Parlamentu České republiky

1994

I. volební období

863
 V Olomouci 25. února 1994

ROČNÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRKA FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE ZA ROK 1993

po jejím projednání výborem Fondu dne 23. 2. 1994

VLÁDĚ ČR K VYJÁDŘENÍ A

POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ PARLAMENTU ČR KE SCHVÁLENÍ

Předkládá:

Břetislav Verner, CSc.

předseda výboru Fondu dětí a mládeže

ROČNÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRKA

FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE

ZA ROK 1993

Přílohy:

- Důvodová zpráva

- Zpráva a výrok auditora

- Komentář k rozpočtu a jeho plnění

- Příloha k výkazům účetní závěrky

- Rozvaha k 31.12. 1993

- Výkaz zisků a ztrát

- Podniková, rozvaha

- Přehled hospodaření

- Předvaha-hlavní kniha účtů

- Kniha položek

- Přehled o peněžních tocích v r. 1993

- Vyjádření dozorčí rady FDM

- Kopie dopisu Ministerstva financí ČR

Důvodová zpráva

Rozpočet Fondu dětí a mládeže pro r. 1993 byl schválen Poslaneckou sněmovnou dne 9.11. 1993 v celkové výši nákladů a výdajů 5.000 tis. Kč.

Skutečné celkové náklady a výdaje FDM byly 1.392 tis. Kč, přičemž ani v jednotlivých položkách rozpočtu skutečné výdaje nepřekročily plánované výdaje odsouhlasené Poslaneckou sněmovnou s výjimkou položky 1) rozpočtu, kam na základě výslovného pokynu auditorky musely být zařazeny a z ostatních položek převedeny veškeré zřizovací výdaje Fondu naběhlé do 13. 9. 1993 a tedy vztahující se k období před zápisem Fondu do obchodního rejstříku. Rozpočtované částky nebyly vyčerpány kvůli pozdějšímu schválení rozpočtu Fondu a vzhledem k dohodě s MH ČR kvůli nepřevzetí všech zaměstnanců odb. 26 MH ČR podle 18 odst. (4) písm. c) zák. č. 113/93 Sb.

Výbor Fondu dětí a mládeže projednal roční účetní závěrku FDM za r. 1993 včetně příloh dne 23.2. 1994 bez připomínek a na základě Zprávy a výroku auditora Ing. Miloslavy Haluskové: "bez výhrad" a vzhledem ke kladnému doporučení dozorčí rady FDM ji doporučuje Poslanecké sněmovně ke schválení.

Příloha k výkazům a čerpání rozpočtu Fondu za r. 1993, o nichž se zmiňuje Zpráva auditora, byly zpracovány podle pokynů auditora dne 22.2. 1994 a přiloženy k roční účetní závěrce jako další přílohy.

Způsob vedení účetnictví, odepisování majetku, odvody do státního rozpočtu a z tohoto se odvíjející text vnitropodnikových směrnic závisí na tom, do jaké kategorie právnických osob je Fond dětí a mládeže zařazen. Požadavek na objasnění těchto problémů vznesl Fond dětí a mládeže svým dopisem na Ministerstvo financí ČR ze dne 8. 2. 1994, jehož kopie je pro informaci zařazena jako příloha k předkládané účetní závěrce.

V Olomouci dne 25.2. 1994

 Břetislav Verner
 předseda výboru FDM

ZPRÁVA A VÝROK AUDITORA

Výrok auditora určený pro Poslaneckou sněmovnu.

Ve dnech 11. - 15. února 1994 jsem v souladu s auditorskými směrnicemi provedla ověření účetní závěrky Fondu dětí a mládeže se sídlem v Olomouci, Tř. 17. listopadu č. 45.

Tato instituce byla založena zvláštním zákonem o Fondu dětí a mládeže č. 113/93 Sb. ze dne 23. 3. 1993. Fond byl zřízen za účelem využívání majetku České republiky k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže. Zápis Fondu dětí a mládeže v Obchodním rejstříku proběhl ke dni 13. září 1993 s předmětem činnosti koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a pronájem bytových a nebytových prostor.

Nejvyšší orgán Fondu - výbor - zpracoval na rok 1993 Návrh rozpočtu, který byl Poslaneckou sněmovnou 10. listopadu 1993 přijat.

Fond dětí a mládeže se řídí dle rozhodnutí výboru Fondu Účtovou osnovou pro podnikatele č.j. V/20 100/1992 ze dne 15. 7. 1992. Za vedení účetnictví, za jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá předseda Fondu dětí a mládeže. Mou povinností bylo získat všechny informace, které jsou podle mého nejlepšího vědomí nezbytné pro ověření účetní závěrky. Ověřování jsem prováděla výběrovým způsobem při respektování významnosti vykazovaných skutečností. Při této činnosti jsem narazila na nedostatky, které dle mého názoru značně zkreslily účetní hospodářský výsledek a proto výsledkem mé činnosti byl návrh na přepracování účetnictví za rok 1993.

Po přepracování účetní závěrky Fondu dětí a mládeže za rok 1993 bylo provedeno nové ověření této účetní závěrky, a to dne 21. února 1994, kdy mohu konstatovat, že z hlediska věcné správnosti byl dodržen výše uvedený předpis pro účetnictví.

Z hlediska formální správnosti je třeba v roce 1994 účtovat metodicky správně provozní zálohy a to dle návodu uvedeném v dopise Vedení FDM.

U této instituce nejsou zatím zpracovány vnitropodnikové směrnice týkající se především odepisování majetku, oběh účetních dokladů ap. Doporučuji pro rok 1993 a následující roky dopracovat.

Součástí roční závěrky je také příloha k výkazům, která nebyla předložena, stejně tak jako čerpání rozpočtu Fondu za rok 1993, což je opět nutno dopracovat.

V důsledku uvedených skutečností souhlasím se zpracováním účetnictví Fondu dětí a mládeže za rok 1993 a dávám tento výrok

bez výhrad

V Olomouci, dne 22. února 1994

 Ing. Halusková Miloslava
  
 dekret č. 1144
 Dělnická 24
 779 00 OLOMOUC

FOND DĚTÍ A MLÁDEŽE

třída 17. listopadu 45, 772 00 Olomouc

tel.: (068) 295 24

KOMENTÁŘ

k rozpočtu Fondu dětí a mládeže a jeho skutečné plnění za rok 1993

Rozpočet Fondu je postaven na čerpání finančních prostředků převedených ze zvláštního účtu MH ČR, které činily 5.272 tis. Kč. K této částce nutno připočítat 250 tis. Kč, což je platba za prodaný movitý majetek realizovaný v souladu s ustanovením zákona č.513/1991 Sb. Základní školou slabozrakých v Plzni.

K 31. 12. 1993 činí finanční majetek 791.821 tis. Kč. Z toho cenné papíry a vklady:

AGM a.s. Praha41.348,000 Kč
CKM a.s. Praha295.177,750
JUNIOR centrum a.s. Seč 221.361,870
Mladá fronta a.s. Praha139.373,000
Stavocentral a.s. Praha90.199,001
Junia s.r.o. Praha100,000
Zůstatek na účtě Fondu činí 4.261,000
celkem791.821 tis. Kč

Vzhledem k tomu, že zápis Fondu dětí a mládeže do obchodní,ho rejstříku byl proveden 13. 9. 1993, a až po této době byly převedeny finanční prostředky na Fond, nedošlo k vyčerpání plánovaného rozpočtu na rok 1993.

 
plán
skutečnost
1) Nehmot.inv.maj.zřiz. výdaje
20 tis.
463 tis.

Do této částky jsou zahrnuty náklady na odměny a cestovní výdaje výboru Fondu vzniklé před zápisem do obchodního rejstříkU.

2) Hmotný inv.maj.
1.330 tis.
406 tis.

Do této částky je zahrnut nákup počítačů, tiskáren, kopírky.

3) Spotřebované nákupy
400 tis.
5 tis.
Nákup kancelářských potřeb.   
4) Služby
850 tis.
51 tis.
- opravy a udržováni
100 tis.
2 tis.
- cestovné
150 tis.
25 tis.
- ostatní služby
600 tis.
24 tis.
5) Osobní náklady
1.900 tis.
467 tis.
- mzdy
600 tis.
114 tis.
- odměny čl.výboru
1.300 tis.
353 tis.
6) Daně a poplatky
800 tis.
0
7) Jiné provozní náklady
300 tis.
0
Celkem
5.600 tis.
1.392 tis.

Rozpočtované částky byly nedočerpány pro pozdější zápis Fondu do obchodního rejstříku a pozdním převedením finančních prostředků. Pro krátkost času (část měsíce listopadu a prosince), nebylo možno realizovat všechny předpokládané výdaje.

Schvaluji:Ing. Vlastimil Pobořil
 ředitel Fondu

Olomouc, 22. února 1994

Zpracovala: Marta Nováková

FOND DĚTÍ A MLÁDEŽE

třída 17. listopadu 45, 772 00 Olomouc

tel.: (068) 295 24

Příloha k roční účetní závěrce za rok 1993

Obecné údaje:

1. Název a sídlo:

Fond dětí a mládeže, třída 17. listopadu 45, 772 00 Olomouc

Fond dětí a mládeže má majetkovou účast (je vlastníkem jediné akcie) v následujících obchodních společnostech:

AGM a.s. Praha41.348,000 Kč
CKM a.s. Praha295.177,750
JUNTOR centrum a.s. Seč 221.361,870
Mladá fronta a.s. Praha139.373,000
Stavocentral a.s. Praha90.199,001
Junia s.r.o. Praha100,000

2. Průměrný počet zaměstnanců: 4,3
řídící pracovník: 0,5

Osobní náklady:

- mzdové náklady (C.1.)114 tis.
- nákl. na soc. zab. (C.3.)33 tis.

3. Odměny členům stat. orgánů: (C. 2.) 353 tis.

Informace o účetních metodách a obecných účetních zásadách:

1. Způsob ocenění nakupovaných zásob: (B. 2.)

- pořizovacími cenami

409 tis. Kč

6. Způsob sestavení odpisových plánů pro investiční majetek:

- majetek do 10 000 Kč - do nákladů

- majetek nad 10 000 Kč - odpis lineární

Doplňující informace k rozvaze:

1. Počet a nominální hodnota majetkových účastí:

AGM a.s. Praha41.348,000 Kč
CKM a.s. Praha295.177,750
JUNIOR centrum a.s. Seč 221.361,870
Mladá fronta a.s. Praha139.373,000
Stavocentral a.s. Praha90.199,001
Junia s.r.o. Praha100,000

Schválil:Ing. Vlastimil Pobořil
 ředitel Fondu

Olomouc, 22. února 1994

Zpracovala: Marta Nováková



Fond dětí a mládeže

Přehled o peněžních tocích v roce 1993

PStav peněž.prostředků na zač.účet.období 5.522 tis.
A Čistý peněž. tok z běž. a mimoř. činnosti - 359
ZÚčet.hosp.výsledek za účet.jed. jako celek - 641
A.1.Úpravy a nepeněžní operace 104
A.1.1.Odpisy stálých aktiv 89
A.1.2.Odpis oprav.položky k úplatně nabytému majetku 15
A 1.3.Změna zůstatků rezerv  
A.1.4.Změna zůstatků časového rozlišení nákladů a výnosů a dohadných účtů  
A.1.5.Změna zůstatků opravných položek ke stálým aktivům  
A.1.6.Zisk (ztráta) z prodeje stálých aktiv  
A.1.7.Zúčtování oceňovacích rozdílů z kapitálových účastí  
A.2.Úpravy oběžných aktiv 178
A.2.1.Změna stavu pohledávek  
A.2.2.Změna stavu krátkodobých závazků 178
A.2.3.Změna stavu zásob  
A.2.4.Změna stavu krátkodobého fin. majetku  
B.Investiční činnost - 788.432 tis.
B.1.Nabytí stálých aktiv - 788.432
B.1.1.Nabytí hmotného investičního majetku - 409
B.1.2.Nabytí nehmotného investičního majetku - 463
B.1.3.Nabytí finančních investic - 787.560
B.2.Výnosy z prodeje stálých aktiv  
B.2.1.Výnosy z prodeje hmotného a nehmotného investičního majetku  
B.2.2.Výnosy z prodeje finančních investic  
B.3. Komplexní pronájem  
B.3.1.Úhrada pohledávek z komplexního pronájmu  
B.3.2.Úhrada závazků z komplexního pronájmu  
C.Finanční činnost 792.441 tis.
C.1.Změna stavu dlouhodobých závazků  
C.1.1.Zvýšení dlouhodobých úvěrů  
C.1.2.Snížení dlouhodobých úvěrů  
C.1.3.Zvýšení závazků z dluhopisů  
C.1.4.Snížení závazků z dluhopisů  
C.1.5.Zvýšení ostatních dlouhodobých závazků  
C.1.6.Snížení ostatních dlouhodobých závazků  
C.2.Zvýšení a snížení vlastního jmění z vybraných operací  
C.2.1.Upsání cenných papírů a účastí 792.441
C.2.2.Přeměna dluhopisů na akcie  
C.2.3.Peněžní dary a dotace, popř. dary v podobě pohledávek a krátkodobého finančního majetku  
C.2.4.Kapitalizace závazů  
C.2.5.Úhrada ztráty společníky  
C.2.6.Nárok na dividendy a podíly na zisku  
C.2.7.Vyplacení vlastního jmění společníkům  
C.2.8.Odpis vlastních akcií  
D.Rozdíl (R - P - A - B - C) (+/-) - 4.911
R.Stav peněžních prostředků na konci účetního období 4.261

Schvaluji:Ing. Vlastimil Pobořil
 ředitel Fondu

Olomouc, 22. února 1994

Zpracovala: Marta Nováková

DOZORČÍ RADA

Fondu dětí a mládeže

Vyjádření k roční účetní závěrce za rok 1993

Dozorčí rada v souladu s ustanovením Statutu Fondu dětí a mládeže písm. B, čl. VIII. č. 5 na svých jednáních dne 22. a 25. února 1994 projednala účetní závěrku Fondu dětí a mládeže za rok 1993. Podkladem jednání byla Příloha k roční účetní závěrce za rok 1993, rozvaha k 31.12.1993, Výkaz zisků a ztrát, Podniková rozvaha za měsíc prosinec 1993, Přehled hospodaření podniku za měsíc prosinec 1993, Předvaha - Hlavní kniha účtů za měsíc prosinec 1993, Kniha položek - Přehled účtů za měsíc prosinec 1993, Přehled o peněžních tocích v roce 1993, Komentář k rozpočtu Fondu dětí a mládeže a jeho skutečné plnění za rok 1993 a Zpráva a výrok auditora.

Po prostudování podkladových materiálů, projednání a upřesnění některých položek účtů s členů výboru a výkonným aparátem Fondu, doporučuje dozorčí rada vládě a Poslanecké sněmovně ke schválení Účetní závěrku Fondu dětí a mládeže za rok 1993.

Nejzávažnějším problémem při. jednání o účetní závěrce se ukazuje objasnění do jaké kategorie právnických osob je zařazen Fond dětí a mládeže vzhledem k vedení účetnictví, odvodům do státního rozpočtu, odpisům a jaký je vztah Fondu k svěřenému majetku. Požadavek na objasnění těchto problémů byl požadován dopisem vedení Fondu z 8.2.1994 na Ministerstvo financí ČR.

V Praze 25.2.1994

 
Ing. Jiří Strouhal
 
předseda dozorčí rady
 
Fondu dětí a mládeže

FOND DĚTÍ A MLÁDEŽE
772 00 OLOMOUC, tř. 17. listopadu 5 tel.: 068--29624.

 V Praze dne 8. února 1994
 Č.j.. Ř/223/94

Vážený pane ministře,

jak je Vám zřejmě známo, byl za účelem správy majetku bývalého Socialistického svazu mládeže, na základě zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, zřízen Fond dětí a mládeže (dále jen "FDM"), který po svém zápisu do obchodního rejstříku zahajuje svoji činnost. V této souvislosti si Vás dovolujeme požádat o odborné stanovisku k problémům vyplývajícím ze vzájemného vztahu státu a FDM, které by bylo možné shrnout do následující obecné otázky:

"Do jaké kategorie právnických osob je zařazen FDM vzhledem k vedení účetnictví, odvodům do státního rozpočtu, odpisům apod. a jaký je jeho vztah ke svěřenému majetku?"

FDM byl zřízen za účelem podpory činností ve prospěch dětí a mládeže. Spravuje majetek České republiky vymezený v § 3 a § 18 odst. 2 a 3 zákona č. 113/1993 Sb. Příjmy FDM jsou, jak vyplývá z § 4 cit. zákona, součástí majetku České republiky a lze je použít pouze na účely uvedené v § 2 a § 6 odst. 1 cit. zákona, tj. k podpoře činnosti ve prospěch dětí a mládeže a na úhradu výdajů spojených s činností FDM, přičemž je stanoven mezní podíl těchto výdajů. Rozpočet FDM schvaluje a kontroluje Poslanecká sněmovna. FDM je rovněž povinen zajistit, aby celková hodnota majetku zůstávala shodná nebo vyšší než hodnota majetku svěřeného FDM ke dni účinnosti jeho zápisu do obchodního rejstříku.

Z uvedeného vyplývá, že FDM je právnickou osobou spravující majetek ve vlastnictví České republiky, která byla zřízena s jasně deklarovaným účelem, a to nikoli za účelem podnikání.

Vzhledem k výše citovaným ustanovením zákona č. 113/93 Sb. a s podtržením faktu, že i příjmy FDM jsou vlastnictvím ČR a nikoli vlastnictvím FDM, žádáme o Vaše odborné stanovisko k následujícím otázkám, vztahujícího se zejména k aplikaci zákona č. 586/92 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších změn a doplňků, na podmínky FDM.

1) Je FDM ve smyslu § 17, odst. 1 cit. zákona poplatníkem daně z příjmů, když jeho příjmy nejsou vlastnictvím FDM, ale vlastnictvím ČR?

2) V případě, že FDM je poplatníkem daně z příjmů, vztahuje se na něho ustanovení:

a) 19 odst. 1 písm. e) cit. zákona a je tudíž od daně osvobozen?

b) § 18 odst. 3 a tedy předmětem daně nejsou příjmy vyplývající z poslání FDM, neboť nebyl zřízen za účelem podnikání?

3) Je FDM oprávněn provádět odpisy hmotného a nehmotného majetky ve smyslu § 28 odst. 1 cit. zákona, když nemá ke spravovanému majetku vlastnické právo ani právo hospodaření?

4) Je poskytování prostředků FDM ve prospěch a k podpoře dětských a mládežnických aktivit zdanitelným plněním ve smyslu zákona č. 588/92 Sb., o daní z přidané hodnoty ve znění pozdějších změn a doplňků?

5) Obdobně je nezbytné znát odborná stanoviska k otázkám vztahujícím se k ostatním daním např. darovací, z převodu nemovitosti, daň z nemovitostí ap.

6) Vztahuje se na FDM osvobození od poplatků za výpisy z katastrálního operátu a z pozemkových knih (evidence nemovitostí), soudních poplatků a výloh ap.?

V rámci přebírání majetku bývalého SSM jsou přebírány i úvěry, neuhrazené závazky a nedobytné pohledávky, vzniklé v letech 1990-1992, které bude nutné vyrovnat. Jejich výši bude možné stanovit až po dokončení procesu přebírání majetku, přičemž současný odhad činí cca 200 mil. Kč.

7) Bylo by možné použít výhradně k uhrazení těchto závazků odvody do státního rozpočtu obchodních společností, zřízených z bývalého majetku SSM, a to až do doby, než budou všechny tyto závazky vzniklé v letech 1990-1992 uhrazeny?

Děkuji za Vaše stanovisko k uvedeným otázkám a problémům, které jsou pro Fond dětí a mládeže životně důležité.

Se srdečným pozdravem

Ing. Vlastimil Pobořil
Břetislav Verner, CSc.
ředitel FDM
předseda výboru FDM

Vážený pan

Ing. Ivan Kočárník

ministr financí ČR

Letenská 15

118 00 Praha 1 - Malá Strana

Na vědomí:

- Poslanecká sněmovna, předseda PhDr. Milan Uhde;

- Poslanecká sněmovna, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu JUDr. František Kozel;

- Úřad vlády ČR, ministr RNDr. Igor Němec;

- Ministerstvo hospodářství, ministr doc. Ing. Karel Dyba, CSc.;

- Ministerstvo školství, ministr Prof. PhDr. Petr Piťha;

- Dozorčí rada FDM, předseda Ing. Jiří Strouhal.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP