Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové na
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhu. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Přílohy jsou k dispozici v organizačním
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovní.
Příloha
Vážený pan
Prof. Petr Piťha
ministr školství mládeže
a tělovýchovy
prostřednictvím
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
V Praze dne 2.12.1993 |
Vážený pane ministře,
v rámci své poslanecké činnosti jsem
narazila na problém, který má podle mého
názoru hlubší dopad a širší
souvislosti. Jedná se o problematiku zřizování
a vlastní existence soukromých škol a zařízení,
která jsou k provozu těchto škol nutná.
Setkala jsem se s případem, který je podle
mého názoru typický a zdá se, že
není ojedinělý. Jedná se o soukromou
rodinnou školu v Humpolci, pro níž je neprůhlednost
právní úpravy a, mrzí mne že
to musím říci, i určitá laxnost
přístupu Vašeho ministerstva a správních
pracovníků Vašeho resortu, otázkou vpravdě
existenční.
Obrátil se na mne pan ing. Jiří Havelka,
ředitel soukromých škol - SOU, RŠ v Humpolci,
který díky nejasnostem v legislativě, zejména
nesouladu školského zákona (č. 171 /1990
Sb.) s ostatními zákonnými normami, prakticky
neví jaký je vlastně právní
rámec pro existenci soukromých škol a jakým
způsobem budou soukromé školy a školská
zařízení, které řídí,
podporovány dotacemi ze státního rozpočtu.
Stávající školský zákon
č. 171/1990 a ostatní vyhlášky vydávané
MŠMT ČR v mnoha případech umožňují
mnohostranný výklad. Toto je patrné zvláště
v postavení soukromých škol v současné
legislativě.
Zkoumáme-li postavení soukromých škol
z hlediska stávající legislativy, první
otázkou je jaký druh činnosti, ale hlavně
jaký druh organizace je soukromá škola.
Od tohoto problému se odvozuje celá řada
dalších, to jest zejména vztah soukromých
škol k finančnímu řádu (daně),
jakou účtovou osnovu mají soukromé
školy používat, jaké je zařazení
SŠ z hlediska sociálního a zdravotnického
pojištění atd. Je SŠ příspěvková
organizace? Pravděpodobně není, potvrzuje
to vyjádření Ministerstva financí,
zákon v podstatě říká, že
příspěvkové organizace zakládá
stát. Je SŠ živnost nebo obchodní společnost
dle obchodního zákona? Pravděpodobně
není. Je k dispozici doklad živnostenského
úřadu, který se odvolává na
informaci vydanou ve stanovisku Ministerstva hospodářství
pod č. j. MH/2-61021762/92. Z tohoto vyplývá,
že SOU včetně provozování odborného
výcviku není živnost. Ani jinak není
školským zákonem č. 171 /1990 "ošetřeno"
spojení s živnostenským a obchodním
zákonem respektive hned § 1 živnostenského
a obchodního zákona definuje podnikání
jako ziskovou činnost. Při zakládání
SŠ se postupovalo dle vyhl. 353/1 991, kde k zařazení
do sítě vyžaduje MŠMT ČR doklad
o zřízení. Konkrétně pan ředitel,
na kterého se odvolávám si musel požádat
buď o živnostenský list nebo se stát některou
z obchodních společností, nebo třeba
jinou společností (organizací), ale opravdu
nevím jakou. Zákon o neziskových organizacích,
který se připravoval zatím není schválen.
SOU ani Rodinná škola v Humpolci nejsou ani TJ ani
politická strana dokonce ani sdružení fyzických
a právnických osob, i když tato poslední
varianta je alespoň částečně
možná.
Jaký typ organizace je tedy soukromá škola?
Jaké daně musí platit soukromá škola?
Jakou účtovou osnovu má používat
soukromá škola?
Současný stav zákona č. 171 /1990
dle sdělení MŠMT ČR neumožňuje
vydat na středních odborných školách
výuční list. Ve spojení s živnostenským
a obchodním zákonem nemohou absolventi těchto
škol podnikat. V mnoha případech jim nebude
vydán živnostenský list, protože nemají
výuční list.
V podstatě např. absolvent výběrové
hotelové školy musí si provést buď
rekvalifikaci na kuchaře (tříletý
obor) nebo si tohoto kuchaře najmout a provozovat živnost
na něj.
Jeden z největších problémů soukromých
škol jsou státní dotace. Směrnici MŠMT
ČR měly SŠ obdržet do 15.10.1993 finanční
prostředky ve výši 1/3 celkových dotací.
Tyto dotace se poskytují na každého jednoho
žáka dané školy. Soukromé školy
je dle sdělení ing. Pilipa (v televizním
vystoupení) neobdrží. Paradoxem je, že
tyto prostředky by musely obdržet alespoň u
prvních ročníků státní
školy pokud by SŠ nebraly ani jednoho žáka.
Dále upozorňuji, že finanční
prostředky od rodičů slouží na
hrazení investic, to je vlastně vybavení
školy. Pokud by neexistovaly SŠ musel by tyto prostředky
uvolnit stát za předpokladu, že by školství
v naší republice mělo mít zvyšující
se tendencí. Dále je zřejmé, že
by v současnosti stát vůbec nebyl schopen
zabezpečit požadované vzdělání
všem dětem a když, tak jedině proto, že
MŠMT ČR poruší svoje vlastní předpisy
např. počet žáků ve třídě.
Humpoleckých škol, o které se jedná,
se přímo týká velice bolestně
problém tzv. finačního a hmotného
zabezpečení žáků. To je především
náklad na ubytování a stravování.
Přestože, dle mého názoru a dle prohlášení
ing. Pilipa na Unii soukr. škol a dle stávajících
zákonných norem jsou si v této otázce
nyní žáci soukromých a státních
škol rovni, avšak není to pravda. Tato otázka
je samostatně vysvětlena v jedné z příloh,
ve složce "hmotné a finanční zabezpečení
žáků".
Bohužel vztah pracovníků MŠMT ČR
a této soukromé školy v žádném
případě neprobíhá optimálně.
Tato problematika je samostatně vysvětlena v příloze
nazvané "název naší školy"
dále v příloze nazvané "integrované
školy" a v příloze s názvem "osnovy".
Posledním problémem, dle mého názoru
nejmenším, je otázka předkládaných
a vyžadovaných výkazů ŠÚ.
Zde mne pan ředitel přesvědčil, že
ŠÚ požadují "výkazy",
které neodpovídají směrnicím
vydaným MŠMT ČR. Statistický výkaz
škol (MŠMT V 7-01 a V 25-01) je zvláště
v tabulce II - evidenční počet pracovníků
- nesmyslný a zvláště u učitelů,
kteří učí na více jak jedné
škole nebo u externích pracovníků přinejmenším
nepravdivý.
Pod tíhou uvedených argumentů nemohu než
nedospět k závěru, že stát nemůže
zůstat na půli cesty a nemůže volit
tak macešský přístup, že sice formálně
umožní existenci soukromých škol, avšak
ve skutečnosti nevytvoří právní
ani materiální rámec pro jejich faktické
fungování.
Ze všech uvedených důvodů se na Vás,
vážený pane ministře, obracím
s touto interpelací a žádám:
1) Aby byl co nejrychleji vyřešen neustále
otevřený a vlekoucí se problém soukromého
SOU a Rodinné školy v Humpolci, o kterém získáte
podrobnější informace z příloh.
2) Aby Vaše ministerstvo v nejbližší době
věnovalo pozornost revizi stávajícího
znění školského zákona, a to
zejména v souvislosti s navazujícími a souvisejícími
právními předpisy a aby byla přezkoumána
možnost buď novely zákona, která by postihla
všechny aspekty, které se dotýkají soukromých
škol, hlavně v otázce financování,
nebo aby byla přezkoumána možnost vydání
samostatné právní úpravy, vztahující
se k soukromým školám.
S pozdravem
Ing. Hana Orgoníková | |
poslankyně Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |