o přenesené působnosti
vyšších územně samosprávných
celků předložené poslancem Františkem
Kačenkou a dalšími
Parlament České
republiky se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Státní správu
(dle jen "Přenesená působnost")
vyšší územně samosprávný
celek vykonává:
a) ve věcech uvedených
v příloze tohoto zákona,
b) ve věcech o nich tak
stanoví zákon,
c) přezkoumáváním
rozhodnutí vydaných okresními úřady
podle obecných předpisů o správním
řízení,
d) kontrolou výkonu státní
správy vykonávanou okresními úřady
a ukládáním opatření k odstranění
nedostatků při ní zjištěných
e) poskytováním
odborné pomoci okresním úřadům
při výkonu státní správy jim
příslušející.
Navrhuje se, aby vyšší územní
samosprávné celky vykonávaly státní
správu:
a) ve věcech uvedených
v příloze zákona, tj. ve věcech, které
při zrušení KNV byly přeneseny na ministerstva
či jiné správní úřady,
nebo v takových věcech, které podle předkladatelů
zbytečně tyto orgány zatěžují,
odvádí je od koncepční práce
a mohou být stejně dobře rozhodovány
na nižším článku,
b) ve věcech uvedených
v zákoně, což má umožnit plynulé
předávání úkolů státní
správy na vyšší územní správní
celky již při přijímání
nových zákonů. aniž by současně
musela být provedena novela tohoto zákona.
c) dále se navrhuje, aby vyšší územní
samosprávné celky byly odvolacím orgánem
pro rozhodnutí vydaná
okresními úřady v I. stupni: ministerstvům
se ponechává tato činnost i nadále
pro rozhodnutí vydaná svými orgány,
d) a e) v období po
listopadu 1989 došlo na okresních úřadech
ke značným personálním změnám
a byla přijata nebo novelizována celá řada
zákonů. Proto se vyšším územním
samosprávným celkům dává oprávnění
kontrolovat výkon státní správy vykonávanou
okresními úřady a poskytovat jim odbornou
pomoc.
Parlament stanoví zákonem
způsob a výši náhrady nákladů
které vyššímu územnímu samosprávnému
celku vzniknou v souvislosti se zabezpečováním
úkolů v přenesené působnosti.
Zakotvuje se právo vyšších
územních samosprávných celků
na náhradu nákladů, které jim vzniknou
v souvislosti se zabezpečováním úkolů
v přenesené působnosti. Navrhovatelé
předpokládají, že finanční
prostředky budou každoročně přidělovány
prostřednictvím státního rozpočtu.
Správní obvody pro
výkon přenesené působnosti vyššími
územními celky se vymezují shodně
s jejich územními obvody.
Čl. 100 Ústavy
České republiky předpokládá,
že zákon stanoví kdy vyšší
územní samosprávné celky jsou správními
obvody.
Tento zákon nabývá
účinnosti 1.1.1995.
Navrhuje se, aby zákon
nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1995.
1) Na úseku dopravy
a) podle zákona č.
1 35/69 Sb., o pozemních komunikacích ve znění
pozdějších předpisů
- je silniční správní
orgán,
- zřizuje a vede evidenci
silnic v zemi - kraji (§ 3, odst.31.
- povoluje přepravu zvláště
těžkých nebo rozměrných předmětů
a vozidel (§ 3, odst.4, písm. a),
- rozhoduje o připojení
silnic, místních a účelových
komunikací na silnici I. třídy, o úpravách
nebo zrušení těchto připojení,
jakož i o zřízení nebo zrušení
sjezdu ze silnice I. třídy na sousední nemovitost
(§ 3, odst. 4,písm. c),
b) podle zákona č.
68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním
zasilatelství ve znění pozdějších
předpisů
- vydává povolení
k přepravě nebezpečných věcí
(§ 9, odst.31,
- schvaluje jízdní
řády meziokresních linek (§ 1 8, odst.2,písm.
a),
- může uložit
povinnost provést změny jízdního řádu
meziokresních linek 1 § 18, odst. 3),
- uděluje výjimky
z povinnosti provozovatele veřejné pravidelné
autobusové dopravy vyhlásit nový jízdní
řád meziokresních linek (§ 18,
odst. 4),
- uděluje a odnímá
povolení k veřejné pravidelné autobusové
dopravě § 26, odst.1, písm. b),
- uděluje povolení
podle § 37, odst. 3 a § 38, odst.1, pokud tím
nepověří okresní úřad,
- vykonává státní
odborný dozor nad přepravami nebezpečných
věcí a veřejné pravidelné autobusové
dopravy (§ 46, odst. 1, písm. a)
c) podle zákona č.
51 /1964 Sb., o drahách ve znění pozdějších
předpisů
- vykonává funkci
drážního správního orgánu
a státní odborný dozor pro dráhy městské
a dráhy zvláštního určení
(§ 1 9),
- provádí zkoušky
vozidel a zvláštních drážních
mechanizačních zařízení před
uvedením do provozu (§ 27, odst. 2).
2) Na úseku sociálního
zabezpečení
podle zákona č.
114/88 Sb., o působnosti orgánů ČR
v sociálním zabezpečení ve znění
pozdějších předpisů
- organizuje v součinnosti
s okresními úřady náhradní
rodinnou péči (§ 2, odst. 1, písm. e)
3) Na úseku stavby
podle zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu
- je orgánem územního plánování
(§ 16, odst.2)
- pořizuje územně
plánovací dokumentaci velkých územních
celků pro více sídelních útvarů
na území země - kraje (§ 1 8, odst.
I),
- v odůvodněných
případech si může vyhradit pořízení
územně plánovací dokumentace sídelních
útvarů a zón (§ 18, odst.3) "
- schvaluje územní
plány a územní projekty velkých územních
celků v územním obvodu země - kraje
(§ 26, odst. 1),
- uděluje oprávnění
k projektové a inženýrské činnosti
právnickým osobám, které nejsou podřízeny
ústřední správním úřadům
(§ 43, odst. 2),
- rozhoduje, který stavební
úřad provede řízení a vydá
rozhodnutí, jde-li o stavbu nebo opatření,
jež se má uskutečnit v územním
obvodu více okresů v zemi - kraji, nedojde-li k
dohodě mezi okresními úřady (§
119, odst. 2)
4) Na úseku všeobecné
vnitřní správy
a) podle zákona č.
37/1973 Sb., o veřejných sbírkách
ve znění pozdějších předpisů
- povoluje veřejnou sbírku,
má-li se konat na území země - kraje,
popř. v její - jeho části, pokud není
příslušnou obecní nebo okresní
úřad (§ 5, odst. 1, písm. c),
- uděluje souhlas k uspořádání
sbírky konané okresním úřadem
nebo magistrátem měst Brna, Ostravy, Plzně
(§ 71,
b) podle zákona č.
83/1990 Sb., o sdružování občanů
ve znění pozdějších předpisů
- registruje občanská sdružení a eviduje
zaměstnavatelské organizace,
pokud jejich územní
působnost nepřesahuje hranici země - kraje
(§ 7)
c) podle zákona č.54/1990
Sb. a č. 298/1990 Sb., o volbách
- zabezpečuje po organizačně
technické stránce volby do Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky, především
tisk hlasovacích lístků ve volebním
kraji (zemi),- zajišťuje pomocné prostředky
pro zemskou - krajskou volební komisi (§ 22 a 50 zák.
č. 54/1990 Sb.)
- zabezpečuje po organizačně
technické stránce volby do zastupitelstev samospráv,
především
- předkládá
návrhy Poslanecké sněmovně na vyhlášení
nových voleb, - zabezpečuje úkoly okresní
a české volební komise při nových
volbách (§ 8 odst.2, § 65 odst. 5 a § 94
zákona č. 298/1992 Sb.)
5) Na úseku financí
podle zákona č.
202/90 Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách
- může výjimečně
u peněžitých, číselných
a okamžitých, které povolil, povolit výhru
i v jiných movitých věcech (§ 3, písm.
al,
- může určit
organizaci poskytující dostihové sázky
podle § 2 písm. f, tohoto zákona (§ 4,
odst. 1),
- může povolit výjimku
z ustanovení § 4 odst. 3 tuzemským právnickým
osobám se zahraniční majetkovou účastí
u sázkových her podle § 2 písm. i, (§
4, odst. 3)
- povoluje tomboly s herní
jistinou vyšší než 50 tis. Kč a věcnou
loterii s herní jistinou vyšší než
200 tis. Kč v zemi - kraji (§ 6, odst. 2),
- může v odůvodněných
případech, zejména za účelem
vyššího zájmu o některé
typy loterií, zvýšit úhrnnou cenu výher
loterie až na 70% herní jistiny (§ 6, odst. 4),
- může povolit u loterií
a tombol s herní jistinou nad 50 tis. Kč, vytištění
losů jinou tiskárnou, pokud je tisk losů
chráněn před zneužitím (§
8, odst. 1),
- vydává v obvodu
své působnosti povolení k provozování
kursových sázek podle § 2 písm.h, nejdéle
na dobu 10 let, přitom v povolení stanoví
podrobné podmínky kursových sázek,
schválí herní plán, určí
předmět sázek a schválí počet
a umístění sázkových kanceláří
(§ 21, odst. 1),
- může stanovit další
podmínky, vyžaduje-li to řádné
provozování sázkových her (§
21, odst. 3),
- stanoví jistotu konkrétní
částkou, nejméně však 10% základního
a provozního kapitálu, kterou může snížit
vzhledem k rozsahu sázkových her (§ 23 odst.
1).
- uděluje souhlas k nakládání
s jistotou (§ 23, odst. 2),
- v odůvodněných
případech může jistoty opustit (§
23, odst. 4),
- vydává pověřeným
osobám oprávnění přijímání
sázek (§ 24, odst. 1), - vydává povolení
provozování sázek podle § 2 písm.
i, na žádost organizace určené v §
4 odst. 2 nejdéle na dobu 5 let (§ 32,odst.11,
- může stanovit další
podmínky, vyžaduje-li to řádné
provozování sázkových her (§
32, odst. 3),
- vykonává státní
dozor a kontrolu nad loteriemi a jinými podobnými
hrami, jejichž provozování povolil (§
46),
- může uložit
pokutu do výše 300 tis. Kč právnické
osobě,která na území země -
kraje provozuje bez povolení loterii nebo jinou podobnou
hru, které by byl oprávněn povolit nebo ji
provozuje v rozporu se zákonem, herním plánem
nebo s podmínkami, které jí byly v povolení
uloženy, popř.použije výtěžku
těchto her k jinému než stanovenému
účelu (§ 48, písm. c),
- vydává povolení
okresnímu úřadu jako provozovateli tomboly
s herní jistinou vyšší než 20 tis.
Kč do 50 tis. Kč a věcné loterie s
herní jistinou vyšší než 50 tis.
Kč do 200 tis. Kč (§ 49, odst. 2)
6) Na úseku požární
ochrany
podle zákona č.
1 33/1985 Sb., o požární ochraně
- plní úkoly ústředního
orgánu ve vztahu k právnickým osobám
řízeným obcemi, okresními úřady
a zemí-krajem (§ 3,odst.2),
- vykonává státní dozor,
- řídí výkon
služby v útvarech SPO po odborné stránce,
- zjišťuje příčiny
vzniku požárů v závažných
případech a zpracovává příčiny
jejich vzniku,
- organizuje preventivně
výchovnou a propagační činnost,
- koordinuje zabezpečování
požární ochrany s ostatními orgány
v zemi - kraji,
- zpracovává dokumentaci
požární ochrany (§ 27),
- posuzuje dokumentaci staveb,
včetně technologií u staveb,které
se mají uskutečnit v územních obvodech
dvou nebo více okresních úřadů
nebo které si ze závažných důvodů
vyhradí k posouzení (§ 32, odst.1, písm.
b, bod 2)
7) Na úseku kultury
a) podle zákona č.
2011 987 Sb., o památkové péči ve
znění pozdějších předpisů
- prohlašuje území
sídelního útvaru nebo jeho části
s menším podílem kulturních památek,
historického prostředí nebo části
krajinného celku, které vykazují významné
kulturní hodnoty za památkovou zónu a určuje
podmínky její ochrany (§ 6, odst. 1),
- vydává rozhodnutí
o opatřeních, které je povinen vlastník
národní kulturní památky učinit
a určuje lhůty, v nichž je vlastník
národní kulturní památky povinen tato
opatření vykonat a to po vyjádření
krajské památkové péče (§
10, odst. 1),
- vydává na žádost
vlastníka národní kulturní památky
rozhodnutí o opatřeních, která je
povinen vlastník národní kulturní
památky učinit 1 § 10, odst. 2),
- určuje podmínky
pro další výkon činnosti právnické
nebo fyzické osoby, která působí nebo
by mohla způsobit nepříznivé změny
stavu národní kulturní památky nebo
jejího prostředí a nebo ohrožovat zachování
nebo společenské uplatnění národní
kulturní památky (§ 11, odst. 2),
uděluje souhlas orgánům
státní správy při vydávání
rozhodnutí podle zvláštních předpisů,
jimiž mohou být dotčeny zájmy státní
památkové péče na ochraně nebo
zachování národních kulturních
památek nebo na jejich vhodném využití
(§ 11, odst. 3),
- vydává závazné stanovisko pro provedení
obnovy národní kulturní
památky k žádosti vlastníka národní
kulturní památky (§ 14, odst.1),
- vydává závazná
stanoviska pro rozhodování orgánů
územního plánování nebo stavebního
úřadu, jde-li o nemovitou národní
kulturní památku (§ 14, odst. 4),
- vydává závazná stanoviska
pro stavební úřad k udělení
souhlasu se zamýšlenou obnovou nemovité národní
kulturní památky, kterou lze provést na základě
ohlášení (§ 14, odst. 5),
- rozhoduje o tom, že se
nezbytná opatření pro zabezpečení
národní kulturní památky provedou
na náklad jejího vlastníka a pokud tato opatření
neprovede správce nebo uživatel národní
kulturní památky v národním majetku,
navrhuje, aby nutnou nápravu zabezpečil nadřízený
orgán, organizace, kterou má národní
kulturní památka ve správě, nebo nadřízený
orgán, organizace,
které byla národní kulturní památka
odevzdána do trvalého užívání
(§ 15, odst. 1),
- ukládá povinnosti
vlastníkovi movité kulturní památky,
aby s ní určitým způsobem nakládal,
popř. ji bezplatně svěřil na nezbytně
dlouhou dobu do úschovy odborné komisi a zároveň
určí takovou organizaci, vyžaduje-li to důležitý
společenský zájem (§ 15, odst. 2),
- podává návrh
stavebnímu úřadu na zahájení
řízení o vyvlastnění nemovité
národní kulturní památky (§ 19,
odst. 3),
- přijímá
vyrozumění od obecního úřadu
o tom, že dal podnět stavebnímu úřadu
k nařízení udržovacích prací
nebo nezbytných úprav nebo k nařízení
neodkladných zabezpečovacích prací
podle zvláštních předpisů u nemovité
kulturní památkou,která je stavbou (§
1 5, odst. 4),
- podává návrh okresnímu
úřadu na vymezení ochranného pásma,
jde-li o ochranu nemovité národní kulturní
památky,památkové rezervace nebo památkové
zóny nebo jejich prostředí (§ 17, odst.
3),
- řídí a
organizuje památkovou péči v zemi - kraji
(§ 28, odst. 1),
- schvaluje zemskou - krajskou
koncepci rozvoje státní památkové
péče v souladu s prognózou, koncepcí
a dlouhodobým výhledem, rozvoje státní
památkové péče v České
republice a určuje základní úkoly
státní památkové péče
v zemi - kraji (§ 28, odst. 2, písm. a),
- schvaluje návrhy dlouhodobých,
střednědobých a prováděcích
plánů obnovy kulturních památek (§
28, odst.2, písm.c),
- řídí práci
na jednotlivých programech komplexní péče
o kulturní památky a zajišťuje předpoklady
pro jejich realizaci (§ 28, odst. 2, písm. c),
- řídí kulturně
výchovné využití kulturních památek
v zemi - kraji (§ 28, odst. 2, písm. e),
- vydává organizační
řád zemské - krajské organizace státní
památkové péče v souladu se vzorovým
organizačním řádem vydaným
ministerstvem kultury (§ 28, odst. 2, písm.f),
- dozírá v rozsahu
své působnosti na dodržování
zákona o státní památkové péči
a předpisů vydaných k jeho provedení
(§ 28, odst. 2, písm. g),
- zřizuje, řídí
a zrušuje zemské - krajské organizace státní
památkové péče.
b) podle zákona č.
81 /1966 Sb., o periodickém tisku a ostatních informačních
prostředcích ve znění pozdějších
předpisů
- provádí registraci
ostatního periodického tisku (kromě ústředního)
a titulů, u nichž je vydavatelem okresní úřad
(§ 5, odst.2),
8) Na úseku živnostenského
podnikání
podle zákona č.
570/1 991 Sb., o živnostenských úřadech
- je živnostenským úřadem (§ 1),
- vede zemskou - krajskou evidenci
všech podnikatelů, kterým byla vydána
koncesní listina nebo živnostenský list (§
5, odst. 1, písm. a)
9) Na úseku vodního
hospodářství
podle zákona č.
1 30/1 974 Sb., o státní správě ve
vodním hospodářství ve znění
pozdějších předpisů
- je vodohospodářským
orgánem (§ 1),
- činí za mimořádné
situace, zejména při nedostatku vody a při
havarijním zhoršení jakosti vody, opatření
příslušející okresním
úřadům, a to v případech přesahujících
území okresu nebo možnosti okresního
úřadu (§ 5, písm. h),
- povoluje vodohospodářské
dílo, které je na území více
okresů v zemi - kraji (§ 6, odst. 2),
10) Na úseku ochrany ovzduší
podle zákona č.
389/1 991 Sb., o státní správě ochrany
ovzduší
- vykonává státní správu ochrany
ovzduší (§ 1),
- vykonává dozor
nad okresními úřady, jak zabezpečují
ochranu ovzduší (§ 2, písm. a),
- informuje vhodným způsobem
o vyhlášení a odvolání smogových
varovných a regulačních opatření,
pokud nebyla vyhlášena obcemi nebo okresními
úřady (§ 9, odst. 3)
11) Na úseku ochrany
přírody a krajiny
podle zákona č.
1 14/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
- vyhlašuje národní
přírodní rezervace a stanoví jejich
bližší ochranné podmínky (§
28, odst. 1),
- vyhlašuje národní
přírodní památky a stanoví
jejich bližší ochranné podmínky
(§ 35, odst. 1),
- uděluje souhlasy k činnostem
v národních přírodních rezervacích
a národních přírodních památkách,
pokud je nepřenese na okresní úřad
(§ 79, odst. 3, písm.g),
- vykonává působnost
orgánů přírody na pozemcích
určených pro účely obrany státu,
není-li zákonem stanoveno jinak (§ 79, odst.
3, písm.l)
- vykonává státní
dozor v ochraně přírody v obvodu své
působnosti (§ 85, odst.1)
12) Na úseku odpadového
hospodářství
podle zákona č.
31 1/1 991 Sb., o státní správě v
odpadovém hospodářství
- vykonává státní
správu v odpadovém hospodářství
(§ 1),
- vykonává státní
dozor v odpadovém hospodářství (§
2),
- zpracovává program
v odpadovém hospodářství ve svém
územním obvodu (§ 2, písm. b),
- rozhoduje při střetu
zájmů okresních úřadů
o řízení a umístění
zařízení ke zneškodňování
odpadů (§ 13)
13) Na úseku ochrany
Zemědělského půdního fondu
podle zákona č.
334/1 992 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu
- je orgán ochrany zemědělského
půdního fondu (§ 1 3, odst.1)
- uděluje podle §
5, odst. 2 souhlas k návrhům územně
plánovací dokumentace sídelních útvarů,
ve kterých je sídlo okresního úřadu
a k návrhům územní dokumentace velkých
územních celků (§ 17, písm. a)
- uděluje souhlas k návrhům
na stanovení dobývacích prostorů,
je-li navrhovaným řešením dotčen
zemědělský půdní fond o výměře
nad 10 ha (§ 17, písm. b),
- uděluje souhlas k návrhům
tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních
komunikací, celostátních drah a vodních
cest a jejich součástí, které se nacházejí
na území dvou a více okresů v zemi
- kraji (§ 17, písm. c),
- uděluje souhlas k odnětí
půdy ze zemědělského půdního
fondu, má-li být dotčena zemědělská
půda a půda dočasně neobdělávaná
o výměře nad 10 do 20 ha(§ 17,písm.
d)
14) Na úseku myslivosti
podle zákona č.
512/1 992 Sb., o myslivosti (úplné znění)
- povoluje výjimky při
vyrovnávání hranic honitby (§ 6a, odst.
1),
- může z důvodů
vojenských prohlásit za nehonební
i jiné pozemky (§ 10),
- uděluje souhlas k chovu
zvěře (zejména farmové chovy zvěře)
v zajetí (§ 1 9, odst. 4),
- uděluje souhlas k mysliveckému
obhospodařování i druhů živočichů,
které nejsou zvěří, v oborách
a bažantnicích (§ 19, odst. 5),
- řídí myslivost
v zemi - kraji (§ 38, odst. 1)
15) Na úseku lesního
hospodářství
podle zákona č.
96/1977 Sb., o státní správě v lesním
hospodářství ve znění pozdějších
předpisů
- je orgánem státní
správy lesního hospodářství
(§ 25)
- vydává souhlas
podle § 5 odst.2 zákona o lesích k návrhům
plánů zón, podle § 6 odst. 2 zákona
o lesích k návrhům na stanovení dobývacích
prostorů, jimiž má být dotčen
lesní půdní fond a podle § 7 odst. 2
zákona o lesích k návrhům na projednání
projektového úkolu tras směrových
a liniových staveb, pokud trasa prochází
více okresy a dotýká se lesního, půdního
fondu (§ 27, odst. 2, písm.a),
- schvaluje lesní hospodářské
plány podle § 3 odst. 3 tohoto zákona, dozírá
na jejích dodržování a povoluje jejich
změny (§ 27, odst. 2, písm. c),
- provádí výkon
státní správy lesního hospodářství
ve vojenských lesích podle ustanovení zákona
o lesích, popř.tohoto zákona (§ 28,
odst. 1, písm. c),
- rozhoduje podle § 4 odst.
2 zákona o lesích o vynětí lesních
pozemků z lesního půdního fondu a
o omezení v jejich využívání
u lesů hospodářských při výměře
nad 5 ha do 10 ha (§ 28, odst. 1, písm. d),
- určuje příslušnost
k výkonu státní správy lesního
hospodářství a dozoru v případech,
je-li lesní hospodářský celek, pro
který se vypracovává lesní hospodářský
plán v územních obvodech několika
okresů (§ 29, odst. 2),
- dozírá na dodržování
ustanovení zákonů upravujících
lesní hospodářství okresními
úřad (§ 31)
16) Na úseku pozemkových
úřadů
podle zákona č.
284/1 991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech
- je pozemkovým úřadem
(§ 11),
- zpracovává koncepci
pozemkových úprav v zemi - kraji a řídí
jejich postup (§ 13, písm. a),
- zabezpečuje vazbu pozemkových
úprav s územně plánovací dokumentací
velkých územních celků přesahujících
hranice více okresů (§ 13, písm. g)
17) Na úseku zdravotnictví
a) podle zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění
pozdějších předpisů
- zřizuje, řídí
a zrušuje zemského - krajského hygienika (§
75, odst. 1),
- jmenuje a odvolává zemského - krajského
hygienika (§ 75,odst. 2),
- zřizuje znalecké
komise pro posuzování případů,
v nichž vznikly pochybnosti, zda byl při výkonu
zdravotnických služeb dodržen správný
postup, popř. zda bylo ublíženo na zdraví
(§ 77, odst. 6)
b) podle vyhlášky
č. 77/1981 Sb., o zdravotnických pracovnicích
a jiných odborných pracovnicích ve zdravotnictví
ve znění pozdějších předpisů
- uděluje souhlas k zařazování
lékařů do speciální průpravy
(§ 3, odst. 3),
- zařazuje lékaře
a farmaceuty pracující ve státní zdravotní
správě do specializační průpravy
(§ 23, odst. 1),
- zařazuje střední
zdravotnické pracovníky, kteří pracují
ve státní zdravotní správě,
do pomaturitního specializačního studia (§
30, odst. 31,
- rozhoduje o povinnosti podrobit
se ověření odborných znalostí
zdravotnických pracovníků v organizacích
řízených obcemi, okresními úřady
a zeměmi - kraji (§ 43, odst.21,
- zařazuje jiné
odborné pracovníky z organizací řízených
obcemi okresními úřady, zeměmi - kraji
do speciální průpravy pro výkon
práce ve zdravotnictví 1 § 45, odst. 4)
c) podle zákona č.
37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomániemi
- je oprávněn omezit
nebo zakázat prodej, podávání, vystavování
alkoholických nápojů, tabákových
výrobků a jiných tabákových
látek a výrobků (§ 4, odst. 3),
- plní ve svém územním obvodu úkoly
uvedené v § 15,
18) Na úseku školství
podle zákona č.
465/1 990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství
- je orgánem státní správy ve školství
ve svém územním obvodu (§ 1)
Návrh zásad zákona
je součástí skupiny zákona, kterými
m být realizována reforma státní správy
a samosprávy v České republice a navazuje
na změny provedené v roce 1990. Zrušení
KNV bez vytvoření nového středního
článku řízení se ukázalo
jako chybné vedlo k vytvoření značného
počtu tzv."detašovaných pracovišť
ministerstev a dalších správních úřadů.
To má za následek výrazný nárůst
pracovníků a tím i nákladů
na státní správu při současném
zhorčování její dostupnosti a přehlednosti
občanům.
Původně předkladatelé
návrhu zákona řešili problematiku přenesení
státní správy na vyšší územní
samosprávné celky v rámci ústavního
zákona o územní samosprávě
a státní správ v České republice
a byla součástí návrhu zásad
tohoto ústavního zákona (viz tisk č.
492). Toto řešení bylo kritizováno jak
ze strany vlády, tak i jednotlivých výborů
Poslanecké sněmovny, protože s ohledem na legislativní
pravidla a zvyklosti nedovolovalo provést jednoznačnou
úpravu a mohlo by docházet k častějším
kolizím. Proto předkladatelé
rozhodli, že součástí ústavního
zákona budou jen zkladní otázky související
s pověřením vyšších územních
samosprávných celků plněním
úkolů státní správy a vlastní
úprava bude provedena tímto samostatným zákonem.
Navrhovaná úprava je v souladu s Čl. 105
Ústavy České republiky.
| F. Kačenka v. r. | J. Křížek v. r. |
| R. Opatřil v. r. | J. Bílý v. r. |
| J-:- Jegla v. r. | J. Navrátil v. r. |
| J. Vik v. r. | V. Řezáč v. r. |
| J. Valenta v. r. | J. Kryčer v. r. |
| J. Šoler v. r. | J. Vraný v. r. |
| G. Mazalová v. r. | V. Frank v. r. |
| A. Hrazdíra v. r. |

