě ovlivněna rozvojem průmyslu a tím nedošlo ke zhoršení vlastnosti chmele. Novelizace zákona, kterou by si vyžadovalo vyřazení obcí, by byla velice nepraktická.

Zásada číslo 4 - Evidence chmelnic

Veškeré chmelnice a pozemky ve chmelařských oblastech osázené chmelem podléhají evidenci. Evidenci chmelnic a pozemků ve chmelařských oblastech osázených chmelem vede ústav, který též přiděluje nově založeným chmelnicím registrační čísla.

Pěstitel chmele je povinen požádat o zaměření chmelnice a údaje předat ústavu do jednoho měsíce od zaměření a chmelnici označit registračním číslem. Pěstitel chmele je povinen ohlásit ústavu do jednoho měsíce založení chmelnice nebo její zrušení.

Zdůvodnění: Chmelnice vzhledem k trvalému charakteru a nákladům na jejich založení jsou investičním dílem vysoké hodnoty. Výstavba chmelnic je odvislá od terénních podmínek a omezena ochrannými pásmy vodních zdrojů. V oblastech pěstování chmele jsou často situována nadzemní a podzemní vedení /energovody, plynovody/, proto je nutná informovanost k vzájemnému dodržení ochranných pásem. Změny majetkových poměrů a rozšíření počtu podnikatelů si nutně vyžadují převedení evidence ploch do péče organizace, která nemá v náplni obchodní činnost a je schopna údaje o plochách a sklizni kontrolovat i pro účely známkování.

Zásada číslo 5 - Výroba chmele

Chmelová sadba používaná k zakládání chmelnic nebo uváděná do oběhu musí být uznána ústavem podle zvláštních předpisů. [Zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.]

Přihlášku k uznávacímu řízení je pěstitel chmele povinen zaslat ústavu vždy do 30.6. běžného roku. Na každé přihlášce smí být uvedena pouze jedna chmelnice s uvedením odrůdy, stupně množení a roku založení.

Sadbový materiál pro zakládání a obnovu chmelnic se mnozí výhradně vegetativní cestou. Sadba může být pěstována i mimo chmelařské oblasti.

Pěstitel chmele je povinen

a) k ochraně chmele před chorobami a škůdci používat jen povolené přípravky a agrotechnickými zásahy zajistit zdravotní nezávadnost chmele,

b) po sklizni ošetřovat chmel sušením, klimatizací, odstraněním hlávek poškozených při česání a jejich součástí a odstraněním chmelových a cizích příměsí,

c) třídit chmel podle jakosti a katastrálních území obcí,

d) přihlásit veškerý chmel vypěstovaný v chmelařských oblastech u veřejné známkovny chmele k označování,

e) balit ošetřený chmel do žoků.

Zdůvodnění: Pěstování chmele pouze z uznané sadby skýtá záruky výroby jakostního chmele. Výsadba a obnova chmelnic při použití této sadby je základem pro zachování odrůdově čistoty a pravosti tuzemského chmele, vylučuje možnost záměny sadby. Uznávání sadby řeší v současné době zákon č. 61/196.4 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, který vychází z principu, že rozmnožovací materiál všech druhů a odrůd pěstovaných rostlin musí být uznán ústavem. Připravovaná právní úprava - shodně s úpravou v zemích ES - rozlišuje čtyři kategorie rozmnožovacího materiálu, a to základní, certifikovaný (tyto dvě kategorie podléhají uznávacímu řízení), standardní a obchodní (nepodléhají uznávacímu řízení). Návrh - vzhledem k hospodářskému významu chmele - tedy stanoví, že chmel může být zařazen pouze do prvých dvou kategorií. Zásadou vymezené základní povinnosti pěstitele vytváří další okruh předpokladů pro vysokou kvalitu chmele. Seznam povolených přípravků upraví ministerstvo zemědělství právním předpisem.

Zásada číslo 6 - Známkování chmele

Známkováním se rozumí označování chmele podle katastrálních území obcí a ověřování původu chmele.

Známkování podléhá pouze chmel vypěstovaný ve chmelařských oblastech.

Známkování chmele provádí veřejná známkovna chmele na pracovištích v Žatci, Úštěku a Tršicích.

Zdůvodnění: Známkování chmele se skládá ze dvou úkonů, z označování chmele a z ověřování chmele. Systém známkování byl v průběhu dlouhodobého vývoje propracován a upřesněn tak, aby nemohlo dojít k záměnám původu sklizeného a ošetřeného chmele u podnikatele s chmelem a dále k záměnám chmele upravovaného. Tento systém je zárukou, že při obchodování chmelem nedojde k eventuální záměně.

Zásada číslo 7 - Označování chmele

V katastrálním území obce vyrobený chmel se přihlašuje u veřejné známkovny chmele.

Chmel se označuje

názvem podnikatele s chmelem,

názvem republiky,

ročníkem sklizně,

názvem chmelařské oblasti a polohy,

názvem obce,

číslem žoku a jeho hmotností,

názvem genetické skupiny.

Veřejná známkovna uzavře každý žok plombami a vystaví doklad obsahující výše uvedené údaje včetně zjištěné hmotnosti.

Chmel vypěstovaný mimo chmelařské oblasti smí být na obalu označen jen slovem "chmel" nebo shodným výrazem v jiném jazyku, s udáním ročníku, popřípadě odrůdy, a musí nést označení, že se jedná o neznámkovaný chmel.

Ustanovení předchozího odstavce platí též o chmelu vypěstovaném ve chmelařských oblastech, jestliže

se jedná o chmel znečištěný, plesnivý, brakový nebo jinak znehodnocený nebo

uzávěry na obalu chmele a průvodní listiny neposkytují dostatečné záruky o místním původu chmele.

Jestliže po provedeném označení chmele vyjdou dodatečně najevo okolnosti, pro které je chmel vyloučen a označování, musí být označen podle odstavce čtvrtého.

Zdůvodnění - Označování se dokládá hmotnost a místní původ chmele na základě údajů předaných výrobcem v porovnání se skutečným stavem. Z důvodu ochrany původu chmele je nezbytné stanovit zvláštní způsob označování chmele pocházejícího z chmelařských oblastí a zakázat použití tohoto označení i pro chmel, který z těchto oblasti pochází, ale je znehodnocený anebo pro chmel, jeho původ je možno zpochybnit.

Zásada číslo 8 - Ověřování chmele

Ověřuje se jen označený chmel po úpravě.

Ověření chmele potvrzuje rok sklizně, hmotnost, chmelařskou oblast a polohu.

Ověření chmele se potvrdí na obalu ověřovací značkou, registračním číslem, pečetí a plombou veřejné známkovny chmele. Dokladem ověření chmele je ověřovací listina.

Zdůvodnění: Ověřování chmele skýtá záruky dodržení původu a pravosti a je ochranou chmele před falešnou deklarací místa původu v souladu s Madridskou konvencí.

Zásada číslo 9 - Vývoz chmelové sadby

Vývoz všech rostlinných částí chmele použitelných pro jeho rozmnožování je dovolen pouze se souhlasem vlastníka odrůdy; není-li odrůda takto chráněna podle zvláštního zákona [Zákon č. 132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat.], se souhlasem jejího udržovatele.

Zdůvodnění: V tržním hospodářství je zvláště důležité klást důraz na ochranu vlastnických prvků nehmotným statkům. Navrhované ustanovení vyplývá i z revidovaného znění konvence ÚPOV z r. 1991.

Zásada číslo 10 - Uvádění chmelu do oběhu

Podnikatel s chmelem, který hodlá uvádět, ověřený chmel do oběhu, je povinen

a) přihlásit chmel k ověření a předložit průvodní doklady,

b) provádět úpravy chmele jen za přítomnosti pracovníka veřejné známkovny chmele. Při úpravách je dovoleno mísit jen chmel stejného ročníku, chmelařské oblasti a odrůdy,

c) zamezit mísení s chmelem dovezeným z jiných zemí anebo s chmelem vypěstovaným mimo chmelařské oblasti,

d) provádět úpravy chmele poškozeného jen ve vyhrazených prostorách nebo v určeném čase za přítomnosti pracovníka veřejné známkovny chmele,

e) balit upravený chmel jen do takových obalů, které zajistí jeho ochranu před škodlivými účinky světla a před dalšími nepříznivým i vlivy zejména při přepravě.

Podnikatel s chmelem, který dováží chmel z jiných zemi je povinen

a) předat vzorek chmele České zemědělské a potravinářské inspekci (dále jen " inspekce") k přezkoušení zdravotní nezávadnosti,

b) zajistit označení obalů dováženého chmele výrazně odlišné od označování tuzemského chmele,

c) přihlásit chmel u příslušné veřejné známkovny chmele k ověření,

d) uvést v přihlášce u každé dodávky samostatně zemi původu, ročník sklizně, registrační čísla obalů a celkovou hmotnost,

e) úpravy dovezeného chmele provádět jen za přítomnosti pracovníka veřejné známkovny chmele,

f) uvést na obalu upraveného dovezeného chmele zemi původu, rok sklizně, pořadové číslo obalu a označit obal názvem a sídlem, jde-li o osobu právnickou, nebo jménem a trvalým pobytem, jde-li o osobu fyzickou.

Veřejná známkovna chmele potvrdí do dokladů upraveného dovezeného chmele, že úpravy byly provedeny pod její kontrolou.

Zdůvodnění: Zásada stanovuje povinnosti podnikatele, který upravuje chmel nebo s ním obchoduje. Základním a nejdůležitějším požadavkem je zachováni jakosti, zdravotní nezávadnosti, úprava a ověření chmele. Povinnosti podnikatelů, kteří obchoduji chmelem jsou upraveny tak, aby byly v souladu s Madridskou dohodou o potlačováni falešných a klamavých údajů o původu zboží ze dne 1.dubna 1891, revidovanou 2.června 1911, 6. listopadu 1925, 2. června 1934 a 31. října 1958 včetně Stockholmského dodatkového znění.

Zásada číslo 11 - Skladování a přeprava chmele

Podnikatel s chmelem je povinen vytvářet podmínky pro skladování a přepravu chmele tak, aby nebyla ohrožena jeho jakost a zdravotní nezávadnost.

Skladovat chmel je dovoleno jen

a) při teplotě zabraňující poškození chmele,

b) za omezeného přístupu slunečního světla,

c) v suchém a čistém prostředí,

d) v místech, kde nejsou skladovány látky zapáchající, které by nepříznivě ovlivnily vůni chmele,

e) v místech, kde je zamezen přístup zvířatům, zejména ptactvu.

Při skladování dovezeného chmele je podnikatel s chmelem povinen

a) zajistit oddělené skladováni chmele podle zemí původu,

b) zajistit, aby dovezený chmel s výraznou vůní nebyl skladován v jednom skladu s tuzemským chmelem.

Přepravovat chmel je dovoleno jen na dopravních prostředcích, které jsou čisté, suché, bez jakýchkoliv pachů a opatřené proti nepříznivým klimatickým vlivům.

Zdůvodnění: Rovněž jako při úpravách chmele je v průběhu skladování a přepravy zásadním požadavkem uchování jakosti. Zabránění přístupu ptactvu a dalším zvířatům do skladů chmele je opatřením proti rozšiřování chorob přenosných ze zvířat na lidi. Proto zákon stanovuje detailní podmínky při skladování a přepravě chmele včetně chmele dováženého, v tuzemsku upravovaného a skladovaného.

Zásada číslo 12 - Odborný dozor

Orgány odborného dozoru jsou ústav a inspekce.

Orgány odborného dozoru dozírají, zda pěstitelé chmele a podnikatelé s chmelem dodržují povinnosti stanovené tímto zákonem, zjišťují příčiny nedostatků a osoby za ně odpovědné, podle potřeby a povahy zjištěných nedostatků ukládají rozhodnutím odstranění těchto nedostatků a jejích příčin.

Ústav provádí dozor nad

a) ošetřováním a upravováním chmele,

b) dodržováním oznamovací povinnosti pěstitele chmele stanovené v zásadě číslo 4,

c) výrobou chmelové sadby a jejím uváděním do oběhu,

d) výsadbou chmelnic,

e) druhy, množstvím a používáním přípravků k ošetření chmelnic,

f) dodržováním povinností podnikatelů s chmelem při známkování chmele.

Inspekce provádí dozor nad

a) kvalitou a tříděním chmele při jeho uvádění do oběhu,

b) balením chmele,

c) zdravotní nezávadností chmele,

d) dodržováním povinností podnikatele s chmelem při skladování a přepravě chmele.

Pracovnici odborného dozoru jsou při plnění svých úkolů oprávněni

a) za přítomnosti zástupce pěstitele chmele nebo podnikatele s chmelem vstupovat do prostorů, kde se chmel množí, pěstuje, ošetřuje,nakupuje, upravuje, balí, skladuje, uvádí do oběhu a do dopravních prostředků, kterými je chmel přepravován,

b) požadovat od pěstitelů chmele nebo podnikatelů s chmelem potřebná vysvětlení, informace, doklady a jiné písemnosti, nahlížet do nich a pořizovat z nich potřebné výpisy,

c) odebírat bez náhrady v nezbytném množství vzorky k ověření jakosti a zdravotní nezávadnosti chmele.

Pracovníci odborného dozoru se při výkonu své odborné činnosti prokazují služebním průkazem nebo pověřením.

Pěstitelé chmele nebo podnikatelé s chmelem jsou povinni

a) umožnit pracovníkům orgánů dozoru vstup na pozemky a do prostorů, kde se chmel množí, pěstuje, ošetřuje, nakupuje, upravuje, balí, skladuje a uvádí do oběhu a do dopravních prostředků, jimiž se chmel přepravuje,

b) poskytnout pracovníkům orgánů dozoru potřebná vysvětlení, informace, doklady a jiné písemnosti včetně vzorků chmele v množství potřebném k ověření jakosti a zdravotní nezávadnosti,

c) poskytnout pracovníkům orgánů dozoru potřebnou součinnost a vytvářet podmínky pro řádný výkon dozoru.

Zdůvodnění: Ustanovení tohoto zákona se vztahují k výrobě sadby, k pěstováni a výrobě chmele, jeho úpravám, skladováni, přepravě a uvádění do oběhu. Proto zásada o odborném dozoru zahrnuje zákon v celé jeho šíři. Odborný dozor pomůže odhalit a eliminovat nepříznivé vlivy, které by mohly ohrozit jakost chmele a zdraví lidí.

Zásada číslo 13 - Zvláštní opatření

Jestliže to vyžaduje ochrana původu chmele, ochrana práv vlastníka, popřípadě udržovatele odrůdy nebo ochrana zdraví lidí anebo rostlin, může příslušný orgán dozoru uložit pěstiteli chmele nebo podnikateli s chmelem zvláštní opatření uvedená v odstavci druhém a třetím.

Ústav uloží pěstiteli chmele nebo podnikateli s chmelem, který vyrábí nebo uvádí do oběhu neuznanou sadbu chmele její zničení.

Ústav odebere podnikateli s chmelem, který se pokusí vyvézt chmelovou sadbu, podzemní nebo nadzemní části chmele, s výjimkou sušených hlávek chmele, bez souhlasu vlastníka, popřípadě udržovatele chmele tuto chmelovou sadbu, podzemní nebo nadzemní části chmele.

Inspekce uloží

a) podnikateli s chmelem, který obchoduje neověřeným a ve chmelařských oblastech vyrobeným chmelem, pozastavení obchodu do prokázání původu, popřípadě odebrání, není-li původ prokázán,

b) podnikateli s chmelem, který smíchá označený chmel s neoznačeným nebo dovezeným chmelem zvláštní podmínky pro nakládání s ním,

c) podnikateli s chmelem při prokázání zdravotní závadnosti chmele zákaz jeho použití a nařídí zvláštní způsob zpracování. Zvláštní opatření lze uložit vedle pokuty podle zásady č. 14.

Zdůvodnění: Zvláštní opatření postihují nejzávažnější porušení povinností, které mohou mít za následek znehodnocení chmele, ohrožení lidského zdraví a ohrožení špičkového postavení chmele na světovém trhu. Sankčními prostředky vůči těm, kdo poruší nejzávažnější povinnosti je sledováno zamezení poškozování zájmů ostatních podnikatelů s chmelem a ochrana zájmu spotřebitele.

Zásada číslo 14 - Pokuty

Ústav uloží pěstiteli chmele nebo podnikateli s chmelem, který

a) vyrábí nebo uvádí do oběhu neuznanou sadbu anebo vyrábí sadbu na neuznaných chmelnicích pokutu až do výše 200.000 Kč,

b) vyveze nebo se pokusí vyvézt chmelovou sadbu, podzemní nebo nadzemní části chmele s výjimkou sušených hlávek chmele bez souhlasu vlastníka, popřípadě udržovatele odrůdy, pokutu až do výše 2 000 000 Kč.

Inspekce uloží pěstiteli chmele nebo podnikateli s chmelem, který

a) uvádí do oběhu chmel z chmelařských oblastí, který je neoznačený a neověřený, pokutu ve výši hodnoty tohoto chmele,

b) vyveze nebo se pokusí vyvézt do zahraničí neověřený chmel vyrobený ve chmelařských oblastech, pokutu až do výše 1 000 000 Kč a navrhne příslušnému orgánu státní správy odebrání licence.

Ústav nebo inspekce uloží pokutu až do výše 50.000 Kč pěstiteli chmele nebo podnikateli s chmelem, který

a) ztěžuje nebo maří výkon odborného dozoru,

b) poruší další povinnosti stanovené tímto zákonem,

c) neodstraní ve lhůtě stanovené rozhodnutím podle zásady č. 12 nedostatky a jejich příčiny.

Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závaznosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.

Pokutu lze pěstiteli chmele nebo podnikateli s chmelem uložit do jednoho roku ode dne, kdy orgán odborného dozoru zjistil porušení povinnosti, nejdéle však do tří let od doby, kdy k porušení povinnost i došlo.

Pokuta je příjmem státního rozpočtu České republiky.

Zdůvodnění: Přísnost navržených sankcí má své opodstatnění ve velkém finanční objemu, který výroba a obchod s chmelem představují /více jak 1,0 miliardu Kčs nákupu, cca 600 mil. DEM vývozu a 400 mil. Kčs tuzemského odbytu v úrovni cen roku 1990/.

Zásada číslo 15 - Vztah ke správnímu řádu

Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, vztahují se na rozhodování orgánů odborného dozoru obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).].

Zdůvodnění: V zájmu zajištění právní jistoty subjektů je nezbytné, aby se na rozhodování o jejich právech a povinnostech vztahovaly předpisy o správním řízení.

Zásada číslo 16 - Přechodná ustanovení

Chmelnice a pozemky ve chmelařských oblastech osázené chmelem evidované podle dosavadních právních předpisů se považují za evidované podle tohoto zákona.

Zdůvodnění: Vzhledem k tomu, že platné právní předpisy upravují evidenci chmelnic, je nezbytné v přechodných ustanoveních řešit vztah současné evidence s evidencí, kterou předpokládá navrhovaná právní úprava.

Zásada číslo 17 - Zmocňovací ustanovení

Ministerstvo zemědělství stanoví vyhláškou

- podrobnosti vedení evidence chmelnic,

- povolené přípravky na ochranu chmele,

- podrobnosti o známkování chmele ("Známkovací řád"),

- znaky jakosti chmele a způsob jejich stanovení,

- odrůdy chmele zapsané ve Státní odrůdové knize, které je dovoleno pěstovat ve stanovených chmelařských polohách.

Ministerstvo zemědělství vydá vyhláškou seznam katastrálních území obcí, které tvoří chmelařské oblasti a chmelařské polohy.

Zdůvodnění: Zásada stanoví, které z problémů zejména technického rázu bude zapotřebí upravit v podrobnostech.

Zásada číslo 18 - Zrušovací ustanovení

Zrušuje se

Zákon č. 39/ 1957 Sb., o chmelařských výrobních oblastech, chmelařských polohách, povinném známkování chmele a o evidenci chmelnic.

Zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění č. 77/1962 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o chmelařských výrobních oblastech, chmelařských polohách, povinném známkování chmele a o evidenci chmelnic.

§ 28 zákona č.61/1964 Sb.,o rozvoji rostlinné výroby.

Vyhláška č. 78/1962 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 39/1957 Sb., o chmelařských výrobních oblastech, chmelařských polohách, povinném známkování chmele a o evidenci chmelnic.

§ 20, 43, 44 a 45 vyhlášky č. 62/1964 Sb., kterou se vydávají prováděcí předpisy k zákonu o rozvoji rostlinné výroby.

Zásada číslo 19 - Účinnost

Účinnost zákona se předpokládá nejpozději do 1. července 1994.

Zdůvodnění: Uvedený termín nabytí účinnosti je navrhován s ohledem na potřebu navrhované právní úpravy při respektování potřebného časového prostoru pro přípravu paragrafovaného znění.

Ekonomický a právní rozbor

Z národohospodářského hlediska je chmel významnou exportní komoditou s dlouhodobou tradicí a důležitou surovinou pro domácí pivovary. Svým specifickým biochemickým složením i dalšími jakostními znaky má český chmel dominantní postavení na světovém trhu a je i vysoce ekonomicky oceňován.

Pravidelný rozsah vývozu žateckého chmele činí 70-80 % z celkové roční sklizně.

Chmel jako jedna ze surovin je také používán při výrobě některých léků a kosmetických přípravků.

Tradice v kvalitě byla vytvořena usilovnou prací našich předků při šlechtění vhodných odrůd, výběru vhodných stanovišť, vysokou úrovní pěstitelské péče, propracováním přesného systému známkování chmele, vysokou úrovní jeho zpracování, balení a dodávání odběratelům se zárukou pravosti a jakosti.

Dovedností českých rukou bylo získáno mnoho poznatků o pěstování chmele, vytvořeny byly nástroje k ošetřování chmelnic, výstavbě konstrukcí, množení sadbového materiálu, značného vývoje doznala i technologie sklizně a zejména sušení chmelových hlávek, včetně klimatizace. Zavedeny byly i nové úpravy sušených hlávek pro pivovarnický průmysl do formy prášku a granulí.

Výroba chmele je regulována platnými právními předpisy. V prvé řadě se jedná o zákon č. 39/1957 Sb., o chmelařských výrobních oblastech, chmelařských polohách, povinném známkování chmele a o evidenci chmelnic, vyhláška č. 78/1962 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona č. 39/1957 Sb., § 28 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, upravující některé základní povinností pěstitelů chmele a ustanovení vyhlášky č. 62/1964 Sb., kterou se vydávají Prováděcí předpisy k zákonu o rostlinné výrobě, které tyto povinnosti upřesňují a v některých případech i doplňují. Technické podmínky pro nákup, zpracování a dodávání chmele obsahují normy, z nichž některé byly v předchozí době revidovány. Jsou to ČSN 46 2510 Chmel, ČSN 46 2519 Odběry vzorků chmele, ČSN 46 2520 Zkoušení chmele a ON 46 2512 Chmel upravený.

Návrh ukládá povinnosti právnickým a fyzickým osobám při výrobě a obchodování s chmelovou sadbou,pěstování, zpracování a odbytu chmele. Určuje hranice chmelařských oblastí, v nich chmelařských poloh, povinnost vedení evidence ploch a známkování chmele. Stanovuje, že ve vyjmenovaných obcích lze pěstovat jen odrůdy uvedené ve Státní odrůdové knize. Návrh neupravuje ty povinnosti pěstitelů chmele, které budou upraveny obecnými předpisy, tj. zákonem o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin a zákonem o rostlinolékařské péči Odlišně upravuje pouze ty okruhy problémů, které jsou specifické pro pěstování a úpravu chmele.

Základní povinnosti pěstitelů a podnikatelů je nezbytné vzhledem k Listině základních práv a svobod stanovit zákonem. Rovně tak úprava zákonem a prováděcími právními předpisy vydanými na jeho základě bude pro pěstitele a podnikatele mnohem přehlednější, než stávající úprava v ČSN a daleko lépe zajistí ochranu jejich práv.

Pěstitelům a podnikatelům návrh ukládá jednat tak, aby byly soustavně a cílevědomě vytvářeny Podmínky pro dosahování vysoké jakosti včetně zdravotní nezávadnosti vypěstovaného a upraveného chmele.

Specifičnost výroby chmele, posklizňových úprav a úprav pro použití v pivovarech v návaznosti na kvalitativní požadavky přinesla potřebu zákona o chmelu s jasnou formulací práv a povinností v celé oblasti chmelařského podnikání včetně účinného systému kontroly.

Zákon o chmelu bude přínosem k řešení otázky zachování špičkového postavení žateckého poloraného červeňáku na světovém trhu. Proto návrh zásad zákona upravuje ustanovení dosud platných právních předpisů pro nové ekonomické podmínky.

Návrh zásad zákona o chmelu je zpracován pro výrobu, úpravy a uvádění do oběhu chmelové sadby a chmele na území České republiky. Obecné závazné právní předpisy, k jejichž stanovení zmocňuje návrh zásad zákona o chmelu, jsou důležitými detailními doplňky zákonných ustanovení, nahrazující dosud platné normy a další předpisy.

Při přípravě návrhu zásad zákona o chmelu byly ve smyslu usnesení vlády ČR ze dne 9. října 1991 č. 396 vzaty v úvahu právní dokumenty ES, a to zejména nařízení Rady ES č. 1696/71, č. 1784/77, č. 890/78 a jejich změny a doplněny.

Nařízení Rady ES č. 1696/71 je zaměřeno na organizaci společného trhu v ES. Pro dovoz chmele z třetích zemí (včetně ČR) do zemí společenství platí článek 5 - rámcové požadavky na označování a průvodní doklady. Požadavkům článku 5 vyhovuje způsob známkování jak je veden v předkládaném návrhu zásad. Nařízení Rady ES č. 1784/77 rozvíjí pravidla pro certifikaci chmele, kde se v článcích 3-6,8 definují parametry povinně uváděné při označování obalů a v osvědčeních. V souladu s těmito pravidly byly zpracovány i zásady číslo 7 a 8 předkládaného návrhu zásad. Nařízení Komise ES č. 890/78 je prováděcím předpisem k nařízení č. 1784/77 a zahrnuje i podrobnosti, které budou řešeny v České republice prováděcími předpisy navazujícími na zákon (např. minimální požadavky, odběr vzorků, kontrolní metody).

Návrh zásad zákona o chmelu je v souladu s právem a legislativními záměry ES.

Přijetí zákona si nevyžádá zvýšení rozpočtových výdajů oproti stávajícímu stavu, vzhledem k tomu, že odborný dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem bude prováděn i nadále již existujícími orgány odborného dozoru, a to Ústředním kontrolním a zkušebním ústavem zemědělským a Českou zemědělskou a potravinářskou inspekcí.

Veřejná známkovna chmele je součástí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského. Poplatky za označování a ověřování chmele uhrazují plně veškeré náklady na provoz známkovny.

V Praze dne 25. srpna 1993

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

Místopředseda vlády a ministr zemědělství

Ing. Josef Lux, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP