PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

591

Vládní návrh

Zásady zákona

o zpravodajských službách České republiky

Zásada č. 1

Tímto zákonem se stanoví úkoly, postavení, spolupráce, koordinace a kontrola zpravodajských služeb České republiky (dále jen " zpravodajské služby").

Odůvodnění:

Vyjádřením účelu zákona se vymezuje jeho obsah zejména vůči rozsahu působnosti navazujících zákonů o zpravodajských službách.

Postavením zpravodajských služeb se rozumí především vztahy služeb k výkonné moci a kontrola těchto služeb.

Zásada č. 2

Zpravodajské služby získávají, soustřeďují a vyhodnocují informace důležité pro ochranu ústavního zřízení, obranyschopnost a bezpečnost České republiky.

Odůvodnění:

Definice činnosti zpravodajských služeb určuje její formu, jako práci s informacemi. (informační servis) a její obsah, jako podporu životně důležitých funkcí státu, zajišťujících trvání hodnot prohlášených ústavou, obranu proti násilnému napadení a zabezpečení proti hrozbám politického, ekonomického či anticivilizačního rázu.

Zásada č. 3

V České republice působí tyto zpravodajské služby

a) Bezpečnostní informační služba, jako rozpočtová organizace se samostatným vztahem ke státnímu rozpočtu České republiky,

b) Úřad pro zahraniční styky a informace v působností ministerstva vnitra,

c) Vojenské zpravodajství v působností ministerstva obrany, které je tvořeno vojenským obranným zpravodajstvím a vojenskou zpravodajskou službou. [§ 16 odst. 2 písm. e) zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.]

Odůvodnění:

Zřizované zpravodajské služby se odlišují stupněm své právní a finanční subjektivity. BIS je samostatnou státní institucí. Další služby jsou napojeny na rozpočet resortů a jsou v jejich řídící působnosti.

U Vojenského zpravodajství je stanoveno základní strukturální členění služby, odpovídající jejímu vnitřnímu a vnějšímu zaměření a z nich vyplývající odlišné místní, personální a věcné působnosti.

Zásada č. 4

Bezpečnostní informační služba České republiky zabezpečuje informace

a) o snahách a činnostech namířených proti principům demokracie, svobody, nezávislosti a územní celistvosti státu,

b) o cizích zpravodajských službách,

c) o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství a významné ekonomické zájmy státu,

d) týkající se organizovaného terorismu.

Úřad pro zahraniční styky a informace zabezpečuje informace mající původ v zahraničí, důležité pro bezpečnost a zahraničně politické zájmy státu.

Vojenské zpravodajství zabezpečuje informace pro obranyschopnost České republiky

a) o činnostech představujících vojenské ohrožení,

b) o činnostech cizích zpravodajských služeb,

c) týkající se zabezpečení obrany, [§ 16 odst. 2 zákona č. 2/1969 Sb.]

d) o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství.

Odůvodnění:

Smyslem úpravy je stanovení úkolů jednotlivých služeb tak, aby nedocházelo k nežádoucímu kompetenčnímu překrývání v činnosti.

Bezpečnostní informační služba zabezpečuje především informace sloužící k odhalování snah extrémních politických skupin, cizí moci a mafií na území ČR, směřujících proti ústavním hodnotám, mechanismům finančního a hospodářského fungování státu, zájmům na utajení důležitých skutečnostní atd.

Úřad pro zahraniční styky a informace sleduje především informace zahraničního původu odhalující rizika pro Českou republiku. Vojenské zpravodajství sleduje informace potřebné pro uskutečňování obranné funkce státu s původem v ČR i v zahraničí.

Zásada č. 5

V čele zpravodajských služeb stojí ředitelé. Ředitele Bezpečnostní informační služby České republiky jmenuje a odvolává vláda. Z výkonu své funkce je ředitel Bezpečnostní informační služby České republiky odpovědný vládě.

Ředitele Úřadu pro zahraniční styky a informace jmenuje a odvolává ministr vnitra se souhlasem vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace odpovědný ministru vnitra.

Ředitele Vojenského zpravodajství na návrh náčelníka generálního štábu jmenuje a odvolává ministr obrany. Z výkonu své funkce je ředitel Vojenského zpravodajství odpovědný ministru obrany.

Odůvodnění:

Zákonem upravené postavení ředitelů zpravodajských služeb navazuje na vyjádření stupně subjektivity jednotlivých služeb podle zásady č. 3 a dále je doplňuje. Personální pravomoc popř. dohled vlády odpovídá smyslu zásady č. 7, t. j. výlučnému postavení vády v zadávání úkolů službám a přijímání informačních výstupů těchto služeb.

Zásada č. 6

Činnost zpravodajských služeb koordinuje vláda.

Odůvodnění:

Racionalita působení zpravodajských služeb vyžaduje zabezpečení koordinační funkce. Předmětem koordinace musí být zejména bližší vymezení dělby práce, komparace výsledků účinnosti služeb a tvorba zadání úkolů pro zpravodajské služby.

Zásada č. 7

Vláda a prezident republiky mohou zadávat zpravodajským službám úkoly. Prezident republiky uskutečňuje zadávání úkolů prostřednictvím vlády.

Prezidentu republiky, předsedovi vlády a příslušným členům vlády předávají zpravodajské služby, v případech které nesnesou odkladu, informace bezprostředně.

Způsob zadávání úkolů a předávání informací zabezpečených zpravodajskými službami určí vláda.

Odůvodnění:

Výkonná moc je odpovědná za bezpečnost, obranu a mimosoudní ochranu ústavního zřízení ČR. Prezident a vláda tudíž potřebují dostatečný informační servis umožňující jim dostát své ústavní odpovědnosti. Vztah Parlamentu ke zpravodajským službám se uskutečňuje jen skrze ústavní vztahy zákonodárně moci k moci výkonné.

Zásada č. 8

Spolupráci zpravodajských služeb je možné provádět pouze na základě vzájemných dohod mezi zpravodajskými službami.

Odůvodněn:

Specifika předmětu činnosti zpravodajských služeb vyžaduje jasně formulované správní dohody. Dohody doplňují koordinační působnost vlády.

Zásada č. 9

Zpravodajské služby mohou uskutečňovat spolupráci se zpravodajskými službami jiných států se souhlasem vlády.

Odůvodnění:

Vláda odpovídá za zahraniční politiku ČR, proto je jí vyhrazeno dávat souhlas ke stykům zpravodajských služeb se zahraničními partnery v poměrně citlivé oblasti vztahů.

Zásada č. 10

V rámci své působnosti jsou zpravodajské služby oprávněny požadovat od státních orgánů účinnou spolupráci a informace související s plněním úkolů těchto orgánů v oboru jejich působnosti.

Odůvodnění:

Zdrojem informací, které zpravodajské služby zpracovávají jsou i státní orgány. Často je zapotřebí i zajištění účinné spolupráce orgánů při uplatňování zpravodajských metod činnosti služeb.

Zásada č. 11

Kontrolu zpravodajských služeb provádí vláda.

Dohled nad dodržováním základních práv a svobod občanů zpravodajskými službami přísluší Parlamentu České republiky.

Odůvodnění:

Odpovědnost vlády za činnost zpravodajských služeb a oprávnění vlády služby úkolovat je logicky uzavřena kontrolní pravomocí. Vláda musí znát efekt vynaložených rozpočtových prostředků a mít možnost hodnotit výkonnost zpravodajských služeb.

Parlamentu přísluší dohled, který má zabezpečit, aby při zákonném omezení práv a svobod bylo šetřeno jejich podstaty a smyslu a aby zpravodajské služby v tomto směru nepřekračovaly svá oprávnění. Jinak sleduje Parlament činnost zpravodajských služeb prostřednictvím ústavních prostředků jež má vůči vládě.

Zásada č. 12

Pro informační systémy provozované zpravodajskými službami neplatí ustanovení § 17 písm. f), g) a 1) a § 24 zákona č.256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.

Na archivy vedené zpravodajskými službami se vztahuje obecná právní úprava přiměřeně.

Odůvodnění:

Výjimky ze zákona o ochraně osobních údajů v informačních systémech umožní zpravodajským službám sdružovat informace a informační systémy, používat operativních prostředků při získávání informací a odmítnout dotčeným osobám poskytnuti zprávy o informacích, které jsou o nich uchovávány v těchto systémech. Užívání výjimek je limitováno působností zpravodajských služeb podle zásady č. 2 a 4.

Informační systémy zpravodajských služeb jsou dále vyňaty z povinnosti registrace a tudíž i následného úředního zveřejnění.

Přiměřené uplatnění právní úpravy archivnictví umožní přizpůsobit příslušné postupy zvláštnímu charakteru archivovaných písemností.

Zásada č. 13

Příslušníci zpravodajských služeb nesmějí být členy politických stran nebo hnutí a nesmějí se aktivně zúčastňovat jejich činnosti a tuto činnost ovlivňovat.

Příslušníci zpravodajských služeb nesmějí být členy řídících nebo kontrolních orgánů právnických osob, provozujících podnikatelskou činnost. Nesmějí rovněž sami vykonávat podnikatelskou nebo živnostenskou činnost. Toto omezení se nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou, na správu vlastního majetku a na činnosti, které jsou příslušníkem vykonávány v souladu s úkoly a ve prospěch zpravodajských služeb.

Odůvodnění:

Jde o opatření předcházející konfliktu zájmů. Pokud je jinak zapovězená činnost příslušníka služby součásti jeho úkolu, jde o případ, který je z působnosti tohoto opatření vyňat.

Zásad č. 14

Každý, kdo plní úkoly na základě tohoto zákona, je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dověděl v souvislosti s činností zpravodajských služeb.

Ředitel zpravodajské služby může osoby mlčenlivosti zprostit.

Osoby, které provádějí kontrolu zpravodajských služeb vládou nebo dohled Parlamentu České republiky, oznamuji skutečnosti, které se dověděly při výkonu své činnosti v míře nezbytné pro dosažení účelu kontroly nebo dohledu podle tohoto zákona.

Odůvodnění:

Mlčenlivost příslušníků zpravodajských služeb a jiných osob, které působí podle tohoto zákona, směřuje k ochraně informací, které nemají být zveřejněny zejména s ohledem na zájmy třetích osob.

Zásada č. 15

Podrobnější vymezení úkolů zpravodajských služeb, zásad jejich činnosti a vnitřní organizace upraví statuty. Statut Vojenského zpravodajství schvaluje ministr obrany. Statut Úřadu pro zahraniční styky a informace schvaluje ministr vnitra. Statut Bezpečnostní informační služby České republiky schvaluje vláda. Vláda rovněž stanoví početní stavy Bezpečnostní informační služby České republiky.

Odůvodnění:

Zpravodajské služby mají jistý stupeň autonomie v rámci řídící působnosti vlády nebo ministerstev, který odůvodňuje potřebu formalizovat některá pravidla chodu těchto služeb v podobě statutu.

Zásada č. 16

Zvláštními zákony o zpravodajských službách se upraví zejména postavení příslušníků těchto služeb, používání specifických prostředků získávání informací, popřípadě služební poměry jejích příslušníků.

Odůvodnění:

Na zákon má navázat vydání zvláštních zákonů zahrnujících v pod.statě oprávnění zpravodajských služeb a jejích příslušníků.

Zásada č. 17

Do dne nabytí účinnosti zákonů uvedených v zásadě č. 16 se příslušné zpravodajské služby řídí právními předpisy upravujícími ke dni účinnosti tohoto zákona činnost Bezpečnostní informační služby České republiky a činnost Vojenského obranného zpravodajství.

Účinnost zákona č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky, se prodlužuje do doby, která je reálná pro přijetí zvláštních zákonů podle zásady č. 16.

Odůvodnění:

Přechodné ustanovení objasňuje vztah dosavadních předpisů působících ve věci zpravodajských služeb a předpisů, jejichž vydání se předpokládá.

Mění se platné ustanovení zákona o Bezpečnostní informační službě podle kterého by tento zákon pozbyl účinnosti k 31. 72. 1993.

Zásada č. 18

Zrušují se ta ustanovení zákona č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství a zákona č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky, která jsou obsahově nahrazená ustanoveními tohoto zákona, popř. tomuto zákonu odporují.

Odůvodnění:

Provádí se derogace ustanovení, jež jsou nahrazována touto novou právní úpravou.

Právní a ekonomický rozbor

Platná právní regulace bezpečnostního zpravodajství České republiky vykazuje zřejmé znaky nedostatečnosti.

Zákon č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky, pozbývá účinnosti k 31. prosinci 1993. Zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, upravuje pauze část vojenské zpravodajské aktivity, tzv. kontrarozvědného charakteru a nezahrnuje úpravu zahraniční zpravodajské činnosti (Vojenská zpravodajská služba). Zákon o Vojenském obranném zpravodajství vychází z federálního kontextu institucí a vztahů, ve kterých vznikl. Úřad pro zahraniční styky a informace ministerstva vnitra není dosud zřízen zákonem. Charakter zpravodajské služby vykazuje částečně rovněž Služba ochrany ekonomických zájmů Policie ČR, jejíž existence je upravena zákonem o Policii České republiky.

Současná úprava odpovědnosti státních orgánů za činnost zpravodajských služeb, způsobu úkolování a kontroly těchto služeb se u jednotlivých zpravodajských subjektů značně liší.

Uvedený stav nedostatečnosti právní úpravy vede v důsledku k nepřehlednosti zpravodajského systému České republiky, k problémům v řízení, dělbě působnosti a v koordinací činnosti zpravodajských služeb. Z legislativního hlediska je nežádoucí rovněž absence právní úpravy zpravodajských služeb tzv. rozvědného charakteru.

Předložený návrh zásad zákona o zpravodajských službách předpokládá zejména

a) Redukovat fakticky existující zpravodajské služby na uzavřený počet třech služeb (Bezpečnostní informační služba České republiky, Úřad pro zahraniční styky a informace a Vojenské zpravodajství).

Dosavadní vojenské zpravodajské služby se slučují v jednu. Služba ochrany ekonomických zájmů Policie ČR bude novelou zákona o Policii ČR zbavena zpravodajského charakteru a začleněna do služby kriminální policie. Část úkolu této služby, odpovídající zpravodajským činnostem, bude plnit Bezpečnostní informační služba.

b) Konstituovat zpravodajské služby jako informační servis výkonné moci, tzn. především vlády, která je plně odpovědná za bezpečnost České republiky. Jestliže je vláda, jako vrcholný orgán výkonné moci nositelem odpovědnosti, musí být vybavena pravomocí řídit zpravodajský systém. Znamená to oprávnění jmenovat vedoucí pracovníky služeb, zadávat službám úkoly, vykonávat kontrolu a koordinovat jejich činnost.

Vztah Parlamentu vůči zpravodajským službám se předpokládá uplatňovat pouze prostřednictvím ústavních prostředků určených k prověřování odpovědnosti vlády za zákonem svěřenou působnost.

Přímý dohled Parlamentu na zpravodajské služby má být uskutečňován pouze ve vztahu k dodržování základních práv a svobod občanů, jako garance proti zneužívání oprávnění, která jsou službám svěřena.

c) Stanovení úkolů zpravodajských služeb tak, aby nedocházelo k nežádoucímu překrývání působnosti těchto služeb. Tomu odpovídá rovněž návrh na úpravu způsobu uskutečňování spolupráce mezi službami na základě vzájemných dohod a spolupráce s cizími zpravodajskými službami pouze se souhlasem vlády.

d) Stanovit apolitičnost aparátu zpravodajských služeb a opatření k vyloučení konfliktu zájmů omezením podnikatelské a obdobné činnosti příslušníků služeb.

e) Sjednotit úpravu povinností mlčenlivosti příslušníků zpravodajských služeb, režimu ochrany dat nesoucích osobní údaje v informačních systémech zpravodajských služeb a oprávnění služeb vůči státním orgánům ve věcech požadování informací a požadování účinné spolupráce.

f) Vypořádat se v přechodných ustanoveních s poměrem navrhovaného zákona k platné právní úpravě zpravodajských služeb kombi.nací derogace a prodloužení účinnosti zákona o Bezpečnostní informační službě.

Navrhovaná úprava nebude klást žádné nové požadavky na státní rozpočet České republiky.

V Praze dne 13. října 1993

Předseda vlády:

v z. JUDr. Jan Kalvoda v.r.

místopředseda vlády

Ministr vnitra:

Jan Ruml v.r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP