Zásada 1
Navrhuje se změna dvoukomorového
parlamentu v jednokomorový a proto se ruší
Senát. Vzhledem k tomu se mění i název
Poslanecké sněmovny na Parlament. (V úvahu
připadá, pokud by se t o považovalo za vhodné,
obnovit původní názvem podle ústavy
z r. 1920 Národní shromáždění).
Ve smyslu této změny se upravují dosavadní
články 15 až 53 a nahrazují se čl.
15 až 46.
Na základě této
změny hlavy druhé Ústavy se upravují
další články obsahující
ustanovení o Senátu a všechny články
se přečíslují tak, aby na sebe plynule
navazovaly.
Zásada 2
Vzhledem ke změně
dvoukomorového parlamentu v, jednokomorový a k zrušení
Senátu, se nově zřizuje (v shodě s
Ústavou z r. 1920) Stálý výbor o dvaceti
členech podle zásady poměrného zastoupení.
Stálý výbor působí po ukončení
volebního období Parlamentu nebo po jeho rozpuštění
do ustavení nově zvoleného Parlamentu.
Zásada 3
V souvislosti se změnou
dvoukomorového parlamentu v jednokomorový, se zrušením
Senátu a vytvořením Stálého
výboru se vypouští ust. čl. 106(3) o
nerozpustitelností PS, které není napříště
odůvodněné.
Zásada 4
Předseda Parlamentu vyhlásí
ve Sbírce zákonů znění Ústavy,
jak vyplývá z ústavního zákona,
jehož návrh je připojen k těmto zásadám.
Návrh ústavního
zákona, kterým se mění Ústava
České republiky
kterým se mění
ústavní zákon České národní
rady č. 1/1993 Sb. Ústava České republiky.
Ústavní zákon
České národní rady ze dne 16. prosince
1992 č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
se mění takto:
1. Hlava druhá se mění
tak, že dosavadní články 15 až
53 se nahrazují články 15 až 46, které
zní:
Zákonodárná
moc v České republice náleží
Parlamentu.
Parlament má 200 poslanců,
kteří jsou voleni na dobu čtyř let.
(1) Volby do Parlamentu se konají
ve lhůtě počínající
třicátým dnem před uplynutím
volebního období a končící
dnem jeho uplynutí.
(2) Byl-li Parlament rozpuštěn,
konají se volby do šedesáti dní po jeho
rozpuštění.
(1) Volby se konají tajným
hlasováním na základě všeobecného,
rovného a přímého volebního
práva, podle zásad poměrného zastoupení.
(2) Právo volit má
každý občan České republiky,
který dosáhl věku 18 let.
(1) Do Parlamentu může
být zvolen každý občan České
republiky, který má právo volit a dosáhl
věku 21 let.
(2) Mandát poslance vzniká zvolením.
Další podmínky výkonu volebního
práva, organizaci voleb a rozsah soudního
přezkumu stanoví zákon.
(1) S funkcí poslance je
neslučitelný výkon úřadu prezidenta
republiky, funkce soudce a další funkce, které
stanoví zákon.
(2) Dnem, kdy se poslanec ujal
úřadu prezidenta republiky, nebo dnem, kdy se ujal
funkce soudce nebo jiné funkce neslučitelné
s funkcí poslance, zaniká jeho mandát poslance.
(1) Poslanec složí
slib na první schůzi Parlamentu, které se
zúčastní.
(2) Slib poslance zní:
"Slibuji věrnost České
republice. Slibuji, že budu zachovávat její
Ústavu a zákony.
Slibuji na svou čest, že
svůj mandát budu vykonávat v zájmu
všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí."
Poslanec se může svého
mandátu vzdát prohlášením učiněným
osobně na schůzi Parlamentu. Brání-li
mu v tom závažné okolnosti, učiní
tak způsobem stanoveným zákonem.
Mandát poslance zaniká
a) odepřením slibu
nebo složením slibu s výhradou,
b) uplynutím volebního období,
c) vzdáním se mandátu,
d) ztrátou volitelnosti,
e) rozpuštěním
Parlamentu,
f) vznikem neslučitelnosti
funkcí podle č. 21.
Poslanci vykonávají
svůj mandát osobně v souladu se svým
slibem a nejsou přitom vázáni žádnými
příkazy.
(1) Poslance nelze postihnout pro hlasování v Parlamentu
nebo jeho orgánech.
(2) Za projevy učiněné
v Parlamentu nebo v jeho orgánech nelze poslance trestně
stíhat. Poslanec podléhá jen disciplinární
pravomoci Parlamentu.
(3) Za přestupky poslanec
podléhá jen disciplinární pravomoci
Parlamentu, pokud zákon nestanoví jinak.
(4) Poslance nelze trestně
stíhat bez souhlasu Parlamentu. Odepře-li Parlament
souhlas, je trestní stíhání navždy
vyloučeno.
(5) Poslance lze zadržet,
jen byl-li dopaden při spáchání trestného
činu nebo bezprostředně poté. Příslušný
orgán je povinen zadržení ihned oznámit
předsedovi Parlamentu; nedá-li předseda Parlamentu
do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání
zadrženého soudu, je příslušný
orgán povinen ho propustit. Na své první
následující schůzi Parlament rozhodne
o přípustnosti stíhání s konečnou
platností.
Poslanec má právo
odepřít svědectví o skutečnostech,
které se dozvěděl v souvislosti s výkonem
svého mandátu, a to i poté, kdy přestal
být poslancem.
Parlament volí a odvolává
předsedu a místopředsedy Parlamentu.
(1) Pro vyšetření
věci veřejného zájmu může
Parlament zřídit vyšetřovací
komisi, navrhne-li to nejméně pětina poslanců.
(2) Řízení
před komisí upraví zákon.
(1) Parlament zřizuje jako
své orgány výbory a komise.
(2) Činnost výborů
a komisí upraví zákon.
Poslanec, který je členem
vlády, nemůže být předsedou či
místopředsedou Parlamentu ani členem parlamentních
výborů, vyšetřovací komise nebo
komisí.
(1) Zasedání Parlamentu
je stálé. Zasedání svolává
prezident republiky tak, aby bylo zahájeno nejpozději
třicátý den po dni voleb; neučiní-li
tak, sejde se Parlament třicátý den po dni
voleb,
(2) Zasedání Parlamentu
může být usnesením přerušeno.
Celková doba, po kterou může být zasedání
přerušeno, nesmí překročit sto
dvacet dnů v roce.
(3) V době přerušení
zasedání může předseda Parlamentu
svolat Parlament ke schůzi před stanoveným
termínem. Učiní tak vždy, požádá-li
jej o to prezident republiky, vláda nebo nejméně
pětina poslanců.
(4) Zasedání Parlamentu
končí uplynutím jejího volebního
období nebo jeho rozpuštěním.
(2) Parlament může
rozpustit prezident republiky, jestliže
a) Parlament nevyslovil důvěru
nově jmenované vládě, jejíž
předseda byl prezidentem republiky jmenován na návrh
předsedy Parlamentu,
b) Parlament se neusnese do tří
měsíců o vládním návrhu
zákona, s jehož projednáním spojila
vláda otázku důvěry,
c) zasedání Parlamentu
bylo přerušeno po dobu delší, než
je přípustné,
d) Parlament nebyl po dobu delší
tří měsíců způsobilý
se usnášet, ačkoliv nebylo jeho zasedání
přerušeno a ačkoliv byl v té době
opakovaně svolán ke schůzi.
(2) Parlament nelze rozpustit
tři měsíce před skončením
jeho volebního období.
Schůze Parlamentu jsou
veřejné. Veřejnost může být
vyloučena jen za podmínek stanovených zákonem.
(1) Člen vlády má
právo účastnit se schůzí Parlamentu,
jeho výborů a komisí a Stálého
výboru. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to
požádá.
(2) Člen vlády je
povinen osobně se dostavit do schůze Parlamentu
nebo Stálého výboru na základě
jejího usnesení. To platí i o schůzi
výboru, komise nebo vyšetřovací komise,
kde však se člen vlády může dát
zastupovat svým náměstkem nebo jiným
členem vlády, není-li výslovně
požadována jeho osobní účast.
(1) Parlament je způsobilý
se usnášet za přítomnosti alespoň
jedné třetiny svých členů.
(2) K přijetí usnesení
Parlamentu je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců,
nestanoví-li Ústava jinak.
(3) K přijetí usneseni
o vyhlášení válečného
stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s pobytem
cizích vojsk na území České
republiky je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny všech poslanců.
(4) K přijetí ústavního
zákona a ke schválení mezinárodní
smlouvy podle čl. 10 je třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců.
Návrh zákona může
podat poslanec, skupina poslanců, vláda nebo zastupitelstvo
vyššího územního samosprávného
celku.
(1) Návrh zákona
o státním rozpočtu a návrh státního
závěrečného účtu podává
vláda.
(2) Tyto návrhy Parlament
projednává a usnáší se o nich
vždy na veřejné schůzi.
(1) Parlament může
rozhodnout o vyhlášení válečného
stavu, je-li Česká republika napadena nebo je-li
třeba plnit mezinárodni smluvní závazky
o společné obraně proti napadení.
(2) Vyslat ozbrojené síly
mimo území České republiky lze jen
se souhlasem Parlamentu.
(1) Vláda má právo
vyjádřit se ke všem návrhům zákonů.
(2) Nevyjádří-li
se vláda do třiceti dnů od doby, kdy jí
byl návrh zákona doručen, platí, že
se vyjádřila kladně.
(3) Vláda je oprávněna
žádat, aby Parlament skončil projednávání
vládního návrhu zákona do tří
měsíců od jeho předložení,
pokud s tím vláda spojí žádost
o vyslovení důvěry.
(1) Mezinárodní
smlouvy, vyžadující souhlas Parlamentu, schvaluje
Parlament obdobně jako návrhy zákonů.
(2) Souhlas Parlamentu vyžadují
smlouvy o lidských právech a základních
svobodách, politické smlouvy a hospodářské
smlouvy všeobecné povahy, jakož i smlouvy, k
jejichž provedení je třeba zákona.
(1) Prezident republiky má
právo vrátit přijatý zákon
s výjimkou zákona ústavního, s odůvodněním
do patnácti dní ode dne, kdy mu byl postoupen.
(2) O vráceném zákonu
hlasuje Parlament znovu. Pozměňovací návrhy
nejsou přípustné. Jestliže Parlament
setrvá na vráceném zákonu nadpoloviční
většinou všech poslanců, zákon
se vyhlásí. Jinak platí, že zákon
nebyl přijat.
Přijaté zákony
podepisuje předseda Parlamentu, prezident republiky a předseda
vlády.
K platnosti zákona je třeba,
aby byl vyhlášen. Způsob vyhlášeni
stanoví zákon. Totéž platí o
mezinárodních smlouvách schválených
Parlamentem.
(1) Každý poslanec
má právo interpelovat vládu nebo její
členy ve věcech jejich působnosti.
(2) Interpelovaní členové
vlády odpovědí na interpelaci do třiceti
dní ode dne jejího podání.
(1) Parlament ustavuje Stálý
výbor o dvaceti členech podle zásady poměrného
zastoupení.
(2) Předsedou a místopředsedy
Stálého výboru jsou předseda a místopředsedové
Parlamentu. Dalšími členy jsou poslanci delegovaní
poslaneckými kluby; sdružování poslaneckých
klubů je přípustné.
(3) Stálý výbor
se usnáší nadpoloviční většinou
všech svých členů.
(4) Dojde-li k rozpuštění
Parlamentu, přísluší Stálému
výboru přijímat na návrh vlády
zákonná opatření ve věcech,
které nesnesou odkladu a vyžadovaly by jinak zákona.
(5) Stálému výboru
však nepřísluší přijímat
zákonná opatření ve věcech
Ústavy, státního rozpočtu, státního
závěrečního účtu a volebního
zákona.
(6) Zákonné opatření
Stálého výboru podepisuje předseda
Parlamentu, prezident republiky a předseda vlády.
K jeho platnosti je třeba, aby bylo vyhlášeno
stejně jako zákon.
(7) Zákonné opatření
Stálého výboru musí být schváleno
Parlamentem na jeho první schůzi. Neschválí-li
je Parlament, pozbývá další platnosti
dnem, kdy oznámení o tom je vyhlášeno.
Oznámení se vyhlásí stejně
jako zákon.
(8) V době od rozpuštění
Parlamentu do ustavení Parlamentu navě zvoleného
poslanecký mandát členů Stálého
výboru nezaniká. Pravomoci, které podle čl.
26 příslušejí Parlamentu, vykonává
v té době Stálý výbor a pravomoce
příslušející podle čl.
26 odst. 5 předsedovi Parlamentu vykonává
předseda Stálého výboru.
2. Články 54 až
56 se označují jako články 47 až
49.
3. Čl. 57 se označuje
jako čl. 50 a odst. 1 v něm zní:
"(1) Prezidentem republiky
může být zvolen občan, který
je volitelný do Parlamentu a dosáhl věku
40 let."
4. Čl. 58 se označuje
jako čl. 51 a zní:
(1) Navrhovat kandidáta
je oprávněno nejméně deset poslanců.
(2) Prezidentem republiky je zvolen
kandidát, který získal nadpoloviční
většinu hlasů všech poslanců.
(3) Nezíská-li žádný
z kandidátů nadpoloviční většinu
hlasů všech poslanců, koná se do čtrnácti
dnů druhé kolo volby.
(4) Do druhého kola postupují
nejvýše dva kandidáti, kteří
v prvním kole obdrželi nejvíce hlasů.
Zvolen je kandidát, který získal nadpoloviční
většinu hlasů přítomných
poslanců.
(5) Nebyl-li prezident republiky
zvolen ani ve druhém kole, koná se do čtrnácti
dnů třetí kolo volby. Zvolen je ten, pro
něhož se vysloví nejvíce přítomných
poslanců."
5. Čl. 59 se označuje
jako čl. 52 a odst. 1 v něm zní:
"(1) Prezident republiky
složí slib do rukou předsedy Parlamentu na
schůzi Parlamentu."
6. Čl. 60 se označuje
jako čl. 53.
6. Čl. 61 se označuje
jako čl. 54 a zní:
Prezident republiky se může
vzdát svého úřadu do rukou předsedy
Parlamentu."
8. Čl. 62 se označuje
jako čl. 55 a výrazy "Poslanecká sněmovna"
se v něm nahrazují výrazem "Parlament".
9. Čl. 63 se označuje
jako čl. 56 a k jeho odst. 1 písm. f/ zní:
"f/ vyhlašuje volby do Parlamentu".
10. Čl. 64 se označuje
jako čl. 57 a odst. 1 v něm zní:
"(1) Prezident republiky
má právo účastnit se schůze
Parlamentu, jeho výborů a komisí. Udělí
se mu slovo, kdykoliv o to požádá."
11. Čl. 65 se označuje
jako čl. 58 a v odst. 2 se slovo "Senátu"
nahrazuje slovem "Parlamentu".
12. Čl. 66 se označuje
jako čl. 59 a zní:
Uvolní-li se úřad
prezidenta republiky a nový prezident republiky ještě
není zvolen nebo nesložil slib, rovněž
nemůže-li prezident republiky svůj úřad
ze závažných důvodů vykonávat
a usnese-li se na tom Parlament, přísluší
výkon funkcí podle čl. 55 odst. 1 písm.
a), b), c), d), e), h),
i), j), čl. 56 odst. 2 předsedovi vlády.
Předsedovi Parlamentu přísluší
v době, kdy předseda vlády vykonává
vymezené funkce prezidenta republiky výkon funkcí
prezidenta republiky podle čl. 55 písm. a), b),
c), d), e), k)."
13. Čl. 67 se označuje
jako čl. 60.
14. Čl. 68 se označuje
jako čl. 61 a odst. 1 v něm zní:
"(1) Vláda je odpovědna
Parlamentu".
15. Čl. 68 se označuje
jako čl. 61 a v jeho odst. 1 se výraz "Poslanecké
sněmovně" nahrazuje výrazem "Parlamentu",
v odst. 3 výraz "Poslaneckou sněmovnu"
výrazem "Parlamentu" a v odst. 4 výrazy
"Poslanecké sněmovně" a "Poslanecké
Sněmovny" výrazem "Parlamentu".
16. Články 69 a
70 se označuji jako 1. 62 a 63. 17. Čl. 71 se označuje
jako čl. 64 a zní:
Vláda může
předložit Parlamentu žádost o vyslovení
důvěry."
18. Čl. 72 se označuje
jako čl. 65 a výrazy "Poslanecká sněmovna"
se v něm nahrazují výrazy "Parlament".
19. Čl. 73 se označuje
jako čl. 66 a v jeho odst. 2 se výraz "Poslanecká
sněmovna" nahrazuje výrazem "Parlament"
a výraz "Poslanecké sněmovny" výrazem
"Parlamentu".
20. Články 74 až
83 se označují jako články 67 až
76. 21. Čl. 84 se označuje jako čl. 77 a
v něm odst. 2 zní:
"(2) Soudce Ústavního soudu jmenuje prezident
republiky se souhlasem Parlamentu."
odst. 3 zní:
"(3) Soudcem Ústavního
soudu může být jmenován bezúhonný
občan, který je volitelný do Parlamentu,
dosáhl věku 40 let, má vysokoškolské
právnické vzděláni a byl nejméně
deset let činný v právnickém povolání."
22. Čl. 85 se označuje
jako čl. 78.
23. Čl. 86 se označuje
jako čl. 79 a výraz "Senát" se
v něm nahrazuje výrazem "Parlament".
24. Čl. 87 se označuje
jako čl. 80 a v něm odst. 1 ustanovení písmen
e/, f/, g/ a h/ zní:
"e/ o opravném prostředku
proti rozhodnutí ve věci ověření
volby poslance,
f/ v pochybnostech o ztrátě
volitelnosti a neslučitelnosti výkonu funkce poslance
podle čl. 24,
g/ o ústavní žalobě
Parlamentu proti prezidentu republiky podle čl. 58 odst.
2,
h/ o návrhu prezidenta
republiky na zrušení usnesení Parlamentu podle
čl. 59".
25. Články 88 až
96 se označují jako články 81 až
89. 26. Čl. 97 se označuje jako čl. 90 a
odst. 2 v něm zní:
"(2) Prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
jmenuje prezident republiky na návrh Parlamentu."
27. Články 98 až
105 se označují jako články 91 až
98. 28. Čl. 106 se označuje jako čl. 99 a
zní:
(1) Dnem účinnosti
této Ústavy se Česká národní
rada stává Poslaneckou sněmovnou, jejíž
volební období skončí dnem 6. června
1996.
(2) Dnem ... se Poslanecká
sněmovna podle odstavce 1 stává Parlamentem,
jehož volební období skončí dnem
6. června 1996.
(3) Do přijetí zákona
o jednacím řádu Parlamentu se postupuje podle
jednacího řádu České národní
rady."
29. Čl. 107 se vypouští.
30. Články 108 až
113 se označují jako články 101 až
106.
Předseda Parlamentu vyhlásí
ve Sbírce zákonů. zněni Ústavy,
jak vyplývá z tohoto ústavního zákona.
Tento ústavní zákon
nabývá účinnosti dnem ..................
Ústava České
republiky byla dokončena a ČNR schválena
v hektické atmosféře blížícího
se konce společného čs. státu a vzniku
samostatné ČR. Nebylo dost času ani potřebného
klidu k důkladnému promyšlení všech
ústavních institutů i jednotlivých
ustanovení ústavy.
Nyní, po více než
osmi měsících, je vhodné posoudit
dosavadní zkušenosti z uplatňování
ústavy.
Jestliže se z určitých
politických důvodů nevytvořila v ČNR
a později v PS, ve kterou se ČNR sama transformovala,
politická vůle naplnit ústavní ustanovení
o zřízení Prozatímního senátu,
je to dostatečný důvod ke kritické
revizi ústavní koncepce dvoukomorového parlamentu
a ke zrušení ústavních ustanovení
o Senátu včetně Prozatímního
senátu.
Ústava první ČSR
z roku 1920 vytvořila dvoukomorový parlament, Národní
shromáždění, jež sestávalo
z Poslanecké sněmovny o třech stech členech
a Senátu o 150 členech. Obě sněmovny
byly voleny podle principu poměrného zastoupení
s tím rozdílem, že senátoři museli
dosáhnout 45 let (pasivní volební právo
do Poslanecké sněmovny bylo 30 let) a byli voleni
na 7 let (poslanci na 6
let). V praxi se však volby do obou komor konaly vždy
najednou (s využitím institutu rozpuštění).
Aktivní volební
právo do PS měli občané od 21 let,
do senátu od 26 let.
Již během první
republiky byla tato struktura parlamentu předmětem
teoretické i praktické kritiky. Senát byl
kritizován jako instituce neúčelná
a zbytečná.
Při obnovení Československa
po druhé světové válce již dvoukomorová
struktura parlamentu vytvořena nebyla. Národní
shromáždění (Prozatímní,
Ústavodárné z roku 1946 i všechny další
parlamenty) existovalo až do 1.i.1969 jako jednokomorový
parlament. Od 1.1.1969 v souvislosti s přeměnou
unitárního státu ve stát federativní
byl konstituován dvoukomorový parlament. Federální
shromáždění mělo dvě sněmovny,
Sněmovnu lidu o 200 členech
a Sněmovnu národů o 150 členech. Tato
struktura FS zůstala zachována i po 17.11.1989 až
do 31.12.1992, kdy čs. stát zanikl. Jen ve volbách
v r. 1990 byl zvolen snížený počet 150
členů Sněmovny lidu. Toto dvoukomorové
parlamentní shromáždění fungovalo
v praxi - i po 17.11.1989,
kdy se začala obnovovat parlamentní demokracie -
většinou do značné míry jako
parlament jednokomorový; převažovaly společné
schůze sněmoven.
V evropských demokratických
unitárních státech se po druhé světové
válce nikde nově nekonstituoval dvoukomorový
parlament. Naopak, v posledních desetiletích byla
druhá komora zrušena v Dánsku a ve Švédsku.
I v nich je nyní parlament jednokomorový. Střízlivá
úvaha oproštěná od ideologických
předsudků prokazuje, že ani v ČR nejsou
dostatečné důvody
pro existenci dvoukomorového parlamentu. Skutečnost,
že Poslanecká sněmovna nezřídila
Prozatímní senát, jak stanovila Ústava
a jak předpokládal i ústavní zákon
FS č.542/92 Sb. o zániku ČSFR, a diskuse
ve sdělovacích prostředcích s tím
spojené posílily ve
veřejnosti negativní vztah k této ústavní
instituci. Průzkumy veřejného míněni
prokazují, že velká většina občanů
není přesvědčena o nezbytnosti a účelnosti
Senátu. Její stanovisko je právě opačné.
V současné době, kdy autorita parlamentu
je na veřejnosti
nízká a má klesající tendenci,
není vhodné toto veřejné mínění
ignorovat. Vedlo by to k dalšímu poklesu důvěryhodnosti
parlamentu ve společnosti. Jestliže se vytvořil
- v důsledku rozhodnutí ČNR a PS nezřídit
Prozatímní senát - hluboký rozpor
mezi ústavou psanou
a ústavou faktickou, je to nežádoucí
stav, který je třeba změnit. Vzhledem k tomu,
že se Česká republika bez instituce Senátu
obešla i v situacích, které jeho činnost
předpokládaly (např. souhlas s jmenováním
soudců Ústavního soudu), není dostatečných
důvodů jej někdy v příštím
roce volit. Republika se bez tohoto ústavního experimentu
může i napříště obejít.
Zřízení Senátu
může vážně zkomplikovat zákonodárný
proces. V současném období i v dohledné
budoucnosti budou nároky na zákonodárnou
činnost parlamentu i nadále vysoké. Je třeba
zkvalitnit přípravu návrhů zákonů
i jejich projednávání v Parlamentu a jeho
orgánech změnou ustanovení jednacího
řádu i dalšími organizačními
i personálními opatřeními. Samo vytvoření
Senátu žádné zkvalitnění
zákonodárné
činnosti neznamená, může však způsobit
značné její zpomalení.
Vytvořením Senátu
mohou vzniknout mezi občany neodůvodněné
iluze, protože úloha Senátu a jeho členů
je minimální. Protože senátoři
mají být voleni v jednomandátových
obvodech podle většinového principu, mohou
mít občané dojem, že ti mají
uplatňovat zájmy volebního obvodu a občanů
v něm žijících, spíše než
je tomu u poslanců, kteří jsou voleni ve
velkých volebních obvodech. Tomu ovšem neodpovídá
postavení Senátu a jeho člen, kteří
podle ústavy nemají
ani právo interpelovat členy vlády ani je
zvát do schůzí Senátu a jeho orgánů.
Neexistuje žádná vazba mezi senátory
a orgány místní správy. Občané
bud^u, jak svědčí již dosavadní
zkušenosti, chtít od senátorů něco,
co jim nebudou s to splnit. Tento stav
může vést ke snižování vážnosti
ústavních parlamentních institucí
v očích veřejnosti. Ostatně i vzhledem
k předpokládanému posílení
územní samosprávy po zřízení
krajt nebo zemí by se měly zužovat možnosti
řešit v centru regionální a místní
problémy.
Bez významu není
ani, že jde o experiment, který přijde společnost
dost draho. Bude klást i další nároky
na demokratické instituce (na voliče, politické
strany i státní orgány) tím, že
každé dva roky se budou konat volby v jedné
třetině obvodů pro volby do Senátu.
Volby do Senátu se mají konat každé
dva roky. kdy se má volit vždy třetina senátorů.
Mylná je představa, že by byly vždy spojeny
buď s komunálními volbami nebo s volbami do
Poslanecké sněmovny. (To by vyžadovalo, aby
se střídala volební období 2 a
2 1/2 roku). Celkově by
se tedy v České republice velmi často konaly
nějaké volby. To zatíží rozpočet
státu, pokladny politických stran a znemožní
ústavním činitelům soustřeďovat
se i na jiné, konkrétní pozitivní
aktivity. Kromě nákladů na volby by zřízení
Senátu vyžadovalo 40 % - vzhledem k počtu senátorů
- výdajů ze státního rozpočtu
určených na chod Poslanecké sněmovny;
o těchto 40 % by se tedy výdaje státního
rozpočtu každoročně zvýšily.
Demokracie není laciný
systém vlády. Tím ovšem není
řečeno, že se nemá se státními
prostředky, jež tak či tak plynou z kapes daňových
poplatníků, tj, občanů, řádně
a odpovědně hospodařit. Parlament, který
schvaluje a kontroluje státní rozpočet, je
jako nejvyšší volený ústavní
orgán za řádné vynakládání
prostředků ze státního
rozpočtu ústavně politicky občanům
odpovědný. I tyto důvody svědčí
proti vytvoření Senátu jako druhé
komory Parlamentu ČR a odůvodňují
předložený návrh na změnu Ústavy
ČR.
Závažným důvodem
pro zrušení Senátu je možnost vzniku neústavní
ústavně-polit. krize až do doby, než by
byl Senát dle platné ústavy skutečně
zřízen. Protože nebylo splněno ustanovení
Ústavy o ustavení Prozatímního Senátu,
vykonává stále ještě i funkci
Senátu Poslanecká sněmovna (čl. 106
odst. 2), takže je nerozpustitelná. Nelze
ji tedy v současnosti rozpustit ani z důvodů
uvedených v čl. 35 odst. 1 Ústavy. Tyto důvody
by mohly nastat například při rozpadu existující
vládní koalice, jestliže by vláda ztratila
důvěru většiny poslanců a nepodařilo
by se po její demisi jmenovat novou
vládu, které by Poslanecká sněmovna
vyslovila důvěru. Možnost rozpustit Parlament
a vyhlásit nové volby je legitimní demokratický
způsob řešení podobných vládních
krizí v ústavách parlamentních republik
a předpoklad fungování ústavnosti.
Veškeré změny
Ústavy podle předloženého návrhu
spočívají ve zrušení Senátu,
tedy v zavedení jednokomorového Parlamentu. Jinak
se důsledně respektuje existující
koncepce Ústavy, takže ústavněprávní
postavení Parlamentu, u poslanců a ostatních
orgánů a činitel se nijak
nemění.
Vzhledem ke zrušení
Senátu se navrhuje ustavení Stálého
výboru v Parlamentu, který by v případě
rozpuštění Parlamentu plnil funkci svěřenou
Senátu dosud článkem 33 Ústavy (v
návrhu jde o nový článek 46).
Jinak předložený
návrh nevyžaduje další zdůvodnění;
v návrhu provedené změny Ústavy vyplývají
výhradně jen ze záměru zrušit
Senát.
Navrhuje skupina poslanců:
| P. Buzková v. r. | J. Sýkora v. r. |
| V. Grulich v. r. | F. Trnka v. r. |
| J. Bláha v. r. | J. Vlček v. r. |
| K. Hrdý v. r. | M. Raška v. r. |
| S. Gross v. r. | P. Seifer v. r. |
| E. Zeman v. r. | V. Procházka v. r. |
| R. Dostál v. r. | G. Mazalová v. r. |
| Z. Trojan v.r. | P. Petržílek v. r. |
| V. Sochor v. r. | J. Faifr v. r. |
| V. Doubrava v. r. | V. Řezáč v. r. |
| E. Fischerová v. r. |

