zásad zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky) ve znění
zákona České národní rady č.
579/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 166/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 516/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 10/1993
Sb. a zákona č. 189/1993 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zásada číslo
1 - cíl úpravy
Cílem předložené
úpravy je novelou zákona o rozpočtových
pravidlech republiky:
a) stanovit pravidla pro hospodaření
vyšších územních samosprávných
celků (dále jen "vyšších územních
celků") s rozpočtovými prostředky,
b) upravit způsob zřizování
a stanovit hlavní zásady hospodaření
s finančními prostředky trvalých nebo
dočasných fondů vyššího
územního celku.
Pro splnění tohoto
cíle se navrhuje vložit do zákona o rozpočtových
pravidlech republiky novou část-šestou, nazvanou
"ROZPOČTY VYŠŠÍCH ÚZEMNÍCH
SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ". Ta bude mít
sedm paragrafů, jejichž obsah vymezují zásada
čís. 2 až zásada čís.
8: ostatní části a
paragrafy se přečíslují.
Zásada číslo
2 - Úloha rozpočtu vyššího územního
celku
1) Financování vyšších
územních celků se řídí
jejich rozpočtem.
2) Rozpočet vyššího
územního celku je se státním rozpočtem
republiky spojen finančními vztahy, jímž
je dotace popř. návratná finanční
výpomoc.
3) Při stanovení
dotace ze státního rozpočtu republiky do
rozpočtu vyššího územního
celku, nebo jejich podílů na daních a poplatcích
odváděných do státního rozpočtu
republiky, se přihlédne k úhradě nákladů,
které jim vzniknou v souvislosti se zabezpečováním
úkolů v přenesené působnosti.
4) Odvody do státního
rozpočtu republiky lze vyššímu územnímu
celku uložit jen na základě zákona.
Vyšší územní
celky charakterizuje Ústava ve svém Čl. 101
jako veřejnoprávní korporace, které
mohou mít vlastní majetek a hospodaří
podle vlastního rozpočtu. Navrhuje se, aby rozpočet
vyššího územního celku byl napojen
na státní rozpočet zejména dotacemi,
které by měly činit cca 30% jeho plánovaných
potřeb. Dalších 70% by měly tvořit
tzv. "vlastní příjmy"
vyššího územního celku, jejichž
přidělení nebude záviset na vůli
Parlamentu České republiky, protože budou získány
hospodářskou činností nebo půjdou
do jeho rozpočtu prostřednictvím finančních
orgánů přímo, jako předem stanovený
adresát celého
příjmu nebo jeho části.
Povinnosti nahradit vyššímu
územnímu celku náklady, které mu vzniknou
v souvislosti se zabezpečováním úkolů
v přenesené působnosti, se stanovuje obdobně,
jako je tomu u obcí.
V zájmu zachování
co největší nezávislosti rozpočtu
vyššího územního celku na vnějších
zásazích se stanoví možnost odvodů
do státního rozpočtu republiky jen na základě
zákona.
Zásada číslo
3 - Obsah rozpočtu vyššího územního
celku:
1) Vyšší územní
celek hospodaří podle svého rozpočtu
příjmů a výdajů.
2) Rozpočet obsahuje příjmy
a výdaje vyššího územního
celku, v nichž jsou vyjádřeny všechny
finanční vztahy:
a) k právnickým
osobám a zařízením, které zřídil
nebo které přejdou podle zvláštního
zákona do jeho majetku.
b) k ostatním subjektům,
k nimž má finanční vztah na základě
zákona nebo uzavřené smlouvy.
Zásada, obdobně
jako je tomu v případě rozpočtu obce,
stanovuje, co je obsahem rozpočtu vyššího
územního celku.
Zásada číslo
4 - Příjmy
rozpočtu vyššího územního
celku
Příjmy vyššího
územního celku tvoří:
a) výnosy z vlastního
majetku a převody prostředků z vlastních
peněžních fondů,
b) odvody a daně právnických
osob a zařízení, které vyšší
územní celek založil nebo které na základě
zvláštního zákona přejdou do
jeho majetku,
c) příjmy ze společné
podnikatelské činnosti vyššího
územního celku s právnickými a fyzickými
osobami,
d) příjmy z daně
darovací a dědické
e) správní poplatky
za úkony prováděné orgány vyššího
územního celku,
f) podíly na dani z přidané
hodnoty, dani silniční, dani z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
g) úvěry, půjčky
a nenávratné výpomoci,
h) sdružené prostředky,
dary, výnosy z cenných papírů, sbírek
a loterií a jiné nahodilé příjmy,
i) příjmy stanovené
právními předpisy.
Vytvořením vyšších
územních celků se nesmí zvýšit
daňové zatížení občanů.
Proto se nenavrhuje zavedení nových daní
ani zvýšit sazby stávajících.
Financování se navrhuje zabezpečit přesuny
mezi jednotlivými veřejnými rozpočty.
Tzv. "vlastní příjmy" vyššího
územního celku jsou navrhovány vytvářet
ze dvou zdrojů:
a) z výnosů hospodaření
vlastním majetkem,
b) z výnosů daní,
které se vyberou na jeho území (daň
darovací, daň dědická) nebo z podílů
výnosů na některých celorepublikových
daních (u daně z přidané hodnoty 15%,
u daně z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti 25%, u daně silniční
40%), popř. poplatků (např. z uvažovaného
poplatku za užívání dálnic 50%).
Zásada číslo
5 - Výdaje rozpočtu vyššího územního
celku
Z rozpočtu vyššího
územního celku se hradí zejména:
a) výdaje na činnost
vyššího územního celku a zařízení
jim zřízených,
b) dotace a návratné
finanční výpomoci právnickým
a fyzickým osobám působícím
v územním obvodu vyššího územního
celku nebo účelové dotace a návratné
výpomoci obcím,
c) nenávratné finanční
vyrovnání obcím,
d) příspěvky
na společnou činnost na základě sdružení
vyšších územních celků ve
věci společného zájmu,
e) splátky přijatých
úvěrů, půjček a úroky
z nich,
f) splátky přijatých
návratných finančních výpomocí,
g) výdaje na emisi cenných
papírů a na úhradu výnosů jejich
vlastníkům, jakož i
nákupu cenných papírů realizovaných
z prostředků rozpočtu vyššího
územního celku.
Výdaje rozpočtu
vyššího územního celku se navrhují
v takovém rozsahu, aby byla zabezpečena nejen činnost
jeho orgánů, ale i proporcionální
rozvoj území. Navíc se vyššímu
územnímu celku dává možnost poskytnout
obcím nevratné finanční vyrovnání
v těch případech, kdy v důsledku jimi
nezaviněného nerovnoměrného rozdělení
finančních zdrojů nemohou zabezpečit
základní samosprávné funkce nebo
plnit úkoly vyplývající z jejich samostatné
působnosti.
Zásada číslo
6 - Vypracování rozpočtu a hospodaření
podle něj
1) Vyšší územní
celek vypracovává svůj rozpočet na
stejné období, na které se vypracovává
státní rozpočet republiky.
2) Rozpočet vyššího
územního celku schvaluje jen jeho zastupitelstvo.
3) Rozpočet se sestavuje
jako vyrovnaný. Při krytí závazků
se musí dát přednost takovým, které
musí vyšší územní celek
plnit (podle Čl. 9 ústavního zákona)
před těmi, které může plnit při
dostatku vlastních zdrojů (Čl. 11 téhož
zákona).
4) Přebytky finančního
hospodaření koncem roku nepropadají.
5) Nebude-li schválen rozpočet
vyššího územního celku na příslušný
rozpočtový rok před 1. lednem rozpočtového
roku, řídí se rozpočtové hospodaření
v období, než k jeho schválení dojde,
pravidly rozpočtového provizória: pravidla
stanoví zastupitelstvo.
6) Vyšší územní
celek provádí kontrolu hospodaření
svými rozpočtovými prostředky.
Upravuje se proces vypracování
rozpočtu vyššího územního
celku a stanovuje způsob hospodaření podle
něj. Rozpočet se vypracovává na stejné
období jako státní rozpočet republiky.
V souladu se Čl. 104 Ústavy se svěřuje
zastupitelstvu vyššího územního
celku schvalovat vlastní rozpočet. Aby nemohlo docházet
k zadlužení vyššího územního
celku, stanovuje se zásada vyrovnaného rozpočtu.
Určuje se pořadí krytí závazků;
nejdříve musí být hrazeny závazky
spojené se zabezpečováním úkolů,
pro které byly vyšší územní
celky vytvořeny, pak úkoly ostatní. V zájmu
efektivního využívání rozpočtových
prostředků (neutratit peníze koncem roku
za každou cenu) se
stanoví, že nevyčerpané prostředky
nepropadají a mohou se převést do dalšího
roku. Pro případ, že rozpočet nebude
přijat do stanoveného termínu, zavádí
se povinnost hospodařit podle provizória, které
stanoví zastupitelstvo. Dále se ukládá
vyššímu územnímu celku provádět
kontrolu hospodaření s rozpočtovými
prostředky.
Zásada číslo
7 - Závěrečný účet vyššího
územního celku
1) Vyúčtováním
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok (dále jen "závěrečný
účet vyššího územního
celku") obsahuje údaje o hospodaření
s příjmy a výdaji vyššího
územního celku.
2) Součástí
závěrečného úctu vyššího
územního celku je vyúčtování
finančních vztahů k právnickým
osobám a zařízením v působnosti
vyššího územního celku a ke státnímu
rozpočtu republiky.
3) Závěrečný
účet vyššího územního
celku schvaluje jeho zastupitelstvo.
Zásada stanovuje povinnost
sestavit a schválit závěrečný
účet vyššího územního
celku. Dále určuje, co musí být jeho
obsahem, a kdo ho schvaluje.
Zásada číslo
8 - Účelové fondy vyššího
územního celku
1) Vyšší územní
celek může zřizovat trvalé nebo dočasné
účelové fondy.
2) Trvalý nebo dočasný
účelový fond vyššího územního
celku může být zřízen jen pro
potřeby plnění úkolů vyplývajících
z jeho samostatné působnosti.
3) Fond zřizuje zastupitelstvo
právním předpisem, který stanoví
zásady jeho tvorby a orgán, pověřený
jeho správou.
4) Peněžní
prostředky fondu používá vyšší
územní celek v zásadě vždy prostřednictvím
příjmů a výdajů svého
rozpočtu, s výjimkou převodů prostředků
mezi fondy navzájem nebo případu, kdy prostředky
fondu budou sloužit jen na vyrovnání časového
nesouladu mezi příjmy a výdaji a průběhu
rozpočtového roku.
Vyššímu územnímu
celku se dává, obdobně jako má obec
(viz § 25 zákona o rozpočtových pravidlech
republiky), možnost zřizovat dočasné
nebo trvalé účelové fondy. V této
zásadě se upravuje zřizování
fondů a stanovuje způsob používání
peněžních prostředků fondu.
V zásadě se omezuje
možnost zřizování fondů jen na
ty případy, kdy půjde o zabezpečování
úkolů spadajících do samosprávné
působnosti vyšších územních
celků. Dále obsahuje zmocnění pro
zastupitelstvo vyššího územního
celku k vydání právního předpisu,
kterým se fond zřídí a stanovuje pravidlo
používání prostředků fondu
prostřednictvím
příjmů a výdajů svého
rozpočtu.
Zásada číslo
9
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. 1. 1995.
Doba účinnosti
zákona se stanovuje shodně s dobou účinnosti
dalších zákonů, které upravují
činnost vyšších územních
celků.
Zásady zákona podepsali tito poslanci:
J. Jegla v. r.
F. Kačenka v. r.
J. Broulík v. r.
D. Matulka v. r.
J. Navrátil v. r.
V. Frank v. r.
V. Votava v. r.
G. Mazalová v. r.
J. Kryčer v. r.
J. Bílý v.r.
J. Vraný v. r.
L. Nedorost v.r.
J. Drápela v. r.
J. Macháček v.r.
J. Hájek v.r.
J. Vik v. r.
M. Loukota v. r.
J. Valenta v. r.
P. Seifer v. r.
H. Orgoníková v. r.
M. Raška v. r.
J. Mandík v. r.
J. Křížek v.
r.
V. Čechák v. r.
V. Klučka v. r.
J. Matějka v. r.
A. Hrazdíra v. r.
J. Novák v. r.
Z. Vlček v. r.
Obecná část
Ústava České
republiky, zejména v hlavě sedmé, upravuje
postavení vyšších územních
samosprávných celků, stanovuje jejich kompetence
a úkoly. Aby po svém vytvoření mohly
kompetence využívat a úkoly plnit, musí
k tomu mít vytvořeny především
legislativní podmínky. Proto je nutné nově
vydat nebo novelizovat celou řadu zákonů.
Zákon o rozpočtových pravidlech republiky
je jedním z nich. Stanovení pravidel hospodaření
s rozpočtovými prostředky vyššího
územního
celku patří k nejdůležitějším
úkolům, bez jejichž vyřešení
není možné přistoupit k novelizaci dalších
zákonů.
Navržená novela si
klade za cíl nejen stanovit pravidla hospodaření
vyšších územních celků s
rozpočtovými prostředky, ale také
vymezit úlohu, obsah, příjmy, výdaje
a postup při zpracování
rozpočtu a zavádí institut závěrečného
účtu. Dále upravuje postup při zřizování
fondů, a stanoví hlavní zásady hospodaření
s jejich finančními prostředky.
V předložených
zásadách se dále naznačuje, jakým
způsobem by měly být novelizovány
další zákony. Změna adresáta
příjmů by měla být provedena
např. u:
- daně darovací,
- daně dědické,
- daně z přidané hodnoty,
- daně silniční,
- daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti.
Rovněž by bylo žádoucí
zapracovat do připravované novely zákona
o správních poplatcích změnu adresáta
příjmů těch poplatků, které
se budou vázat k úkonům, které budou
provádět orgány vyššího
územního celku. Připravovaný zákon
o dálničním poplatku by měl vzít
v úvahu, že část získaných
prostředků by se
měla stát příjmem vyššího
územního celku (navrhuje se 50%).
V předložených
zásadách se rovněž naznačuje,
jaký podíl z některých daní
by měl připadnout vyššímu územnímu
celku. U daně z přidané hodnoty by to mělo
výt 15%, u daně z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti 25% (o tento díl
by se snížily příjmy obcí) a
u daně silniční 40%.

