Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Františka
Brožíka na ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického,
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého
a ministra pro hospodářskou soutěž Stanislava
Bělehrádka. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 10. listopadu 1993 |
na ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ing. Jiřího
Skalického, ministra průmyslu a obchodu ing. Vladimíra
Dlouhého, CSc. a ministra pro hospodářskou
soutěž ing. Stanislava Bělehrádka
PhDr. Milana Uhdeho, předsedy
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Vážený pane
ministře,
ve smyslu zákona o Jednacím
řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR se na Vás obracím s interpelací
ve věci "PRIVATIZACE LOMU ZBRASLAV".
České cementárny
byly v roce 1991 privatizovány mezi jednotlivé světové
výrobce cementu s cílem zachovat konkurenční
prostředí na území České
republiky a zabránit vzniku monopolu, jehož důsledkem
by byl nárůst cen cementu a regulace zahraničního
obchodu vytvářením nevhodného hospodářského
klimatu v českém stavebnictví.
23. 9. 1993 došlo k fůzi
mezi CBR a Heideiberg Zement, když německý
koncern Heidelberg Zement (do té doby 7. největší
výrobce cementu) koupil majoritní podíl CBR
(do té doby 5. světový výrobce cementu)
a získal tak dominantní postavení na českém
trhu sloučením cementáren Brno (Mokrá,
Maloměřice), Radotín a Beroun, které
tak kontrolují 53% české
výroby cementu. Je zřejmé, že tato fúze
má za cíl zcela ovládnout rozhodující
trh cementu, jímž bezesporu v budoucnosti bude oblast
Prahy a Brna, a zároveň prakticky utlumit. vývoz
cementu do SRN, který v současné době
činí 1 mil. - 1 mil. 200 tis. tun
ročně, což představuje cca 25% celkové
produkce českých cementáren.
Vzhledem k tomu, že v Praze
a Brně se 80% cementu bude spotřebovávat
v integrovaných betonárnách a v síti
transportbetonu pro jednotlivé odběratele, je logické,
že jako další krok k dominantnímu ovládnuti
trhu lze očekávat snahu o získání
monopolního postavení v transportbetonu v těchto
městech.
V oblasti Prahy je klíčovým
momentem, který bude determinovat pozice na trhu ve sféře
transportbetonu, připravovaná privatizace lomu Zbraslav
a následné umístění do této
lokality moderní betonárny, což je strategickým
cílem dnes již fúzovaného koncernu Heidelberg-CBR.
V současné době jsou na privatizaci lomu
předloženy 4 privatizační projekty,
vesměs s návrhem na prodej předem určenému
zájemci.
Existuje řada signálů
vyvolávajících vážné obavy,
že připravovaná forma privatizace lomu Zbraslav
nezabrání rozšíření monopolu
v oblasti výroby a distribuce cementu i na území
hlavního města Prahy. Faktickým předáním
uvedené lokality do rukou nově vzniklého
monopolisty po privatizaci vzniká nebezpečí
nekontrolovatelného monopolního chování
v rámci stavebnictví v pražské oblasti.
Jako jediné řešení,
umožňující předejít této
nežádoucí situaci, se jeví důkladně
přezkoumat všechny okolnosti, související
s privatizací lomu Zbraslav ve světle aktuální
situace v českém cementárenském průmyslu
a následných dopadů do našeho stavebnictví
a v případě zjištění,
že žádný z předložených
privatizačních projektů nevyhovuje cílům
privatizace z hlediska potřeb národní ekonomiky
event. skýtá nebezpečí vytvoření
neúměrného monopolu, využít zákonného
ustanovení, které dovoluje v takovém případě
Ministerstvu pro správu národního majetku
a jeho privatizaci nařídit zpracováni nového
zakladatelského projektu za předem určených
podmínek.
S pozdravem
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR