Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Tomáše
Štěrby dopisem ze dne 10. ledna 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Tomáše Štěrby.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 10. ledna 1994 | |
Č.j.: 7309/93-100 |
Vážený pane poslanče,
prostřednictvím pana Milana Uhdeho, předsedy
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky, mi byla předána Vaše interpelace
ve věci privatizace státního podniku Mlékárna
Domažlice, ke které sděluji:
V prvé řadě bych se chtěl zmínit
o formě privatizace. Na státní podnik Mlékárna
Domažlice byly předloženy dva privatizační
projekty - povinný privatizační projekt předložený
vedením státního podniku, s návrhem
na přímý prodej předem určenému
vlastníku, t.j. spol. s r. o. DOMA, který byl původně
meziresortní komisí Ministerstva zemědělství
ČR doporučen k uskutečnění
a konkurenční privatizační projekt,
předložený Okresní komisí pro
privatizaci Domažlice s návrhem na veřejnou
dražbu.
Vzhledem k legislativním nejasnostem DOMA s. r. o. od svého
projektu odstoupila (dopisem ze dne 27. 3. 1992). Ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR byl proto schválen konkurenční
privatizační projekt OPK Domažlice s návrhem
na veřejnou dražbu (schvalovací dopis MSNMP
ČR ze dne 2. 6. 1992, č.j. 30/31/36/II/92). Tento
projekt byl na podzim roku 1992 aktualizován a zapečetěný
předán k realizaci na Fond národního
majetku ČR.
V době, kdy byl již privatizační projekt
předán na Fond národního majetku ČR
vyvolal státní podnik Mlékárna Domažlice
jednání na OPK Domažlice, odborných
útvarech Ministerstva zemědělství
ČR a Fondu národního majetku ČR a
žádal o změnu formy privatizace ve prospěch
přímého prodeje společnosti s r. o.
vytvořené státním podnikem Mlékárna
Domažlice, dodavatelskými subjekty (ZD i soukromě
hospodařícími rolníky) a spol. s r.
o. Wessa.
Přestože OPK Domažlice dopisem na MSNMP ČR
ze dne 24. 3. 1993 od realizace svého projektu odstoupila.
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR trvalo na již schválené
formě privatizace státního podniku Mlékárna
Domažlice, t.j. veřejné dražbě,
a dopisem náměstka ministra ing. Soukupa ze dne
22. 4. 1993, č.j. 360/290/93 požádalo Fond
národního majetku ČR o neprodlenou realizaci
tohoto projektu.
Po vlekoucích se jednáních Fondu národního
majetku ČR se státním podnikem, který
požadoval pozastavení veřejné dražby,
se tato dne 22. 10. 1993 uskutečnila.
Pokud se jedná o regulérnost veřejné
dražby, je nutné se v této záležitosti
obrátit na Fond národního majetku ČR,
který je organizátorem a ze zákona za průběh
dražby zodpovídá.
K záležitosti týkající se pracovněprávních
vztahů v souvislosti s organizačními změnami
ve státním podniku Mlékárna Domažlice
uvádím:
Přechod práv a povinností z pracovněprávních
vztahů je upraven v § 249 a následujících
zákoníku práce. Jedná se o případy,
kdy do práv a povinností jednoho zaměstnavatele
vstupuje zaměstnavatel jiný. Ten je vázán
původními pracovními smlouvami. Pracovní
poměry se v souvislosti s přechodem práv
a povinností z pracovněprávních vztahů
nerozvazují.
Přechod práv a povinností z pracovněprávních
vztahů nastává v případech
stanovených zákonem (§ 480 obchodního
zákoníku). Také § 17 zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby (tzv. velká privatizace),
stanoví, že práva a povinnosti podniku, jehož
se privatizace týká, přecházejí
na nabyvatele, t.j. v tomto případě na MVDr.
Janouška.
Pokud zákon přechod práv a povinností
z pracovněprávních vztahů neumožňuje,
tento přechod nenastává.
Nelze jej nahradit smlouvou, např. smlouvou práva
obchodního. To znamená, že při pronájmu
majetku, ke kterému na základě vydražení
má právo hospodaření MVDr. Janoušek,
nepřechází a ani nemohou na nájemce
přejít práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů, neboť nejde o převod organizace do
jiné organizace (§ 250 zákoníku práce)
a v tomto směru by taková část nájemní
smlouvy byla neplatná. Zaměstnanec nemůže
tudíž být, aniž to zákon stanoví,
převáděn k jinému zaměstnavateli.
Postup, který zvolila Mlékárna Klatovy a.s.
v případě ing. Sedláka je tudíž
v rozporu se zákonem. K příslušným
krokům by byl oprávněn nový nabyvatel,
t.j. MVDr. Janoušek, a to až po odvolání
ing. Sedláka z funkce ředitele státního
podniku Ministerstvem zemědělství ČR,
ke kterému dojde až v době likvidace podle
§ 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 111/1990
Sb.
Ke zdárnému dořešení záležitosti
spolupracuje naše ministerstvo s Fondem národního
majetku ČR. Dne 14. ledna 1994 se na Ministerstvu zemědělství
ČR uskuteční v této věci pracovní
jednání za přítomnosti všech
zúčastněných stran, t.j. FNM ČR,
MVDr. Janouška, zástupce a.s. Mlékárna
Klatovy, ing. Sedláka a pracovníků MZe ČR.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Tom Štrba
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu Česlo republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky