I. Obecná část
Na základě dalšího
vyhodnocení účinnosti nové daňové
soustavy a především fungování
daně z přidané hodnoty je podle plánu
legislativních prací vlády České
republiky předkládán Parlamentu České
republiky vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
588/1992 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění zákona
č. 196/1993 Sb.
Návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
zákona č. 196/1993 Sb. řeší především
snížení limitu pro povinnou registraci plátců
a dále jsou v ní provedeny drobné legislativní
změny. Snížení limitu přispěje
k omezení daňových úniků způsobených
obcházením povinnosti registrace a rozdělováním
obratu rozhodného pro registraci na více osob. Snížení
limitu také přispěje k vytvoření
rovných podmínek pro hospodářskou
soutěž. Nižší limit pro registraci
a tím i větší počet plátců
by se měl projevit zvýšením výnosu
daně z přidané hodnoty, které lze
obtížně stanovit. Podle předběžných
odhadů by se mělo jednat o zvýšení
výnosu ve výši cca 1 mld. Kč. Přitom
je však třeba
počítat se zvýšením nákladů
na správu daně, protože nárůst
počtu plátců vyvolá nutně potřebu
zvýšení pracovníků územních
finančních orgánů resp. zvýšení
počtu plátců připadající
na jednoho správce, potřebu dalšího
technického vybavení a nárůst ostatních
režijních nákladů na správu daně.
Zvýšení těchto nákladů
je možno odhadnout částkou cca 150 mil. Kč
ročně.
Další legislativní
změny nemají na příjmy ani výdaje
státního rozpočtu dopad a měly by
přispět k vyšší účinnosti
uplatňování daně a upřesnit
aplikaci některých ustanovení zákona,
kde dochází ke sporným výkladům.
Navrhované změny jsou v souladu s legislativními
standardy pro daň z přidané hodnoty uplatňovanými
v zemích Evropského společenství.
Účinnost novely
je navržena od 1. ledna 1994 s ohledem na ukončení
roku 1993 a na vazbu údajů základního
účetního období. Také z hlediska
plátců daně se nové znění
zákona začne uplatňovat na nová zdaňovací
období v roce 1994, kterými jsou buď kalendářní
měsíce nebo čtvrtletí. Z těchto
důvodů bylo navrženo zkrácení
lhůty pro projednání návrhu zákona
v Parlamentu ČR na 30 dnů.
III. Zdůvodnění
návrhu novely
K bodu 1:
Vypouští se chybný odkaz na neexistující
odstavec zákona.
K bodu 2:
Doplňuje se, že převedení
majetkového vkladu nebo majetkového podílu
neplátci daně je také považováno
za zdanitelné plnění a podléhá
dani z přidané hodnoty s výjimkou podílů
z transformace zemědělských družstev.
Tímto ustanovením by se mělo předejít
případnému obcházení daňových
předpisů s negativními dopady na příjmy
státního rozpočtu.
K bodu 3:
Mezi základní pojmy
se doplňuje daňový doklad, jehož funkci
plní ve stanovených případech podle
zákona i jiné obdobné doklady.
K bodům 4, 5 a 6:
Limit pro povinnou registraci
plátců se snižuje na polovinu, tedy z dosud
platné částky 1 500 000 Kč za tři
po sobě jdoucí kalendářní měsíce
na 750 000 Kč. Tato změna bude znamenat nárůst
plátců podle předběžných
odhadů o cca 20 - 30%, protože řada drobných
podnikatelů se stala plátci daně již
dobrovolně v průběhu letošního
roku. Obdobné úpravy
jsou provedeny i v případě limitu obratu,
který platí pro možnost zrušení
registrace.
K bodu 7:
Upřesňuje se postup
při výpočtu nároku na odpočet
daně z ceny včetně daně podle §
17 odst. 3, kde je stanoven způsob výpočtu
daně z ceny včetně daně.
K bodu 8:
Mezi osoby, které mají
zvláštní vztah k plátci, se doplňují
i osoby, které jsou statutárním orgánem
těch právnických osob, které mají
zvláštní vztah k plátci.
K bodu 9:
Upřesňuje se vymezení
pojmu dílčí plnění. Doplňují
se i nájemní smlouvy a smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté
věci.
K bodům 10, 11, 12,
13 a 14:
Na základě připomínek
se umožňuje i zaokrouhlování daně
na haléře, vzhledem k problémům při
automatizovaném výpočtu daně. V §
13 odst. 4 se opravuje chybná odvolávka.
K bodu 15:
Upřesňuje se možnost
použití výpočtu daně i z ceny
včetně daně, a to v ostatních případech,
které jsou stanoveny v § 14 odst. 2, zejména
ve vymezených případech.
K bodu 16:
Na základě připomínky
České národní banky se upřesňuje
stanovení základu daně v případě
prodeje platných zlatých mincí s uvedenou
nominální hodnotou, který se připravuje
na příští rok a dále se pojem
Státní banka československá, která
již neexistuje, nahrazuje pojmem Česká národní
banka.
K bodu 17:
Pojem Státní banka
československá, která již neexistuje,
se nahrazuje pojmem Česká národní
banka.
K bodu 18:
Obdobně jako při
"přefakturaci služeb" se stanoví
postup při fakturaci vybraných druhů zboží,
které jsou často předmětem přefakturace,
aby nemohlo docházet ke spekulativnímu snižování
základu daně.
K bodu 19:
Upřesňuje se postup
při stanovení základu daně při
prodeji použitého zboží, a to pouze na
prodej tohoto zboží v nezměněném
stavu, aby tohoto ustanovení nemohlo být zneužíváno.
Uvedený postup se vztahuje i na ojeté osobní
automobily, u nichž byl dosud uplatňován specifický
způsob odpočtu daně podle § 24.
K bodu 20:
Na základě připomínek
z podnikatelské sféry se stanoví i další
případy při zrušení smlouvy o
finančním pronájmu, kdy se nepovažuje
tato smlouva od data uzavření za smlouvu o operativním
pronájmu a kdy tedy není nutné dodanit všechny
splátky v plné výši od počátku
smlouvy sazbou 23%. Jedná se případy, kdy
dojde prokazatelně k odcizení nebo zničení
předmětu pronájmu.
K bodu 21:
Na základě připomínek
k možnému snižování základu
daně v případě dodání
zboží (např. lednice, pračka, autorádio)
s jeho instalací, kdy se jedná o dvě samostatná
zdanitelná plnění, se stanoví omezení,
které by mělo tomuto obcházení daně
zabránit. Základ daně u zboží,
kde se většinou
uplatňuje sazba daně ve výši 23%, musí
být stanoven minimálně ve výši
ceny obvyklé. Zabraňuje se tak tomu, aby na úkor
snižování základu daně u zboží
byla zvyšována cena za instalaci, kde se uplatňuje
sazba daně ve výši 5%. Instalace se přitom
pro účely zákona
v tomto doplněném odstavci definuje.
K bodu 22:
Ve vazbě na změnu
přístupu k vymezení vzniku daňové
povinnosti se obdobným způsobem upřesňuje
uplatňování opravy základu daně.
K bodu 23:
Ve vazbě na připravovanou
novelu zákona o spotřebních daních,
která bude řešit označování
cigaret, se stanoví sazba daně u tabákových
nálepek.
K bodu 24:
Upřesňuje se vymezení
krátkodobého pronájmu i na nemovitosti včetně
částí staveb a bytů, místo
dosavadních nebytových prostor.
K bodům 25 a 26:
V návaznosti na úpravu
přístupu k zaokrouhlování daně
v § 12 a 13 se provádí obdobná úpravu
v § 17, kde je řešen postup při výpočtu
daně z ceny bez daně a z ceny včetně
daně.
K bodu 27:
Upřesňuje se zdaňovací
období, kdy je možno nárokovat odpočet
daně, aby nemohlo docházet k tomu, že plátce
nárokuje odpočet daně dříve,
než jeho dodavatelem byla vypořádána
daň na výstupu.
K bodu 28:
Ve vazbě na změnu
přístupu při zdaňování
ojetých osobních automobilů se stanoví,
že při jejich nákupu za účelem
dalšího prodeje je třeba vždy postupovat
podle § 14 odst. 6 a nikoliv podle § 19 odst. 6, podle
něhož prodej automobilů, u nichž nebyl
uplatněn nárok na odpočet, dani nepodléhá.
K bodu 29:
Na základě připomínek
se upřesňuje konstrukce koeficientu, kterým
se zkracuje nárok na odpočet daně. Do jmenovatele
koeficientu se zahrnují dotace, příspěvky
a tržby z hlavní činnosti neziskových
organizací, pokud jsou plátci daně. Do koeficientu
se naopak nezapočítávají dotace a
příspěvky ze státního rozpočtu
určené podnikatelským subjektů
(např. dotace na dopravu). Započítáváním
do koeficientu by byla vlastně tato dotace zkracována.
Do koeficientu se nezapočítávají ani
plnění, která nejsou považována
za zdanitelná plnění např. přijaté
penále, přijatá pojistná plnění,
přijaté úroky u
plátců, kteří nepodnikají v
oblasti finančních služeb apod.
K bodu 30:
Vzhledem ke sjednocení
podmínek při prodeji použitého zboží
i na ojeté osobní automobily podle § 14 odst.
16 se ruší § 24, kterým byl řešen
specifický způsob odpočtu u ojetých
osobních automobilů.
K bodu 31:
Z legislativního hlediska
se upřesňuje vymezení přístupu
ke zdaňování převodu a pronájmu
nemovitostí. Převod pozemků není považován
podle zákona za zdanitelné plnění,
a proto nemůže být chápán jako
osvobozené plnění. Z věcného
hlediska se přístup nemění.
K bodu 32:
Pojem československé
poštovní ceniny, který již neexistuje
se nahrazuje pojmem "české".
K bodu 33:
Pojem Státní banka
československá, která již neexistuje,
se nahrazuje pojmem Česká národní
banka.
K bodu 34:
Ve vazbě na připravovaný
zákon o penzijním připojištění
se mezi osvobozené pojišťovací činnosti
doplňuje i penzijní připojištění
se státním příspěvkem.
K bodům 35 a 36:
Legislativně se upřesňuje
vymezení pojmů, kterých se ustanovení
těchto odstavců týká.
K bodu 37:
Pojem dodatečně
splatná daň se nahrazuje přesnějším
vymezením na základě připomínek
územních finančních orgánů.
K bodu 38:
Upřesňuje se postup
při předkládání daňového
přiznání a dodatečného daňového
přiznání. Na základě připomínek
se umožňuje předložení dodatečného
daňového přiznání i v případě,
že plátce odvedl na dani více než ve skutečnosti
měl. Vypouští se odvolávka, která
se po upřesnění stává bezpředmětnou.
K bodu 40:
Upřesňuje se vymezení
postupu v případě, že plátce
nepředloží daňové přiznání,
a to ani po výzvě finančního orgánu.
K bodu 41:
Ve vazbě na celní
předpisy se upřesňuje vymezení základu
daně. Pro účely stanovení základu
daně se upřesňuje pojem clo. Ve vazbě
na celní předpisy se upřesňuje postup
při výpočtu daně u zboží
propuštěného z režimu dočasného
použití do režimu volného oběhu.
Daň se vypočítavá obdobně jako
v případě režimu dočasného
použití.
K bodu 42:
Upřesňuje se, že
dopravení zboží do celního skladu se
nepovažuje za vývoz, protože podle celních
předpisů je celní sklad považován
za tuzemsko.
K bodu 43:
Ve vazbě na celní
předpisy se upřesňuje postup v případě
zpět vyváženého zboží z
režimu aktivního zušlechťovacího
styku v systému navracení a stanoví se, že
plátce nemá nárok na vrácení
daně, protože mohl uplatnit nárok na odpočet
daně při dovozu zboží z tohoto režimu.
K bodu 44:
V návaznosti na připravovanou
prováděcí vyhlášku se upřesňuje
přístup k vracení daně pro diplomaty
a další osoby, a to na základě principu
vzájemnosti. Zahraniční diplomaté
tedy budou využívat v tomto směru obdobných
výhod jako naši diplomaté v cizině.
K bodům 45-a 46:
Na základě připomínek
se z okruhu činností, které jsou vždy
osvobozeny od daňové povinnosti podle § 46,
pokud jsou poskytovány zahraničnímu subjektu,
vypouštějí některé z nich, protože
dosavadní vymezení je těžko kontrolovatelné
a znamená možnost nepřiměřeného
rozsahu osvobození při jejich provádění
v tuzemsku. Tyto služby budou nadále osvobozeny, pokud
bude splněna podmínka, že nejsou určeny
pro využití, spotřebu nebo použití
v tuzemsku. Na základě připomínek
se upřesňují náležitosti dokladu
o zaplacení, který v tomto případě
plní funkci daňového dokladu.
K bodu 47:
Upřesňuje se rozsah
osvobození u služeb souvisejících s
mezinárodní přepravou v případě,
že přepravu a související služby
provádí přímý vývozce
popř. přímý dovozce.
K bodu 48:
Obdobně jako u ostatních
novel se do přechodných ustanovení doplňuje
ustanovení o platnosti zákona č. 588/1992
Sb., ve znění zákona č. 196/1993 Sb.,
do 31. 12. 1993.
K bodu 49:
Souhrnně se uvádějí
všechny nové odkazy pod čarou k některým
ustanovením zákona.
K lepší přehlednosti
se navrhuje uveřejnění úplného
znění zákona.
Účinnost novely
je navrhována k 1. lednu 1994. Toto datum vyhovuje zejména
z důvodů návaznosti na roční
účetní uzávěrku, tak i na nové
zdaňovací období v roce 1994, a to jak měsíční,
tak i čtvrtletní.