Zákon České
národní rady č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění zákona České
národní rady č. 184/1991 Sb., a zákona
č. 338/1992 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 písm. f) a g) zní:
"f) poplatek z ubytovací kapacity,
g) poplatek z prodeje alkoholických
nápojů,"
2. V § 1 se vypouští ustanovení písmene
h)
Dosavadní ustanovení
písmene i) se označuje písmenem h).
3. V § 3 odst. 1 se na konci
tečka nahrazuje čárkou a připojují
se tato slova: "pokud tyto osoby neprokáží
jiný důvod svého pobytu."
4. § 3 odst. 2 písm. b) zní: "b) osob
nemocné, kterým byla poskytnuta komplexní
lázeňská
péče2), "
5. V § 3 odst. 4 se poslední
věta nahrazuje větou: "Obec může
stanovit poplatek týdenní, měsíční
nebo roční paušální částkou".
6. § 4 odst. 2 zní:
"(2) Veřejným
prostranstvím podle tohoto zákona jsou zejména
náměstí, tržiště, silnice,
místní komunikace, parky a veřejná
zeleň, jakož i další prostory pod širým
nebem přístupné každému bez omezení.
7. V § 4 odst. 5 větě
první se slova "na 1 m2"
nahrazují slovy "za každý i započatý
m2".
8. V § 5 odst. 1 větě
první se slova "a ve veřejných hromadných
dopravních prostředcích" nahrazují
slovy "uvnitř nebo vně veřejných
hromadných dopravních prostředků,
na budovách, stavbách, plotech a ostatních
objektech a prostorách, pokud jsou tato oznámení
viditelná nebo slyšitelná z veřejného
prostranství. ".
9. § 5 odst. 3 zní:
"(3) Sazba poplatku z reklamních zařízení
činí až 10 % z ceny za provozování
reklamy: je-li reklama provozována bezúplatně
nebo nelze-li prokázat její cenu, je základem
pro stanovení poplatku cena v místě obvyklá.".
10.V § 6 odst. 3 větě
druhé se vypouštějí slova "také
roční".
11.§ 7 zní:
(1) Poplatek z ubytovací
kapacity se vybírá v lázeňských
místech nebo místech soustředěného
turistického ruchu z ubytovací kapacity v zařízeních
sloužících nebo určených k přechodnému
ubytování za úplatu
(2) Poplatku z ubytovací kapacity nepodléhá:
a) ubytovací kapacita v
zařízeních sloužících
pro přechodné ubytování studentů
a žáků,
b) ubytovací kapacita v
zařízeních sloužících
pro ubytování pracovníků fyzických
a právnických osob, které toto zařízení
vlastní nebo k němu mají právo hospodaření,
c) ubytovací kapacita ve
zdravotnických nebo lázeňských zařízeních,
pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení,
d) ubytovací kapacita v
zařízeních sloužících
sociálním a charitativním účelům.
(3) Poplatek platí fyzické
a právnické osoby, které toto zařízení
vlastní nebo právnické osoby, které
mají k tomuto zařízení právo
hospodaření.
(4) Sazba poplatku z ubytovací
kapacity činí až 2,-- Kč za každé
využité lůžko a den. Obec může
po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek roční
paušální částkou.".
12.§ 9 zní:
(1) Poplatek z prodeje alkoholických
nápojů 11)
platí právnické a fyzické osoby provozující
restaurační, kavárenská, ubytovací
nebo jiná pohostinská zařízení,
ve kterých se tyto výrobky prodávají
spotřebitelům.
(2) Sazba poplatku činí
až 5 % z prodejní ceny těchto výrobků.".
13. V § 13 se na konci tečka
nahrazuje čárkou a připojují se tato
slova:
"pokud tento zákon nestanoví jinak".
14. V § 14 se dosavadní
text paragrafu označuje jako odstavec 1 a doplňuje
se novým odstavcem 2, který zní:
"(2) U poplatku vybíraného
z reklamních zařízení umístěných
uvnitř nebo vně veřejných hromadných
dopravních prostředků vykonává
správu poplatku obec, v jejímž územním
obvodu má trvalý pobyt nebo sídlo osoba,
která veřejný hromadný dopravní
prostředek vlastní nebo má k němu
právo hospodaření.
15. V § 15 odst. 2 se vypouštějí
slova "a tabákových výrobků".
16. V § 2 odst. 3, §
3 odst. 4, § 4 odst. 5, § 10 odst.3 se slovo "Kčs"
mění na slovo "Kč".
17. Odkazy č. 2), 11) a
14 pod čarou znějí:
"2) § 27 nařízení
vlády České republiky č. 216/1992
Sb., kterým se vydává Zdravotní řád
a provádějí některá ustanovení
zákona České národní rady č.
550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění,
ve znění nařízení vlády
České republiky č. 50/1993 Sb.
11) § 1 odst. 2 zákona,
ČNR č. 37/1989 Sb., o ochraně před
alkoholismem a jinými toxikomániemi.
14) Zákon č. 337/1992
Sb. o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.".
Tento zákon nabývá
účinnosti 1. ledna 1994.
Současná platná
právní úprava místních poplatků
byla zpracována v roce 1990 a vycházela zejména
z potřeby vytvoření větší
samostatnosti v tvorbě a užití finančních
zdrojů nově se formujících orgánů
místní samosprávy. Průběžným
hodnocením dopadu této úpravy, zejména
v souvislosti se zavedením nové daňové
soustavy k 1. 1. 1993 byly zjištěny některé
problémy a nesrovnalosti, které je nutno řešit
novelou zákona.
Po zrušení dislokačního
poplatku zákonem č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí,
se jako nejproblematičtější jeví
poplatek z prodeje alkoholických nápojů a
tabákových výrobků. Tyto poplatky
byly u nás nově zavedeny v roce 1990 s tím,
že jde o poplatky poněkud se vymykající
z tradičních místních poplatků,
daní a dávek, které
se vybírají v ostatních zemích. Hlavním
cílem těchto poplatků bylo zejména
zvýšení vlastní příjmové
základny obcí v období před zavedením
nové daňové soustavy a nového rozpočtového
určení daňových příjmů.
V rámci přibližování našeho
daňového systému evropským standartním
systémům, ztrácejí některé
tituly pro inkaso poplatků svoje původní
opodstatnění.
S ohledem na tyto skutečnosti
je v rámci novely navrženo zrušit poplatek z
prodeje tabákových výrobků a poplatek
z prodeje alkoholických nápojů v pohostinských
zařízeních zatím ponechat se sníženou
maximální sazbou.
Větší věcná
úprava je navržena i u poplatku z ubytovací
kapacity s tím, že by poplatek byl vybírán
pouze z kapacity, která je určena nebo slouží
k přechodnému ubytování v rekreačních
a lázeňských místech.
Rovněž předmět
poplatku z reklamních zařízení je
v novele rozšířen a je i zvýšena
maximální sazba z 5 % na 1.0 % za provozování
reklamy.
Dále se sjednocují
a upřesňují některé pojmy,
které nebyly v zákoně jednoznačně
upraveny a působily při aplikaci v praxi problémy.
Finanční dopad
navrhované úpravy:
U stávajících
poplatků nedojde k výrazným změnám
jejich výnosu, pouze u poplatku z reklamních zařízení
se předpokládá zdvojnásobení
výnosu, neboť se navrhuje zvýšení
maximální sazby, jedná se o cca 20 mil. Kč.
U poplatku z prodeje alkoholických nápojů
se předpokládá snížení
rozpočtu obcí o cca 300 mil. Kč.
K bodu 1 a 2
Navrhuje se upravit základní
ustanovení § l zákona, kde jsou uvedeny druhy
poplatků, které mohou obce vybírat tak, aby
to odpovídalo navrženým změnám
v následujících ustanoveních.
K bodu 3
V § 3 odst. 1 se navrhuje
doplnit druhou větu, která by měla usnadnit
jednotný postup při vybírání
tohoto poplatku.
K bodu 4
Protože došlo nařízením
vlády ČR č. 50/1993 Sb. (novela Zdravotního
řádu) ke zrušení vyhlášky
MZ ČR č. 463/1990 Sb., o poskytování
lázeňské péče, je třeba
přizpůsobit § 3 odst. 2 zákona č.
565/1990 Sb., o místních poplatcích v souladu
s cit. nařízením. Pod § 3 odst. 2 zákona
č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích tedy patří
osoby, kterým byla poskytnuta komplexní lázeňská
péče, která odpovídala do r. 1992
lázeňské péči poskytované
na předvolání nebo na poukaz při křížkové
indikaci, je plně hrazena zdravotní pojišťovnou
a poskytuje se v rámci
dočasné neschopnosti k práci.
K bodu 5
Obcím se navrhuje možnost
stanovit poplatek i měsíční paušální
částkou, což v současné době
není možné a zejména u sezónních
provozoven nebo u začínajících provozů
se to jeví jako praktické a zjednodušující
opatření.
K bodu 6 a 7
Při vybírání
poplatku za užívání veřejného
prostranství vznikají problémy s definováním
pojmu veřejného prostranství. V zájmu
jednotného postupu při vymezení téhož
termínu v našem právním řádu
navazuje navrhovaná novela na zákon č. 84/1990
Sb., o právu shromažďovacím, a v podstatě
přebírá definici z tohoto zákona.
Poplatek se počítá za každý i
započatý m2
užívaného prostranství a den - v tomto
směru se zákon upřesňuje.
K bodu 8 a 9
V praxi se ukázalo, že
stávající zákon velmi úzce
vymezuje předmět poplatku z reklamních zařízení
a většinu reklam není možno zpoplatňovat.
S ohledem na to se navrhuje rozšířit možnosti
vybírání poplatku nejen z reklam umístěných
na veřejném prostranství, ale i z reklam
z veřejného prostranství viditelných
a slyšitelných s cílem
dosáhnout možnosti rovných podmínek
pro provoz většiny reklam. Dále se navrhuje
zvýšení horní hranice sazby poplatku
z 5 % na 10 %, neboť současná sazba za provoz
reklamy se ukázala jako velice nízká.
K bodu 10
Navrhuje se umožnit obcím
stanovit poplatek nejenom roční paušální
částkou, ale i týdenní, měsíční
příp. stanovit paušál na jednotlivou
akci. Tento návrh vychází z praktického
uplatňování poplatku ze vstupného.
K bodu 11
Praktické uplatňování
poplatku z ubytovací kapacity v rekreačních
a vzdělávacích zařízeních
ukázalo zejména problém přesně
vymezit objekt z kterého lze poplatek vybírat a
předmětem kritiky je rovněž vybírání
poplatku ze všech lůžek bez ohledu na jejich
využití. S ohledem na to se navrhuje vybírat
poplatek z ubytovací
kapacity ve všech objektech, které slouží
nebo jsou určeny k přechodnému ubytování
v lázeňských místech a místech
soustředěného turistického ruchu s
výjimkou lůžkové kapacity užívané
k veřejně prospěšným a charitativním
účelům. Dále se navrhuje zpoplatňovat
pouze lůžka skutečně k přechodnému
ubytování užívána.
K bodu 12
Navrhuje se změnit právní
úpravu poplatku z prodeje alkoholických nápojů
a tabákových výrobků tak, aby nedocházelo
k vícenásobnému zdanění i s
ohledem na předpokládané řešení
v oblasti nepřímých daní. Maximální
sazba poplatku se navrhuje snížit z 10 % na 5 % a
poplatek by se vybíral pouze z alkoholických nápojů
v pohostinských zařízeních, tj. prakticky
z čepování alkoholických nápojů.
Předpokládá se, že obecní úřady
citlivě a diferencovaně
určí konkrétní sazbu v obci či
v části obce podle místních podmínek
K bodu 13
Navrhované ustanovení
zamezuje možnosti použít v případě
pozdního placení poplatků dvojího
sankčního opatření a upřednostňuje
použití procesních ustanovení tohoto
zákona, před obecným ustanovením zákona
o správě daní a poplatků.
K bodu 14
Navrhuje se rozšířit
toto ustanovení o další odstavec, který
upravuje správu poplatku z reklamních zařízení
u vlastníků veřejných hromadných
dopravních prostředků. Tato úprava
je nutná s ohledem na to, že je třeba jednoznačně
určit správce poplatku, aby nevznikly spory o možnost
vybírání poplatku v případě
průjezdu těchto dopravních prostředků
územním obvodem několika obcí. Obecné
ustanovení zákona o správě daní
a poplatku se na tento
případ nedá aplikovat.
K bodu 15
Toto ustanovení se navrhuje
upravit v návaznosti na navržené změny
poplatku z prodeje alkoholických nápojů v
§ 9 tohoto zákona.
zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon České národní
rady č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů a zákon české národní
rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů
částkou "21
600".
33. V § 87 odst. 7 prvé
větě se vypouští slova "a dopravného".
34. V § 88 odst. 1 písm.
a) se za slova "dětí druhého z manželů"
doplňují slova " a vnuků.".
35. V § 88 odst. 1 písm. d) se vypouští
slova "uvedený pod písm c)".
36. V § 88 odst. 1 se doplňuje
písm. g), které zní:
"g) potvrzením příjemce
daru o jeho výši a účelu.".
37. V § 88 se vypouští odst. 2.
Dosavadní odstavce 3 a
4 se označují jako odstavce 2 a 3.
38. V § 88 v nadpisu a v
odst. 2 poslední větě se vypouštějí
slova "a dopravného".
39. V § 97 se za slovo "zvláštní"
vkládá slovo "daňový".
40. Za § 102a se vkládá § 102b, který
zní:
Zjistí-li poplatník
po uplynutí lhůty pro podání přiznání
k dani (vyúčtování) za rok 1992
a 1993, že daňová
povinnost u daně z příjmů obyvatelstva,
u důchodové daně, u odvodů do státního
rozpočtu a u zemědělské daně,
nebo u daně z příjmů fyzických
osob a daně z příjmů
právnických osob má být nižší,
než uvedl v přiznání k dani (vyúčtování),
může podat dodatečné
přiznání k dani (vyúčtování)
na tuto nižší daňovou povinnost nejpozději
do 31. prosince 1994. V případě přeplatku
na dani se postupuje podle § 64 zákona.".
41 Odkazy pod čarou č.
5b) až 6b) znějí:
5b) § 7 zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve
znění pozdějších předpisů
5c) § 9 zákona č.
586/1992 Sb.
6a) § 22 odst. 2 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů.
6b) Zákon č. 328/1991
Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění
zákona č. 122/1993 Sb.
Zákon České
národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách
pro zjištění základu daně z příjmů,
ve znění zákona č. 157/1993 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. V § 4 odst. 1 se za slovo
"výnosů" vkládá slovo "(příjmů)".
2. V § 8 odst. 1 se vypouští slovo "výdajem"
a ruší se závorka.
3. V § 8 odst. 1 a 4 se za
slova "daně z příjmů" vkládají
slova "účtující v soustavě
podvojného účetnictví".
Pro daňové povinnosti
za rok 1993 a při zdanění příjmů
ze závislé činnosti a funkčních
požitků zúčtovaných do zdaňovacího
období 1993 se použijí dosavadní předpisy.
Předseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce
zákonů České republiky vyhlásil
úplné znění zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, jak
vyplývá z pozdějších předpisů
a úplné znění zákona č.
337/1992 Sb., o správě
dní a poplatků, jak vyplývá z pozdějších
předpisů.
K bodu 27
V návaznosti na ustanovení
§ 6 odst. 4 zák. č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, podle něhož jsou též
příjmy ze závislé činnosti
zdańovány zvláštní sazbou daně,
se navrhuje evidovat tyto
příjmy a jejich zdanění též
na mzdovém listě.
K bodu 32
V návaznosti na zvýšení
nezdanitelné částky u každého
poplatníka navrhuje se shodně uplatnit v prohlášení
poplatníka hranici starobního důchodu, která
je rozhodná pro přiznání nezdanitelné
částky příjemců starobních
důchodů.
K bodu 34
Navrhuje se upřesnit toto
ustanovení v návaznosti na § 15 odst. 4 zákona
č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů.
K bodu 35
Navrhuje se upřesnit znění
ustanovení v návaznosti na ustanovení čl.
II bod 49.
K bodu 36
Navrhuje se upřesnit způsob
prokazování poskytnutého daru,
který se odečítá od základu
daně u poplatníka.
K bodu 40
Návrh tohoto ustanovení
vychází z toho, že v důsledku přechodu
v daňovém
řízení na nový zákon, který
platí i na řízení zahájená
před jeho účinností dochází
ke komplikaci v letech 1992 a 1993 v těch případech,
kdy k vyměření dochází bez
vydání platebního výměru a
lhůta v níž poplatník může
uplatnit nižší daňovou
povinnost je pouze odvolací lhůta (t.j. 30 dnů
po lhůtě pro podání přiznání).
K článku III
Navržená úprava
§ 8 zákona o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů pouze
zdůrazňuje tu skutečnost, že rezervu
na pohledávky za dlužníky v konkursním
a vyrovnávacím řízení mohou
vytvářet pouze poplatníci účtující
v soustavě podvojného
účetnictví. V jednoduchém účetnictví
se účtuje pouze o finančních operacích,
nikoliv o pohledávkách či závazcích.
K člunku V
S ohledem na značný
počet změn a doplňků a na předcházející
novely se navrhuje vyhlášení úplného
znění zákona o daních z příjmů.