Ministr zdravotnictví Luděk
Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance
Bohuslava Kuby dopisem ze dne 5. listopadu 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše na interpelaci poslance Bohuslava
Kuby. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ
V Praze dne 5. listopadu 1993 | |
č.j. SM 36348 |
Vážený pane
poslanče,
dovolte, abych strukturoval svou
odpověď na Vaši interpelaci do bloků:
1. systémová opatřeni
a "paušalizace" úhrady za výkony
2. výběr pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění
3. dodržování
zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištěni
ve znění pozdějších předpisů
Ad. 1 - systémová
opatření a "paušalizace" úhrady
za výkony
Veškerá opatření,
která připravuje Ministerstvo zdravotnictví,
ať systémová či přechodného
rázu, vycházejí z jednotící
myšlenky, kterou je snaha deregulovanému a živelně
se vyvíjejícímu systému stávajícího
zdravotního pojištění vymezit hranice.
Tyto hranice vycházejí z potřeb veřejného
zájmu založeného na plné dostupnosti
kvalitní zdravotní péče.
Navrhovaná opatření
spočívají v následujících
bodech:
A) Regulace objemu hrazených
výkonů
1. Zpřesnění
podmínek pro uzavření smlouvy pojišťoven
se zdravotnickým zařízením
Stanovení konkrétního
výběru výkonů, které mohou
být předmětem smlouvy zdravotnických
pracovišť jednotlivých odborností s pojišťovnami
a uhrazeny ze všeobecného pojištění,
stanovení kvalifikačních a technických
podmínek pro rozšíření úhrady
o další výkony.
2. Zvýšení
podílu paušalizovaných plateb v poměru
k platbě za výkony v ambulantní i nemocniční
péči
Agregace části výkonů
do paušálu vztaženého k základním
výkonům v dané odbornosti povede ke snížení
motivace zdravotnických zařízení zvyšovat
počet jednotlivých výkonů. Nezbytná
je závazná definice obsahu takto vzniklého
paušálu pro smlouvu pojišťovny se zdravotnickým
zařízením publikovaná ve vyhlášce
MZ ČR. Počítá se s využitím
údajů odborných společností
z registračních listů
zdravotních výkonů.
3. Sestupná sazba úhrady
za ošetřovací den současně s
úpravou výše úhrady za ošetřovací
den
Toto opatření je
podmínkou regulace nákladů na ústavní
péči. Umožní zabránit neúčelně
prodlužovaným pobytům pacientů v ústavní
péčí a tím povede zpravidla ke zvýšení
kvality této péče. Povede rovněž
k rozlišení zdravotních a sociálních
pobytů v ústavní péči a umožní
využití přijatého systému sociálních
hospitalizací.
4. Regulace nákladů
na léky předepisované na recepty
V oblasti výdajů
na léky předpokládáme souběžně
probíhající změny ve způsobu
stanoveni cen léků a regulace cen léků.
Oba procesy by měly být postaveny na následujících
principech:
- stanovení skupin léků
s identifikací podle účinných látek:
a. léky plné hrazené
pojišťovnou,
b. léky se spoluúčasti
na úhradě ze strany pacienta,
c. léky plně hrazené
pacientem,
- ceny léků plně
hrazených pojišťovnou by měly být
regulovány formou úředně stanovených
maximálních cen (§ 5 odst. 2 zákona
č. 528/1990 Sb., o cenách),
- stanovení pevně
limitní hranice úhrady cen léků hrazených
pojišťovnami,
- liberalizace cen léků
volně prodávaných a cen léků
s podílem pacienta (event. by ceny těchto léků
mohly podléhat věcné regulaci cen formou
stanovení maximálního rozsahu možného
zvýšení ceny zboží ve vymezeném
období; např. po dobu jednoho roku -> §
8 odst.1 písm. a/ zákona č. 526/1990 Sb.),
- možnost zaměnitelnosti
léku v předem indikovaných případech,
pouze po předchozí dohodě s pacientem (event.
revizním lékařem zdravotní pojišťovny).
B) Posílení kontrolních
systémů pojišťoven
Upřesnění
Seznamu výkonů a jeho závazný výklad
a metodika používání, vydané
vyhláškou Ministerstva zdravotnictví
1. Přesné definice
výkonů
Zpřesnění
obsahu jednotlivých výkonů, které
jsou účtovány k úhradě zdravotním
pojišťovnám, umožní proplatit zdravotní
péči v provedeném rozsahu a znemožní
poskytovateli zaměňovat ve vyúčtováni
poskytnutou péči za péči obdobnou,
s vyšším bodovým a materiálovým
oceněním.
2. Závazná pravidla
vykazování zvlášť účtovatelného
materiálu (ZUM) ke konkrétním výkonům,
specifikace ZUM a stanovení maximální úhrady
3. Závazná metodika
vykazování poskytnuté zdravotní péče
pojišťovnám, s přihlédnutím
k typu a odbornosti zdravotnického pracoviště
Současný výklad
Seznamu výkonů obsahuje pouze obecná pravidla
pro účtování péče pojišťovnám.
To způsobuje, že některá zdravotnická
zařízení vykazují zdravotní
péči, jejíž úhrada byla určena
pro pracoviště speciálního typu, s vyššími
režijními i materiálovými náklady.
4. Vymezení podmínek úhrady vybraných
nákladných typů péče
Např. péče
na jednotkách intenzivní péče, úhradě
chronické hemodialýzy, transplantačních
výkonů, některých typů onkologické
léčby, rychlé zdravotnické pomoci
ap.
Ad. 2. výběr
pojistného na všeobecné zdravotní pojištění
Výběr pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění
byl při sestavení rozpočtu na rok 1993 bilancován
ve výši 53.5 mld. Kč. Tato vstupní bilance
vycházela z předpokládaného růstu
příjmů jednotlivých skupin pojištěnců.
Vývoj ve výběru pojistného v letošním
roce napovídá
tomu, že tato vstupní bilance (53.5 mld Kč)
byla stanovena správně.
Předpokládaný
výběr pojistného za rok 9 993 je podle současného
vývoje na úrovni 56.1 mld Kč. Je však
třeba brát v úvahu tu skutečnost,
že do systému zdravotního pojištění
byla zahrnuta i záloha, kterou poskytli podle původních
ustanovení zákona č. 59211992 Sb. zaměstnavatelé
do 20. ledna 1993.
Výše zmíněná
záloha je vratná a v současné době
je na jednáních mezi Ministerstvem financí
a Ministerstvem zdravotnictví dokončován
postup vracení této zálohy. Mám-li
shrnout tento blok - vývoj ve výběru pojistného
nasvědčuje tomu, že bude celkové vybrané
pojistné téměř přesně
korespondovat s předpokladem obsaženým ve vstupní
bilanci na počátku roku 1993.
Ze shora uvedeného plyne,
že systém všeobecného zdravotního
pojištění nemohl aplikovat vyšší
hodnotu bodu z titulu vyššího výběru
pojistného než 0.52 Kč.
Ad. 3. dodržování
zákona ČNR č. 597/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění
ve znění pozdějších předpisů
Kontrola výběru
pojistného je plně v kompetenci jednotlivých
pojišťoven (viz. § 22 zákona ČNR
č. 592/1992 Sb.). Neplnění povinností
podle uvedeného zákona může příslušná
pojišťovna sankcionovat ve smyslu ustanovení
§ 26 téhož zákona.
Kontrola hospodaření
a nakládání s prostředky zdravotních
pojišťoven spadá do výhradní kompetence
Parlamentu České republiky a výkonná
moc nemá v tomto směru žádné
pravomoci, s výjimkou možností, které
ji dává účast ve správních
a dozorčích orgánech jednotlivých
pojišťoven.
Nedodržení zákona
č. 592/1992 Sb. Je sankcionováno postupem podle
tohoto zákona a nikoliv obecným trestně nebo
obchodně právním předpisem. K tomu
dále dodávám, že příslušné
informace shromaždují jednotlivé zdravotní
pojišťovny a státní správa nemá
v současné době k těmto informacím
přístup.
S pozdravem
Vážený pan
Bohuslav Kuba
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky