Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

817 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Evy Matouškové a Vítězslava Valacha

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci konání II. celoevropské dopravní konference na Krétě

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Evy Matouškové a Vítězslava Valacha dopisem ze dne 11. března 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Pavia Kuličky, Evy Matouškové a Vítězslava Valacha. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 15. března 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR DOPRAVY
 
České republiky
 
PhDr. Jan STRÁSKÝ
V Praze dne 11. března 1994
 K č.j. 444/94 - KM

Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám kopii mé odpovědi na interpelaci pana poslance Pavla Hirše, kterou jsme mu odeslali dne 11.2. 1994.

S pozdravem Jan Stránský

Vážený pan

Milan Uhde

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha


MINISTR DOPRAVY
 
České republiky
 
PhDr. Jan STRÁSKÝ
V Praze dne 11. února 1994
 Č.j.: 0444/94-KM

Vážený pane předsedo,

obdržel jsem Váš dopis ze dne 1. února 1994,ve kterém v souvislosti s přípravou Druhé Pan-Evropské dopravní konference na Krétě v březnu t. r., žádáte o odpověd na některé aktuální dopravní problémy a jejich řešení ve vztahu k zemím Evropské Unie.

V dopise uvádíte, že cílem konference je vytvoření Evropské dopravní charty. K této otázce sděluji, že přípravný výbor konference, za vedení zástupců Evropského Parlamentu a Komise Evropských Společenství, nepředpokládá přijetí právně závazné Charty, ale jen Deklarace.

K položeným otázkám, které se týkají rozvoje dopravní soustavy, iniciativ české strany na konferenci a sjednocování sociálních podmínek, uvádím podrobnější odpovědi v příloze dopisu.

S pozdravem Jan Stráský

Příloha

Vážený pan

Pavel Hirš

předseda Klubu poslanců LSNS

Praha


 Příloha k č.j.: 44/94-KM

Sdělení

k otázkám předsedy Klubu poslanců LSNS pana Pavla Hirše

1. Jaké jsou záměry vlády České republiky v rozvoji dopravní soustavy státu ve vztahu na předpokládaný evropský dopravní systém?

Základní přístup k tomuto problému vychází z českou stranou přijaté "Asociační dohody", především ze smyslu článku 57, který stanoví, že poskytování dopravních služeb bude řešeno s cílem zajišťovat koordinovaný rozvoj a postupnou liberalizaci dopravy mezi stranami přizpůsobené jejich vzájemným komerčním potřebám. Podmínky vzájemného přístupu na trhy v letecké a vnitrozemské dopravě budou řešeny zvláštními dohodami o dopravě, které budou sjednány mezi stranami po vstupu této dohody v platnost. Přijetí uvedených dohod o dopravě bude možné nejdříve ke konci t.r., po podpisu "Asociační dohody" jednotlivými zeměmi EU. Dále česká strana vychází ze smyslu článku 82 "Asociační dohody", který se přímo týká podmínek restrukturalizace a modernizace dopravní infrastruktury.

Spolupráce se zeměmi EU na poli rozvoje dopravního systému má v současné době konkrétní podobu při výběru tzv. multimodálních dopravních koridorů - přijato celkem devět koridorů, z nichž dva jsou vedeny přes území České republiky a spolu s příslušnými větvemi zahrnují všechny rozhodující dopravní osy pro železniční a silniční dopravu.

Celkově spolupráce s EU zahrnuje především modernizaci na hlavních trasách společného zájmu a na transevropských spojích silniční, vnitrozemské vodní, železniční a letištní infrastruktury, což představuje konkrétně tyto prioritní oblasti:

a) výstavbu a modernizaci silniční dopravy včetně postupného usnadňování podmínek tranzitu

Na podkladě usnesení vlády ČR č. 631/93 o rozvoji dálnic a čtyřpruhových silnic pro motorová vozidla v České republice do roku 2005 je prioritně sledována dostavba dálnic ve směru na SRN - dálnice D5 Praha - Norimberk a D8 Praha - Drážďany, dostavba dálnic a silnic ve směru tahu Varšava - Vídeň, a dále ve směru Praha - Linz.

b) modernizaci hlavních železničních tahů

Na podkladě materiálů připravovaných pro jednání vlády ČR je prioritně zajišťována modernizace hlavních železničních koridorů a to na parametry, které odpovídají mezinárodním dohodám (160 km/hod s průjezdným profilem pro kombinovanou dopravu) jedná se především o modernizaci:

- I. hlavního železničního tahu Drážďany - Děčín Praha - Břeclav,

- II. hlavního železničního tahu Vídeň - Břeclav Ostrava - Varšava,

- III. hlavního železničního tahu Praha - Olomouc Bohumín/Žilina,

- IV. hlavního železničního tahu Praha - H. Dvořiště/Č. Velenice

c) zlepšení plavebních podmínek na Labi

- Ústí nad Labem - st. hranice, zlepšení plavebních parametrů ve vazbě na úpravy vodní cesty na německé straně do Magdeburku

d) realizaci rozvojového projektu na letišti Praha Ruzyně.

2. S jakými náměty a iniciativami vystoupí reprezentant České republiky na konferenci?

Podle předběžného programu Druhé Pan-Evropské dopravní konference a jednání se zástupci přípravného řídícího výboru na konferenci vystoupí ministr dopravy ČR v těchto hlavních bodech jednání:

- s úvodním projevem po premiérovi Řecké republiky p. A. Papandreouvi, ve kterém budou především shrnuty výsledky dosažené od 1.Pan-Evropské konference v Praze a nastíněna další cesta v postupu integrace Evropy v dopravě z hlediska středoevropských zemí,

v rámci jednání pracovní skupiny Doprava a ekonomika, vystoupí s příspěvkem

- Přístup k dopravnímu trhu,

v rámci jednání pracovní skupiny Dopravní infrastruktura, vystoupí s příspěvkem

- Financování z rozpočtu.

- písemně bude předán příspěvek

Regionální spolupráce v rozvoji dopravní infrastruktury

Zástupci Ministerstva dopravy se aktivně zúčastňují prací v jednotlivých pracovních skupinách pro přípravu konference, spolupracují na přípravě Deklarace, všechny hlavní záměry a zájmy České republiky z hlediska spolupráce v dopravě jsou do Deklarace zapracovány přímo a není třeba proto na konferenci vystupovat se speciálními iniciativami z české strany.

3. Jak se bude vláda stavět k požadavku sjednocování podmínek práce v dopravě ve směru sjednocování délky pracovní doby, výše mzdy a podmínek sociálního zabezpečení?

Sociální politika uvnitř odvětví dopravy bude respektovat sociální a pracovněprávní normativní úpravy platné v České republice všeobecně a zvlášť pro vztah mezi dopravním podnikatelem a zaměstnancem. Odchylky budou postupně reglementovány v oborových předpisech s cílem dosáhnout kompatibilitu s mezinárodními standardy v dopravě.

Normativní proces Společenství zaměřený na odstranění překážek volného pohybu zboží a služeb, pracovních sil a kapitálu po celém Společenství (vyjádřený rovněž v Chartě základních sociálních práv z roku 1989) se rozšiřuje i na oblast sociální v dopravě. Pro usměrňování sociálně-ekonomické oblasti v dopravě přijala Rada EU celkem 19 základních nařízení a doporučení. Odpovídající ustanovení budou postupně přijímána pro vytváření příslušných sociálně-ekonomických podmínek v dopravě i v České republice.

Na řešení uvedené problematiky se státy střední a východní Evropy je pamatováno i v připravované Deklaraci z Pan-Evropské dopravní konference, kde se navrhuje:

- v bodě C 1.5. ustavení konsultativního mechanismu pro sociální dialog v rámci kontextu celoevropské spolupráce na dopravní politice,

- v bodě C 2.3. přizpůsobovat progresivně sociální opatření v dopravním sektoru tak, aby se dosáhlo akceptovatelných pracovních podmínek.

V uvedených souvislostech bude doporučeno, aby vláda ČR přijala řešení a postupy v sociálně-ekonomické oblasti v dopravě, které budou odpovídat uvedeným zásadám.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP