Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

582 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Bohuslava Kuby

na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše

ve věci připravované změny financování poskytovaných zdravotních služeb

Ministr zdravotnictví Luděk Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance Bohuslava Kuby dopisem ze dne 5. listopadu 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra zdravotnictví Luďka Rubáše na interpelaci poslance Bohuslava Kuby. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 19. listopadu 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

MUDr. LUDĚK RUBÁŠ


 V Praze dne 5. listopadu 1993
 č.j. SM 36348

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych strukturoval svou odpověď na Vaši interpelaci do bloků:

1. systémová opatřeni a "paušalizace" úhrady za výkony

2. výběr pojistného na všeobecné zdravotní pojištění

3. dodržování zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištěni ve znění pozdějších předpisů

Ad. 1 - systémová opatření a "paušalizace" úhrady za výkony

Veškerá opatření, která připravuje Ministerstvo zdravotnictví, ať systémová či přechodného rázu, vycházejí z jednotící myšlenky, kterou je snaha deregulovanému a živelně se vyvíjejícímu systému stávajícího zdravotního pojištění vymezit hranice. Tyto hranice vycházejí z potřeb veřejného zájmu založeného na plné dostupnosti kvalitní zdravotní péče.

Navrhovaná opatření spočívají v následujících bodech:

A) Regulace objemu hrazených výkonů

1. Zpřesnění podmínek pro uzavření smlouvy pojišťoven se zdravotnickým zařízením

Stanovení konkrétního výběru výkonů, které mohou být předmětem smlouvy zdravotnických pracovišť jednotlivých odborností s pojišťovnami a uhrazeny ze všeobecného pojištění, stanovení kvalifikačních a technických podmínek pro rozšíření úhrady o další výkony.

2. Zvýšení podílu paušalizovaných plateb v poměru k platbě za výkony v ambulantní i nemocniční péči

Agregace části výkonů do paušálu vztaženého k základním výkonům v dané odbornosti povede ke snížení motivace zdravotnických zařízení zvyšovat počet jednotlivých výkonů. Nezbytná je závazná definice obsahu takto vzniklého paušálu pro smlouvu pojišťovny se zdravotnickým zařízením publikovaná ve vyhlášce MZ ČR. Počítá se s využitím údajů odborných společností z registračních listů zdravotních výkonů.

3. Sestupná sazba úhrady za ošetřovací den současně s úpravou výše úhrady za ošetřovací den

Toto opatření je podmínkou regulace nákladů na ústavní péči. Umožní zabránit neúčelně prodlužovaným pobytům pacientů v ústavní péčí a tím povede zpravidla ke zvýšení kvality této péče. Povede rovněž k rozlišení zdravotních a sociálních pobytů v ústavní péči a umožní využití přijatého systému sociálních hospitalizací.

4. Regulace nákladů na léky předepisované na recepty

V oblasti výdajů na léky předpokládáme souběžně probíhající změny ve způsobu stanoveni cen léků a regulace cen léků. Oba procesy by měly být postaveny na následujících principech:

- stanovení skupin léků s identifikací podle účinných látek:

a. léky plné hrazené pojišťovnou,

b. léky se spoluúčasti na úhradě ze strany pacienta,

c. léky plně hrazené pacientem,

- ceny léků plně hrazených pojišťovnou by měly být regulovány formou úředně stanovených maximálních cen (§ 5 odst. 2 zákona č. 528/1990 Sb., o cenách),

- stanovení pevně limitní hranice úhrady cen léků hrazených pojišťovnami,

- liberalizace cen léků volně prodávaných a cen léků s podílem pacienta (event. by ceny těchto léků mohly podléhat věcné regulaci cen formou stanovení maximálního rozsahu možného zvýšení ceny zboží ve vymezeném období; např. po dobu jednoho roku -> § 8 odst.1 písm. a/ zákona č. 526/1990 Sb.),

- možnost zaměnitelnosti léku v předem indikovaných případech, pouze po předchozí dohodě s pacientem (event. revizním lékařem zdravotní pojišťovny).

B) Posílení kontrolních systémů pojišťoven

Upřesnění Seznamu výkonů a jeho závazný výklad a metodika používání, vydané vyhláškou Ministerstva zdravotnictví

1. Přesné definice výkonů

Zpřesnění obsahu jednotlivých výkonů, které jsou účtovány k úhradě zdravotním pojišťovnám, umožní proplatit zdravotní péči v provedeném rozsahu a znemožní poskytovateli zaměňovat ve vyúčtováni poskytnutou péči za péči obdobnou, s vyšším bodovým a materiálovým oceněním.

2. Závazná pravidla vykazování zvlášť účtovatelného materiálu (ZUM) ke konkrétním výkonům, specifikace ZUM a stanovení maximální úhrady

3. Závazná metodika vykazování poskytnuté zdravotní péče pojišťovnám, s přihlédnutím k typu a odbornosti zdravotnického pracoviště

Současný výklad Seznamu výkonů obsahuje pouze obecná pravidla pro účtování péče pojišťovnám. To způsobuje, že některá zdravotnická zařízení vykazují zdravotní péči, jejíž úhrada byla určena pro pracoviště speciálního typu, s vyššími režijními i materiálovými náklady.

4. Vymezení podmínek úhrady vybraných nákladných typů péče

Např. péče na jednotkách intenzivní péče, úhradě chronické hemodialýzy, transplantačních výkonů, některých typů onkologické léčby, rychlé zdravotnické pomoci ap.

Ad. 2. výběr pojistného na všeobecné zdravotní pojištění

Výběr pojistného na všeobecné zdravotní pojištění byl při sestavení rozpočtu na rok 1993 bilancován ve výši 53.5 mld. Kč. Tato vstupní bilance vycházela z předpokládaného růstu příjmů jednotlivých skupin pojištěnců. Vývoj ve výběru pojistného v letošním roce napovídá tomu, že tato vstupní bilance (53.5 mld Kč) byla stanovena správně.

Předpokládaný výběr pojistného za rok 9 993 je podle současného vývoje na úrovni 56.1 mld Kč. Je však třeba brát v úvahu tu skutečnost, že do systému zdravotního pojištění byla zahrnuta i záloha, kterou poskytli podle původních ustanovení zákona č. 59211992 Sb. zaměstnavatelé do 20. ledna 1993.

Výše zmíněná záloha je vratná a v současné době je na jednáních mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem zdravotnictví dokončován postup vracení této zálohy. Mám-li shrnout tento blok - vývoj ve výběru pojistného nasvědčuje tomu, že bude celkové vybrané pojistné téměř přesně korespondovat s předpokladem obsaženým ve vstupní bilanci na počátku roku 1993.

Ze shora uvedeného plyne, že systém všeobecného zdravotního pojištění nemohl aplikovat vyšší hodnotu bodu z titulu vyššího výběru pojistného než 0.52 Kč.

Ad. 3. dodržování zákona ČNR č. 597/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění ve znění pozdějších předpisů

Kontrola výběru pojistného je plně v kompetenci jednotlivých pojišťoven (viz. § 22 zákona ČNR č. 592/1992 Sb.). Neplnění povinností podle uvedeného zákona může příslušná pojišťovna sankcionovat ve smyslu ustanovení § 26 téhož zákona.

Kontrola hospodaření a nakládání s prostředky zdravotních pojišťoven spadá do výhradní kompetence Parlamentu České republiky a výkonná moc nemá v tomto směru žádné pravomoci, s výjimkou možností, které ji dává účast ve správních a dozorčích orgánech jednotlivých pojišťoven.

Nedodržení zákona č. 592/1992 Sb. Je sankcionováno postupem podle tohoto zákona a nikoliv obecným trestně nebo obchodně právním předpisem. K tomu dále dodávám, že příslušné informace shromaždují jednotlivé zdravotní pojišťovny a státní správa nemá v současné době k těmto informacím přístup.

S pozdravem


 
Luděk Rubáš

Vážený pan

Bohuslav Kuba

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP