Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění
zákona ČNR č. 34/1970 Sb., zákona
ČNR č. 60/1988 Sb., zákona ČNR č.
173/1989 Sb., zákonného opatření předsednictva
ČNR č. 9/1990 Sb., zákona ČNR č.
93/1990 Sb., zákona ČNR č. 126/1990 Sb.,
zákona ČNR č. 203/1990 Sb., zákona
ČNR č. 288/1990 Sb., zákonného opatření
předsednictva ČNR č. 305/1990 Sb., zákona
ČNR č. 575/1990 Sb., zákona ČNR č.
173/1991 Sb., zákona ČNR č. 283/1991 Sb.,
zákona ČNR č. 19/1992 Sb., zákona
ČNR č. 23/1992 Sb., zákona ČNR č.
167/1992 Sb., zákona ČNR č. 239/1992 Sb.,
zákonného opatření předsednictva
ČNR č. 350/1992 Sb., zákona ČNR č.
358/1992 Sb., zákona ČNR č. 359/1992 Sb.,
zákona ČNR č. 474/1992 Sb., zákona
ČNR č. 548/1992 Sb., zákona ČNR č.
22/1993 Sb. a zákona č. 166/1993 Sb., se mění
a doplňuje takto:
§ 11 odst. 1 zní:
"/1/ Ministerstvo spravedlnosti je ústředním
orgánem státní správy pro soudy a
státní zastupitelství.".
2. § 11 odst.2 zní:
"/2/ Ministerstvo spravedlnosti vystavuje právní
posudky k úvěrovým a garančním
dohodám, v nichž je smluvní stranou Česká
republika.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
3. V § 16 odst. 1 se vypouští písmeno
d).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1994.
Obecná část:
Podle Ústavy České republiky zaniká
prokuratura ve svém dosavadním pojetí a některé
její funkce bude vykonávat státní
zastupitelství. Postavení a působnost státního
zastupitelství stanoví zákon.
Podle návrhu zákona o státním zastupitelství
bude Ministerstvo spravedlnosti ústředním
orgánem státní správy státního
zastupitelství.
Ústava České republiky omezila existenci
vojenských soudů do dne 31. prosince 1993; po tomto
datu přestanou vojenské soudy existovat.
Uvedené změny je třeba promítnout
do ustanovení upravujících působnost
Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva obrany. Osnova nově
zakotvuje působnost Ministerstva spravedlnosti k vystavování
právních posudků k úvěrovým
a garančním dohodám, v nichž je smluvní
stranou Česká republika.
Navrhovaný zákon nemá dopady na pracovní
síly ani na státní rozpočet.
Zvláštní část:
K čl. I, bod 1:
V nově navrženém znění tohoto
ustanovení se vypouští vše, co se týká
vojenských soudů, které přestanou
existovat, a zakládá se působnost Ministerstva
spravedlnosti jako ústředního orgánu
státní správy pro soudy (s výjimkou
Ústavního soudu) a pro státní zastupitelství.
K čl. I, bod 2:
V právním řádu České
republiky není řešeno, který státní
orgán je příslušný k vystavování
právních posudků k úvěrovým
a garančním dohodám v případech,
kdy je smluvní stranou Česká republika. Přitom
právní posudky, které mají zahraniční
smluvní straně potvrdit, že příslušná
dohoda byla uzavřena v souladu s právním
řádem České republiky a posílit
tak právní jistotu, jsou ze strany zahraničních
smluvních stran vyžadovány. Jednotlivé
případy vystavování právních
posudků byly dosud řešeny ad hoc. Zejména
ve vztahu k zahraničí je nutno zákonem určit
orgán, který bude do budoucna tyto právní
posudky vystavovat. Vnitrostátně je právní
úprava nutná proto, aby mohl fungovat mechanismus
úvěrových a garančních dohod
a členství České republiky v mezinárodních
finančních institucích.
Ministerstvo spravedlnosti bude mít povinnost právní
posudek vystavit jen tehdy, bude-li smluvní stranou Česká
republika; v ostatních případech bude žadatel
o právní posudek odkázán na odbornou
instituci nebo osobu znalou práva.
K čl. I, bod 3:
Vypouští se ustanovení; podle něhož
je Ministerstvo obrany ústředním orgánem
státní správy pro vojenské soudnictví,
a to z důvodů, které jsou shora uvedeny.
K čl. II
Shodně s ukončením činnosti vojenských
soudů a s předpokládaným nabytím
účinnosti zákona o státním
zastupitelství se navrhuje nabytí účinnosti
tohoto zákona dnem 1. ledna 1994.