Ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický
zaslal odpověď na interpelaci poslance Milana Loukoty
dopisem ze dne 26. listopadu 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického na interpelaci poslance Milana Loukoty. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Jiří Skalický
V Praze dne 24. listopadu 1993 | |
Č. j. SM-2372/93 | |
KVÚ-977/93 |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
ze dne 26. října 1993, která mi byla zaslána
předsedou Poslanecké sněmovny PČR
jeho přípisem č. j. 4234/93 ze dne 2. 11.
1993 a ve které žádáte o přešetření
záhadných okolností kolem privatizace státního
podniku AUTOMETAL Příbram a urychlení jeho
privatizace, Vám podávám následující
vyjádření:
Na Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci byly předány
dva privatizační projekty. Jeden projekt předložilo
vedení podniku s doporučením přímého
prodeje firmě BOSAL a druhý, konkurenční
projekt, předložila firma WALKER EUROPE IMC, Amsterodam.
Zakladatel (Ministerstvo průmyslu
a obchodu) doporučil neveřejné výběrové
řízení, které se uskutečnilo
začátkem letošního roku ve dvou kolech.
V prvém kole byly nabídky obou zahraničních
partnerů vyhodnoceny jako nevyhovující. Ve
druhém kole byla vyhodnocena nabídka firmy
WALKER jako prokazatelně lepší ve všech
hodnocených požadavcích. Návazně
následovalo jednání o konečném
znění kupní smlouvy. Zahraniční
partner zvažoval možnost přeměny státního
podniku AUTOMETAL Příbram na společnost s
ručením omezeným nebo na akciovou
společnost. Rozhodl se pro akciovou společnost se
100% účastí. Teprve po tomto rozhodnutí
bylo možné připravit podklady pro projednání
přímého prodeje ve vládě ČR.
Vláda schválila privatizaci státního
podniku AUTOMETAL Příbram přímým
prodejem firmě WALKER
svým usnesením č. 259 ze dne 19. 5. 1993.
Před vlastním zaplacením
kupní ceny firma WALKER vyžadovala od české
strany záruky v tom smyslu, že podnik AUTOMETAL bude
nadále dodavatelem pro firmu Škoda, automobilová
akciová společnost.
Přes intervence zakladatele
(MPO) odmítla firma Škoda, a.a.s. poskytovat jakékoliv
výhody českým dodavatelům. Politika
této firmy k potencionálním dodavatelům
je založena na výběrovém řízení,
kde rozhoduje kvalita a zejména cena dodávek.
Firma WALKER po tomto bezvýsledném
jednání dne 14. 9. 1993 písemně odstoupila
od uvažovaného přímého prodeje
(koupi).
Po ukončení projednávání
projektů pro druhou vlnu kupónové privatizace
byl ředitel státního podniku AUTOMETAL Příbram
pozván na den 2. 11. 1993 na Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci k projednání
dalšího postupu. Na toto jednání se
současně s podnikovým ředitelem dostavili
zástupci firmy AIR LEAS, a.s. Praha-Letňany jako
zájemci o privatizaci státního podniku AUTOMETAL
Příbram za stejných podmínek,
které byly projednány
předtím se za hraničním partnerem.
V současné době
představuje uvedená firma jediného zájemce
o privatizaci státního podniku AUTOMETAL Příbram.
Nabídka bude po upřesnění projednána
v komisi Ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci v listopadu t. r. a návrh rozhodnutí
bude poté dán k posouzení příslušným
členům vlády ČR podle zásad
stanovených usnesením vlády ČR č.
568 ze dne 6. října 1993 pro postup při privatizaci.
K údajnému jednání firmy Škoda,
a.a.s. a jejímu požadavku,
aby za českým podnikem stála vždy německá
firma, jak uvádíte v závěru své
interpelace, Vám nemohu nic bližšího sdělit.
O takovém požadavku nemá Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci žádnou
podloženou informaci.
S pozdravem
Vážený pan
Milan Loukota
poslanec PS PČR
Kmochova 171