5. Vývoj státní
zadluženosti
Vývoj vnitřního
státního dluhu České republiky je
v roce 1993 charakteristický snižováním
přímých závazků státu
vůči bankovní soustavě a růstem
emisí státních dluhopisů vč.
státních pokladničních poukázek.
Část přímých závazků
státu vůči. ČNB a ČSOB byla
těmito emisemi cíleně transformována
do státních cenných papírů.
1.Závazky státu u České národní banky | 58,0 | 51,2 | 51,2 | 48,2 |
v tom: z převzetí vládních úvěrů | 26,1 | 26,1 | 26,1 | 26,1 |
z devalvaci a revalvací u čs. bank | 17,3 | 17,3 | 17,3 | 17,3 |
rozpočtové schodky z min. let kryté emisemi | 14,6 | 7,8 | 7,8 | 4,8 |
2. Závazky státu u komerčních bank | 17,7 | 17,3 | 12,1 | 6,9 |
v tom: u ČSOB na saldo z převzetí zahr. pohledávek a závazků | 10,4 | 10,4 | 5,2 | - |
u IB za úvěr na KTUK Dolinská | 7,3 | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
3. Závazky z emisí státních dluhopisů | 15,4 | 18,6 | 24,1 | 32,2 |
v tom: státní dluhopisy na KBV | 8,7 | 8,6 | 8,6 | 8,6 |
státní dluhopisy za rehabilitace | 1,1 | 1,2 | 1,4 | 1,5 |
státní dluhopisy na rozp. schodek 1991 | - | 2,1 | 2,1 | 5,1 |
státní pokladniční poukázky | 5,6 | 6,7 | 12,0 | 17,0 |
Vnitřní státní dluh celkem | 91,1 | 87,1 | 87,4 | 87,3 |
Do konce roku 1993 se nezmění
stav přímých závazků státu
vůči ČNB převzatých od bývalé
federace ve výši 43,4 mld Kč (z převzetí
vládních úvěrů a z vypořádání
důsledků devalvací a revalvací u čs.
bank), neboť vedení ČNB vyhovělo žádosti
ministra financí o roční odklad splátek
těchto závazků. Závazky za rozpočtové
schodky z minulých let nekryté emisemi státních
dluhopisů, zahrnující na počátku
roku 1993 ještě závazek za rozpočtových
schodek ČR roku 1991 ve výši 9,9 mld Kč
a převzatý dluh za rozpočtový schodek
federace z roku 1992 ve výši 4,7 mld Kč, se
za 1.- 3. čtvrtletí 1993 výrazně snížily.
Závazek za rozpočtový
schodek 1991 ve formě přímého bankovního
úvěru je postupně transformován do
formy střednědobých státních
dluhopisů. Tři emise těchto dluhopisů
proběhly následovně:
Zbylá výše
závazku vůči ČNB v částce
1 605,4 mil. Kč bude sekuritizována do konce roku
1993. Vzhledem k výrazné převaze poptávky
nad nabídkou byly výnosy do doby splatnosti dosažené
u 2. a 3. emise státních dluhopisů pro MF
velmi výhodné. Nižší výnos
u 3, emise je ovlivněn zrušením zdanění
u státních dluhopisů (zákon č.
196/93 Sb.).
Na krytí schodku státního
rozpočtu ČR za rok 1992 ve výši 1,7
mld Kč a převzatého dluhu za rozpočtový
schodek federace z roku 1992 byly 1. března 1993 emitovány
státní pokladniční poukázky
v nominální hodnotě 6,7 mld Kč se
splatností 4 měsíce. Předtím
se realizovaly 3 emise SPP i na krytí počátečních
schodků běžného rozpočtového
hospodaření
roku 1993.
Vzhledem k příznivému
vývoji běžného rozpočtového
hospodaření po 10. únoru 1993 nebylo nutné
již provádět další emise na krytí
běžných rozpočtových schodků.
Závazek státu vůči
ČSOB na aktivní saldo z převzetí zahraničních
pohledávek a závazků vznikl na základě
jedné z dohod mezi MF ČR a ČSOB deklarujících
v rámci transformace ČSOB v čistě
komerční banku převzetí položek
státní povahy z bilance ČSOB do státních
finančních aktiv a pasív. Podle této
dohody byla splatnost uvedeného úvěru stanovena
do 30.4.1993 a úročení dohodnuto na 15 %
p.a. Později byla smlouvou mezi MF ČR a
ČSOB splatnost úvěru prodloužena do
31.7.1993 (první polovina dluhu), resp. do 31.8.1993 (druhá
polovina dluhu) při úročení 17, 5
% p. a.
V průběhu června
a na počátku července se však podařilo
uvedený úvěr splatit z výnosů
emisí SPP k 25.6.1993 (v nominální hodnotě
5 mld Kč), k 30.6.1993 (v nominální hodnotě
7 mld Kč) a k 9.7.1993 (v nominální hodnotě
5 mld Kč). Z výnosů těchto emisí
SPP o zhruba 1 měsíční splatnosti
byl současně uhrazen závazek z březnové
emise SPP ke krytí rozpočtových schodků
za rok 1992. Do konce roku
1993 se počítá s jejich dalším
revolvingem a nejdříve od roku 1994 s jejich přeměnou
na formu střednědobých dluhopisů,
jejichž vydání ve výši 16 802 mil.
Kč bylo již Parlamentem ČR schváleno
(zákonem PS č. 172/93 Sb.).
Vzhledem k technickým obtížím
při vybírání 25 %ní srážkové
daně z úrokových výnosů státních
pokladničních poukázek byly emise SPP od
25.6.1993 do 30.7.1993 prováděny holandskou dražbou,
při níž je stanovena jednotná cena všech
SPP na úrovni nejhorší nabízené
úrokové sazby pokrývající
výši draženého objemu. Od 1.8.1993 byly
zákonem PS č. 196/93 Sb. úrokové výnosy
ze státních dluhopisů osvobozeny od daně
z příjmů. Emise SPP jsou proto od této
doby prováděny americkou aukcí, při
níž jsou přijímány cenově
nejvýhodnější nabídky
až do výše draženého
ob jemu.
Závazek státu vůči
Investiční bance, a.s. Praha za úvěr
na KTUK Dolinská vznikl na základě smlouvy
MF ČR s Investiční bankou podložené
dohodou o nástupnictví České republiky
a Slovenské republiky k mezinárodním dohodám
o účasti na výstavbě Krivorožského
těžebního
a úpravárenského kombinátu na Ukrajině
a o vypořádání závazků
státního rozpočtu federace z této
účasti. Z ní vyplývá povinnost
státu splácet uvedený úvěr
po dobu 10 let pravidelně ve dvou pololetních splátkách
při úročení za diskont +0,7 % p.a.
Do stanovených terminů
(tj. do konce března a do konce října) byly
již provedeny splátky jistiny za rok 1993 a čtvrtletně
je splácen i úrok z tohoto úvěru.
S jeho přeměnou na státní dluhopisy
se nepočítá.
U dalších forem vnitřního
státního dluhu ČR nedošlo za 1.- 3.
čtvrtletí 1993 k výraznějším
změnám. V únoru a srpnu byly uhrazeny pololetní
kupóny první emise obligací na KBV v celkové
částce 465 mil. Kč, v květnu pak pololetní
kupón druhé emise v částce 417 mil.
Kč. Nominální hodnota emitovaných
dluhopisů na KBV se
v březnu o 65 mil. Kč snížila v důsledku
provedeného zpětného odkupu od dvou slovenských
bank financovaného ze státního rozpočtu.
Státní rehabilitační
dluhopisy byly za leden až září 1993
na území České republiky přiděleny
v nominální hodnotě 554,6 mil. Kč.
Na účet Investiční banky, a.s. Praha
bylo ze státních prostředků převedeno
177,5 mil. Kč na úhradu splatných kupónů
a 11,2 mil. Kč jako odměna za zajišťování
činnosti v této oblasti státních cenných
papírů. Vzhledem ke zkráceni splatnosti rehabilitačních
dluhopisů (do konce roku 1995) se ve státním
rozpočtu počítá pro rok 1993 se splácením
tří kupónů.
Zahraniční státní
dluh České republiky tvoří od 1.1.1993
především od federace převzaté
vládní závazky z přijatých
zahraničních půjček na podporu platební
bilance, kde v červenci 1993 bylo dokončeno jejich
čerpání a splácení začne
až od roku 1997.
| ||||
Půjčka SAL od Světové banky | ||||
Půjčka od Evropských společ. | ||||
Půjčky od zemí G-24 | ||||
Vládní závazky vůči zahraničí celkem |
Čerpání se
týkalo pouze půjčky SAL od IBRD. Na úhradu
úroků a jiných náklad dluhové
služby bylo ze státního rozpočtu (prostřednictvím
umořovacího účtu) poukázáno
do konce září u všech půjček
přijatých ze zahraničí formou vládních
úvěrů celkem 1 466,4 mil. Kč, z toho
u půjčky SAL 519,6 mil. Kč.
Stavy zahraničních
závazků převzatých od ČSOB
se za 1.- 3.čtvrtletí 1993 snížily,
což souvisí zejména se splácením
zadluženosti ve volných měnách z titulu
tzv. centrálního devizového zdroje, kde podle
zákona ČNR o státním rozpočtu
č.10/93 Sb. je korunová úhrada splátek
jistiny i úroků zajištěna z prostředků
Fondu národního majetku.
Závazky ve volných měnách z titulu CDZ | 40 244 | 38 733 | -1 511 |
Závazky v nesměnitelných měnách | 9 344 | 8 898 | -446 |
Zahraniční závazky převzaté od ČSOB celkem | 49 588 | 47 631 | -1 957 |
Z předpokládané
celoroční úhrady ve výši 6,5
mld Kč bylo do konce září prostřednictvím
zvláštního účtu ve státních
finančních aktivech uhrazeno z Fondu národního
majetku 3,8 mld Kč. Z toho na úhradu splátek
jistiny bylo vydáno 2,8 mld Kč, na splátky
úroků cca 1,7 mld Kč a o cca 620 mil. Kč
byly úhrady kráceny v důsledku rektifikace
jistin CDZ a došlých úhrad aktiv CDZ. Rozdíl
mezi nižším poklesem korunové protihodnoty
závazků CDZ a rozsahem úhrad jistiny představuje
vliv změn kurs$ volných
měn, v nichž jsou tyto závazky vedeny.
1993 | Tabulka č. 1 |
A. Nové příjmy roku 1993 | 314,800 | 3,200 | 318,000 | 217,282 | 69.0 | 68,3 |
v tom: - daň z přidané hodnoty (vč. dané z obratu 70 %) | 88,400 | 88,400 | 57,911 | 65.5 | 65.5 | |
- spotřební daně (vč. daně z obratu 30 %) | 38,000 | 38,000 | 29,423 | 77.9 | 77,4 | |
- daň z příjmu právnických osob | 85,900 | 85,900 | 50,234 | 58.5 | 58.5 | |
- daň z příjmu fyzických osob | 1,300 | 1,300 | 865 | 66.5 | G6.5 | |
- sociální pojištění | 97,100 | 3,200 | 100,300 | 75,413 | 77.7 | 75.2 |
- silniční daň | 4,100 | 4,100 | 3,936 | 83.8 | B3.8 | |
B. Příjmy z daní a odvodů roku 1992 (daň z obratu, odvody ze zisku, důchodová daň, odvody z mezd, daň ze mzdy) | 0 | 0 | 11,425 | |||
C. Ostatní příjmy roku 1993 | 27,400 | 5,998 | 33,398 | 29,891 | 109.1 | 89.5 |
v tom: - clo | 7,500 | 5,998 | 13,498 | 11,028 | 197.0 | 81.7 |
- příjmy RO a odvody PO | 4,300 | 4,300 | 6,041 | 140.5 | 140.5 | |
- poplatky, pokuty, penále | 1,100 | 1,100 | 3,261 | 296.5 | 296.5 | |
- příjmy z vládních úvěrů | 8,200 | 8,200 | 5,128 | 62.5 | 62.5 | |
- kreditní úroky | 3,900 | 3,400 | 2,080 | 61.2 | 61.2 | |
- ostatní | 2,900 | 2,900 | 2,355 | 81.2 | 81.2 | |
PŘÍJMY CELKEM | 342,200 | 9,198 | 351,398 | 258,598 | 75.6 | 73.6 |
I. Běžné výdaje | 313,150 | 7,698 | 320,848 | 234,210 | 74.8 | 73.0 |
Transfery podnikům | 25,683 | 3,200 | 28,883 | 14,061 | 54.7 | 48.7 |
z toho: dotace na teplo | 4,000 | 1,200 | 5,200 | 4,893 | 122.3 | 91.1 |
0 | ||||||
Transfery pro obyvatelstvo | 119,650 | 0 | 119,650 | 87,085 | 72.8 | 72.8 |
v tom: - státní vyrovnávací příspěvek | 12,300 | 12,300 | 10,316 | 83.9 | 83.9 | |
-řešení nezaměstnanosti | 6,500 | 6,500 | 1,691 | 26.0 | 26.0 | |
-ostatní dávky soc. zabezpečení | 100,850 | 100,850 | 75,078 | 79.4 | 74.4 | |
Veřejná spotřeba obyv. a státu | 130,021 | 2,398 | 132,419 | 103,574 | 79.7 | 78.2 |
v tom: školství | 34,827 | 1,000 | 35,827 | 25,153 | 72.2 | 70.2 |
zdravotnictví | 19,072 | 19,072 | 15,004 | 78.7 | 78.7 | |
kultura | 1,944 | 1,944 | 1,491 | 76.7 | 76.7 | |
obrana a bezpečnost | 37,441 | 37,441 | 26,817 | 71.6 | 71.6 | |
ostatní | 36,737 | 1,398 | 38,135 | 35,109 | 95.6 | 92.1 |
Vládní úvěry | 7,296 | 7,296 | 2,635 | 36.1 | 38.1 | |
Dluhová služba | 13,500 | 2,100 | 15,600 | 9,844 | 72.9 | 63.1 |
Dotace místním rozpočtům | 17,000 | 17,000 | 17,011 | 100.1 | 100.1 | |
II. Kapitálové výdaje | 29,050 | 1,500 | 30,550 | 20,046 | 69.0 | 65.6 |
v tom: - investice RO a investiční dotace PO | 23,550 | 1,500 | 25,050 | 16,597 | 70.5 | 66.3 |
- investiční dotace podnikům | 5,500 | 5,500 | 3,449 | 62.7 | 62.7 | |
VÝDAJE CELKEM | 42,200 | 9,198 | 351,398 | 254,256 | 74.3 | 72.4 |
ROZDÍL PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ - celkem | 0 | 0 | 0 | 4,342 | X | x |
Tabulka č. 2 |
|
| |||||||||||
DAŇOVÉ PŘÍJMY | 323200 | 332398 | 20837 | 33996 | 28266 | 29606 | 24774 | 27319 | 28292 | 23913 | 24673 | 27664 |
1. Daň z příjmů | 87200 | 87200 | 921 | 6282 | 7119 | 6934 | 5935 | 6086 | 6387 | 51349 | 5586 | 5702 |
1.1. fyzických osob | 1300 | 1300 | 4 | 29 | 61 | 130 | 116 | 112 | 163 | 131 | 119 | (239 |
1. 2. právnických osob | 85900 | 86900 | 917 | 6253 | 7058 | 6804 | 5819 | 5974 | 6224 | 5718 | 5467 | 5463 |
2. Příspěvky na sociální zabezpečení | 97100 | 100300 | 5244 | 7557 | 7988 | 8520 | 8898 | 9106 | 9441 | 9496 | 3163 | 9313 |
4. Daně z majetku | 900 | 800 | 1 | 4 | 25 | 39 | 42 | 49 | 82 | 80 | 88 | 80 |
5. Domácí daně za zboží a služby | 130500 | 130500 | 8842 | 10468 | 14493 | 12577 | 8540 | 10501 | 10383 | 6172 | 8194 | 10586 |
5.1 Daň z přidané hodnoty | 88400 | 88400 | 5437 | 6810 | 10230 | 8480 | 4993 | 7367 | 6392 | 3621 | 4578 | 6961 |
5.2 Spotřební daň | 38000 | 38000 | 3390 | 3596 | 3686 | 2757 | 3054 | 3064 | 3629 | 2711 | 3536 | 3349 |
5.5 Silniční daň | 4100 | 4100 | 15 | 62 | 577 | 1340 | 493 | 70 | 362 | 437 | 80 | 276 |
6. Daně ze zahraničního obchodu | 7500 | 13498 | 496 | 1880 | 1602 | 1022 | 980 | 1263 | 1351 | 1302 | 1132 | 1270 |
6.1. Cla | 7500 | 13498 | 496 | 1880 | 1602 | 1022 | 960 | 1263 | 1351 | 1302 | 1132 | 1270 |
7. Ostatní daňové příjmy | 0 | 0 | 5333 | 7805 | 2961 | 514 | 379 | 314 | 648 | 414 | 510 | 713 |
Příjmy roku 1992 | 0 | 0 | 5031 | 7131 | 3303 | 466 | 339 | 289 | 600 | 394 | 478 | 691 |
z toho: odvod z obj.mezd | 0 | 0 | 1113 | 2658 | 494 | 182 | 189 | 129 | 243 | 110 | 91 | 273 |
daň ze mzdy | 0 | 0 | 3482 | 1101 | 158 | 164 | 51 | 55 | 46 | 32 | 96 | 301 |
Ostatní | 0 | 0 | 302 | 674 | 342 | 48 | 40 | 25 | 48 | 20 | 32 | 22 |