P A R L A M E N T  Č E S K É  R E P U B L I K Y

P o s l a n e c k á  s n ě m o v n a

1 9 9 3

I. volební období

6 2 6

V l á d n í  n á v r h

Z Á K O N

ze dne 1993,

kterým se mění a doplňují zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, a kterým se stanoví podmínky skončení služebního poměru policistů Federální železniční policie

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 26/1993 Sb., zákona č. 67/1993 Sb. a zákona č. 163/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 odst. 1 písm. e) se vypouštějí slova "a vyhledávání".

2. § 2 odst. 1 písm. h) zní:

"h) zajišťuje ochranu zastupitelských úřadů, ochranu sídel ních objektů Parlamentu, prezidenta republiky, Ústavního soudu, ministerstva zahraničních věcí, ministerstva vnitra a dalších objektů zvláštního významu pro vnitřní pořádek a bezpečnost, které určí vláda na návrh ministra vnitra; rovněž zajišťuje ochranu objektů, pro které ta ková ochrana vyplývá z mezinárodní dohody, kterou je Česká republiky vázána;".

3. V § 2 odst. 1 se vypouští písmeno n). Dosavadní písmena o) a p) se označují jako písmena n) a o).

4. § 2 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

"(4) Úkol odhalovat trestné činy páchané policisty a zjišťovat jejich pachatele plní útvar ministerstva vnitra pro inspekční činnost (dále jen "útvar inspekce").".

5. § 3 odst. 2 a 3 znějí :

"(2) Policii tvoří Policejní prezidium České republiky, útvary s působností na celém území České republiky a útvary s územně vymezenou působností. Útvary policie zřizuje mini str vnitra (dále jen "ministr").

(3) V policii působí služba pořádkové policie, služba kriminální policie, služba dopravní policie, ochranná služ ba, služba policie pro odhalování korupce a závažné hospo dářské trestné činnosti, služba cizinecké a pohraniční poli cie, služba rychlého nasazení, služba železniční policie a letecká služba. Ministr může zřídit další služby, které v policii působí.".

6. V § 3 odst. 6 se vypouštějí slova "vnitra (dále jen "mini str").".

7. V § 3 odst. 7 se slova "v odstavci 2" nahrazují slovy "v od stavci 3".

8. § 3 se doplňuje odstavcem 9, který zní :

"(9) Bližší úpravu organizace policie, zejména řízení útvarů a služeb policie, součinnost mezi nimi a způsob je jich hospodářského zabezpečení, stanoví ministr.".

9. V § 4 odst. 2 se slovo "prokurátora" nahrazuje slovy "státní zástupce".

10. V § 5 odst. 1 se slovo "prokuratury" nahrazuje slovy "stát ního zastupitelství".

11. § 13 odst. 3 včetně poznámek pod čarou č. 5a) a 5b) zní:

"(3) Policista je rovněž oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu,

a) která má být předvedena na žádost příslušného orgánu podle zvláštních předpisů,5a)

b) která je oznamovatelem,5b)

c) na žádost jiné osoby, jestliže tato osoba má na zjištění totožnosti právní zájem, jakož i osobu, která o prokázá ní totožnosti žádá;

osoba je povinna výzvě vyhovět.

________________________________

5a) Např. § 52 odst. 2 občanského soudního řádu, § 90 odst. 3 trestního řádu, § 42 odst. 2 správního řádu.

5b) Např. § 67 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, § 158 trestního řádu.".

12. V § 13 odst. 5 se slova "odstavcích 2 a 3" nahrazují slovy "odstavci 2 a odstavci 3 písmeno a)".

13. V § 15 odst. 2 se v písmenu b) nahrazuje tečka na konci vě ty slovem "nebo" a za písmeno b) se doplňuje písmeno c), které zní :

"c) o níž se lze odůvodněně domnívat, že neoprávněně vstou pila nebo neoprávněně pobývá na území České republiky a řízení o vyhoštění této osoby nemohlo být zahájeno, protože nebyla zjištěna její totožnost.".

14. § 17 odst. 1 zní:

"(1) Policista je oprávněn přesvědčit se, zda osoba, která je předváděna nebo zajištěna nebo proti které směřuje služební zákrok z důvodu jejího agresivního chování, nemá u sebe zbraň, kterou by mohla ohrozit svůj život nebo zdra§

ví anebo život a zdraví jiných osob, a odebrat ji.".

15. Za § 2Oc se vkládá nový § 2Od, který včetně nadpisu a po známky pod čarou č. 8b) zní:

" § 2Od

Oprávnění ke vstupu

Policista je při plnění úkolů policie oprávněn vstupo vat v provozovnách 8b) do všech prostor určených pro zákaz níky. Do jiných prostor a na pozemky, které nejsou veřejně přístupné, je policista oprávněn vstoupit, je-li podle ustanovení § 7 povinen provést zde služební zákrok, služeb ní úkon, popřípadě učinit jiná opatření nezbytná k provede ní služebního zákroku nebo úkonu. Tím není dotčeno ustano vení § 21, pokud jde o vstup do bytu nebo jiného uzavřeného prostoru.

________________________________

8b) § 7 odst. 3 obchodního zákoníku.".

16. Za § 2Od se vkládá nový § 2Oe, který včetně nadpisu zní :

"§ 2Oe

Oprávnění při zajišťování bezpečnosti železniční dopravy

Policista služby železniční policie je při plnění úko lů podle tohoto zákona oprávněn

a) v souvislosti s pátráním po hledaných zásilkách se pře svědčit, zda hledaná věc není v dopravních prostředcích nebo ve skladištích, popřípadě jiných prostorech provo zovatele celostátních drah a vleček, které jsou umístěny v obvodu dráhy,

b) k bezplatné přepravě po celostátních drahách, a to i vlaky určenými výlučně pro mezinárodní přepravu, vlaky místenkovými, a to včetně přepravy služebního psa, k jízdě na stanovišti strojvedoucího, ve služebním voze a v nákladním vlaku, jakož i k bezplatnému používání sdělovacích zařízení Českých drah a ke vstupu do vyhra zených prostor objektů a zařízení, dopravních prostředků a ostatních prostor provozovatele celostátních drah a vleček, které jsou umístěny v obvodu dráhy.".

17. § 33 zní:

"§ 33

(1) Při odhalování úmyslných trestných činů a při zjišťování jejich pachatelů jsou služba kriminální policie a útvar inspekce oprávněny používat operativně pátrací prostředky.

(2) Při odhalování zvlášť závažných úmyslných trest ných činů8) anebo jiných úmyslných trestných činů, k je jichž stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, a při zjišťování jejich pachatelů, jsou služba kriminální policie a útvar inspekce oprávněny používat operativní techniku.".

18. V § 34 odst. 1 se slova "nebo služby ochrany ekonomických zájmů" nahrazují slovy "a útvaru inspekce".

19. § 34 odst. 2 zní :

"(2) Krycími doklady se pro účely tohoto zákona rozu mějí listiny a předměty sloužící k utajení skutečné totož nosti osoby. Krycím dokladem nesmí být průkaz prezidenta republiky, poslance nebo senátora Parlamentu, člena vlády, člena Nejvyššího kontrolního úřadu anebo guvernéra České národní banky a služební průkaz státního zástupce nebo soudce anebo diplomatický pas.".

20. § 36 odst. 3 zní :

"(3) Povolení vydává soudce okresního soudu, v jehož obvodu má žadatel o povolení k použití operativní techniky sídlo.".

21. V § 36 odst. 7 se slova "je služba kriminální policie nebo služba ochrany ekonomických zájmů povinna" nahrazují slovy "jsou služba kriminální policie a útvar inspekce povinny".

22. V § 36 odst. 9 se slova "nebo služba ochrany ekonomických zájmů je však povinna" nahrazují slovy "a útvar inspekce jsou však povinny" a slova "je povinna" se nahrazují slovy "jsou povinny".

23. V § 36 v odst. 5, 6, 8 a 9 se slova "prokurátor" a "proku rátora" nahrazují slovem "soudce".

24. V § 36a odst. 1 se slova "Česká národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna" a slova "České národní rady" slovy "Poslanecké sněmovny".

25. V § 37 odst. 2 se slova "služba ochrany ekonomických zájmu je povinna" nahrazují slovy "útvar inspekce jsou povinny".

26. Za § 45 se vkládá nový § 45a, který zní :

"§ 45a

Informace z evidencí, které vede policie podle § 2 odst. 1 písm. l) se poskytují službám, které působí v poli cii, ministerstvu vnitra, Bezpečnostní informační službě České republiky, Vojenskému obrannému zpravodajství a Vo jenské policii; dalším státním orgánům a organizacím jen je-li to nezbytné pro plnění jejich úkolů podle zákona.".

27. § 54 včetně poznámky pod čarou č. 20 zní:

"§ 54

(1) Služební stejnokroj a odznaky policie je oprávněn nosit jen policista.20)

(2) Policie je oprávněna užívat zvláštní barevné pro vedení a označení svých služebních vozidel, plavidel a le tadel.

(3) Způsob vnějšího označení a odznaky policie, vzory služebních stejnokrojů a zvláštního barevného provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel policie upraví ministerstvo vyhláškou.

________________________________

20) § 21 odst. 1 písm. i) zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.".

28. Za § 54 se vkládá nový § 54a, který včetně poznámky pod ča rou č. 21 zní:

"§ 54a

(1) Přestupku se dopustí ten, kdo úmyslně na místě ve řejnosti přístupném neoprávněně užívá na vozidle, plavidle nebo letadle zvláštního barevného provedení a označení pou žívaného na služebních vozidlech, plavidlech a letadlech policie, anebo zvláštního barevného provedení a označení s ním zřejmě zaměnitelného.

(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 5 000 Kč.

(3) Na přestupky podle odstavce 1 a jejich projednává ní se vztahují obecné předpisy.21)

________________________________

21) Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění po zdějších předpisů (úplné znění č. 124/1993 Sb.).".

Čl. II

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. III

Zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 590/1992 Sb. a zákona České národní rady č. 26/1993 Sb., se mění takto:

1. V § 13 písm. c) se na konci vypouštějí slova "k policii, k Policejnímu sboru Slovenské republiky, k Federálnímu poli cejnímu sboru nebo ke Sboru hradní policie".

2. § 153 včetně nadpisu zní :

"§ 153

Zápočet doby zaměstnání

Policistům se do celkové doby trvání služebního poměru rozhodné pro přiznání nároků souvisejících se skončením slu žebního poměru podle tohoto zákona započítávají též doby tr vání předchozích služebních poměrů. Pokud bylo při skončení předchozího služebního poměru vyplaceno policistovi odchod né, sníží se částka vyměřeného odchodného o částku, odpoví dající výši dříve vyplaceného odchodného.".

3. § 154 se vypouští.

Čl. IV

(1) Služební poměry příslušníků Federální železniční policie končí uplynutím dne 31. prosince 1993.

(2) Příslušníkům Federální železniční policie, kterým skončí služební poměr podle odstavce 1 náležejí nároky, související se skončením služebního poměru, jakoby jejich služební poměr skončil propuštěním podle ustanovení § 106 odst. 1 písm. a) zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky; to neplatí, pokud budou přijati do služebního poměru příslušníka Policie České republiky a tento služební poměr vznikne dne 1. ledna 1994.

Čl. V

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1994, s výjimkou čl. IV, který nabývá účinnosti dnem 31. prosince 1993.



Důvodová zpráva

Obecná část

Cílem novely je snaha dále upřesnit právní úpravu postavení Policie České republiky, ve smyslu ústavního pravidla, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Návrh tudíž mění vyjádření některých úkolů policie a doplňuje oprávnění policistů ve věcech, ve kterých je neúplnost právní úpravy z hlediska policejní praxe či z hlediska legislativního naléhavě pociťována. Zároveň se upřesňují některá pravidla organizace Policie České republiky.

Vedle uvedeného cíle odráží novela změny vyvolané legislativní aktivitou v trestně právní oblasti (návrh zákona o státním zastupitelství a novela trestního řádu, jejichž účinnost se předpokládá k 1. lednu 1994). Návrhem se nahrazuje dosavadní působnost prokuratury v povolování používání operativní techniky službami Policie České republiky působností soudců.

V návaznosti na skutečnost zrušení zákona o Federální železniční policii ke dni 31. prosince 1993 se v novele stanoví podmínky skončení služebního poměru policistů Federální železniční policie. Současně se navrhuje vytvořit v organizační struktuře Policie České republiky novou službu železniční policie a vytváří se podmínky pro plynulý přechod policistů zanikajícího policejního sboru do Policie České republiky.

Předkládaný návrh je v pořadí čtvrtou novelou zákona o Policii České republiky. Tato skutečnost je důvodem, pro který se navrhuje vyhlášení úplného znění tohoto zákona.

S přijetím návrhu zákona nejsou spojeny žádné požadavky na státní rozpočet.

Zvláštní část

Odůvodnění článku I.

K bodu 1. /§ 2 odst. 1 písm. e)/

Vzhledem ke změnám trestního řádu, zrušení formy vyhledávání, se příslušným způsobem upravuje vyjádření úkolu policie.

K bodu 2. /§ 2 odst. 1 písm. h)/

Stávající zjednodušené vymezení úkolu policie pomocí pojmu "objekty zvláštního významu" nepostihuje složitost věci. V zájmu uplatněné ústavní zásady, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, které stanoví zákon, je navrženo zpřesnění úkolu a pro případy ochrany, které podléhají změnám pak alespoň vyjádření způsobu, kterým je ochranný úkol policie určen. Ochrana podle mezinárodní dohody jako úkol státu zahrnuje např. pohotovostní ochranu civilní letecké dopravy před činy nezákonného maření, policejní doprovody některých mezinárodních vlaků, pohotovostní ochranu jaderných elektráren a zařízení apod.

K bodu 3. /§ 2 odst. 1 písm. n)/

Ze seznamu úkolů Policie České republiky se vypouští úkol zpravodajské ochrany ekonomických zájmů České republiky. Zpravodajská činnost nepřísluší policejním orgánům. Uvedený úkol i způsob zajišťování informací přísluší Bezpečnostní informační službě České republiky. Potírání organizované hospodářské kriminality je dostačujícím způsobem vyjádřeno úkolem Policie České republiky podle § 2 odst. 1 písm. d), tj. odhalování trestných činů a jejich pachatelů.

K bodu 4. /§ 2 odst. 4/

Dosavadní inspekční instituce je zákonem označena jako útvar policie k odhalování trestných činů policistů. Jednoznačné vyčlenění útvaru inspekce mimo řídící vztahy v policii do podřízenosti ministra vnitra představuje vytvoření vhodného postavení útvaru ve vztahu k jeho úkolu.

Útvar inspekce bude stejně jako jeho předchůdce vybaven oprávněním k používání operativně pátracích prostředků a operativní techniky.

K bodu 5. až 8. /§ 3 odst. 2, 3, 6, 7 a 9/

Upřesňuje se územní a odborně liniová struktura Policie České republiky. Součástí Policejního prezidia nadále ne budou některé celorepublikové policejní útvary.

Ze seznamu autonomních služeb byla vypuštěna služba ochrany ekonomických zájmů, jako zpravodajský subjekt. Seznam je doplněn o službu železniční policie s ohledem na zánik Federální železniční policie a o službu policie, která se bude specializovat na potírání vybrané trestné činnosti, jako je korupce v veřejném sektoru, závažné daňové delikty, útoky na finanční mechanismy státu, praní špinavých peněz apod.

Výčet služeb policie je doplněn právem ministra zřídit i další služby a stanovovat hlavní řídící a součinnostní vztahy v policii.

K bodu 9. a 10. /§ 4 a 5/

V souvislosti s transformací prokuratury ve státní zastupitelství se navrhuje nové názvosloví.

K bodu 11. a 12. /§ 13 odst. 3 a 5/

V policejní praxi se běžně vyskytuji případy, kdy je 10 zbytné zjištění totožnosti osob policistou, aniž by šlo o typicky bezpečnostní úkon ve smyslu dosavadní úpravy oprávnění policisty požadovat prokázání totožnosti (§ 13 odst. 2).

Vždy je třeba zjistit totožnost osoby, která je policistou předváděna pro účely soudního, správního či jiného řízení na příkaz příslušného orgánu. Stejně je potřebné ověření totožnosti oznamovatele trestného činu, přestupku, stížností apod. při přijetí oznámení policistou.

Při poskytování pomocí osobě, které má právní zájem na zjištění totožnosti jiné osoby, např. pro účely odpovědnosti za škodu, je plně legitimní ověřit i totožnost osoby, které policista na její žádost takovou pomoc poskytl. Jde o opatření proti zneužití služby policie, které se opírá o požadavek ochrany práv a rovného postavení osoby, jejíž totožnost je zjišťována.

Chybějící výslovná právní úprava zakládající oprávnění policisty ke zjišťování totožnosti v uvedených případech vyžaduje neúměrně složité interpretační dovozování právního titulu. Nevyhovění požadavku policisty ze strany osob uvedených pod písm. b) a c) může být sankcionováno jako přestupek neuposlechnutí výzvy veřejného činitele. Pokud by chování těchto osob nabylo znaků podle ustanovení § 13 odst. 2 změnil by se příslušně rovněž postup policisty.

K bodu 13. /§ 15 odst. 2 písm. c)/

Důvodem zavedení možnosti třicetidenní internace cizinců s neznámou totožností, kteří mají být z území České republiky vyhoštěni je skutečnost, že je nutno jejich totožnost zjišťovat složitou cestou prostřednictvím zastupitelských úřadů. Podle stávající právní úpravy musejí být cizinci s neznámou totožností po uplynutí 24 hodin ze zajištění propuštěni i když jsou například důvodně podezřelí z protiprávní činnosti.

K bodu 14. /§ 17 odst. 1/

Podle platné úpravy je policista pouze oprávněn přesvědčit se, zda předváděná nebo zajištěná osoba nemá u sebe zbraň, kterou by mohla ohrozit svůj život nebo zdraví, nebo zdraví a život jiných osob. I při jiných zákrocích policisty (tj. tehdy, kdy dochází k přímému donucení či přímému odvracení konkrétně hrozícího nebezpečí ve fyzickém kontaktu policisty s osobou, nikoliv tedy v případě běžných služebních úkonů) je však policista často vystaven nebezpečí napadení s použitím zbraně. Je proto třeba rozšířit oprávnění policistů k preventivnímu odzbrojování alespoň těch osob, jejichž chování vykazuje znaky agresivity. Popis znaků agresivního chování osoby je vyjádřen v ustanovení 16 zákona.

K bodu 15. /§ 20d/

Oprávnění policisty vstupovat při plnění úkolů policie do provozoven (prostory určené pro styk se zákazníky) není v dosavadním zákoně vůbec upraveno, přičemž v praxi nastávají případy, kdy ze strany zejména provozovatele různých podniků a zařízení (např. nočních zábavných podniků) je rozličným způsobem znemožňováno vstupovat policii do jinak veřejně přístupných prostor těchto podniků a zařízení v obvyklé otvírací době.

Vstup policisty na místa, která nejsou veřejně přístupná, ale zároveň nejsou obydlím ve smyslu čl. 12 Listiny základních práv a svobod, je možný jen v případech, kdy je policista povinen zakročit či učinit služební úkon, tzn. jde-li na místě např. o bezprostřední zásah proti flagrantní delikvenci.

K bodu 16. /§ 20e/

Oprávnění jsou přiměřeně převzata ze zákona o Federální železniční policii, jehož účinnost končí dnem 31. 12. 1993. Policie České republiky přebírá s některými povinnostmi k zajišťování bezpečnosti v železniční dopravě rovněž nejnutnější oprávnění zanikající Federální železniční policie.

K bodu 17., 18., 21., 22., 25. /§ 33, § 34 odst. 1, § 36 odst. 7 a 9 a 37 odst. 2/

V uvedených bodech se realizují změny související s vytvořením útvaru inspekce ministerstva vnitra /bod 4. novely/. Útvar inspekce ministerstva vnitra je v zájmu plnění svých úkolů oprávněn používat operativní techniku a operativně pátrací prostředky.

K bodu 19. /§ 34 odst. 2/

Zavádí se pozitivní vymezení operativně pátracího prostředku - krycí doklady a odstraňuje se překonaná terminologie zákona.

K bodu 20. a 23. /§ 36 odst. 3, 5, 6, 8 a 9/

Předpokládaný zánik prokuratury vyžaduje nahradit funkci prokurátorů v dozoru nad používáním operativních prostředků příslušnými soudci. Státní zástupci nemohou tuto úlohu prokuratury převzít, neboť zastupitelství je ústavou pojato jako orgán moci výkonné. V ostatních případech je nahrazení prokuratury státním zastupitelstvím možné (§ 4 odst. 2,§ 5 odst. 1, § 32 odst. 2); toto nahrazení přísluší upravit návrhu zákona o státním zastupitelství.

K bodu 24. /§ 36 odst. 1/

Označení zákonodárného orgánu se uvádí do souladu s jeho označením podle Ústavy České republiky.

K bodu 26. /§ 45a/

Právní úprava provozu policejních evidencí včetně těch, na které se vztahuje působnost zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech, byla dosud omezena pouze na formulaci úkolu (zmocnění) policie takové evidence vést. V souladu s požadavky na ochranu osobních údajů je proto třeba nově upravit nejvýznamnější otázku provozu policejních evidencí, tj. komu je možné informace z těchto evidencí poskytnout a za jakých podmínek.

Informace z policejních evidencí se poskytují jen státním orgánům. Pokud nejde o jmenovité státní instituce, jejichž hlavní působností jsou bezpečnostní úkoly, musí být důvod k poskytnutí informací určitému státnímu orgánu zřejmý z jeho zákonem vymezených úkolů a odůvodněn nezbytností znalosti předmětných informací pro plnění těchto úkolů.

Policejní evidence jsou především evidencemi kriminalistickými. Předmětem evidování je objasněná i neobjasněná trestná činnost, evidence hledaných a pohřešovaných osob a věcí, evidence neznámých mrtvol a kosterních nálezů, stop z místa trestných činů. Nejvýznamnější evidence s osobními údaji jsou evidence pachatelů kriminální činnosti členěné podle účelných způsobů vyhledávání v evidenci, tj. identifikačních hledisek (jména, přezdívky, falešná jména, daktyloskopické údaje, druh a způsob páchání trestné činnosti, popis, tetování apod.). Na jmennou evidenci pachatelů se váže evidence kriminálních spisů.

Pokud by nebylo zákonem výslovně upraveno poskytování informací z policejních evidencí, je po právu, aby kterékoliv osobě, tzn. např. včetně recidivistů, byla na požádání poskytnuta policií zpráva o informacích o ní uchovávaných (viz 17 písm. l) zákona č. 256/1992 Sb.).

K bodu 27. a 28. / § 54 a 54a/

Zajišťuje se právní ochrana nového vzoru stejnokroje příslušníků Policie České republiky a vnějšího označení služebních vozidel a jiných dopravních prostředků užívaných Policií České republiky při plnění služebních úkolů. Současně se zavádí nová skutková podstata přestupku - neoprávněné užití zvláštního barevného provedení a označení policejních dopravních prostředků.

Odůvodnění článku II.

Protože se jedná již o čtvrtou novelu zákona o Policii České republiky je v zájmu šetření právní jistoty občanů žádoucí vyhlásit úplné znění tohoto zákona.

Odůvodnění článku III.

K bodu 1. /§ 13 písm.c)/

V souvislosti se zánikem Federální železniční policie a potřebou přijetí části policistů tohoto sboru do Policie České republiky, je třeba umožnit, aby těmto policistům mohla být zachována hodnost, které dosáhli ve své dosavadní službě i pro službu v Policii České republiky. Činí se tak uplatněním tohoto pravidla obecně na služební poměry zavedené zákonem, neboť to charakter těchto služebních poměrů v České republice plně dovoluje.

K bodu 2. a 3. /§ 153 a 154/

Sleduje se zjednodušení a zpřesnění dosavadní úpravy o zápočtu doby zaměstnání, která vedla v aplikační praxi k nejistotě. Pochybnostem je třeba zabránit mimo jiné i v případech započítávání délky služby konané ve Federální železniční policii do výpočtu celkové doby služby v Policii České republiky; dosavadní ustanovení § 154 na případy přechodu policistů tohoto policejního sboru do služebního poměru policistů Policie České republiky nepamatuje. V souvislosti se započítáváním doby zaměstnání pro nároky při skončení služebního poměru se výslovně se vylučuje možnost vyplacení odchodného, které již bylo za určité období služebního poměru vyplaceno.

Odůvodnění článku I V.

Podle zákona č. 26/1993 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti, a o opatřeních s tím souvisejících, se k 31. prosinci 1993 zrušuje zákon o Federální železniční policii, čímž zaniká i policejní organizace tímto zákonem zřízená.

Ukončení služebního poměru policistů Federální železniční policie z důvodu zániku organizace je třeba upravit zvláštním ustanovením a zároveň určit, jak budou vypořádány nároky propuštěných policistů. Těm z policistů Federální železniční policie, kteří se bezprostředně po skončení jejich služebního poměru stanou policisty Policie České republiky budou doby služby, uznané jim podle zákona č. 230/1992 Sb., o Federální železniční policii, započteny do celkové doby trvání služebního poměru pro přiznání nároků souvisejících se skončením služebního poměru k Policii České republiky.

Odůvodnění článku V.

Stanovení účinnosti je přímo spojeno s předpokládaným datem účinnosti zákona a státním zastupitelství a novelou trestního řádu k 1. lednu 1994. Účinnost čl. IV je spjata s datem skončení účinnosti zákona o Federální železniční Policii.


V Praze dne 26. října 1993


Předseda vlády:

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.



Ministr vnitra:

Jan Ruml v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP