Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
(1) Tento zákon upravuje spoluvlastnictví budovy, u něhož spoluvlastník budovy je vlastníkem bytu nebo nebytového prostoru jako prostorově vymezené části budovy a zároveň podílovým spoluvlastníkem společných částí budovy.
(2) Zákon upravuje vznik spoluvlastnictví budovy, práva a povinnosti vlastníků bytů a nebytových prostorů, jejich vzájemné vztahy, spoluvlastnictví společných částí budovy a některá práva a povinnosti stavebníků při výstavbě bytů a nebytových prostorů v budově ve spoluvlastnictví podle tohoto zákona.
(3) Zákon upravuje též práva a povinnosti jiných subjektů v souvislosti se vznikem a s převodem nebo přechodem spoluvlastnictví budovy podle odstavce 1.
(4) Spoluvlastnictví budovy a vlastnictví bytu nebo nebytového prostoru v ní podle tohoto zákona lze nabýt pouze v budovách, které mají alespoň dva byty nebo dva samostatné nebytové prostory nebo alespoň jeden byt a jeden samostatný nebytový prostor.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) budovou trvalá stavba spojená se zemí pevným základem, která je prostorově soustředěna a navenek uzavřena obvodovými stěnami a střešními konstrukcemi s nejméně dvěma prostorově uzavřenými samostatnými užitkovými prostory, s výjimkou hal,
b) bytem místnost nebo soubor místností, které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny k bydlení,
c) nebytovým prostorem místnost nebo soubor místností, které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny k jiným účelům než k bydlení, nebytovými prostory nejsou příslušenství bytu [§ 121 odst. 2 občanského zákoníku.] nebo příslušenství nebytového prostoru ani společné části domu,
d) domem s byty a nebytovými prostory ve vlastnictví taková budova, která je ve spoluvlastnictví podle tohoto zákona (dále jen "dům"),
e) společnými částmi domu části domu určené pro společné užívání, zejména základy, střecha, hlavní svislé a vodorovné konstrukce, vchody, schodiště, chodby, balkóny, terasy, prádelny, sušárny, kočárkárny, kotelny, komíny, rozvody tepla a teplé vody, kanalizace, plynu, elektřiny, společné antény, a to i když jsou umístěny mimo dům, dále se za společné části domu považují příslušenství domu (např. studny, oplocení) a stavby vedlejší včetně jejich příslušenství,
f) jednotkou byt nebo nebytový prostor jako vymezená část domu, který je ve spoluvlastnictví podle tohoto zákona,
g) podlahovou plochou bytu podlahová plocha všech místností bytu včetně místností, které tvoří příslušenství bytu,
h) podlahovou plochou nebytového prostoru podlahová plocha všech místností nebytového prostoru včetně ploch určených výhradně k užívání s nebytovým prostorem, do této plochy se započítává jednou polovinou podlahová plocha vnitřních ochozů a jiných ploch, které jsou součástí meziprostoru.
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, práva a povinnosti vlastníků budov a vlastníků jednotek upravuje občanský zákoník. Není-li předmětem spoluvlastnictví jednotka, ustanovení občanského zákoníku o podílovém spoluvlastnictví, [§ 136 a násl. občanského zákoníku.] se nepoužijí.
(2) Právní vztahy k jednotkám se řídí, pokud tento zákon nestanoví jinak, ustanoveními občanského zákoníku a těch právních předpisů, které se týkají nemovitostí.
Vlastnictví jednotky podle tohoto zákona spojené se spoluvlastnickým podílem na společných částech domu může vzniknout smluvním převodem první jednotky v budově nebo výstavbou domu s jednotkami do vlastnictví.
(1) Smlouva o převodu vlastnictví jednotky musí kromě obecných náležitostí [§ 43 a násl. a § 588 a násl. občanského zákoníku.] obsahovat
a) název katastrálního území, parcelní číslo pozemku, na kterém je budova nebo dům postaven a číslo popisné podle údajů katastru nemovitostí, [§ 5 odst. 1 zákona České národní rady č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon).] číslo bytu nebo nebytového prostoru a pojmenování nebytového prostoru, popřípadě popis jejich umístění v budově nebo domě, pokud nejsou byty a nebytové prostory v budově nebo domě očíslovány,
b) popis bytu nebo nebytového prostoru, jejich příslušenství, jejich podlahová plocha a popis vybavení bytu nebo nebytového prostoru, které jsou smlouvou převáděny,
c) určení společných částí domu včetně určení, které části domu jsou společné vlastníkům jen některých jednotek,
d) stanovení spoluvlastnického podílu vlastníka jednotky na společných částech domu (§ 7 odst. 2),
e) název katastrálního území a parcelní číslo pozemku, který je předmětem převodu vlastnictví nebo předmětem jiných práv ve smyslu § 23 a určení práv k němu,
f) práva a závazky týkající se domu, jeho společných částí a práva k pozemku, která přecházejí z dosavadního vlastníka budovy na vlastníka jednotky.
(2) Ke smlouvě se přikládá půdorys všech podlaží, popřípadě jejich schemata, určující polohu jednotek a společných částí domu, s údaji o podlahových plochách jednotek a společných částí domu, jakož i písemný souhlas k převodu bytu uvedený v § 24 odst. 5 a 6.
Převodem vlastnictví k první jednotce za podmínek stanovených tímto zákonem se mění vlastnictví dosavadního vlastníka budovy na vlastnictví zbývajících nepřevedených jednotek v domě a na spoluvlastnictví společných částí domu. Ustanovení § 5 platí pro převody vlastnictví těchto jednotek obdobně.
(1) Společné části domu jsou v podílovém spoluvlastnictví vlastníků jednotek. S převodem nebo přechodem vlastnictví jednotky přechází spoluvlastnické právo ke společným částem domu.
(2) Velikost spoluvlastnických podílů na společných částech domu se řídí vzájemným poměrem velikosti podlahové plochy jednotek k celkové ploše všech jednotek v domě. Obdob ně se postupuje i u společných částí domu, které jsou ve spoluvlastnictví vlastníků pouze některých jednotek.
(3) Ustanovení občanského zákoníku o předkupním právu [§ 140 až 142 občanského zákoníku.] spoluvlastníků společných částí domu se nepoužijí.
(1) Správu, provoz a opravy společných částí domu (dále jen "správa domu"), v němž je nejméně pět jednotek ve vlastnictví podle tohoto zákona, zajišťuje právnická osoba.
(2) Není-li zřízena právnická osoba podle zvláštního zákona, [Například § 56 a násl., § 105 a násl., § 221 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.]jsou vlastníci jednotek povinni zřídit za podmínek stanovených v tomto zákoně společenství vlastníků jednotek.
(3) Pro jeden dům může být pouze jedno společenství vlastníků jednotek, jehož členy jsou všichni vlastníci jednotek v domě. Jedno společenství vlastníků jednotek pro více domů není vyloučeno.
(1) Společenství vlastníků jednotek (dále jen "společenství") je právnickou osobou, [§ 18 odst. 2 písm. d) občanského zákoníku.]kterou zřizují vlastníci jednotek. Předmětem činnosti společenství je jen zajišťování správy domu.
(2) O zřízení společenství se pořizuje zápis. V zápise se uvedou dům, popřípadě domy, pro které je společenství zřizováno, jeho sídlo, kterým je vždy dům, popřípadě jeden z domů s jednotkami, jejichž vlastníci jsou členy společenství, jména zakládajících členů a jména osob oprávněných jednat jménem společenství.
(3) Společenství vzniká dnem, k němuž bylo zapsáno do registru společenství vedeného u okresního úřadu příslušného podle sídla společenství (dále jen "registr").
(4) K návrhu na zápis do registru se přikládá zápis o zřízení společenství (odstavec 2) podepsaný všemi zakládajícími členy a stanovy společenství.
(5) Do registru se zapisují název společenství a jeho sídlo, předmět činnosti, orgány společenství a jména osob oprávněných jednat jménem společenství.
(6) Ustanovení zvláštního zákona [Zákon č. 71/1967 SB., o správním řízení (správní řád).] se nepoužijí, pokud bude kladně rozhodnuto o zápisu do registru .
(7) Stanovy společenství obsahují zejména:
a) název společenství a jeho sídlo,
b) předmět činnosti,
c) orgány společenství, způsob jejich ustavování a jména osob oprávněných jednat jménem společenství,
d) způsob svolávání orgánů společenství a pravidla pro rozhodování o správě domu a pozemku,
e) práva a povinnosti členů společenství,
f) způsob úhrady nákladů spojených se správou domu a pozemku.
(8) Pokud stanovy neurčí jinak, je při hlasování rozhodující velikost spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu (§ 7 odst. 2). Rozhoduje se většinou hlasů všech členů společenství. Při rovnosti hlasů nebo nedosáhne-li se většiny nebo dohody, rozhodne na návrh kteréhokoli vlastníka jednotky soud. Jde-li o důležitou záležitost může přehlasovaný vlastník požádat soud, aby o ní rozhodl.
(9) Společenství se zrušuje za podmínek stanovených v zákoně. [§ 20a občanského zákoníku.]
(1) Návrh na zápis do registru jsou vlastníci jednotek povinni podat do tří měsíců poté, kdy v domě s nejméně pěti jednotkami alespoň dvě byly nabyty do vlastnictví za podmínek stanovených v tomto zákoně. Lhůta běží ode dne doručení smlouvy o převodu druhé jednotky s vyznačením vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí.
(2) Návrh na zápis do registru jsou povinni podat všichni vlastníci jednotek, kterým do dne předcházejícímu podání návrhu byla doručena smlouva o převodu jednotky s vyznačením vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí a vlastník, který jednotky nabyl do vlastnictví podle § 6, to platí, jestliže návrh na zápis do registru nebyl podán předtím.
(3) Ustanovení odstavce 2 platí i v případě jiného způsobu nabytí vlastnictví než smlouvou. Lhůta stanovená v odstavci 1 pak běží ode dne nabytí vlastnictví k jednotce.
(4) Za nesplnění povinností stanovených v odstavcích 1 až 3 může okresní úřad, v jehož územním obvodu se dům nachází, uložit vlastníku jednotky pokutu do výše 5 000 Kč.
(1) Vlastník jednotky, kterému byla smlouva o převodu jednotky s vyznačením vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí doručena nejdříve v den podání návrhu na zápis do registru a nejpozději v den tohoto zápisu, se stává členem společenství dnem, k němuž k zápisu do registru došlo. To obdobně platí i pro vlastníka jednotky, který nabyl vlastnictví k jednotce jiným způsobem než smlouvou.
(2) Vlastník jednotky, který nabyl vlastnictví k jednotce až po vzniku společenství, stává se členem společenství dnem nabytí vlastnictví k jednotce. Členství ve společenství zaniká se zánikem vlastnictví k jednotce.
(1) Členové společenství ručí za závazky společenství v poměru, který odpovídá velikosti spoluvlastnického podílu na společných částech domu.
(2) K zajištění pohledávek společenství za vlastníkem jednotky vzniká společenství dnem právní moci rozhodnutí o jejich přisouzení zástavní právo k jednotce a ke spoluvlastnickému podílu na společných částech domu.
(3) O věcech movitých, které jsou v jednotce a patří vlastníkovi jednotky nebo osobám, které s ním žijí ve společné domácnosti, platí obdobně ustanovení občanského zákoníku o zástavním právu k věcem movitým na zajištění nájemného, [§ 672 občanského zákoníku.]s výjimkou věcí vyloučených z výkonu rozhodnutí.
(1) Dojde-li k zániku právnické osoby zřízené podle zvláštního zákona,6) jsou vlastníci jednotek povinni založit společenství, a to do tří měsíců ode dne, v němž došlo k zá niku právnické osoby.
(2) Ustanovení § 9, 10 a 11 se přiměřeně použijí i v případě, že vlastník jednotky přestane být členem právnické osoby zřízené podle zvláštního zákona.
(1) Vlastník jednotky se podílí na správě domu v rozsahu, který odpovídá jeho spoluvlastnickému podílu na společných částech domu, není-li mezi vlastníky jednotek dohodnuto jinak.
(2) Pokud není zřízeno společenství, platí pro rozhodování vlastníků jednotek v domě o správě domu ustanovení § 9 odst. 8 obdobně.
(3) Vlastník jednotky je povinen odstranit na svůj náklad závady a poškození, které na jiných jednotkách nebo společných částech domu způsobil sám nebo ti, kteří s ním jednotku užívají.
(4) Vlastník jednotky nesmí provádět takové úpravy jednotky, jimiž by ohrožoval výkon vlastnického práva vlastníků ostatních jednotek. Úpravy jimiž se mění vzhled domu nebo jeho vnitřní uspořádání, může vlastník jednotky, který je členem společenství, provádět jen se souhlasem společenství. Pokud není společenství zřízeno, musí si vlastník jednotky k takovým úpravám vyžádat souhlas ostatních vlastníků jednotek v domě, ustanovení § 9 odst. 8 platí obdobně. Ustanovení zvláštních předpisů [§ 54 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).] tím nejsou dotčena.
(5) Pokud to nezbytně vyžadují úpravy, provoz a opravy ostatních jednotek, popřípadě domu jako celku, je vlastník jednotky povinen umožnit na předchozí vyzvání přístup do jednotky.
(6) O nájmu a podnájmu bytu platí příslušná ustanovení občanského zákoníku. [§ 685 a násl. občanského zákoníku.] O nájmu a podnájmu nebytového prostoru platí zvláštní předpisy. [Zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, ve znění pozdějších předpisů.]
(7) Jsou-li v domě prostory a zařízení, které slouží i jiným osobám než vlastníkům jednotek, např. kotelny, výměníkové stanice, kryty civilní obrany, prádelny, sušárny a zařízení provozní povahy, přecházejí práva a povinnosti dosavadního vlastníka budovy, týkající se těchto prostorů a zařízení, na vlastníky jednotek, popřípadě jejich právní nástupce, nabytím vlastnictví k jednotce.
(8) Práva a závazky dosavadního vlastníka budovy, popřípadě vlastníků jednotek v domě, týkající se domu, jeho společných částí a pozemku, zejména věcná břemena, přecházejí na nové vlastníky jednotek nabytím vlastnictví k nim.
Zasahuje-li vlastník jednotky do práv ostatních vlastníků jednotek takovým způsobem, že podstatně omezuje nebo znemožňuje jejich výkon a nesplní povinnosti uložené rozhodnutím soudu, může soud na návrh společenství nebo na návrh některého z vlastníků rozhodnout o zrušení vlastnictví k jednotce a provést jeho vypořádání.
(1) Vlastníci jednotek jsou povinni přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku. Pokud dohoda nebo stanovy neurčují jinak, nesou náklady poměrně podle velikosti spoluvlastnického podílu (§ 7 odst. 2).
(2) K účelu uvedenému v odstavci 1 skládají vlastníci jednotek předem určené finanční prostředky jako zálohu. Úhrn záloh si určí vlastníci jednotek zpravidla vždy na rok dopředu tak, aby byly kryty předpokládané náklady.
(3) K zajištění pravomocně přisouzených pohledávek vlastníků jednotek z povinností uvedených v odstavci 1 vzniká dnem právní moci rozhodnutí soudu vlastníkům jednotek zástavní právo k jednotce povinného vlastníka.
(4) Pokud je zřízeno společenství nebo jiná právnická osoba (§ 8), jsou finanční prostředky zálohově poskytnuté vlastníky závazkem společenství, popřípadě právnické osoby vůči vlastníkům jednotek.
(1) Pohledávky vlastníků jednotek vzniklé z neplnění povinností uvedených v § 14 odst. 3 a § 16 odst. 1 se při rozvrhovém jednání uspokojí z podstaty podle § 337 odst. 1 občanského soudního řádu po uspokojení pohledávek daní a poplatků, před ostatními pohledávkami.
(2) O věcech movitých, které jsou v jednotce a patří vlastníkovi jednotky nebo osobám, které s ním žijí ve společné domácnosti, se při výkonu zástavního práva přiměřeně použijí ustanovení o zástavním právu na zajištění nájemného,10)s výjimkou věcí vyloučených z výkonu rozhodnutí.
(1) Vzájemná práva a povinnosti při výstavbě domu si vymezí stavebníci písemnou smlouvou (dále jen "smlouva o výstavbě").
(2) Smlouva o výstavbě, její změny a doplňky podléhají vkladu do katastru nemovitostí.
(1) Smlouva o výstavbě musí kromě obecných náležitostí obsahovat zejména
a) název katastrálního území, parcelní číslo pozemku, ne kterém bude stavba domu prováděna podle údajů katastru nemovitostí4) a úpravu práv k němu,
b) číslo bytu nebo nebytového prostoru a pojmenování nebytového prostoru, popřípadě popis jejich umístění v domě, pokud nejsou byty a nebytové prostory očíslovány, určení rozsahu podlahové plochy jednotky, jejího příslušenství a vybavení,
c) určení společných částí domu včetně určení, které části domu budou společné vlastníkům jen některých jednotek,
d) stanovení spoluvlastnického podílu na společných částech domu, přičemž velikost spoluvlastnictnického podílu se řídí vzájemným poměrem velikosti podlahové plochy jednotek k celkové podlahové ploše všech jednotek v domě (§ 7 odst. 2),
e) způsob správy a udržování společných částí domu a pozemku, zejména určení, které záležitosti budou vyhrazeny společnému rozhodování, kdo spoluvlastníky zastupuje navenek, jakým způsobem se zástupce (zástupci) ustanovují a na jakou dobu,
f) způsob financování stavebních nákladů, výše a splatnost příspěvků, popřípadě rozsah a způsob ocenění vlastní práce stavebníků.
(2) Ke smlouvě o výstavbě se dále připojí půdorysy všech podlaží, popřípadě jejich schemata, určující polohu jednotek a společných částí domu, s údaji o podlahových plochách jednotek a společných částí domu. Po právní moci stavebního povolení se připojí projektová dokumentace, zejména označení jednotlivých podlaží domu s vyznačením jednotlivých jednotek.
(3) Součástí žádosti o stavební povolení je rozhodnutí o povolení vkladu smlouvy o výstavbě do katastru nemovitostí.
(4) Práva a povinnosti ze smlouvy o výstavbě přecházejí na právní nástupce.
(5) Pro zřízení právnické osoby a pro účast stavebníků v právnické osobě platí obdobně § 8 až 13.
(6) Návrh na zápis společenství stavebníků do registru jsou povinni podat všichni stavebníci jednotek do tří měsíců po uzavření smlouvy o výstavbě. Ustanovení § 9 odst. 2 o sídle společenství se nepoužije. Kromě stanov se k návrhu na zápis do registru přikládá též smlouva o výstavbě.
Jestliže náklady stavebníků na postavení jednotek, které připadají na jednotlivé stavebníky, nejsou přímo úměrné vzájemným poměrům podlahové plochy (§ 7 odst. 2), nemá to vliv na velikost spoluvlastnických podílů na společných částech domu.
Dům vystavěný podle tohoto zákona se na návrh vlastníků jednotek vyznačí do katastru nemovitostí podle údajů obsažených ve smlouvě o výstavbě (§ 18 a 19) a podle vyhotoveného geometrického plánu, čísla popisného a kolaudačního rozhodnutí.
(1) S převodem nebo přechodem vlastnictví k jednotce přechází spoluvlastnictví společných částí domu a pozemku nebo jiná práva k němu, popřípadě další práva a povinnosti spojené s vlastnictvím jednotky a se spoluvlastnictvím společných částí domu.
(2) Při převodu nebo přechodu vlastnictví k jednotce platí obdobně ustanovení o účasti nebo členství v právnické osobě podle § 8 až 13.
(1) S vlastnictvím jednotky jsou spojena práva k pozemku (stavební parcele). Je-li vlastník budovy i vlastníkem pozemku, převede na vlastníka jednotky s převodem jednotky i spoluvlastnický podíl na pozemku odpovídající velikosti spoluvlastnického podílu na společných částech domu (§ 7 odst. 2).
(2) Nejsou-li spoluvlastníky pozemku všichni vlastníci jednotek v domě nebo nejsou-li spoluvlastníky v poměru, v jakém jsou spoluvlastníky společných částí domu (§ 7 odst. 2), provedou vlastníci jednotek mezi sebou převod podílů tak, aby spoluvlastnictví k pozemku odpovídalo spoluvlastnictví společných částí domu. Převod spoluvlastnického podílu k pozemku je součástí smlouvy o převodu jednotky (§ 5).
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí obdobně i pro úpravu práv k pozemku určeného k výstavbě domu. Převod spoluvlastnických podílů k pozemku je součástí smlouvy o výstavbě mezi stavebníky (§ 18).
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 platí obdobně i v případě, že vlastník budovy má k pozemku jiné právo než právo vlastnické, zejména právo nájmu. Vlastník pozemku upraví práva k pozemku vlastníkům jednotek písemnou smlouvou tak, aby rozsah jejich práv k pozemku odpovídal rozsahu spoluvlastnických podílů na společných částech domu.
(1) Při převodu vlastnictví k bytu, jehož nájemcem je fyzická osoba, má dosavadní vlastník bytu, popřípadě vlastník budovy, povinnost nabídnout3)převod bytu tomuto nájemci. Nepřijme-li nájemce tuto nabídku do šesti měsíců ode dne, kdy mu byla doručena, může být byt převeden jiné osobě.
(2) I po uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1 má nájemce při převodu bytu právo na jeho přednostní nabytí za podmínek stanovených v § 606 občanského zákoníku za předpokladu, že uzavře smlouvu o převodu bytu do jednoho roku od uplynutí uvedené šestiměsíční lhůty.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 neplatí pro pronajaté byty nabyté do vlastnictví podle tohoto zákona nebo podle dosavadních předpisů [§ 872 odst. 7 a 8 občanského zákoníku.] a nejedná se o vlastnictví bytu vzniklé pod le ustanovení § 6, jestliže nájem bytu byl sjednán s vlastníkem bytu - fyzickou osobou.
(4) Smlouvu o převodu vlastnictví bytu ozbrojených složek [§ 7 odst. 1 písm. c) zákona České národní rady č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník.] lze uzavřít jen se souhlasem příslušných orgánů ozbrojených složek nebo příslušných ministerstev. [§ 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb.]
(5) Smlouvu o převodu vlastnictví bytu zvláštního určení [§ 9 zákona ČNR č. 102/1992 Sb.] a bytu v domě zvláštního určení [§ 10 zákona ČNR č. 102/1992 Sb.] lze uzavřít jen se souhlasem toho, kdo takový byt svým nákladem zřídil, nebo jeho právního nástupce. Pokud byl takový byt zřízen ze státních prostředků nebo stát na jeho zřízení přispěl, je k převodu třeba souhlasu okresního úřadu příslušného podle místa stavby.
(6) Nebytový prostor v obytném domě [§ 1 písm. a) vyhlášky ministerstva financí České republiky č. 393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, ve znění vyhlášek č. 110/1992 Sb. a č. 611/1992 Sb.] lze převést do vlastnictví podle § 5 jen tehdy, byl-li již převeden nebo se současně převádí alespoň jeden byt.
(7) Při převodu vlastnictví jednotky, která je smluvně užívána fyzickou osobou jako ateliér, má dosavadní vlastník jednotky, popřípadě vlastník budovy, povinnost nabídnout3) převod jednotky přednostně jejímu uživateli. To neplatí, jestliže tato jednotka byla nabyta do vlastnictví podle tohoto zákona nebo podle tohoto zákona nebo podle dosavadních předpisů14) a nejedná se o vlastnictví jednotky vzniklé podle ustanovení § 6, jestliže nájem jednotky byl sjednán s vlastníkem jednotky - fyzickou osobou. Nepřijme-li uživatel tuto nabídku do 6 měsíců ode dne, kdy mu byla doručena, může být jednotka převedena jiné osobě.
Byt v budově ve vlastnictví, popřípadě spoluvlastnictví bytového družstva, jehož nájemcem je fyzická osoba - člen bytového družstva (dále jen "družstvo"), lze převést jen tomuto členu bytového družstva. Uvedená podmínka platí i pro byty ve vlastnictví, popřípadě spoluvlastnictví družstva v domech.
(1) Jsou-li převáděny byty, garáže a ateliéry v budovách ve vlastnictví, popřípadě spoluvlastnictví bytových družstev, na jejichž výstavbu byla poskytnuta finanční, úvěrová a jiná pomoc podle zvláštních předpisů, [Například vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva financí České socialistické republiky, ministerstva financí Slovenské socialistické republiky a předsedy Státní banky československé č. 136/1985 sb., o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní a individuální bytové výstavbě a modernizaci rodinných domků v osobním vlastnictví, ve znění vyhlášek č. 74/1989 Sb., č. 73/1991 Sb. a č. 398/1992 Sb.] do vlastnictví členů těchto družstev - fyzických osob, jejichž nájemní vztah k bytu, garáži a ateliéru vznikl po splacení členského podílu družstvu těmito členy nebo jejich právními předchůdci, jsou tyto převody bezplatné.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí i pro převody bytů, garáží a ateliérů v budovách, které k datu účinnosti tohoto zákona byly ve vlastnictví, popřípadě spoluvlastnictví družs tev, označovaných podle dřívějších předpisů jako lidová bytová družstva, [Zákon č. 53/1954 Sb., o lidových družstvech a o družstevních organizacích, ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 20/1956 Sb., a následující předpisy.] pokud se převádějí z vlastnictví, popřípadě spoluvlastnictví uvedených družstev do vlastnictví členů - fyzických osob, jejichž nájemní vztah k bytu, garáži a ateliéru vznikl na základě skutečností stanovených zákonem. [Zejména § 685 a násl. a § 871 občanského zákoníku.]
(3) Součástí smlouvy o převodu jednotky uzavřené podle odstavce 1 nebo 2 je závazek nabyvatele uhradit družstvu částku, která odpovídá nesplaceným úvěrům s příslušenstvím poskytnutým družstvu, připadajícím na převáděný byt, popřípadě nebytový prostor (garáž, ateliér), k datu pravidelné pololetní splátky úvěru ve smyslu odstavce 4. Vlastnictví k jednotce přechází až po splnění tohoto závazku. [§ 36 občanského zákoníku.]
(4) Družstvo je povinno použít prostředků získaných v příslušném pololetí od nabyvatelů jednotek ke splacení úvěru věřiteli [§ 503 odst. 3 obchodního zákoníku.
Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb.] (dále jen "banka") spolu s pravidelnou splátkou úvěru připadající na totéž pololetí s určením, kterých bytů se mimořádná splátka úvěru týká. Nedílnou přílohou smlouvy o převodu vlastnictví jednotky je potvrzení banky o splacení odpovídající části úvěru s určením, kterých bytů se splátka úvěru týkala.
(5) Součástí smlouvy o převodu vlastnictví jednotky z vlastnictví družstva je vzájemné vypořádání prostředků určených na financování oprav a údržby budovy, popřípadě domu a jednotky a dále prostředků statutárního fondu tvořené ho ze zisku bytového hospodářství (dále jen "prostředky určené k vypořádání"), připadajících na převáděnou jednotku. Vzájemným vypořádáním se přitom rozumí vyrovnání jak nevyčerpaných zůstatků tak vyrovnání nedoplatků ze strany nabyvatele. Nevyčerpané prostředky určené k vypořádání převede družstvo společenství, popřípadě jiné právnické osobě zabezpečující správu domu (§ 8). Pro použití převedených prostředků platí ustanovení § 16 obdobně. V případě, že správa domu není zajišťována právnickou osobou, převede družstvo nevyčerpané prostředky určené k vypořádání vlastníku jednotky.
(6) Došlo-li k převodu jednotky z vlastnictví družstva do vlastnictví člena před účinností tohoto zákona, jsou družstvo a vlastník jednotky povinni vypořádat prostředky určené k vypořádání, připadající na převedenou jednotku obdobně podle odstavce 5, a to do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona.
(7) Převodem jednotky družstva podle ustanovení odstavců 1 až 6 zaniká nárok na vrácení členského podílu připadajícího na převedenou jednotky a členství v družstvu. Členství v družstvu však nezaniká, jestliže majetková účast člena v družstvu snížená o hodnotu členského podílu připadajícího na převedenou jednotku, dosahuje alespoň výše základního členského vkladu.
(1) Nedojde-li k převodu všech jednotek v budově, popřípadě v domě, kterých se týká úvěr poskytnutý bankou, a splatí-li družstvo bance část úvěru odpovídající převedeným jednotkám, uzavře banka s družstvem dodatek k úvěrové smlouvě, jehož předmětem bude ponechání nesplacené části úvěru, připadající na nepřevedené jednotky, družstvu. Pro podmínky, za nichž je úvěr družstvu ponecháván, platí obdobně podmínky, za nichž byla úvěrová pomoc družstevní bytové výstavbě poskytnuta podle zvláštních předpisů.
(2) Družstvo je povinno pojistit dům tak, aby byl zachován alespoň dosavadní rozsah pojištění budovy, popřípadě do mu, odpovídající nepřevedeným jednotkám.
(3) Pro úvěry ponechané družstvu podle odstavce 1 platí ustanovení zvláštních předpisů [§ 45 zákona č. 21/1992 Sb. o vlastnictví k bytům.]o úhradě majetkové újmy bance obdobně. Ustanovení předcházející věty platí obdobně pro úvěry ponechané, popřípadě poskytnuté na základě dodatků uzavřených obdobně podle odstavce 1 před účinností tohoto zákona, pokud byla dodržena ustanovení dosavadních předpisů
14)
(4) Na zajištění úvěrů ponechaných, popřípadě poskytnutých bankou družstvu podle ustanovení odstavců 1 až 3 vzniká bance zástavní právo. Zástavní právo vázne na nemovitosti družstva, které se úvěry týkají.
(5) Dojde-li k převodu bytů podle § 26 odst. 1, ustanovení zvláštních předpisů [Například § 6 odst. 6 vyhlášky č. 136/1985 Sb.]o povinnosti družstva vrátit státní příspěvky se nepoužije. Totéž platí v případě, že k převodu bytů došlo před účinností tohoto zákona podle dosavadních předpisů o vlastnictví k bytům a § 24, 25 a § 27 až § 28c zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 297/1992 Sb.
(6) Dojde-li k převodu jednotky družstva, na kterou byla poskytnuta finanční, úvěrová a jiná pomoc podle zvláštních předpisů,20) a nejedná se o převod podle ustanovení § 26 odst. 1, je družstvo povinno vrátit příspěvky státu, poskytnuté na výstavbu jednotky, s výjimkou částek poskytnutých podle zvláštních předpisů [Např. § 5 odst. 6 a 7 a § 9 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 136/1985 Sb.]na úhradu zvýšených nákladů ztíženého zakládání stavby, na úhradu nákladů spojených s pořízením základního technického vybavení a jiného zařízení vyvolaného obecnou potřebou a na úhradu vícenákladů nezvyšujících standard bydlení, které nebyly vyvolány požadavky družstva. Částka příspěvků, kterou je družstvo povinno vrátit, se snižuje o 1% ročně počínaje rokem kolaudace stavby.
(1) Pokud byly v družstevní bytové výstavbě pořízeny byty, na které byla poskytnuta finanční, úvěrová a jiná pomoc podle předpisů o finanční a úvěrové pomoci družstevní bytové výstavbě, formou nástaveb a vestaveb do stávajících budov, aniž se budova stala předmětem podílového spoluvlastnictví družstva a původního vlastníka budovy, a je převáděn byt v této budově, jehož se týká věcné břemeno vzniklé podle zvláštních předpisů,28) platí pro nabývání těchto bytů do vlastnictví podle tohoto zákona přiměřeně ustanovení § 26 odst. 4 a 5 a § 27. Ustanovení § 25 platí obdobně.
(2) Převádějící je povinen o převodu bytu uvědomit družstvo oprávněné z věcného břemene a uhradit družstvu částku, která odpovídá součtu nesplaceného úvěru s příslušenstvím poskytnutého družstvu připadající na převáděný byt k datu pravidelné pololetní splátky úvěru a zůstatkové hodnoty původního členského podílu, připadajícího na převáděný byt. Nejde-li o převod bytu do vlastnictví fyzické osoby - nájemce bytu, jehož nájemní vztah vznikl po splacení členského podílu tímto nájemcem nebo jeho právním předchůdcem, je převádějící povinen uhradit družstvu dále částku státního příspěvku vypočteného podle § 27 odst. 6. Zůstatkovou hodnotu původního členského podílu vrátí družstvo nabyvateli, jehož nájemní vztah k převáděnému bytu vznikl v důsledku zaplacení členského podílu nabyvatelem nebo jeho právním předchůdcem. Povinnost splatit úvěr připadající na převáděný byt podle § 26 odst. 4 a vrátit částku státních příspěvků podle § 27 odst. 6 má družstvo. Ustanovení § 26 odst. 7 platí po vrácení zůstatkové hodnoty členského podílu nabyvateli obdobně.
(3) Věcné břemeno vzniklé podle zvláštních předpisů [§ 28d zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č.297/1992 Sb.] zaniká nabytím vlastnictví k bytu, popřípadě se omezuje v rozsahu odpovídajícímu převedenému bytu.
Ustanovení § 26 až 28 platí obdobně pro převod bytů ve vlastnictví, popřípadě spoluvlastnictví družstev v domech a pro převod bytů uvedených v § 28 odst. 1 v domech, u nichž jsou družstva oprávněna z věcného břemene vzniklého podle zvláštních předpisů.28)
(1) Na spoluvlastnictví společných částí domu a na spoluvlastnictví pozemku nelze zajistit práva a povinnosti, aniž by se současně nezajistily na jednotce.
(2) Pokud je jednotka ve spoluvlastnictví,2) mají spoluvlastníci jednotky postavení vlastníka jednotky a odpovídají vůči ostatním vlastníkům jednotek v domě společně a nerozdílně.
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, řídí se ustanoveními tohoto zákona i právní vztahy vzniklé před jeho účinností podle dosavadních předpisů o vlastnictví k bytům. Vznik těchto právních vztahů a nároky z nich vzniklé před účinností tohoto zákona se však posuzují podle dosavadních předpisů o vlastnictví k bytům.
(2) Vlastníci bytů nebo nebytových prostorů, jimž vlastnické právo k bytu nebo nebytovému prostoru vzniklo podle dosavadních právních předpisů, se ode dne účinnosti tohoto zákona považují za vlastníky jednotek podle tohoto zákona a jsou povinni do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona uvést veškeré právní vztahy k jednotkám, společným částem domu a k pozemku do souladu s tímto zákonem.
(3) Nebude-li splněna povinnost stanovená v odstavci 2, může se vlastník jednotky obrátit na soud s návrhem, aby splnění této povinnosti uložil.
U domů ve výstavbě ke dni účinnosti tohoto zákona se na návrh vlastníků jednotek po vydání kolaudačního rozhodnutí provede zápis do katastru nemovitostí podle údajů obsažených ve smlouvě o výstavbě domu uzavřené podle dosavadních předpisů,14) geometrického plánu, čísla popisného a kolaudačního rozhodnutí, s uvedením jednotlivých jednotek, jejich vlastníků a spoluvlastnických podílů na společných částech domu, popřípadě pozemku.
(1) Pokud byly před účinností tohoto zákona uzavřeny mezi vlastníkem, popřípadě organizací spravující ostatní byty v domě a vlastníky bytů a nebytových prostorů smlouvy podle dosavadních předpisů o vlastnictví k bytům a o výkonu správy a údržby společných částí a zařízení domu, popřípadě pozemku, za pevný roční (měsíční) příspěvek, je vlastník, popřípadě organizace spravující ostatní byty v domě, oprávněn počínaje měsícem následujícím po dni účinnosti tohoto zákona jednostranně příspěvek změnit tak, aby odpovídal ustanovení § 16 odst. 1.
(2) Vlastník, popřípadě organizace spravující dosud nepřevedené jednotky v domě, je oprávněn počínaje měsícem následujícím po dni účinnosti tohoto zákona vlastníkům jednotek jednostranně upravit úhradu za plnění poskytovaná s užíváním bytu a nebytových prostorů podle zvláštních předpisů. [Zákon č. 526/1990 o cenách.]
Doplnění zákona České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění zákona č. 18/1993 Sb.
1. Zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění zákona č. 18/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:
V § 20 odst. 6 písm. d) se tečka na konci nahrazuje čárkou a připojuje se nové písmeno e), které zní:
"e) převody bytů, garáží a ateliérů podle zvláštních předpisů.11)".
Poznámka č. 11) pod čarou zní:
"11) § 26 odst. 1 a 2 zákona č. ./199. Sb., kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony.".
Vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky č. 580/1990 Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění vyhlášky č. 580/1992 Sb.
Zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích vybíraných správními orgány České republiky, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., se doplňuje takto:
V § 9 odst. 3 se doplňuje o větu, která zní: "Od poplatků jsou též osvobozeny úkony spojené s převodem bytu, garáže a ateliéru podle zvláštních předpisů.4a)
Poznámka č. 4a) pod čarou zní:
"4a) § 26 odst. 1 a 2 zákona č. ./199. Sb., kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony.".
Ministerstvo financí upraví právním předpisem způsob stanovení výše náhrady při vyvlastnění jednotky a společných částí domu a pozemku.
Zrušují se :
1. Zákon č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům, ve znění zákona č. 30/1978 Sb., zákona č. 509/1991 Sb., zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 297/1992 Sb. a zákona č. 264/1992 Sb.
2. Ustanovení § 24, 25 a § 27 až 28a a § 28c zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 297/1992 Sb.
3. Nařízení vlády České republiky č. 283/1990 Sb., kterým se stanoví postup národních výborů při prodeji bytů do osobního vlastnictví.
4. Vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva financí České socialistické republiky a ministerstva financí Slovenské socialistické republiky č. 47/1978 Sb., o prodeji bytů z národního majetku občanům a o finanční pomoci při modernizaci zakoupených bytů, ve znění vyhlášek č. 2/1982 Sb., č. 160/1983 Sb., č. 611/ 1992 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1994.
Obecná část
Oblast bydlení je v České republice sférou
problémovou. Je to způsobeno jednak potřebou
vyrovnávat se při běžící
ekonomické transformaci s výsledky dřívější
státní bytové politiky. jednak zvláštním
charakterem ekonomického statku bydlení.
Není možné setrvávat u představy,
že zajištění bydlení je "sociálním
právem" a nárokem občana vůči
společnosti. Na druhé straně by bylo chybné
si neuvědomit, že bydlení má oproti
jiným statkům určité zvláštnosti,
které vyžadují a opravňují určitou
míru veřejné angažovanosti v této
oblasti. Bydlení je především jedním
za statků základní potřeby a jeho
nabídka i poptávka po něm jsou relativně
méně pružné.
Protože bydlení je ekonomickým statkem, je
správné snažit se i v této oblasti zajistit
fungování trhu. Protože však bydlení
je současně ekonomickým statkem zvláštního
druhu, je třeba dbát o to, aby vznik a fungování
tohoto trhu probíhaly žádoucím způsobem.
Navrhovaný zákon není univerzálním
lékem na neduhy bydlení. Je však důležitým
stavebním kamenem v souboru vzájemně provázaných
opatření, která už byla přijata
nebo která ještě bývá přijmout
na cestě postupného zlepšování
situace v oblasti bydlení.
Navrhovaný zákon byl vypracován proto, aby
umožnil všem vlastníkům, zejména
však obcím, prodávat jednotlivé byty.
Podle současně platné právní
úpravy [Do našeho právního řádu
byl v roce 1966 zaveden institut osobního vlastnictví
k bytům zákonem č. 52/1966 Sb. Tento zákon
byl pak několikrát doplňován, přesto
však ji nevyhovuje v několika směrech, mimo
jiné omezuje ústavně garantovanou rovnost
všech vlastníků a přestavuje tak jednu
z bariér rozvoje trhu s byty. Je třeba vytvořit
předpoklady nejen pro výstavbu bytů do vlastnictví,
ale i pro prodej bytů a nebytových prostorů
v domech již postavených a to všemi vlastníky
bez rozdílu.] je totiž možné převést
byt do vlastnictví jen v domech státních
či družstevních. Obce a jiní vlastníci
domů byty prodávat nemohou. Obce přitom disponují
asi čtvrtinou všech bytů v bytových
domech a v řadě případů pociťují
naléhavou potřebu část svého
bytového fondu odprodat.
Navrhovaný zákon právně podepírá
dokončení převodu vlastnictví družstevních
bytů členům družstev, včetně
problematiky spojené s vkladem vlastnictví do katastru
nemovitostí [V tomto směru návrh navazuje
na zákona č. 42/1992 Sb. o úpravě
majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech, ve
znění zákonného opatření
č. 297/1992 Sb., a to při převodu bytů
užívaných členy bytových družstev
do jejich vlastnictví.]. V domech bytových družstev
se nachází asi 20 % všech bytů a zájem
o převod vlastnických práv zde projevilo
několik set tisíc družstevníků.
Navrhovaná úprava nakládání
s byty a nebytovými prostory obsahuje i přísnější
reglementaci práv a povinností vlastníků,
než vyplývá z obecné úpravy vlastnictví
těch nemovitostí, které nejsou na sobě
materiálně či fyzicky (stavebně) závislé.
Navrhovaný zákon otevírá cestu rozvoji
trhu s byty na principu kondominia. Navrhuje se takový
vztah spoluvlastníků domu, v němž každý
vlastník určité vymezené části
domu (bytu) je současně spoluvlastníkem společných
částí domu. Kondominium je jedním
z osvědčených instrumentů prakticky
ve všech vyspělých zemích.
Závažnou a citlivou otázkou je postavení
dosavadního nájemce bytu, který se rozhodne
vlastník budovy prodat. Zákon navrhuje právo
přednostní koupě bytu stávajícím
nájemce. I v případě, že nájemce
dosud užívaný byt sám nekoupí,
jeho právní postavení se prodejem třetí
osobě výrazně nezhorší.
Při rozhodování vlastníků bytů
a nebytových prostorů o věcech společného
zájmu a zastupování domu navenek je žádoucí
utvořit společenství vlastníků,
které bude mít povahu právnické osoby:
navrhovaný zákon umožňuje, aby se vlastníci
sdružili i jinou formou, např. v družstvech nebo
jiné právnické osobě, upravené
obchodním zákoníkem.
Navrhovaná úprava vlastnictví bytů
a nebytových prostorů nepředpokládá
masový přechod od nájemních forem
bydlení na formy vlastnické. V žádném
případě není nájemcům
ani vlastníkům tento přechod vnucován.
Je na uvážení vlastníků, zda
při převodu nemovitostí použijí
právní formy vlastnictví bytů či
nikoliv.
Přijetí navrhovaného zákona by v každém
případě znamenala odstranění
jedné ze zbývajících bariér
rozvoje trhu s byty. Naléhavost nové právní
úpravy vyplývá nejen z požadavků
na vytvoření potřebných podmínek
pro rozvoj trhu s byty, ale i z nutnosti odstranit právní
vakuum v úpravě vlastnických vztahů.
Předkládaný návrh zákona vychází
z ústavně garantované rovnosti vlastnictví
a vlastníků, bez ohledu na ta, zda jde o fyzickou
či právnickou osobu nebo i stát, pokud je
účastníkem občanskoprávních
vztahů.
K jednotlivým ustanovením návrhu zákona
K § 1
Dosavadní koncepce zákona o vlastnictví bytů
v platném znění vychází z kombinace
vlastnictví k reálné části
budovy bytu nebo nebytového prostoru a podílového
spoluvlastnictví ke společným částem
budovy. Přitom však ani byt ani nebytový prostor
přesto, že jsou vymezeny jako reálné
části budovy, nejsou fakticky samostatnými
reálně oddělitelnými částmi
budovy; proto ani ze stavebné technického hlediska
s bytem ani nebytovým prostorem nelze nakládat v
plném rozsahu jako se samostatnou věcí, např.
ji zničit. Jde tedy v podstatě o určitou
právní fikci bytu nebo nebytového prostoru
jako samostatných věcí a tedy předmětů
vlastnictví. To lépe vyjadřuje založení
nové formy spoluvlastnictví, která je vyjádřena
v § 1 jako kombinace spoluvlastnictví reálné
části budovy a podílového spoluvlastnictví
společných částí. budovy. Byt
či nebytový prostor může být
předmětem občanskoprávních
vztahů jen v rozsahu stanoveném zákonem.
Povaha bytu a nebytového prostoru jako reálně
neoddělitelné části jedné nemovitosti
vyžaduje, aby vlastnictví k nim bylo zákonem
omezeno ve větším rozsahu než obecně
a aby právní úprava k nim vyjadřovala
především skutečnost, že jde o
fyzicky neoddělitelné. V část budovy,
při jejíž užívání
a dispozicí s ní je třeba respektovat potřebu
hospodaření s domem jako celkem. Prodejem bytu nebo
nebytového prostoru v takové budově dojde
k "rozpadu" celé nemovitosti na jednotlivé
reálné části - byty a nebytové
prostory, a to s důsledky na zákonem upravené
vztahy mezi jejích vlastníky.
Pro vznik vlastnictví k bytům a nebytovým
prostorům rozlišuje návrh zákona dvě
základní formy, a to smluvní převod
vlastnictví bytu či nebytového prostoru v
již postavené budově a výstavba nové
budovy stavebníky, kteří se po dokončení
stavby stanou vlastníky jednotek.
K § 2
Pro navrhovanou právní úpravu je třeba
vymezit některé základní pojmy, jako
jsou byt, nebytový prostor, dům, společné
části domu, podlahová plocha bytu a nebytového
prostoru. Vymezené pojmy vycházejí z technické
povahy předmětu, ekonomických podmínek
a z dosavadních zkušeností. Obsahem pojmu "jednotka"
je byt nebo nebytový prostor jako reálně
vymezená část budovy ve vlastnictví
fyzické popřípadě právnické
osoby. Vlastnictví k reálné části
budovy je z praktických důvod vyloučeno u
halových staveb.
K § 3
Současná úprava obsažená v občanském
zákoníku neumožňuje inkorporovat vznik
vlastnictví k bytům a nebytovým prostorům
(dále jen "jednotky") a vztahy s tím související
přímo do textu tohoto zákona. Proto je třeba
vymezit vztahy mezi oběma zákony. Přitom
bude platit zásada obecné podpůrnosti občanského
zákoníku ke všem zvláštním
úpravám. Jednotky budou předmětem
občanskoprávních vztahů, tedy předmětem
převodu, dědění, zástavy, výměny,
nájmu, podnájmu atd.
Charakter jednotek v domech jako samostatných předmětů
občanskoprávních vztahů si vyžadují
určení, zda jde o movitost či nemovitost,
když náš právní řád
uvedené rozlišování uznává.
Jednotky mají řadu shodných znaků
s nemovitostmi (§ 119 občanského zákoníku),
jsou jejich reálnou částí, proto se
jeví účelné užít k úpravě
práv a povinností těch ustanovení
právních předpisů, která upravují
práva a povinnosti týkající se nemovitostí.
K § 4
Návrh stanoví, že byt či nebytový
prostor v budově se může stát samostatným
předmětem občanskoprávních
vztahů dvěma způsoby:
- převodem první jednotky v již postavené
budově, v jehož důsledku se z budovy jako dosavadního
předmětu občanskoprávních vztahů
stane dům s byty a nebytovými prostory jako samostatnými
předměty těchto vztahů,
- výstavbou domu s byty čí nebytovými
prostory jako samostatnými předměty občanskoprávních
vztahů.
Ustanovení obecně upravuje možnost vzniku vlastnictví
k jednotce v domě s byty a nebytovými prostory ve
vlastnictví a to buď tzv. rozpadem již existující
budovy na jednotky převodem vlastnictví první
z nich nebo originárním způsobem - výstavbou
takového domu.
K § 5
Pro sjednání smlouvy o převodu jednotky platí
obecné náležitosti kupní smlouvy o prodeji
nemovitosti. Zvláštnost předmětu úpravy
však vyžaduje stanovit některé další
obligatorní náležitosti kupní smlouvy,
a to v zájmu právní jistoty a v souladu se
zákonem č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem.
Jednotlivý předmět občanskoprávních
vztahů musí být přesně identifikovatelný,
totéž platí pro práva a povinnosti s
jeho vlastnictvím spojená.
K § 6
Vkladem do katastru nemovitostí již u první
smlouvy o prodeji jednotky v domě se budova stane domem
s jednotkami ve vlastnictví, přičemž
každá jednotka představuje samostatný
předmět občanskoprávních vztahů.
Pro takovou budovu s jednotkami ve vlastnictví byla zvolena
legislativní zkratka "dům". Původní
vlastník budovy se stane vlastníkem dosud neprodaných
jednotek a zároveň se stane s ostatními vlastníky
jednotek podílovým spoluvlastníkem společných
částí domu.
K § 7
Vlastnictví společných částí
domu řeší návrh zákona tak, že
jde o podílové spoluvlastnictví vlastník
všech jednotek. Spoluvlastnictví ke společným
částem a zařízení domu je vázáno
na existenci vlastnictví jednotky. Nemůže být
tedy nikdo vlastníkem společných částí
nebo zařízení domu, kdo není vlastníkem
jednotky. Proto je nutno vyloučit i použití
specifických práv spoluvlastníků,
upravených občanským zákoníkem.
Velikost spoluvlastnického podílu je dána
poměrem velikosti podlahové plochy jednotky k celkové
podlahové ploše všech jednotek v domě.
K § 8
Pro funkci domů s reálným vlastnictvím
jednotek má zásadní význam úprava
rozhodování vlastníků jednotek o věcech
společného zájmu, především
o správě, provozu a opravách společných
částí domu.
Zkušenosti se správou, provozem a opravami společných
částí domů a zájem na řešení
praktických otázek spojených s domem (styk
se stavebními úřady, orgány hygieny,
zabezpečování bezpečnosti vlastníků
jednotek i dalších občanů, včetně
požární bezpečnosti) svědčí
pro to, aby vlastníci jednotek byli navenek reprezentováni
právnickou osobou. Potřebu takové zásady
potvrzují i dosavadní zkušenosti se zabezpečováním
a vyúčtováváním nákladů
na služby spojené s provozem domů a bytů
(odvoz odpadků, kominické služby apod.), získané
po úpravě nájemného z ledna 1992.
Je žádoucí, aby členy právnické
osoby byli všichni vlastníci jednotek. Uplatnění
této zásady je z praktických důvodů
navrženo v těch domech, v nichž je pět
nebo více jednotek ve vlastnictví.
V souladu se závěry vyplývajícími
ze zhodnocení připomínkového řízení
k návrhu zákona se připouští,
aby vlastníci mohla založit jakoukoliv právnickou
osobu, která je upravena v obchodním zákoníku
a jejíž postavení je pro zajišťování
správy společných částí
domu vhodné. Může to být společnost
s ručením omezeným nebo družstvo, které
je svou povahou danému účelu nejbližší;
méně vhodné budou typy ostatních obchod
nich společností. Pokud však vlastníci
jednotek nezvolí jinou formu, je nezbytné, aby založili
právnickou osobu, která je upraven a tímto
zákonem; podle § 18 odst. 2 písm. d) občanského
zákoník u právnickými osobami jsou
jiné subjekty, o kterých to stanoví zákon.
V návrhu zákona je tato úprava provedena
pro společenství vlastníků jednotek.
K § 9
Pro způsob registrace společenství vlastníků
jako právnické osoby byla zvolena forma, která
je obdobná úpravě právnických
osob označovaných jinak jako sdružení,
a to u okresního úřadu příslušného
podle sídla společenství.
K námitce, že u dosavadních např. vícebytových
rodinných domů, nebo domů s velmi malým
počtem bytů či nebytových prostorů,
by se povinné vytvoření právnické
osoby jevilo jako administrativně náročné,
se uvádí, že vlastník domu může
volit formu prodeje domu do podílového spoluvlastnictví
jednotlivých vlastníků podle občanského
zákoníku, tj. nikoliv prodej podle navrženého
zákona. S touto formou vlastnictví resp. spoluvlastnictví
pak není spojena povinnost spoluvlastníků
vytvořit právnickou osobu.
Kromě toho není vyloučeno, aby společenství
vlastníků zahrnovalo vlastníky jednotek několika
domů. Návrh usnadňuje racionální
úpravu praktických otázek provozu např.
pro vestavěné kotelny či výměníkové
stanice v jednom domě, obsluhující několik
obytných domů. Využití takového
řešení je ponecháno na rozhodnutí
vlastníků jednotek.
Návrh zákona upravuje dále obsahové
náležitosti stanov, které se přikládají
k návrhu na zápis do registru, zejména orgány
společenství a způsob rozhodování
o věcech společného zájmu. Při
hlasování a rozhodování ve společenství
je rozhodující velikost spoluvlastnického
podílu na společných částech
domu.
K § 10 a 11
Je nezbytné, aby.zákon pamatoval na případy,
kdy by docházelo k prodlení při podání
návrhů na zápis do registru a společenství
by nemohlo fungovat. Proto zákon upravuje i sankce za nesplnění
této povinnosti. Návrh dále obsahuje podrobnější
úpravu lhůt a vzniku členství ve společenství
u dalších, nových vlastníků jednotek.
K § 12
V tomto ustanovení je založena zásada ručení
všech členů společenství (tedy
vlastníků jednotek) za závazky společenství
jako právnické osoby, které se týkají
domu, jeho společných částí
i pozemku. Rozsah ručení jednotlivých člen
společenství je dán poměrem spoluvlastnických
podílů na společných částech
domu. Současně se zde upravuje zástavní
právo k jednotce k zajištění pravomocně
přisouzených pohledávek společenství.
Zákonné zástavní právo společenství
je dále nutné založit k movitým věcem
pro zajištění pohledávek, které
se týkají domu a jeho společných částí.
K § 13
Zde je uvedeno nezbytné ustanovení o tom, že
v případě zániku právnické
osoby, např. družstva, je nutné pro obstarávání
věcí společného zájmu zřídit
společenství vlastníků jednotek. Stejně
tak je zapotřebí upravit situaci, kdy vlastník
jednotky přestane být členem nebo účastníkem
jiné právnické osoby
K § 14
Vlastník jednotky může být ve výkonu
svého vlastnického práva omezen jen v rozsahu
a způsobem stanoveným zákonem. Zákon
proto musí stanovit meze výkonu vlastnického
práva a to tam, kde by jinak neomezeným výkonem
jednoho vlastníka docházelo k nepřiměřenému
omezení práv ostatních vlastníků.
Jako zcela nezbytné je třeba přímo
v zákoně upravit povinnost vlastníka, aby
umožnil vstup do své jednotky, je-li to zapotřebí
nejen k provedení opravy, ale také z jiných
provozních důvodá, které se týkají
společných zařízení (rozvody
a pod.), pokud jsou jejich části umístěny
v bytě.
V odstavci 7 má návrh zákona na zřeteli
potřebu zajistit kontinuitu zabezpečování
provozu těch zařízení, která
jsou sice umístěna v domě, ale slouží
jiným subjektům než pouze vlastníkům
jednotek v domě.
V odstavci 8 se brání případnému
zneužití postavení vlastníků
jednotek jako spoluvlastníků společných
zařízení domu a reaguje i na některé
zkušenosti získané po prodeji provozních
jednotek podle zákona č. 427/1990 Sb., o převodech
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby.
K § 15
Jde o významné ustanovení, které pamatuje
na případy, kdy vlastník jednotky by ohrožoval
ostatní vlastníky jednotek tak závažným
způsobem, že by výkon jejich vlastnických
práv podstatně omezil nebo vůbec znemožnil.
Soud by v takovém případě mohl vlastnictví
k jednotce zrušit a rozhodnout o jeho vypořádání.
Podmínkou je, že vlastník jednotky nesplní
povinnosti uložené mu již předtím
v tomto směru soudem.
K § 16
Povinnost vlastníka jednotky přispívat na
náklady spojené se správou, udržováním,
provozem a opravami společných částí
domu a pozemku je základní povinností každého
vlastníka. Náklad nese vlastník poměrně,
přičemž podíl je stanoven podle poměru
podlahové plochy jednotky k úhrnu všech podlahových
ploch jednotek, pokud se ovšem vlastníci jednotek
nedohodnou jinak.
Jeví se proto účelným, aby vlastníci
jednotek ze zákona byli povinni vytvářet
prostředky na financování nákladů
údržby a oprav. Výši finančních
prostředků složených vlastníky
jednotek jako záloha se stanoví dohodou, o použití
prostředků rozhoduje společenství
vlastníků, popřípadě jiná
právnická osoba; není-li zřízena,
tak vlastníci jednotek sami. Návrh zde respektuje
úpravu, která se osvědčila.
Vytvořením zvláštní zálohy
je předpokladem pro zajištění řádné
údržby. Její vytvoření ovšem
nezbavuje vlastníky jednotek povinnosti hradit skutečné
náklady i nad rámec nastřádaných
prostředků.
K § 17
Potřeba navržené úpravy vyplývá
ze závazku vlastníka jednotky přispívat
jako spoluvlastník společných částí
domu na náklady spojené se správou, udržováním
a opravami těchto společných částí
domu a uhradit náklady na odstranění poškození,
které způsobil.
Ustanovení sleduje ochranu ostatních vlastníků
jednotek a spoluvlastníků společných
částí domu proti chování vlastníka
jednotky neplnícího zcela základní
povinnosti a tím ohrožujícího ostatní
vlastníky jednotek v domě.
Jde-li o porušení povinnosti majetkové povahy
nebo o neplnění finančních povinností,
zejména při údržbě a opravách
společných části domu, mají
spoluvlastníci přednostní právo na
uspokojení z majetkové podstaty vlastníka
jednotky.
Postavení vlastníka jednotky je v jistém
smyslu obdobné postaveni nájemce. To platí
zejména tehdy, jestliže sám užívá
jednotku. Proto je zde třeba stanovit zástavní
právo obdobné zajištění nájemného,
a to k věcem movitým, které se v jednotce
nalézají.
K § 18
Odklon od tradiční výstavby bytů stavebními
bytovými družstvy k výstavbě individuálními
stavebníky je v zákoně vyjádřen
úpravou možnosti provést výstavbu domu,
v němž budou jednotky ve vlastnictví. Taková
výstavba bude zřejmě výhodnější
vzhledem k nižším nárokům na stavební
pozemky, menším nákladům na inženýrské
sítě a k celkově nižší stavební
náročnosti, než je tomu u výstavby rodinných
domků.
Možnost získat vlastnictví k jednotce v domě
výstavbou domů s byty a nebytovými prostory
ve vlastnictví odpovídá originárnímu
způsobu nabývání vlastnictví
k věci.
K § 19
Smlouva o výstavbě musí obsahovat obdobné
náležitosti jako smlouva o převodu jednotky.
Potřeba zajištění právní
jistoty vyžaduje, aby smlouva byla zapsána do katastru
nemovitostí. Náležitosti pro zápis do
katastru odpovídají podmínkám stanoveným
zákonem č. 265/1992 Sb.
K § 20
Ustanovení pamatuje na případy, kdy zejména
pro rozdílnost např. vnitřního vybavení
jednotek nejsou náklady na výstavbu rozvrhovány
ve stejných poměrech jako spoluvlastnické
podíly na společných částech
domu.
K § 21
Ustanovení naplňuje požadavky zákona
č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem,
a zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon),
navazuje na ustanovení předchozích §
3, 5 a 19.
K § 22
Zde jsou obsažena ustanovení o pozdějších
převodech vlastnictví a o jeho přechodu na
další osoby, jestliže jednotky budou již
ve vlastnictví podle tohoto zákona. Základní
jsou vždy samostatná vlastnická práva
k jednotkám, vůči nimž je spoluvlastnictví
společných částí domu jen akcesorické.
Obdobně na nového vlastníka přechází
i spoluvlastnický podíl na pozemku, popřípadě
jiná práva k němu.
K § 23
I když v našem právním řádu
platí princip, že stavba není součástí
pozemku, je nezbytné, aby vlastníci jednotek v domě
měli vyřešena práva k pozemku, na kterém
dům stojí a který spolu se společnými
částmi domu užívají. Práva
k pozemku patří vlastníkům jednotek
společně. Rozsah účasti na užívání
a tím i na nákladech s užíváním
spojených, tj. např. i na úhradě nájemného
podle § 663 a násl. občanského zákoníku,
je dán stejně jako u společných částí
domu (např. základů domu).
Výslovně je stanoveno, že s převodem
jednotky přechází i příslušný
spoluvlastnický díl pozemku, je-li ve vlastnictví
převodce.
K § 24
Návrh zde specifikuje některé podmínky
prodeje již užívaných bytů. Vylučují
se však případy, kdy byly pronajaty byty získané
do vlastnictví podle dosavadních předpisů
nebo budou pronajaty byty ve vlastnictví podle nového
zákona, jestliže nájem bytu byl sjednán
s vlastníkem bytu - fyzickou osobou.
Prodej bytu není obecně vázán jen
na dosavadního nájemce. Dosavadnímu nájemci
je však poskytována ochrana v tom, že může
uplatnit právo první koupě, a to do šesti
měsíců. Po uplynutí šesti měsíců,
v nichž své právo neuplatnil, může
být jím užívaný byt prodán
jiné osobě, ovšem i v tom případě
může nájemce uplatnit právo přednostní
koupě, ale již za podmínek stanovených
v § 606 občanského zákoníku;
a to za předpokladu, že smlouvu uzavře do jednoho
roku od uplynutí šesti měsíční
lhůty. V tomto období musí nabídka
vyhovovat podmínkám, na nichž se účastníci
dohodli, především obsahovat cenu nabídnutou
případně třetími osobami. Oprávněný
nájemce má právo na přednostní
koupí bytu, splní-li uvedené podmínky.
Návrh zákona má na zřeteli případy,
kdy při první nabídce bude uvedena např.
velmi vysoká cena jednotky; v důsledku toho nájemce
nabídku odmítne. Po uplynutí šestiměsíční
lhůty by však byla nabídka za přijatelnějších
podmínek a nájemce by měl o byt zájem;
proto je na místě dát mu přednost,
ale současně omezit lhůtu, v níž
může právo přednostní koupě
uplatnit.
Je přitom třeba pamatovat na zvláštní
charakter některých bytů. V odstavci 4 jde
o byty ozbrojených složek, v odstavci 5 o byty zvláštního
určení a byty v domech zvláštního
určení. Pro tyto byty je třeba převod
do vlastnictví podmínit souhlasem příslušných
orgánů, a to obdobně jako je tomu v zákoně
České národní rady č. 102/1992
Sb. pro uzavírání smluv o nájmu těchto
bytů. Kromě toho se v tomto ustanovení (odstavec
6) vylučuje možnost, aby v obytných domech,
tj. v domech, v nichž podlahová plocha bytů
činí alespoň 2/3 celkové podlahové
plochy, mohly být prodávány pouze nebytové
jednotky, a to vzhledem k důsledkům, které
by z toho vyplývaly pro nájemce dosud neprodaných
bytů (důvodem "rozpadu" obytného
domu na jednotky, s nutně komplikovanými vztahy,
tak nebude pouhý prodej nebytového prostoru).
V odstavci 7 je pamatováno na ateliéry a pracovny,
které louží výtvarné a jiné
umělecké činnosti. Pro ně se navrhuje
ochrana obdobná ochraně nájemců byt.
K § 25
V ustanovení se navrhuje řešit případy
byt bytových družstev, na jejichž pořízení
se občané, zejména u byt bývalých
stavebních bytových družstev, podíleli.
Zde je důvodná zvýšená ochrana
nájemců, a to jak při tzv. prvním
rozprodeji dosavadní budovy družstva, tak i pro případy,
kdy nedojde k prodeji všech bytů v budově najednou,
tj. pro další etapy převodů družstevních
byt v domě.
K § 26
V této části návrhu zákona
je reagováno na ekonomická specifika bytových
družstev a na úpravu provedou zákonem č.
42/1992 o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároku
v družstvech. Důsledky prodeje bytů bytových
družstev, na jejichž pořízení byla
družstevním poskytnuta finanční, úvěrová
a jiná pomoc, však návrh řeší
obecně, nikoliv pouze u těch bytů, k jejichž
převodu byla podána výzva do 28.7.1992, podle
zákona č. 42/1992 Sb. S cílem soustředění
téže materie je úprava, obsažená
v dosavadních předpisech a týkající
se jen vymezeného počtu bytů, přejata
do komplexní úpravy vlastnictví bytů
a nebytových prostorů, která by měla
být obsažena v jednom zákoně.
Zásada bezplatnosti převodu bytu, založená
zákonem č. 42/1992 Sb., se zachovává
a rozšiřuje pro všechny byty vystavěné
v rámci družstevní bytové výstavby.
U bytů v domech, u nichž dosud nebyl splacen úvěr
na výstavbu (poskytnutý za podmínek: splatnost
30, resp. 40 let, úroková sazba 1 %, u bytů
stavěných v období let 1959 - 1964 3 %),
jehož zvýhodněná úroková
sazba je dotována formou úhrady majetkové
újmy Investiční bance, je navrženo,
aby úvěr odpovídající svým
rozsahem nepřevedeným bytům v domě
byl družstvu ponechán za dosavadních podmínek.
Jak pro družstvo, tak pro občany - nájemce
družstevních bytů tak zůstanou ekonomické
podmínky užívání bytů
nezměněny. Protože nárok na úhradu
majetkové újmy má banka podle zákona
č. 21/1992 Sb., o bankách, pouze v případě,
že poskytuje úvěr podle předpisů
vydaných před 1.1.1992, je nezbytné zákonem
upravit i úhradu majetkové újmy bance v těchto
případech. Nelze přitom vyloučit postupný
prodej bytů v domě v delším časovém
období. V každém jednotlivém případě
úvěrové smlouvy a převodu bytu přitom
půjde o složitou a administrativně náročnou
operaci, spojenou i s úpravou splátkového
plánu u každé jednotlivé úvěrové
smlouvy. V odstavcích 3 a 4 se proto alespoň částečně
tato náročnost snižuje tak, aby pro jeden dům
byla nezbytná maximálně 2x ročně.
Návrh řešení je shodný s úpravou
provedenou zákonným opatřením předsednictva
Federálního shromáždění
č. 297/1992 Sb., týká se však všech
bytů bytových družstev, nikoliv pouze těch,
k jejichž převodu byla podána výzva.
Ustanovení odstavců 5 a 6 vyjadřují
skutečnost, že dosavadní nájemci bytů
v domech stavebních bytových družstev v rámci
úhrad nájemného z bytů vytvářeli
prostředky na financování údržby,
budoucích oprav, popřípadě zlepšování
družstevního domu. Získané prostředky
na úhradu budoucích nákladů jsou ve
vlastnictví družstva. Je ekonomicky odůvodněné,
aby prostředky, které byly nájemci bytů
formou nájemného akumulovány pro budoucí
potřeby úhrady nákladů spojených
s konkrétními domy či byty, byly vlastníkům
bytů převedeny tak, aby mohly tvořit základ
pro plnění jejich povinností přispívat
na úhradu společných částí
a zařízení domu.
Pro prodej nebytových prostorů v domě družstva
platí obecná ustanovení zákona. Pouze
u těch z nich, na jejichž pořízení
se členové podíleli (garáže a
ateliéry), bude postup obdobný jako u bytů.
Ustanovení odstavce 7 řeší důsledky
zániku majetkové účasti dosavadního
člena v družstvu po převodu bytu družstva
do vlastnictví občana.
K § 27
Ustanovení reaguje na povinnost banky uzavřít
dodatek u úvěrové smlouvě. Je nezbytné,
aby této povinnosti odpovídal.o i zákonné
zástavní právo. Zajištění
zvýhodněných úvěrů,
jejichž nesplacená část v současné
době činí cca 20 mld. Kč, dotovaných
z celospolečenských zdrojů, je nezbytné.
U bytů stavebních bytových družstev,
na jejichž pořízení se v menším
(30 % rozpočtových nákladů) či
větším (i 70 a více procent rozpočtových
nákladů) podílely zdroje státního
rozpočtu (státní příspěvky)
je respektováno bezplatné nabytí bytu (a
to všech, nejen těch, u nichž byla podána
výzva k převodu) pořízeného
i ze státního příspěvku. Je
proto třeba upravit existující povinnosti
družstev vrátit státní příspěvek
při prodeji bytu. Protože družstva při
bezplatném převodu bytu obecně nemají
zdroje, z nichž by této povinnosti mohly dostát,
navrhuje se tuto povinnost pro případy bezplatných
převod byt zrušit. V ostatních případech,
tj. komerčních převodech jednotek, bude nadále
platit obecná povinnost družstev vrátit příspěvky
zpět do rozpočtu republiky. V zájmu právní
čistoty je řešení navrženo zákonem.
K § 28
Družstevní bytová výstavba prováděná
formou nástaveb a vestaveb byla realizována od roku
1960 s obecnou finanční a úvěrovou
pomocí družstevní bytové výstavbě.
Do roku 1986 však bylo podmínkou, že nesmí
dojít ke změně vlastnictví objektu,
na němž byla nástavba či vestavba prováděna.
Smlouvou mezi vlastníkem či správcem objektu
a družstvem se zřídilo pro družstvo právo
užívat byty a společné prostory; byty
podléhaly výlučně přidělovacímu
právu družstva.
Ekonomické i užívací podmínky
těchto bytů jsou shodné s byty v domech ve
vlastnictví nebo spoluvlastnictví bytových
družstev. Proto se podmínky nabytí uvedených
bytů do vlastnictví upravují v zásadě
shodně s byty ve vlastnictví družstev. Protože
domy, v nichž jsou nástavby zřízeny,
jsou (včetně těchto nástaveb) ve vlastnictví
jiných subjekt, lze ustanovení o převodech
bytů bytových družstev použít v
některých otázkách pouze přiměřeně.
Je důvodné, aby věcné břemeno,
zřízené zákonem ve prospěch
družstva, upravující ekonomické a užívací
podmínky bytů zřízených nástavbami,
na nabyvatele těchto bytů již nepřecházelo
a vůči vlastníku zbývajících
jednotek v domě bylo zúženo v rozsahu odpovídajícímu
převáděnému bytu.
K § 29
Důvody jsou uvedeny u návrhu ustanovení §
26 až 28. Navržené ustanovení řeší
případy postupného převodu jednotlivých
bytů v téže budově po převodu
první jednotky, t.j. po převodu první jednotky
v tomtéž domě v delším časovém
období. Právní a ekonomické důsledky
přijatého řešení jsou sjednoceny
bez ohledu na to, zda byt v tomtéž objektu bude převeden
v tzv. první či další etapě.
K § 30
Ustanovení odpovídá principu, že základní
je vlastnické právo k jednotce, práva k společným
částem domu jsou pouze akcesorická, závislá
na základním právu, proto i nesamostatná.
V zájmu právní jistoty se stanoví,
že spoluvlastníci jed notky mají právní
postavení vlastníka jednotky.
K § 31
Předkládaný návrh zákona navazuje
na dosavadní úpravu vlastnictví k bytům
a nebytovým prostorům, provedenou zákonem
č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům,
ve znění pozdějších novel. Z
důvodů ochrany nabytých práv se nepřipouští,
aby se podle nové úpravy posuzoval vznik právních
vztahů, k němuž došlo podle dřívější
úpravy. Podle dřívějších
předpisů se posuzují i nároky vzniklé
před účinnosti nové úpravy.
Protože návrh zákona respektuje, resp. musí
respektovat předmět vlastnictví upravený
dosavadními předpisy, ustanovení odstavce
2 sjednocuje postavení vlastníků bytů
v obytných domech, kteří se jimi stali před
účinností nové úpravy a vlastníky
jednotek podle navrženého zákona.
Zákon musí také pamatovat na možnost
soudní ochrany v případě, že
někteří. Vlastníci jednotek neuvedou
právní vztahy k jednotkám do souladu se zákonem.
K § 32
I když domů ve výstavbě podle dosavadních
předpisů je jen omezené množství,
je nezbytné v zájmu přesnosti zapracovat
do přechodných ustanovení i uvedené
situace, a to obdobné jako u domů s jednotkami ve
vlastnictví, jejichž výstavba bude zahájena
po účinnosti nové zákonné úpravy.
K § 33
Ustanovení obdobně jako § 696 občanského
zákoníku u nájmů bytů umožňuje
jednostrannou změnu existujících smluv o
úhradě nákladů na opravy a údržbu
společných částí a zařízení
domu, v nichž sjednané příspěvky
odpovídají úrovni cen stavebních prací
roku 1977. Odstavec 2 řeší možnost změny
cen služeb spojených s užíváním
jednotky (osvětlení společných prostor,
čištění chodníku a komínu,
odvoz odpadků, atd.), která u všech ostatních
bytů - s výjimkou bytů ve vlastnictví
občanů podle zákona č. 52/1966 Sb.
- byla občanským zákoníkem umožněna
již od 1.1.1992.
Návrh přejímá úpravu provedenou
zákonným opatřením předsednictva
Federálního shromáždění
č. 297/1992 Sb., obsahuje však obecné řešení,
včetně případů, u nichž
v období od 1.7.1992 do účinnosti nové
úpravy z různých důvodů ke
změně smluv nedošlo; nepřijetím
navržené úpravy by po zrušení zákonného
opatření tyto případy zůstaly
neřešeny.
K § 34 a 35
Novelou zákona o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí a zákona o správních
poplatcích je věcně přejímána
úprava obsažená dosud v § 28 zákona
č. 42/1992 Sb. Z legislativních důvodů
je třeba, aby věcné řešení
bylo obsaženo přímo v uvedených dvou
zákonech. Navržená zákonná úprava
se bude týkat všech bytů bytových družstev,
tj. nejen těch, u nichž byla podána výzva
k převodu podle zákona č. 42/1992 Sb.
Věcný důvod osvobození od daně
z převodu či darování spočívá
jednak v tom, že družstvo převodem bytu nezíská
žádné prostředky, z nichž by daň
mohlo uhradit, jednak v tom, že základem těchto
daní je zjištěná cena. Tu by bylo nutno
zjišťovat pouze pro účely zdanění.
Náklady s tím spojené by nebyly úměrné
daňovému či poplatkovému výnosu.
Kromě toho by ve svých důsledcích
mohly být náklady na splnění daňové
či poplatkové povinnosti přeneseny na ty
členy družstva, kteří zůstanou
bydlet v bytě družstva nájemním způsobem.
Totéž platí pro správní poplatky.
V případech ostatních převodů
bytů a nebytových prostorů nejsou pro obdobná
osvobození důvody.
K § 36
Zmocňovací ustanovení korespondují
se zmocněními k úpravě náhrad
za vyvlastnění.
K § 37
Zákon nahradí dosavadní překonanou
a roztříštěnou úpravu, provedenou
pěti zákonnými normami. Zrušovaná
ustanovení zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě
majetkových vztahů a vypořádáni
majetkových nároků v družstvech, ve
znění zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 297/1992 Sb., týkající se převodů
družstevních bytů, jsou věcně
přejata do předkládaného návrhu.
K § 38
Účinnost zákona je třeba stanovit
v závislosti na postupu při projednávání
jeho návrhu.
Finanční a ekonomický dopad
Nová úprava neklade nároky na státní
rozpočet, ani na rozpočty obcí; při
prodeji bytů a nebytových prostorů v domech
ve vlastnictví obcí rozpočty obcí
naopak pozitivně ovlivní. Rozsah případného
zvýšení objemu práce katastrálních
úřadů, vyvolaného vklady smluv do
katastru nemovitostí, bude záviset na prodávajících
a kupujících, na chování vlastníků
domů a zájmu občanů o koupi bytu a
nebytového prostoru. Příjmy státního
rozpočtu pozitivně ovlivní daně z
převodu nemovitostí a správní poplatky
za zápis vkladu do katastru nemovitostí a za registrace
společenství vlastníků jednotek.
Obecná možnost prodeje bytů a nebytových
prostorů. v domech bude klást nároky na mobilní
finanční zdroje. Ceny bytů a nebytových
prostorů by měly odpovídat cenám nemovitostí;
při sjednávání ceny lze přitom
přihlédnout k nákladům vynaloženým
na zlepšení kvality jednotky jeho nabyvatelem. Dá
se očekávat, že část prostředků,
dosud vázaných u peněžních ústav,
bude použita na úhradu cen bytů a nebytových
prostorů dosavadním vlastníkům domů.
Část občanů se obrátí
na peněžní ústavy s žádostí
o půjčku na zaplacení ceny.
Vzhledem k tomu, že zájem občanů o koupi
bytů a nebytových prostorů do vlastnictví
se nedá kvantifikovat, nedají se zodpovědně
odhadnout požadavky na úvěrové zdroje,
resp. na finanční prostředky uložené
dosud u peněžních ústavů, a ze
stejných důvodů ani příjmy
státního rozpočtu z daní a poplatků.