Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Květoslavy Čelišové
na předsedu vlády Václava Klause. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ
REPUBLIKY
Sněmovní 4
118 26 Praha Malá Strana
Premiér vlády ČR | |
Václav Klaus |
Vážený pane premiére,
obracím se na Vás s interpelací a žádostí
o prošetření záhadných okolností
kolem rozhodnutí komise FNM ze dne 4. 11. 1993 o stanovení
pořadí účastníků veřejné
soutěže, vyhlášené na s.p. Chempharma
Ústí nad Labem. Podrobnosti uvádím
v příloze interpelace.
Vzhledem k tomu, že se kompetentní místa (předseda
FNM T. Ježek, ministr pro správu a privatizaci národního
majetku J. Skalický, ministr průmyslu a obchodu
V. Dlouhý, ministr zdravotnictví L. Rubáš),
na která se vedení podniku Chemopharma spolu se
zástupci dozorčí rady a odborových
svazů obrátilo k celé problematice dosud
nevyjádřila, volím tuto cestu. Považuji
celou situaci za velmi vážnou, neboť se jedná
o privatizaci prvního a zároveň jediného
farmaceutického podniku, jehož výrobky jsou
o 30 - 50 % levnější než zahraniční.
Děkuji.
V Praze 11. 11. 1993
Věc:
Žádost o prošetření správnosti
rozhodnutí komise FNM ze dne 4.11.1993 o stanovení
pořadí účastníků veřejné
soutěže (VS), vyhlášené na s.p.
Chemopharma Ústí n.L.
Rozhodnutím Ministerstva pro privatizaci a správu
národního majetku byl chválen privatizační
projekt na s.p. Chemopharma metodou US s tím, že jejími
účastníky mohou být tuzemské
i zahraniční právnické i fyzické
osoby. Rozhodnutím ministra Skalického byla tato
soutěž stanovena jako vícekriteriální,
s tím, že základním kritériem
byl určen podnikatelský záměr zájemce,
který musel zajišťovat především
dvě základní podmínky:
1) Udržení výroby zdravotnických náplastí
nejméně po dobu tří let od získání
podniku do vlastnictví.v objemu min. 95 % produkce roku
1992.
2) Nahradit stávající výrobu sulfonamidů
novým výrobním programem chemické
povahy.
Druhým kritériem bylo zaplacení ceny ve výši
tržní hodnoty podniku - 584 mil. Kč.
V druhé polovině roku 1992 došlo v podniku
k útlumu výroby neodbytitelných a ekologicky
závadných sulfonamidů s tím, že
nový management podniku ve spolupráci s dozorčí
radou, za podpory odborové organizace, začal za
spoluúčasti poradenských firem hledat vhodného
zájemce, který by byl schopen přinést
nový výrobní program za sulfonamidy.
Snahou podniku bylo dokázat MP ČR, že podnik
lze zprivatizovat jako celek. Zároveň podnik vyvíjel
maximální úsilí o zkvalitnění,
rozšíření a inovaci výroby zdravotnických
náplastí a technických pásek, udržoval
v nezbytné míře výrobu psychofarmak
a farmaceutických substancí pro zásobování
tuzemských výrobců léčiv.
Byla vybudována nová obchodní síť
v ČR a SR, začaly první expertní aktivity
v oboru zdravotnických náplastí a byla vypracována
a předložena MP ČR studie na další
rozvoj tohoto potřebného a perspektivního
oboru. Za celé toto období podnik zlepšil svoji
likviditu (prvotní platební neschopnost k 1.9.1993
činila cca 3 mil. Kč, oproti 86 mil Kč k
30.6.1992).
Zároveň si podnik získal důvěru
bankovních domu a rozšířil své
financování o další dva ústavy.
Všechny úvěry byly spláceny bez problémů
ve stanovených termínech včetně úroků.
Kromě těchto splátek nově uzavřených
úvěrů podnik zaplatil i 27 mil. Kč
investičního úvěru na nezrealizovanou
výrobu sulfonamidů.
Do prvního kola VS - květen, červen 1993,
se přihlásil jediný zájemce, s.r.o.
HUMA - LAB. FNM vítěze neurčil a rozhodl
o vyhlášení druhého kola opakované
VS a to za stejných podmínek s tím rozdílem,
že cena 584 mil. Kč byla stanovena jako orientační.
V celém průběhu přípravy a
vlastního průběhu VS (prvního i druhého
kola) byl podnik úzce kontaktován dvěma vážnými
zájemci, spol. Bancroft z USA a s.r.o. HUMA - LAB. V počátku
vyhlášení druhého kola VS v období,
kdy se podnik začal stabilizovat a po dlouhé době
dosahovat i průběžného zisku, začala
stupňovat spolupráce se spol. Bancroft, neboť
tato spol. ani po usilovných snahách nebyla sto
předložit odpovídající podnikatelský
záměr.
Ředitel podniku se proto rozhodl spolu s dvěma náměstky
požádat druhého vážného
zájemce, s. r.o. HUMA - LAB o odtajnění jeho
záměru s cílem, že po uzavření
smlouvy o vzájemné mlčenlivosti by mohl být
zpracován společný podnikatelský záměr,
který by naplnil nejen podmínky US, ale zjistil
další rozvoj a perspektivu podniku. Na základě
této spolupráce vznikl podnikatelský záměr,
který zcela v souladu s názorem předsedy
FNM zajišťuje rozvoj příslušného
podniku, tzn. farmaceutické výroby a souhrnně
hodnoceno vzhledem k plánovaným investičním
i podíl a oživené české ekonomiky
(viz HN z 11.11.1993).
Do druhého kola VS tedy předložil zájemce
s.r.o. HUMA - LAB tento záměr, podle názoru
odborníků špičkový a rozhodně
přeplňující podmínky stanovené
FNM. Tzn. - jediná výroba zdravotnických
náplastí v ČR nebude pouze zachována
3 roky, ale naopak bude dále rozvíjena, neboť
do ní bude okamžitě investováno. Studie
rozvoje tohoto výrobního oboru, schválená
MP ČR ve druhém čtvrtletí t.r., je
součástí podnikatelského záměru
s.r.o. HUMA - LAB. Dále bude nejen udržena, ale i
rozšířena výroba farmaceutických
substancí pro zpracování tuzemských
lékových forem. Jedná se zejména o
výrobu léků proti krvácivosti, léků
pro hypertoniky, diabetiky, dále léky proti nemocem
žlučníku, gynaecologica a sedativa.
Součástí tohoto záměru je i
ekonomický rozbor na několik let, který jednoznačně
prokazuje ziskovost těchto výrob. Nové výroby
jsou nejen patentovány, ale i certifikovány v mnoha
evropských zemích. Z obsahu předloženého
záměru vyplývá jednoznačně
i bankovní krytí na zaplacení podniku, včetně
nákupu nových investic.
Splátkový systém je plně v souladu
s usnesením vlády č. 568/93 - zásad
ze 13.8.1993. Jestliže tato výše uvedená
fakta někdo z komise popírá, buď vědomě
lže, nebo tento záměr neprostudoval.
Do soutěže se přihlásili celkem čtyři
účastníci. Ukončení bylo 2.11.1993
a jednání komise FNM 4.11.1993. Komise zasedala
v tomto složení.
Ing. Janda (FNM - předseda)
Ing. Novotný (Ministerstvo privatizace)
Ing. Vaverka (Předseda okr. priv. komise - Ústí
n. L., Litoměřice Ing.
Zdena Kosnarová (MP ČR - odd. farmacie, členka
dozorčí rady s.p. Chemopharma!)
Vzhledem k tomu, že s.r.o. HUMA - LAB splňovala podmínky
tak, jak je v přecházejícím textu
uvedeno a i proto, že v komisi zasedala ing. Kosnarová,
domníval se management a dozorčí rada, že
bude s.r.o. HUMA - LAB úspěšná. Nasvědčovala
tomu i skutečnost, že ing. Kosnarová stála
i u zrodu samotného privatizačního projektu
z pozice funkce zakladatele. Pracovníci vedení i
členové dozorčí rady s ní po
celou dobu spolupracovali a do poslední chvíle byli
zajedno v tom, že podnik by měl zůstat farmaceutický.
neboť je jako jediný výrobce zdravotnických
náplastí v ČR a zároveň jako
článek (dodavatel) bývalých podniků
Spofy, především z cenového pohledu
společensky těžko nahraditelný. Obrovským
překvapením pro celý kolektiv pracujících
podniku byl proto konečný verdikt komise, která
4.11.1993 jednomyslně rozhodla ve prospěch jiného
zájemce s.r.o. TRONIC. Zdůvodnění
ing. Jandy z FNM bylo následující:
s.r.o. TRONIC nabídka zaplacení kupní ceny
cash.
Následující skutečnosti jsou velmi
podivné, zavádějící a neprůhledné:
1) a) s.r.o. TRONIC nemá podnikatelský záměr
na farmaceutickou výrobu
b) ve svém záměru neuvažuje oproti s.r.o.
HUMA - LAB s investicemi na splnění podmínek
SVP (správná výrobní praxe), účinnost
od 1.1.1995, což znamená i zastavení jediné
výroby zdravotnických náplastí v ČR
cca za 1 rok
pozn.: V lékárnách jsou ke koupi zdravotnické
náplastě z dovozu i za 10 x vyšší
cenu, nežli tuzemské
2) S.r.o. TRONIC nabízí sice platbu cash, ale o
cca o 60 mil. Kč nižší než druhá
v pořadí s.r.o. HUMA -LAB.
3) Po shrnutí bodu 1 až 2 dospějeme k názoru,
že člen aparátu pana Ježka ing. Janda
jednal zcela v protikladu se stanoviskem svého předsedy
uvedeným na str. 2 HN z 11.11.1993. Rovněž
tak ve smyslu Zásad usnesení č. 568 část
F, odst. 9 nemohou být tito dva zájemci srovnatelní.
4) Naprosto nepochopitelné až neuvěřitelné
je v tomto případě jednání
zástupce zakladatele a zároveň člena
dozorčí rady podniku ing. Kosnarové, která
nevyužila při hlasování právo
veta.
5) a) S.r.o. TRONIC je v ČR zaregistrovaná jediná.
Jedná se o společnost zapsanou u Obchodního
soudu Praha 1, zabývající podle předmětu
podnikaní zapsaném v OR výrobou, montáží
a opravami zařízení spotřební
elektroniky, el. přístrojů atd.
b) Společnost tohoto jména existuje v Evropě
ještě jedna a to ve Vel. Britanii zabývá
se elektronikou)
c) Mezi farmaceutickými a chemickými firmami v celém
světě není znám nikdo pod tímto
názvem.
d) Identifikaci vítěze s.r.o. TRONIC odmítá
komukoli sdělit pan ing. Janda a paní ing. Kosnarová,
stejně tak jako odmítají sdělit předmět
její činnosti. Účastníky telefonní
stanice,jejichž číslo poskytli tito zájemci
konsorciu Marketspol, pověřeného řízením
této soutěže, jsou manželé Šopovovi.
Pan ing. Veselin Šopov je údajně jednatelem
naprosto neznámé společnosti TRONIC.
Po sdělení a projednání těchto
skutečností na společném zasedání,
podala dozorčí rada a odborová organizace
protest proti rozhodnutí komise Tomáši Ježkovi
a Jiřímu Skalickému. Na vědomí
byly protesty postoupeny Vladimíru Dlouhému a Igoru
Němcovi s tím, že
V. Dlouhému byla podána i stížnost proti
postupu ing. Kosnarové. Tyto protesty a stížnost
byly osobně předány 9.11.1993 dopoledne,
dosud bez odezvy. 10.11.1993 odeslali ředitel podniku,
předseda dozorčí rady a předseda PR
ZO OS chemie alarmující fax ministru Rubášovi,
žádajíc, jej o pomoc z důvodu negativního
dopadu takovéhoto rozhodnutí komise na české
zdravotnictví. Tento fax dostal na vědomí
i pan prezident a k dispozici redakce některých
ústředních deníků. Hned od
začátku byla informována o celé záležitosti
ČTK a čs. televize. Pozoruhodné je, že
čs. televize přislíbila natáčení
v s.p. Chemopharma, které následně odřekla.
Při zjišťování důvodů
příčin vyšlo najevo, že její
redaktorka si ověřovala správnost tvrzení
vedení s.p. Chemopharma na FNM a to přímo
u námi zdiskreditovaného pana ing. Jandy. Podle
sdělení redaktorky jí pan ing. Janda řekl,
že je vše v pořádku, protože jediným
kritériem soutěže byla cena. Alarmující
je sdělení zástupců Marketspolu, že
dotyčná pan ing. Janda dostane v pracovním
pořádku k vyřízení i Chemopharmou
podaný protest.
Závěr Domnívám se, že celý
postup, který jsem vám popsala by snad šlo
uplatnit u dražby nějaké malé provozní
jednotky, ale nikoli u jednoho z největších
podniků v Ústí n.L., tradičního
výrobce ve svém oboru, který je situován
na dvaceti/hektarovém pozemku a zaměstnává
500 zaměstnanců (růst zaměstnanosti
byl dalším aspektem záměru s.r.o. HUMA
- LAB). Dále zdůrazňuji, že nahrazovat
v současné složité situaci v českém
zdravotnictví tuzemské farmaceutické substance
a náplastě dovozem. by mělo zbytečný
sociální dopad a zároveň by bylo i
v rozporu s přijatou ekonomickou reformou.
V závěru připomínám, že
nevyšetří-li se spravedlivě tento případ,
kdy se jedná o privatizaci prvního velkého
farmaceutickéfo podniku standardní metodou, mohlo
by dojít k nežádoucímu precendensu nejen
pro občany, ale i pro vládu a parlament.