Důvod předložení:
Zákon č. 210/1993
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 171/1991 Sb.
Obsah:
1. Usnesení vlády
2. Důvodová zpráva
3. Návrh Statutu
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.
předseda vlády České
republiky
Vláda
I. souhlasí s návrhem
statutu Fondu národního majetku České
republiky uvedeným v části III předloženého
materiálu (dále jen "statut") ve znění
stanoviska vlády;
II. ukládá ministru
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
zpracovat konečné znění stanoviska
vlády podle bodu I tohoto usnesení;
III. pověřuje
1. předsedu vlády
předložit návrh statutu a stanovisko vlády
podle bodu I a II tohoto usnesení předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky ke schválení
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,
2. ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci, aby návrh
statutu a stanovisko vlády odůvodnil v orgánech
Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci
Úřad vlády ČR
(k č. j. 967/93)
Vláda souhlasí s
návrhem Statutu Fondu národního majetku České
republiky s tím, že
1. žádá o vypuštění
čl. 3 odst. (2) písmeno a), který řeší
problematiku úhrady nákladů Ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
2. doporučuje upravit tyto
body návrhu:
- článek 5 odst.
2 písmeno c): doplnit větu "a to v souladu
se zákonem č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku."
- článek S odst.
2 písm, f): vypustit slovo "roční"
- článek 6 odst. 2: vypustit slovo "roční"
- článek 10: za
slova "státní správy" doplnit "s
Pozemkovým fondem"
a doplnit o větu "Při
nakládání se svým majetkem podle čl.
2 písm. j) a podle čl. 11 písm. b) spolupracuje
s Českou národní bankou."
- článek 11: v úvodní
větě a v názvu části páté
nahradit slova "peněžní ústavy"
slovem "banky".
V Praze dne 15. listopadu 1993
Příloha č. II. |
A. Obecná část
Platný Statut Fondu národního
majetku České republiky byl schválen usnesením
České národní rady na 21. schůzi
dne 11. července 1991 a byl předložen v souladu
s tehdy platným zněním zákona ČNR
č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky (dále jen "zákon").
Ustanovení § 9 odstavec
2 zákona ukládá presidiu Fondu národního
majetku České republiky (dále jen "
Fond") povinnost předložit návrh statutu
Fondu k projednání vládě, která
jej se svým stanoviskem předkládá
ke schválení Poslanecké sněmovně
Parlamentu.
Zákon byl doplněn
zákonem ČNR č. 285/1991 Sb. ze dne 15. 7.
1991, změněn a doplněn zákonem ČNR
č. 438/1991 Sb. ze dne 1. 11. 1991, doplněn zákonem
ČNR č. 569/1991 Sb. ze dne 1. 1. 1992, změněn
zákonem ČNR č. 282/1992 Sb., ze dne 15. 6.
1992 a změněn a doplněn zákonem Poslanecké
sněmovny Parlamentu č. 210/1993 Sb. ze dne 8.7.1993.
Poslední novela přinesla celkem 20 změn a
doplňků, které mají významný
vliv na obsah statutu.
Presidium Fondu vědomo
si podstatného nesouladu dosud platného statutu
Fondu s platnou právní úpravou, zejména
pokud jde o nakládání s majetkem Fondu a
o úlohu vlády při nakládání
s tímto majetkem a o upřesnění pravomocí
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ve vztahu k
některým závažným právním
úkonům Fondu, rozhodlo o vypracování
nového statutu Fondu.
Předložený
návrh statutu Fondu byl upraven dle návrhu stanoviska
vlády České republiky ze dne 11. října
1993 č. j. 802/1993.
B. Zvláštní
část
K čl. 1
Upravuje právní
postavení Fondu. a konstatuje jeho zřízení
zákonem ČNR č. 171/1991 Sb.
K Čl. 2
Definuje, v souladu s § 20
zákona č. 171/1991 Sb., v platném znění,
oprávnění Fondu uzavírat smlouvy a
činit jiné právní úkony při
nakládání se svým majetkem. Čl.
2 Statutu v první větě současně
napravuje kolizi zákona danou ustanovením §
5 zákona č. 92/1991 Sb. ve znění pozdějších
předpisů a § 20 zákona č. 171/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
K Čl. 3
Tento článek v odstavci
1 stanoví, že Fond používá svůj
majetek v souladu s ustanovením § 18 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. V odstavci 2 je taxativně vypočteno,
k jakým účelům může Fond
použít svého majetku bez návaznosti
na rozhodnutí ministerstva nebo na usnesení vlády.
K Čl. 4, 5, 6 a 7
V uvedených článcích
statutu jsou vyjmenovány orgány Fondu a je stanoveno
rozdělení jejich pravomocí. Obsah tohoto
článku dává do souladu působnosti
presidia, dozorčí rady a výkonného
výboru Fondu s novým textem ustanovení §
9, § 10 a § 13 zákona.
K Čl. 8
Stanoví základní
organizační strukturu Fondu.
K Čl. 9
V tomto článku jsou
definovány. vztahy Fondu k vládě, ministerstvu,
k ministerstvu financí a k Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu České republiky.
K Čl. 10
Konstatuje, že Fond spolupracuje
s dalšími orgány státní
správy, mezinárodními organizacemi, právnickými
a fyzickými osobami.
K Čl. 11
Vychází z §
18 zákona č. 171/1991 Sb., v platném znění
a stanoví rozsah spolupráce Fondu s peněžními
ústavy.
K Čl. 12
Dává předsedovi
výkonného výboru Fondu oprávnění
zřizovat trvalé nebo dočasné poradní
orgány a pracovní skupiny Fondu a vydávat
pro ně jednací řády.
K Čl. 13
Odkazuje řízení
pracovně právních vztahů na pracovní
řád Fondu.
K čl. 14 a 15
Stanoví účinnost
statutu a zrušuje dosud platný statut Fondu.
Příloha č. III. |
(1) Fond národního
majetku České republiky (dále jen "
Fond") je právnickou osobou, která se zapisuje
do obchodního rejstříku.
(2) Fond byl zřízen
zákonem ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby
a o Fondu národního majetku České
republiky, ke dni 24. května 1991.
(3) Sídlem Fondu je Praha.
V rámci rozhodnutí
o privatizaci uzavírá Fond svým jménem
smlouvy a činí jiné právní
úkony při nakládání svým
majetkem, a to zejména:
a) zakládá akciové
a jiné obchodní společnosti nebo se účastní
na jejich zakládání a vkládá
do nich majetek podle příslušného rozhodnutí
o privatizaci,
b) nabývá akcie
na základě své účasti na podnikáni
akciových společností a vykonává
práva akcionáře včetně účasti
na valných hromadách, pokud touto činností
nezmocní jinou právnickou nebo fyzickou osobu,
c) vykonává práva
společníka ve své účasti na
jiných než akciových společnostech,
d) podílí se na
hospodářském výsledku obchodní
společnosti, jejíhož podnikání
se účastní a nese jeho důsledky ve
formě zisku a ztrát,
e) prodává akcie
nebo podíly na jiných než akciových
společnostech,
f) podílí se na
likvidačním zůstatku společnosti v
rozsahu své účasti na jejím podnikání,
jestliže dojde k jejímu zrušení bez právního
nástupce, uzavírá smlouvy o prodeji podniků,
jejich organizačních složek a části
jejich majetku, jež tvoří jeho majetek,
h) pronajímá tyto
hodnoty na dobu určitou do doby jejich použití
pro privatizaci,
i) spravuje prostředky
uložené na zvláštním účtu
podle zákona č. 427/1990 Sb., o převodech
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
v rozsahu stanoveném v § 1 zákona ČNR
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
j) vydává na základě
povolení ministerstva financí České
republiky dluhopisy Fondu k překlenutí časového
nesouladu mezi příjmy a výdaji a provádí
s nimi operace na finančním trhu,
k) nakládá s majetkem
Fondu a jeho majetkovými účastmi na podnikání
jiných právnických osob, které nebylo
možno z důvodů nezapříčiněných
Fondem privatizovat podle rozhodnutí o privatizaci, způsobem,
s kterým Ministerstvo vyjádří předchozí
souhlas,
l) obdobně, jako u písm.
k) postupuje u majetku Fondu a jeho majetkových účasti
na podnikání jiných právnických
osob, které na Fond přešly odstoupením
od smlouvy v důsledku porušení smluvních
povinností nabyvatele privatizovaného majetku.
(1) Fond používá
svůj majetek v souladu s § 18 zákona č.
171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
(2) Dále Fond používá
svůj majetek
a) k úhradě nákladů
Ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky (dále
jen "Ministerstvo"), spojených s projednáváním
privatizačních projektů, pokud s nimi nebylo
počítáno v rozpočtu Ministerstva.
K úhradě nákladů Fondu, spojených
s realizací privatizačních
projektů, pokud s nimi nebylo počítáno
v rozpočtu Fondu,
b) k úhradě nákladů
restitučních a privatizačních soudních
sporů, které je povinno uhradit Ministerstvo nebo
Fond, případně i k úhradě souvisejících
škod způsobených Ministerstvem či Fondem.
Ministerstvu se úhrada nákladů poskytne na
základě žádosti Ministerstva doložené
pravomocným soudním rozhodnutím.
Orgány Fondu jsou:
a) presidium
b) dozorčí rada
c) výkonný výbor
(1) Nejvyšším
orgánem Fondu je presidium, jež se skládá
z devíti členů. Předsedou presidia
je ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci České republiky. Místopředsedu
a dalších sedm členů presidia volí
Poslanecká sněmovna Parlamentu na návrh vlády
na dobu pěti let z řad odborníků.
Místopředsedu a další členy presidia
může Poslanecká. sněmovna Parlamentu
odvolat i před uplynutím jejich funkčního
období.
(2) Do výlučné
působnosti presidia patří:
a) jmenovat a odvolávat
členy výkonného výboru, řídi
t výkonný výbor a dohlížet na
jeho činnost,
b) vypracovat statut Fondu a předložit
jej vládě,
c) schvalovat řád
odměňování členů výkonného
výboru a odborných pracovníků Fondu,
d) vypracovat návrh rozpočtu
Fondu a předkládat jej k projednání
vládě,
e) schvalovat jednací řád
presidia a výkonného výboru,
f) projednávat roční
účetní závěrku Fondu a předkládat
ji k projednání vládě,
g) projednávat nejpozději
do 30. dubna výroční zprávu o činnosti
Fondu za předcházející rok a předkládat
ji k projednání vládě.
(3) Pokud presidium Fondu bude
požadovat další zprávy o činnosti
Fondu, je oprávněno si vyžádat jejich
předložení výkonným výborem
Fondu.
(1) Dozorčí rada
Fondu (dále jen "rada") dozírá
na činnost a hospodaření Fondu, jeho presidia
a výboru. Podle povahy věci upozorňuje na
zjištěné nedostatky presidium, Ministerstvo,
vládu, Poslaneckou sněmovnu Parlamentu, popř.
jiné příslušné orgány
(2) Rada projednává
návrh rozpočtu, roční účetní
závěrku a výroční zprávu
před jejich projednáním v presidiu. Písemné
stanovisko k uvedeným dokumentům předkládá
presidiu Fondu.
(3) Rada se skládá
z pěti členů volených Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu na dobu pěti let. Poslanecká
sněmovna Parlamentu může člena rady
odvolat i před uplynutím jeho funkčního
období.
(4) Členy rady nemohou
být zaměstnanci Fondu.
(1) Statutárním
orgánem Fondu je výkonný výbor Fondu
(dále jen "výbor"), který též
řídí jeho činnost.
(2) Výbor se skládá
z předsedy, nejvýše dvou místopředsedů
a dalších sedmi členů jmenovaných
presidiem na dobu pěti let. Před uplynutím
této lhůty může presidium člena
výboru odvolat, jestliže porušuje své
povinnosti nebo není schopen řádně
vykonávat svou funkci.
(3) Členové výboru
jsou zaměstnanci Fondu.
(4) Předseda a místopředsedové
jednají samostatně ve všech věcech.
Ostatní členové
výboru jednají samostatně v tomto rozsahu:
a) 4. člen ve věcech
uvedených v čl. 8 odst. S písm. a) tohoto
Statutu,
b) 5. člen ve věcech
uvedených v čl. 8 odst. 5 písm. b)
tohoto Statutu,
c) 6. člen ve věcech
uvedených v čl. 8 odst. 5 písm. c) tohoto
Statutu,
d) 7. člen ve věcech
uvedených v čl. 8 odst. 5 písm. d) tohoto
Statutu,
e) 8. člen ve věcech
uvedených v čl. 8 odst. 5 písm. e) tohoto
Statutu.
f) 9. člen ve věcech
uvedených v čl. 8 odst. 5 písm. f) tohoto
Statutu.
g) 10. člen jedná
pouze na základě samostatného zmocnění.
K písemnému jednání
ve věcech, týkajících se uzavírání
smluv, vydávání dluhopisů Fondu, udělování
bankovních příkazů, k poskytování
a přijímání úvěrů
a záruk za úvěry, soudních a správních
podání, udělování plné
moci k zastupování Fondu, se vyžadují
podpisy dvou členů výboru. Jedním
z nich musí být vždy podpis předsedy
nebo místopředsedy.
(1) Organizace Fondu:
1) předseda výboru
a jeho sekretariát
2) I. místopředseda
výboru, sekretariát presidia, dozorčí
rady a I. místopředsedy výboru
3) II. místopředseda
výboru a jeho sekretariát,
4) sekce:
a) právní,
b) vnitřní správy,
c) finanční,
d) svodného zabezpečení,
e) majetkových účastí.
f) prodeje majetku a restitucí
(2) Předseda výboru
- zejména řídí činnost výboru
a rozhoduje o organizačním uspořádání
Fondu.
(3) I. místopředseda
výboru řídí
a) oddělení kontroly,
b) sekci právní.
c) sekci vnitřní
správy,
d) sekci finanční
e) sekcí svodného
zabezpečení
(4) II. místopředseda
výboru řídí
a) sekci majetkových účastí
a
b) sekci prodeje majetku a restitucí.
(5) Sekce zabezpečují
výkon těchto činností Fondu:
a) Sekce právní
zajišťuje pro Fond právní agendu spojenou
s výkonem právní služby, včetně
zastupování Fondu před soudními, správními
a jinými státními orgány.
b) Sekce vnitřní
správy zabezpečuje úkoly operativní
správy a ochrany hmotného majetku, činnost
hospodářského, provozně technického
a správního charakteru spojeného s vnitřním
chodem Fondu. Dbá o účelné a hospodárné
vynakládání a využívání
finančních prostředků. Zabezpečuje
personální a mzdovou agendu Fondu. Zabezpečuje
tvorbu návrhů interních předpisů
a norem souvise jících s činnosti
sekce.
c) Sekce finanční
zabezpečuje vedení zvláštního
a majetkového účtu Fondu, ekonomické
informace a provádění bankovních operací.
Sleduje dodržování termínů úhrad
za majetek prodaný Fondem a identifikuje došlé
platby. Zabezpečuje tvorbu návrhů interních
předpisů a norem souvisejících s činností
sekce.
d) Sekce svodného zabezpečení
odpovídá za včasnou a úplnou realizaci
aktualizovaných privatizačních projektů
v souladu s časovým harmonogramem, za koordinaci
metodiky s odborem svodného zabezpečení a
metodiky Ministerstva a vnitřní metodické
vztahy. Dále zabezpečuje projekci a správu
datových souborů a nakládání
s majetkem v případech neprodaného majetku,
majetku v likvidaci a v konkursním řízení.
Zabezpečuje tvorbu návrhů interních
předpisů a norem souvisejících
s činnosti sekce.
e) Sekce majetkových účastí
realizuje rozhodnutí o privatizaci metodou vyjádřenou
v přílohách 4D a 4E vyhlášky
č. 324/1991 Sb., kterou se stanoví závazná
osnova pro vypracování privatizačního
projektu, ve znění pozdějších
předpisů, včetně příslušného
nakládání s cennými papíry.
Zabezpečuje tvorbu návrhů interních
předpisů a norem souvisejících s činností
Fondu.
f) Sekce prodeje majetku a restitucí
zajišťuje realizaci rozhodnutí o privatizaci
standardními metodami privatizace. Odpovídá
za transformaci privatizovaných jednotek formou bezúplatných
převodů, uspokojování restitučních
nároku a přímých prodejů v
rámci restituce za pronajímání majetku,
který přešel na Fond do doby jeho použití
pro privatizaci. Zabezpečuje tvorbu návrhů
inzertních předpisů a norem souvisejících
s činností sekce.
(1) Vládě České
republiky předkládá Fond Statut, návrh
rozpočtu, roční závěrku, výroční
zprávu a návrh na udělení odměn
členům presidia a rady fondu, udělovaných
podle § 16 zákona č. 171/1991 Sb., v platném
znění. Fond předkládá vládě
České republiky návrh rozpočtu v termínech
stanovených pro předložení návrhu
státního rozpočtu.
(2) Ministerstvu předkládá:
a) výsledky analýz průběhu
privatizace,
b) návrhy na změny
rozhodnutí o privatizaci a návrhy na nakládání
majetkem Fondu a jeho majetkových účastí
na podnikání jiných právnických
osob, ve smyslu ustanovení § 20a zákona č.
171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů,
c) přehled o stavu a pohybu
peněžních prostředků na účtech
Fondu, včetně zvláštního účtu
zřízeného na základě zákona
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, v platném
znění.
(3) Fond poskytuje Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu potřebnou součinnost
při kontrole hospodaření s majetkem Fondu.
Fond spolupracuje v procesu privatizace i s dalšími
orgány státní správy, mezinárodními
organizacemi, právnickými a fyzickými osobami,
pokud je to nezbytné pro plnění
jeho základních úkolů.
Fond spolupracuje s peněžními
ústavy zejména pří:
a) plnění závazků
podniků určených k privatizaci, zejména
závazků z úvěrů zajištěných
zástavním právem,
b) posilování zdrojů
bank v souvislosti s jejich činností v procesu konkursního
a vyrovnávacího řízení,
c) poskytování zajištění
úvěrů podnikům, u nichž činí
majetková účast Fondu alespoň 50 %,
d) financování rozvoje
železniční dopravní cesty, jde-li o
majetek Fondu získaný privatizací majetku
Českých drah,
e) financování podpory privatizace zdravotnictví.
Předseda výboru
zřizuje trvalé nebo dočasné poradní
orgány, komise, pracovní skupiny, apod., k řešení
specifických problémů spojených s
činností Fondu. Předseda výboru může
vydat pro svoje poradní orgány jednací řád.
Pracovně právní
vztahy pracovníků Fondu se řídí
zákoníkem práce, ostatními pracovně
právními předpisy a pracovním řádem,
který schvaluje výbor.
Tento Statut nabývá
účinnosti dnem schválení Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu.
Zrušuje se Statut Fondu národního
majetku České republiky, schválený
usnesením č. 222 České národní
rady ze dne 11. července 1991.