Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslanců Alfreda
Frommera, Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Evy Matouškové
a Vítězslava Valacha dopisem ze dne 11. března
1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslanců Alfreda
Frommera, Pavla Hirše, Pavia Kuličky, Evy Matouškové
a Vítězslava Valacha. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 11. března 1994 | |
K č.j. 444/94 - KM |
Vážený pane
předsedo,
v příloze Vám
zasílám kopii mé odpovědi na interpelaci
pana poslance Pavla Hirše, kterou jsme mu odeslali dne 11.2.
1994.
S pozdravem Jan Stránský
Vážený pan
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
V Praze dne 11. února 1994 | |
Č.j.: 0444/94-KM |
Vážený pane
předsedo,
obdržel jsem Váš
dopis ze dne 1. února 1994,ve kterém v souvislosti
s přípravou Druhé Pan-Evropské dopravní
konference na Krétě v březnu t. r., žádáte
o odpověd na některé aktuální
dopravní problémy a jejich řešení
ve vztahu k zemím Evropské Unie.
V dopise uvádíte,
že cílem konference je vytvoření Evropské
dopravní charty. K této otázce sděluji,
že přípravný výbor konference,
za vedení zástupců Evropského Parlamentu
a Komise Evropských Společenství, nepředpokládá
přijetí právně závazné
Charty, ale jen Deklarace.
K položeným otázkám,
které se týkají rozvoje dopravní soustavy,
iniciativ české strany na konferenci a sjednocování
sociálních podmínek, uvádím
podrobnější odpovědi v příloze
dopisu.
S pozdravem Jan Stráský
Příloha
Vážený pan
Pavel Hirš
předseda Klubu poslanců LSNS
Praha
Příloha k č.j.: 44/94-KM |
1. Jaké jsou záměry
vlády České republiky v rozvoji dopravní
soustavy státu ve vztahu na předpokládaný
evropský dopravní systém?
Základní přístup
k tomuto problému vychází z českou
stranou přijaté "Asociační dohody",
především ze smyslu článku 57,
který stanoví, že poskytování
dopravních služeb bude řešeno s cílem
zajišťovat koordinovaný rozvoj a postupnou liberalizaci
dopravy mezi stranami přizpůsobené jejich
vzájemným komerčním
potřebám. Podmínky vzájemného
přístupu na trhy v letecké a vnitrozemské
dopravě budou řešeny zvláštními
dohodami o dopravě, které budou sjednány
mezi stranami po vstupu této dohody v platnost. Přijetí
uvedených dohod o dopravě bude možné
nejdříve ke konci
t.r., po podpisu "Asociační dohody" jednotlivými
zeměmi EU. Dále česká strana vychází
ze smyslu článku 82 "Asociační
dohody", který se přímo týká
podmínek restrukturalizace a modernizace dopravní
infrastruktury.
Spolupráce se zeměmi
EU na poli rozvoje dopravního systému má
v současné době konkrétní podobu
při výběru tzv. multimodálních
dopravních koridorů - přijato celkem devět
koridorů, z nichž dva jsou vedeny přes území
České republiky a spolu s příslušnými
větvemi zahrnují všechny
rozhodující dopravní osy pro železniční
a silniční dopravu.
Celkově spolupráce
s EU zahrnuje především modernizaci na hlavních
trasách společného zájmu a na transevropských
spojích silniční, vnitrozemské vodní,
železniční a letištní infrastruktury,
což představuje konkrétně tyto prioritní
oblasti:
a) výstavbu a modernizaci
silniční dopravy včetně postupného
usnadňování podmínek tranzitu
Na podkladě usnesení
vlády ČR č. 631/93 o rozvoji dálnic
a čtyřpruhových silnic pro motorová
vozidla v České republice do roku 2005 je prioritně
sledována dostavba dálnic ve směru na SRN
- dálnice D5 Praha - Norimberk a D8 Praha - Drážďany,
dostavba dálnic a silnic ve směru tahu Varšava
- Vídeň, a dále ve směru Praha - Linz.
b) modernizaci hlavních
železničních tahů
Na podkladě materiálů
připravovaných pro jednání vlády
ČR je prioritně zajišťována modernizace
hlavních železničních koridorů
a to na parametry, které odpovídají mezinárodním
dohodám (160 km/hod s průjezdným profilem
pro kombinovanou dopravu) jedná se především
o modernizaci:
- I. hlavního železničního
tahu Drážďany - Děčín Praha
- Břeclav,
- II. hlavního železničního
tahu Vídeň - Břeclav Ostrava - Varšava,
- III. hlavního železničního
tahu Praha - Olomouc Bohumín/Žilina,
- IV. hlavního železničního
tahu Praha - H. Dvořiště/Č. Velenice
c) zlepšení plavebních podmínek na Labi
- Ústí nad Labem
- st. hranice, zlepšení plavebních parametrů
ve vazbě na úpravy vodní cesty na německé
straně do Magdeburku
d) realizaci rozvojového projektu na letišti Praha
Ruzyně.
2. S jakými náměty
a iniciativami vystoupí reprezentant České
republiky na konferenci?
Podle předběžného
programu Druhé Pan-Evropské dopravní konference
a jednání se zástupci přípravného
řídícího výboru na konferenci
vystoupí ministr dopravy ČR v těchto
hlavních bodech jednání:
- s úvodním projevem
po premiérovi Řecké republiky p. A. Papandreouvi,
ve kterém budou především shrnuty výsledky
dosažené od 1.Pan-Evropské konference v Praze
a nastíněna další cesta v postupu integrace
Evropy v dopravě z hlediska středoevropských
zemí,
v rámci jednání
pracovní skupiny Doprava a ekonomika, vystoupí s
příspěvkem
- Přístup k dopravnímu
trhu,
v rámci jednání
pracovní skupiny Dopravní infrastruktura, vystoupí
s příspěvkem
- Financování
z rozpočtu.
- písemně bude předán
příspěvek
Regionální spolupráce v rozvoji dopravní
infrastruktury
Zástupci Ministerstva dopravy
se aktivně zúčastňují prací
v jednotlivých pracovních skupinách pro přípravu
konference, spolupracují na přípravě
Deklarace, všechny hlavní záměry a zájmy
České republiky z hlediska spolupráce v dopravě
jsou do Deklarace zapracovány přímo a není
třeba proto na konferenci vystupovat se speciálními
iniciativami z české strany.
3. Jak se bude vláda
stavět k požadavku sjednocování podmínek
práce v dopravě ve směru sjednocování
délky pracovní doby, výše mzdy a podmínek
sociálního zabezpečení?
Sociální politika
uvnitř odvětví dopravy bude respektovat sociální
a pracovněprávní normativní úpravy
platné v České republice všeobecně
a zvlášť pro vztah mezi dopravním podnikatelem
a zaměstnancem. Odchylky budou postupně reglementovány
v oborových předpisech s cílem dosáhnout
kompatibilitu s mezinárodními standardy v dopravě.
Normativní proces Společenství
zaměřený na odstranění překážek
volného pohybu zboží a služeb, pracovních
sil a kapitálu po celém Společenství
(vyjádřený rovněž v Chartě
základních sociálních práv
z roku 1989) se rozšiřuje i na oblast sociální
v dopravě. Pro usměrňování
sociálně-ekonomické oblasti v dopravě
přijala Rada EU celkem 19 základních
nařízení a doporučení. Odpovídající
ustanovení budou postupně přijímána
pro vytváření příslušných
sociálně-ekonomických podmínek v dopravě
i v České republice.
Na řešení uvedené
problematiky se státy střední a východní
Evropy je pamatováno i v připravované
Deklaraci z Pan-Evropské dopravní konference, kde
se navrhuje:
- v bodě C 1.5. ustavení
konsultativního mechanismu pro sociální dialog
v rámci kontextu celoevropské spolupráce
na dopravní politice,
- v bodě C 2.3. přizpůsobovat
progresivně sociální opatření
v dopravním sektoru tak, aby se dosáhlo akceptovatelných
pracovních podmínek.
V uvedených souvislostech
bude doporučeno, aby vláda ČR přijala
řešení a postupy v sociálně-ekonomické
oblasti v dopravě, které budou odpovídat
uvedeným zásadám.