Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zrušuje se Sbor ozbrojené
ochrany letišť.
Ustanovení hlavy IVa včetně
nadpisu zákona č. 47/1956 Sb., o civilním
letectví (letecký zákon), ve znění
zákona č. 40/1964 Sb., zákona č. 43/1976
Sb., zákona č. 90/1990 Sb. a zákona č.
383/1990 Sb., se vypouští.
Zrušuje se výnos federálního
ministerstva dopravy ze dne 24. listopadu 1976 čj. 24 324/76-025,
kterým se stanoví zásady organizace, výzbroj
a výstroj Sboru ozbrojené ochrany letišť
a zásady výcviku a výkonu služby jeho
příslušníků (registrován
v částce 31/1976 Sb.), ve znění výnosu
federálního ministerstva dopravy ze dne 28. května
1979 čj. 13 724/79-025 (registrován v částce
16/1979 Sb.).
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1994.
Sbor ozbrojené ochrany
letišť byl zřízen, a práva a povinnosti
příslušníků Sboru ozbrojené
ochrany letišť byla vymezena zákonem č.
43/1976 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví
(letecký zákon).
Účelem zřízení
tohoto sboru bylo zajištění pořádku
a bezpečnosti na veřejných letištích
a na území ostatních pozemních leteckých
zařízení.
Platná právní
úprava vycházela z centralistického modelu
ochrany veřejných letišť a ze skutečnosti,
že převážná většina
těchto letišť byla ve vlastnictví státu
a stát byl jejich provozovatelem.
Sbor ozbrojené ochrany
letišť je organizačně začleněn
do příspěvkové organizace Česká
správa letišť a působí na veřejných
letištích Praha, Ostrava, Brno a Karlovy Vary.
V souladu s ustanovením
§ 17 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy, ve znění pozdějších
předpisů vykonává působnost
ústředního orgánu státní
správy ve věcech Sboru ozbrojené ochrany
letišť ministerstvo dopravy.
Tato působnost je ministerstvu
dopravy svěřena výše citovaným
zákonem pouze do 31. prosince 1993.
Po tomto datu přestává
být ministerstvo dopravy ústředním
orgánem státní správy ve věcech
ozbrojených sborů v dopravě.
Věcná náplň
činnosti Sboru ozbrojené ochrany letišť
náleží v souladu s působností
vymezenou kompetenčním zákonem ministerstvu
vnitra jako ústřednímu orgánu státní
správy pro veřejný pořádek
a bezpečnost.
V současné době
dochází k překrývání
působností Sboru ozbrojené ochrany letišť
a Policie ČR, neboť oba tyto sbory na veřejných
letištích působí.
Vzhledem k tomu, že provozovateli
letišť jsou v dnešních změněných
podmínkách i jiné právnické
nebo fyzické osoby než stát, nemá existence
Sboru ozbrojené ochrany letišť žádné
opodstatnění.
V dohodě s ministrem vnitra
se proto navrhuje, aby byl Sbor ozbrojené ochrany letišť
zrušen.
Zrušením Sboru ozbrojené
ochrany letišť dojde k odstranění duplicity
působnosti ministerstva vnitra a ministerstva dopravy při
ochraně veřejného pořádku a
bezpečnosti v civilním letectví.
Dále dojde k odstranění
anomálie spočívající v tom,
že státem zřízený ozbrojený
sbor slouží pouze jedné organizaci České
správě letišť.
Zrušení Sboru ozbrojené
ochrany letišť nebude mít dopad na státní
rozpočet, neboť příslušníci
sboru jsou v pracovním poměru k příspěvkové
organizaci Česká správa letišť
a náklady na jejich činnost hradí tato organizace
ze svých prostředků.