PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

poslanecká sněmovna

1993/1994

I. volební období

774

Zpráva o činnosti Grantové agentury za r.1993

Předkládá Ing. Václav Talíř, v.r.

Úvod

Dozorčí rada grantové agentury (dále DR GA) dospěla na základě své činnosti specifikované v § 15 zákona České národní rady č. 300/1992 Sb. k poznatkům, které považuje za natolik závažné, aby s nimi seznámila poslance českého parlamentu.

GA ČR byla konstituována pro rozpočtové účely jako ústřední orgán státní správy, jehož hlavním úkolem je zajistit účelové financování rozvoje vědy a technologií a tím v podstatě stimulovat podmínky pro realizaci vědní politiky vlády. Neexistence vládní vědní politiky, která se odráží především v neexistenci priorit ve výzkumu, se projevuje negativně v tom, že nejsou podporována ta vědní odvětví, která jak z hlediska krátkodobých, tak i dlouhodobých cílů rozvoje národního hospodářství mají rozhodující význam pro jeho prosperitu a stabilitu. Tato skutečnost determinuje efektivnost činnosti GA, ačkoliv bylo i zájmem parlamentu vytvoření jediného centrálního orgánu státní správy odpovědného za účelnou alokaci finančních prostředků na vědu a výzkum. Současné postavení GA ČR této závažné funkci neodpovídá. Výše finančních prostředků, které jí byly svěřeny ji totiž zařazuje do úrovně, nebo dokonce pod úroveň resortních grantových agentur. To ji v podstatě zabraňuje stimulovat i iniciovat rozvoj vědy a technologií v tomto státě. Rovněž kancelář GA, jako její výkonná složka, nemá v dané situaci adekvátní prostorové, materiálové a personální podmínky pro administrativní řízení a zabezpečování náročné a rozsáhlé činnosti GA.

1.Faktografická část zprávy

Grantové agentuře ČR bylo pro 1. kolo v roce 1993 přiděleno 150 mil. Kč, z toho bylo 50 mil. Kč určeno na společné projekty AV ČR, vysokých škol a ostatních ústavů. V prvním kole grantové soutěže bylo zaregistrováno 1822 přihlášek. Žadatelé v nich požadovali na řešení předložených projektů v roce 1993 celkovou částku 537,706 mil. Kč.

Oborové komise GA ČR byly zřízeny pro následující obory:

technické, přírodní, lékařské, společenské a zemědělské vědy. Tyto obory byly dále rozčleněny na podoborové skupiny (viz Pravidla grantového systému).

V následující tabulce jsou uvedeny údaje o počtu přihlášek, udělených grantů a přidělených finančních prostředků.


Obor
přihlášeno
uděleno
mil.Kč
Technické
434
217
41.49
Přírodní
597
289
46.91
Lékařské
361
123
29.95
Společenské
168
71
13.07
Zemědělské
262
138
20.21
Celkem
1822
838
151,63


2. Charakteristika 1. kola

Analýza podaných přihlášek 1. kola ukázala, že se jedná o poměrně reprezentativní vzorek problematiky, která se na pracovištích základního a aplikovaného výzkumu v ČR řeší. Projekty byly značně tematicky různorodé, což koresponduje různorodosti problémů základního výzkumu jako je např. matematika, fyzika, chemie nebo biologie. Objevila se i řada přihlášek, které by mohly s úspěchem soutěžit i v mezinárodním měřítku. U některých projektů je zřejmé, že témata byla stanovena již před delší dobou a jsou v současnosti již zastaralá. Převážná část projektů patří do kategorie tzv. bezpečných v tom smyslu, že danou problematiku mají již autoři v podstatě vyřešenu.

Soukromý sektor a grantová soutěž

Podle našich poznatků, které plynou z účastí členů DR na zasedáních podoborových komisí, byla úroveň témat ze soukromého sektoru nižší než ostatních. Ve druhém kole je podíl přihlášek od soukromých společností mnohem větší a jejich úroveň bude posouzena v nejbližší době, jakmile budou DR předloženy potřebné podklady.

3. Činnost GA ČR

DR GA má výhrady k personálnímu obsazení oborových i podoborových komisí (OK a POK). Např. Oborové komise pro technické vědy 103 - Stavebnictví, architektura a doprava a 104 - Technická chemie jsou tvořeny pouze pracovníky institucí z jednoho města. Složení komisí je z hlediska jejich působišť nerovnoměrné. DR doporučuje důkladné posouzení a rozbor podaných přihlášek a následnou kontrolu ze strany GA, aby se zabránilo duplicitě projektů, která se v podaných projektech objevila. V některých případech zjistila DR GA zjevně neobjektivní hodnocení oponenty. Způsob a metodika hodnocení však byly GA zvoleny správně. Celý aparát GA ČR zvládl 1. kolo velmi dobře, poskytoval komplexní administrativně servisní služby a celou akci úspěšně řídil za podmínek, kdy se formoval a kdy se zajišťovaly prostory. Od samotného počátku vzniku GA ČR se projevovala ochota a vstřícnost k DR a snaha o poskytování maximálního množství informací. Z pohledu DR se GA ČR nedopustila závažných chyb a všechny termíny byly splněny. Dosud byla DR GA doručena jediná stížnost. Při prošetření stížnosti však nebyly shledány závady v posouzení projektu a v postupu GA.

4. Vztah resortních agentur a GA ČR

Každá grantová agentura, ať státní nebo resortní, má svoje specifikum. Některé obory působnosti se mohou navzájem prolínat a doplňovat se. Významným specifikem GA ČR je podpora mezioborových a meziresortních společných projektů vysokých škol, Akademie věd a dalších institucí. Pro efektivní vynakládání finančních prostředků bude účelné, aby resortní agentury zajišťovaly tu činnost, která odpovídá potřebám příslušných resortů.

5. Doporučení dozorčí rady

Dozorčí rada GA ČR předkládá doporučení a návrhy, které jsou rozčleněny do tří oblastí - finanční, organizační a legislativní.

Finanční

a) Podstatně zpružnit tok finančních prostředků k nositelům grantů. Finanční prostředky soustředit, v souladu se zněním zákona č. 300/1992 Sb. v samostatné kapitole státního rozpočtu. Zákonným opatřením upravit rozpočtová pravidla republiky tak, aby GA mohla s přidělenými prostředky přímo disponovat.

Zdůvodnění:

V této etapě dochází k výraznému časovému nesouladu mezi rozhodnutím o přiznání grantu a jeho finančním zajištěním. Stává se nezřídka, že finanční prostředky jsou proúčtovány až přes pět řídících mezičlánků než se dostanou k nositeli.

b) Finanční prostředky přidělovat řešitelským pracovištím i se mzdovým limitem. Zvážit vyloučení těchto mzdových prostředků ze mzdové regulace vůbec.

Zdůvodnění:

Finanční situace pracovišť základního výzkumu a vysokých škol je i v letošním roce velmi napjatá. V oblasti mzdové podléhají tato pracoviště mzdové regulaci. Mzdové prostředky získané z přijatých grantů vyplácí řešitelské pracoviště, které je již se svými mzdovými požadavky na přípustném limitu mzdové regulace. Získání grantových mzdových prostředků bez zvýšení tohoto limitu neumožňuje prostředky vyplatit, neboť mzdový limit pracoviště se nezvýšil.

c) Umožnit alespoň jednostranný převod finančních prostředků mezi položkami.

Zdůvodnění:

Položky rozpočty lze rámcově rozdělit na

- neinvestiční

- investiční

- mzdové

Doporučujeme tak, jak je to obvyklé u zahraničních grantů, aby nečerpané prostředky jedné položky mohly být řešitelem nebo řešitelským pracovištěm převáděny do položky jiné. Tento převod by mohl být pouze jednostranný, např. nečerpané mzdové prostředky mohou být použity na investice a nečerpané investiční prostředky na neinvestiční. Opačný převod by již nemusel být povolen.

d) Zvážit výši režie pracoviště a způsob jejího prokazování

Zdůvodnění:

Stávající doporučení "aby režijní náklady nepřekročily v návrzích 20 %, jinak mají jen velmi malou naději na získání grantu" (Bulletin GA ČR č. 1-2/93), lze přijmout v případě, že skutečné režijní náklady řešitelských pracovišť jsou menší. Podle našeho názoru takových pracovišť je velmi málo.

e) GA by měla získat prostředky odpovídající významu vládní agentury. Za přijatelnou z hlediska úkolů a cílů GA ČR pokládáme pro rok 1994 částku mezi 500 - 800 mil. Kč.

Organizační

a) Přidělovat granty nejen na základě posouzení písemné přihlášky ale i řešitelského pracoviště, složení týmu, vedoucího projektu.

b) Vyčlenit skupinu finančně náročných projektů (nad 5 mil. Kč). Tuto skupinu grantových projektů (nad 5 mil. Kč) je nutné posuzovat s vyšší náročností.

c) Vytvořit informační systém s cílem shromáždit údaje o grantech GA ČR, setřídit a vyhodnotit frekvence osob, pracovišť, výše institucionálních a mzdových prostředků a odměn od všech agentur, a vytvořit tak podmínky pro objektivní a efektivní rozhodování v oblasti financování rozvoje vědy a technologií.

d) Stanovit průhledný mechanismus pro výběr členů oborových a podoborových komisí.

e) Zajistit pro GA odpovídající trvalé prostorové a materiální zabezpečení, sklady, evidenci a pevné sídlo s pevnou adresou a s potřebným kancelářským vybavením.

Legislativní

a) Právně zajistit autorská práva řešitelů a vyjasnit právní aspekty z hlediska komerčního využívání výsledků výzkumu, který byl financován částečně nebo úplně GA.

b) Odstranit zatížení daní z přidané hodnoty u prostředků z darů a nadací.

c) Odstranit rozpor mezi zněním 10, odst. 1, zákona č. 300/1992 Sb. a Statutem GA ČR přijatým usnesením vlády č. 191 ze dne 21. 4. 1993 o postavení GA ČR jako ústředního orgánu státní správy.

d) Zákonným opatřením upravit rozpočtová pravidla republiky tak, aby GA ČR mohla s přidělenými prostředky přímo disponovat.

e) Provést změnu Statutu GA ČR a přiznat možnost odměňování členům oborových a podoborových komisí a posuzovatelům projektů.

f) Odstranit rozpor v 17 odst. 1 zákona č. 300/1992 Sb., kterým se dává pravomoc hodnotit DR GA ČR, která je orgánem parlamentu, vládní instituci, tudíž výkonné moci, kterou je v citovaném paragrafu Rada vlády ČR pro vědeckou činnosti a vývoje technologií.

6.Složení DR GA ČR

předseda

Ing. Václav Talíř, ředitel pobočky KB Svitavy

místopředseda

Prof. Ing. Jiří Kratochvíl, DrSc., prorektor VUT v Brně

členové

Dr. Vladislav Bízek, náměstek ministra životního prostřední ČR

Ing. Miloš Filip, ředitel CCB, s.r.o. Brno

Ing. Jana Kadeřábková, Povodí Moravy Brno

Jan Koucký, poslanec Českého parlamentu

Ing. Rostislav Mach, CSc., ředitel ÚJF ČAV Řež

Ing. Petr Rybář, ředitel Plzeňské banky

Dr. Vladimír Svatoň, Filosofická fakulta UK, Praha

Dr. Rudolf Žáček, Slezský ústav Opava

7. Seznam literatury

- zákon ČNR č. 300 ze dne 4. května 1992

- Statut Grantové agentury České republiky - příloha usnesení vlády České republiky č. 191 ze dne 21. dubna 1993

- Bulletin Grantové agentury České republiky č. 1-2/93, 3/93 Schváleno členy DR GA, v Praze, dne 25.11.1993


 
Ing. Václav Talíř, předseda DR











Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP